Kupasan menarik tentang ilmu hadis daripada Sohibus Samahah Dr Asri merungkai bab2 hadis seperti sanad, matan, pemahaman para sahabat tentang sesuatu hadis, kritikan Ummul Mukminin Aishah terhadap hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah dan sahabat lain, waham di dalam hadis2 yang berstatus sahih yang nampak bercanggah antara satu sama lain; dan lain2. Mesti tengok!
"SANAD"
Sanad menurut bahasa ..'Sandaran' ..
yang kita bersandar padanya ..
example ..
maka surat hutang juga d'namai sanad ..
bererti .. yang dapat d'pegangi .. d'percayai ..
kaki bukit atau gunung juga d'sebut sanad ..
Jama'nya .. ASNAAD dan SANADAAT
Menurut istilah ahli hadith ..
"jalan yang menyampaikan kita kepada matan hadith"
apabila seseorang perawi berkata ..
d'khabarkan kepadaku oleh Malik yang menerima dari Nafi'..
yang menerimanya dari Abdullah ibn 'Umar ..
bahwa Rasul bersabda ..
maka perkataan perawi itu dari ..
d'khabarkan kepadaku oleh Malik hingga sampai kepada bersabda Rasul s.a.w
d'namai 'SANAD' ..
terkadang² perkataan "SANAD"
d'maksudkan "ISNAD"
orang yang bertemu rasulullah s.a.w.
dan ia seorang muslim sampai akhir hayatnya.
Tsiqah Tsiqah atau Tsiqah Hafidz ..
Perawi yang mempunyai kredibilitas yang inggi,
yang terkumpul pada dirinya sifat
adil dan hafalannya sangat kuat
Tsiqah/ Mutqin/`Adil ..
Perawi yang mempunyai sifat `adil dan kuat hafalannya
Shaduq La ba`sa bihi ..
Perawi yang jujur terhadap apa yang d'beritakan
dan perawi tersebut tidak bermasalah (cacat dalam periwayatan)
Maqbul ..
Perawi yang diterima periwayatannya
dan dapat d'jadikan sebagai hujjah.
Shaduq .. buruk hafalannya ..
Perawi yang jujur terhadap apa yang d'beritakan,
tetapi ia memiliki hafalan yang buruk
dan sering keliru dalam periwayatan
Dha'if .. lemah ..
Perawi yang lemah periwayatannya
(lemah/cacat hafalannya, lemah ilmunya, lemah dalam ugama)
Majhul Al-Haal/Mastur ..
Perawi yang tidak d'ketahui jati dirinya
Majhul .. tidak d'percayai ..
Perawi yang hanya d'riwayatkan oleh satu orang saja
Matruk ..
Perawi yang d'tuduh berdusta,
atau perawi yang banyak melakukan kekeliruan,
sehingga periwayatanya bertentangan dgn periwayatan perawi yang tsiqah.
Atau perawi yang sering meriwayatkan hadith² yang tidak d'kenal (gharib)
dari perawi yang terkenal tsiqah
berdusta derajat hadithnya seperti hadith palsu,
tetapi tidak dapat d'pastikan
bahwasanya hadith tersebut hadith palsu,
karena kondisi dia yang tertuduh mengakibatkan
derajat hadithnya turun mendekati hadith palsu.
Kadzaab (pendusta) ..
Perawi yang pendusta,
hadithnya tidak boleh d'jadikan hujjah
Ta'rif Sunnah ..
Sunnah pada lughat .. jalan yang d'jalani ..
terpuji atau
tidak .
Sesuatu tradisi yang sudah d'biasakan ..
d'namai Sunnah .. walaupun tidak baik .
