|
Laura H. Chapman - Approaches to Art in Education
[Copy link]
|
|
3. Awareness of Art in Society
Children should understand that the visual forms they create help them express their own identities as well as their membership in groups. Visual forms also mark important events in their lives. In the same way, tools and spaces for living reflect people's expressive and physical needs in everyday life. The color, shape, and arrangement of objects in stores and in advertisements have a profound effect on behavior. We should help children become aware of the many ways visual forms can shape and express the feelings of people of all cultures. [p. 20] |
|
|
|
|
|
|
|
Dalam bukunya berjodol Approaches to Art in Education ini, Chapman membuat satu kajian analisis tentang teori-teori peringkat penghasilan kerja dan tahap kreativiti.
Menjelaskan bahawa proses artisitik adalah merupakan fasa-fasa yang tidak semestinya sentiasa bersifat tekal dan sekuens. |
|
|
|
|
|
|
|
Mengembangkan kreativiti kanak2
- Guru n ibu bapa perlulah peka dan berusaha memupuk kreativiti kanak-kanak:
- Kanak-kanak kreatif sering tidak disukai, kurang mesra dan mereka bersifat kurang penyayang dan tidak sepakat dengan kanak-kanak yang lain. Maka guru perlulah memahami keadaan ini supaya ciri-ciri itu tidak disingkirkan. Maakuna (1965) mencadangkan supaya penglibatan mereka dalam aktiviti sekolah dikurangkan tetapi memberi peluang kepada mereka menonjolkan minat.
- Dalam konteks murid-guru, guru perlulah menonjolkan kreativiti secara tidak langsung kepada murid-murid.
- Kepekaan pada persekitaran perlu digalakkan |
|
|
|
|
|
|
|
- Oleh sebab kreativiti tiada kaitan langsung dengan keputusan ataupun kejayaan akademik sekolah, para pendidik tidaklah perlu membezakan kebolehan mereka yang kurang berkemampuan itu sama sekali.
- Pendidik perlulah sedar bukan semua pendidik yang kreatif sahaja dapat menanamkan daya kreatif kepada murid-murid.
- Tunjukkan kepada merea idea yang bernas
- Galakkan soalan-soalan yang pelik
- Berikan sagu hati ke atas bahan-bahan kreatif yang dipersembahkan oleh kanak-kanak kreatif itu.
- Galakkan eksperimentasi, tindakan spontan dan kesalahan semasa pembelajaran. |
|
|
|
|
|
|
|
INTERAKSI ESTETIKA
Kesedaran tampak:
- Melalui latihan pengalaman tampak, seseorang dilatih menggunakan deria secara terperinci.
- Kesedaran dapat diperkembangkan melalui pengalaman deria yang melakukan aktiviti penyelidikan, penerokaan, percubaab dan pemerhatian pada sesuatu.
- Aktiviti-aktiviti itu perlulah berkesan pada perkembangan dan peningkatan daripada segi daya melihat, pengamatan, daya mengingati dengan jelas tentang pengalaman tampak yang dilalui dan kesannya pada perasaan, pemikiran dan tanggapan.
- Galakkan kanak2 meneroka, mengkaji dan menemui pelbagai fenomena sebanyak mungkin secara sendiri.
- Tumpuan ataupun konsentrasi sangat perlu bagi mendapatkan pencapaian kesedaran yang tinggi. |
|
|
|
|
|
|
|
typo in title.. hmmm interesting.. |
|
|
|
|
|
|
|
Opppsss... sorry, sat.... I betulkan
tq |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|