CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 3489|Reply: 15

Robot Cuba 'Melarikan Diri' Dari Makmal Di Rusia!

[Copy link]
Post time 20-6-2016 10:40 AM | Show all posts |Read mode
Oleh : TS LOO




Tindakan melarikan diri dari sesuatu tempat biasanya hanya berlaku ke atas manusia yang mungkin ketika itu berdepan masalah tekanan emosi seperti dimarah atau dihalau.


Tetapi kajadian yang pelik tapi benar berlaku di Rusia di mana terdapat sebuah robot dikatakan 'melarikan diri' dari sebuah makmal.





sumber foto: http://i.dailymail.co.uk/

sumber foto: http://i.dailymail.co.uk/



Menurut laporan Portal UPI, dalam kejadian yang berlaku di bandar Perm itu, robot prototaip yang dinamakan Promobot itu sedang diuji bagi mengukur kemampuannya bergerak secara sendiri sebelum secara tiba-tiba meluru ke pintu pagar yang terbuka.


Pengasan bersama makmal, Oleg Kivokurtsev beritahu, Promobot merupakan robot yang direka khas untuk berinteraksi dengan manusia, sama ada menjawab soalan mahupun memberi tunjuk arah.


Namun hasratnya untuk pergi jauh tidak kesampaian apabila ‘mesin’ itu mengalami kegagalan fungsi di luar premis berkenaan sehingga mengakibatkan kesesakan lalu lintas.


" Bagaimana pun, apa yang terjadi sebenarnya berpunca daripada jurutera yang bertugas terlupa untuk menutup pintu pagar mengakibatkan mesin berkenaan ‘melarikan diri."





sumber foto: http://i.dailymail.co.uk/



" Promobot berkenaan bergerak sejauh 50 meter dari pintu pagar dan kehabisan tenaga."


Rakaman video Promobot menghalang lalu lintas di tengah-tengah jalan raya berjaya diambil oleh seorang saksi yang kebetulan berada di sekitar lokasi itu.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-6-2016 11:01 AM | Show all posts
robot pun dah xnk dijadikan ujikaji
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2016 11:17 AM | Show all posts
bukan xnk diuji
tp sedang diuji untuk mengelak halangan yg disediakan dlm lab
kebetulan pintu terbuka so dia ikut la laluan tu
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2016 11:48 AM | Show all posts
robot stress niii....
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2016 01:12 PM | Show all posts
Macam dlm pilem chippie lak
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2016 03:26 PM | Show all posts
hari tu burung unta, semlm kuda....yang ini robot pulak? apa sebenarnya terjadi kat dunia ni eh? semua pakat nak lari. hahaha
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 20-6-2016 05:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Mcm comey pulak
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2016 11:30 PM | Show all posts
kalu letak kain putih, mlm2, msti ramai terkajut
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-6-2016 11:46 PM | Show all posts
cian kat robot tu mungkin penat jwb soalan manusia yg menanya tu sampai larikan diri tu
Reply

Use magic Report

Post time 21-6-2016 08:31 AM | Show all posts
robot pun taknak jadi mangsa ujikaji
Reply

Use magic Report

Post time 21-6-2016 08:54 AM | Show all posts
robot tu dh xthn dgn karenah manusia la tu
Reply

Use magic Report

Post time 21-6-2016 09:40 AM | Show all posts
abis laa...citer terminator kn jd realiti.....   
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2016 02:06 AM | Show all posts
ader je robot yang suh kite buat something (cth dia suh minom air) tp kalo kite x wat dia majuk....

robot apa aku tak ingat...

Reply

Use magic Report

Post time 2-8-2016 05:11 PM | Show all posts
woah hebatnya. robot pun pandai larikan diri
Reply

Use magic Report

Post time 2-8-2016 06:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Mesti best kalau buat movie pasal ni
Reply

Use magic Report

Post time 3-8-2016 06:10 PM | Show all posts
oh irobot!!!! robot run (Chiken run)
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

1-10-2023 04:38 AM GMT+8 , Processed in 0.096103 second(s), 41 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list