Jama'nya Sunan
Lawan Sunnah ialah Bidaah
Nabi s.a.w bersabda :
مَنْ سَنَّ سُنَةً حَسَنَةً فَلَهُ اَجْرُهَا وَاَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا اِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ
Barangsiapa mengadakan sesuatu sunnah(jalan) yang baik ..
maka baginya pahala sunnah itu dan
pahala orang yang mengerjakan nya hingga hari Qiamat
وَ مَنْ سَنَّ سُنَةً سَيِّئَةً فَعَلَيْهِ وِزْرُهَا وَوِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا اِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ
Dan Barangsiapa mengadakan sesuatu sunnah(jalan) yang buruk ..
maka atasnya dosa membuat sunnah buruk itu dan
dosa orang yang mengerjakan nya hingga hari Qiamat
Bukhari / Muslim
Sunnah .. Menurut pendapat Ahli Usul Fiqh ialah
Segala yang d’nukilkan dari Nabi s.a.w
mengenai cerita Habil n Khabil .. Zulaikha .. Balqis
ahli hadith dengan ahli sirah sejarah ..
adalah dua perbedaan d'dalam keahlian nya ..
ahli sirah sejarah ..
akan mengambil ..
kesemua 4 kitab
taurat
zabur
injil
quran
kerana mereka percaya sebagi islam
kami percaya akan kesemua kitab d'turunkan oleh Allah ..
mereka tetap berpandu n berpedoman akan
quran
hadith
yang mana tidak bertentangan .. d'guna pakai ..
misal contoh ..
Nabi Isa a.s. d'salib dan mati d'salib ..
ahli sirah sejarah islam menolak nya ..
walaupun kaum Bani Israel ..
kebanyakan mereka membunuh nabi bila d'utuskan ..
dan lagi ..
segala para nabi dan rasul ..
serta 4 sahabat .. para malaikat ..
tidak boleh d'lukis dan d'tayangkan ..
walaupun mereka manusia atau makhlok ..
mengikut ahli sirah sejarah islam ..
sebab² perselisahan ulama dalam menta'rifkan Hadith/Sunnah
Para ulamak berselisihan dalam menta'rifkan Al Hadith dan As Sunnah ..
adalah d'sebabkan berlainan jurusan yang mereka lihat dan mereka tinjau ..
Ulamak Hadith membahas .. pribadi Nabi ..
sebagai orang yang d'jadikan Uswah Hasanah bagi umat ..
Lantaran itu ..
umum ulamak Hadith menukilkan segala yang berpautan dengan Nabi ..
baik mengenai riwayat perjalanan nya
mengenai budi pekerti nya
keutamaan nya
keistimewaan nya
tutur kata nya
perbuatan nya
hal ihwal nya
baik menwujudkan hukum Syar'iee atau tidak
Ulamak Usul membahas .. pribadi Nabi ..
sebagai pengatur undang² yang menciptakan dasar² ijtihad
bagi para mujtahidin yang datang sesudah nya
dan menerangkan kepada umat cara hidup
Kerana itu mereka pun memperhatikan
segala tutur kata Nabi(sabda2 nya)
pekerjaan nya
dan taqrir² nya
yang bersangkut paut dengan soal penetepan hukum saja ..
Para Fuqaha memebahas .. pribadi Nabi ..
sebagai seorang yang seluroh perbuatan nya atau
seluroh perkataan nya menunjok kepada sesuatu hukum Syar'iee ..
Mereka membahas hukum
wajib
haram
makruh
mandub
maka bagian pekerjaan ..
yang d'tuntut kita mengerjakan nya dengan tidak d'beratkan ..
meraka menamakan ..
'sunnah'
DAlam kita memperkatakan Hadith ini ..
kita kehendaki
Hadith Qudsi ialah ..
Perkataan2 yang d'sabdakan Nabi saw dengan mengatakan ..
Allah berfirman ..............................
Nabi menyandarkan perkataan itu .. kpd Allah
Beliau meriwayatkan dari Allah swt
kata Ath Thiby ..
Hadith Qudsy ialah
Titah Tuhan yang sampai kpd Nabi d'dalam
mimpi atau
dengan jalan ilham ..
lalu Nabi menerangkan apa yang d'mimpikannya itu
dengan susunan perkataan beliau sendiri
serta menyandarkan kpd Allah .
Pd hadith2 yang lain ..
beliau tidak mengatakan .. berfirman Allah ..
kata Al Kirmany ..
Hadith Qudsi itu d'namai juga ..
Hadith Ilahi dan
Hadith Rabbani
segolongan ulamak berpendapat ..
Segala hadith yang berpautan dengan
Dzat dan
Sifat2 Nya ..
d'namai Hadith Qudsy ..
Yang lain dari itu .. tidak ..
Atsar pada lughat ialah
'bekasan sesuatu or sisa sesuatu'
Dan bererti nukilan(yang d'nukilkan)
Dari itu sesuatu doa umpamanya
yang d'nukilkan dari Nabi d'namai :
doa ma'tsur
jama'nya .. atsar dan utsur
Menurut istilah ulamak sama ertinya dengan
khabar dan
hadith .
Mengingat ini .. d'namailah ahli hadith dengan ..
atsary .
Para fuqaha' memakai perkataan 'atsar'
untok perkataan2 ulamak salaf .. sahabat .. tabi'in dan lain2 .
Ada yang mengatakan .. 'atsar' lebih 'am daripada khabar .
Atsar d'ithlaqkan kepada yang datang dari Nabi dan yang selainnya ..
sedang Kahabar d'ithlaqkan kepada yang datang dari Nabi saja .
Al Imam An Nawawy menerangkan bahwa ..
'fuqaha' Kurdasan menamai perkataan2 sahabat (hadith mauquf) dengan Atsar
dan menamai hadith Nabi dengan Khabar .
tetapi para Muhadithsin umumnya ..
menamai hadith Nabi dan perkataan sahabat dengan Atsar jugak .
Dan setengah ulamak mamakai pula kata Atsar untok perkataan2 tabi'in saja .
Ath Thahwy memakai kata Atsar untok yang datang dari Nabi dan sahabat .
Ada sebuah kitab beliau bernama 'Mu'ani'l-Atsar' .
D'dalamnya beliau terangkan hadith2
yang datang dari Nabi dan
yang datang dari sahabat .
Ath Thabary memakai kata Atsar untok
yang datang dari Nabi saja .
Sebuah kitab beliau bernama 'Tahdzibu'l-Atsar' ..
D'dalamnya .. beliau terangkan hadith2 Nabi saja .
sebab² perselisahan ulama dalam menta'rifkan Hadith/Sunnah
sebab² perselisahan ulama dalam menta'rifkan Hadith/Sunnah
Para ulamak berselisihan dalam menta'rifkan Al Hadith dan As Sunnah ..
adalah d'sebabkan berlainan jurusan yang mereka lihat dan mereka tinjau ..
Ulamak Hadith membahas .. pribadi Nabi ..
sebagai orang yang d'jadikan Uswah Hasanah bagi umat ..
Lantaran itu .. Ulamak Usul membahas .. pribadi Nabi ..
hang ni ikut sapa ni
ikut mereka2 yg berselisih tu gak ke
dah tahu mereka berselisih, buat apa nak ikut
yg BERKITAB HADITH SHOHEH pun tak larat dah nak buat
وَلَدُ الزِّنَا لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ اِلَى سَبْعَةِ اَبْنَاءٍ
WALADUZ ZINAA LAA YADKHULUL JANNATA ILA SAB'ATI ABNAA-IN
Anak zina tidak masok kesyurga hingga 7 keturunan
Hadith ini menyalahi firman
وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ۬ وِزۡرَ أُخۡرَىٰ‌ۚ
WALAA TAZIRU WAAZIRATUU(W) WIZRA UKHRAA
Dan tiada seseorang yang bersalah memikul kesalahan orang lain
-Al An'am ayat 164
Apabila sesuatu hadith menyalahi sharih Al Quraan
dan tidak dapat d'ta'wilkan
D'hukumlah Maudhu'(palsu)
Sebenarnya hukum yang d'kehendaki hadith d'atas itu
d'ambil dari At Taurat