View: 27776|Reply: 28
|
[Dunia]
Penjualan Mobil Lesu, Indonesia Diminta Belajar dari Malaysia
[Copy link]
|
|
Edited by B40tastePosh at 25-11-2024 03:50 PM
Industri automotif di Indonesia kini sedang menghadapi cabaran besar, dan situasi ini mungkin berlanjutan hingga tahun depan.
Dalam usaha mencari jalan keluar, penggiat industri automotif di Indonesia menggesa kerajaan mereka belajar daripada kejayaan Malaysia dalam merangsang pasaran kereta melalui insentif cukai.
Menurut laporan Detik, Kukuh Kumara, Setiausaha Umum Gabungan Industri Kenderaan Bermotor Indonesia (Gaikindo) berkata Malaysia telah menunjukkan bagaimana insentif cukai dapat memberi kesan besar pada jualan kereta domestik.
Dengan pemberian diskaun 100% untuk kereta keluaran tempatan dan 50% untuk model import semasa pandemik COVID-19, Malaysia berjaya melonjakkan jualan kereta hingga ke tahap tertinggi dalam sejarah.
“Insentif itu masih diteruskan hingga kini. Hasilnya, pasaran automotif mereka hampir mencapai angka 800,000 unit setahun. Ini sangat mengejutkan,” kata Kukuh dalam satu forum di Jakarta.
Malaysia berjaya melonjakkan jualan kereta hingga ke tahap tertinggi dalam sejarah.
“Insentif itu masih diteruskan hingga kini. Hasilnya, pasaran automotif mereka hampir mencapai angka 800,000 unit setahun. Ini sangat mengejutkan,” kata Kukuh dalam satu forum di Jakarta.
Sementara Malaysia terus maju, pasaran kereta Indonesia dilaporkan berada dalam keadaan menurun.
Dengan sasaran jualan tahunan yang dikurangkan kepada 850,000 unit, Kukuh bimbang Malaysia bakal mendahului Indonesia sebagai pasaran automotif terbesar di ASEAN.
“Thailand juga mengalami penurunan. Tapi Malaysia, dengan kebijakan insentif cukainya, kini menjadi pemacu utama di rantau ini. Jika kita tidak bertindak segera, Indonesia mungkin kehilangan kedudukan,” tambah Kukuh.
Insentif PPnBM (Pajak Penjualan atas Barang Mewah) pernah diterapkan di Indonesia semasa pandemik, dan kesannya cukup positif.
Namun, dasar ini dihentikan setelah keadaan kembali normal.
Kukuh menegaskan, insentif ini perlu dihidupkan semula untuk menghidupkan kembali pasaran automotif yang lesu.
“Malaysia telah membuktikan, walaupun dalam situasi ekonomi yang mencabar, insentif cukai boleh menjadi jalan keluar. Ini pelajaran penting untuk kita,” tegasnya. |
This post contains more resources
You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register
x
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
![](static/image/common/ico_lz.png)
Author |
Post time 25-11-2024 03:49 PM
From the mobile phone
|
Show all posts
|
|
|
|
|
|
|
Malaysia ni suka rakyat berhutang. Nak bayar cash, dimomokan kena kejar dengan lhdn. Yang tak mampu pun beli kereta. Indon elok la kekalkan je. Kalau yang beli kereta tu rakyat yang betul mampu. Indon nak beli kereta, dp kena besar, takde nak hutang sampai 9 tahun. Motor semua bayar cash...malaysia ni kapcai pun nak hutang jugak. |
|
|
|
|
|
|
|
Negara tertangga pasti iri-indon.
Negara tertangga ketar ketir-kohona.
![](static/image/smiley/default/lol.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
Kat indon sana keter diorang jenama apa? Diorang pun ada keter tempatan jugak ke? Keter diorang ada masuk pasaran malaysia tak? |
|
|
|
|
|
|
|
B40tastePosh replied at 25-11-2024 03:49 PM
@nusaraya stress mengalami ODGJ
Odgj apa? |
|
|
|
|
|
|
|
Sana trefik jem teyuk... rakyat gaji ciput.. camne la nak banding |
|
|
|
|
|
|
|
- Orang Dengan Gangguan Jiwa=Nusaraya
|
|
|
|
|
|
|
|
Diorang suka Innova![](static/image/smiley/default/lol.gif)
|
|
|
|
|
|
|
|
B40tastePosh replied at 25-11-2024 04:36 PM
Diorang suka Innova
Innova tu bukan under toyota ke?
Kalau camtu diorang takde kereta nasional diorang la ye. |
|
|
|
|
|
|
|
Kilang nya kat Indonesia, tu gigih suruh orang Malaysia pakai Innova![](static/image/smiley/default/titter.gif)
|
|
|
|
|
|
|
|
Ye ikut la sangat lepas tu bbnu yindon berutang sana sini sampai nak makan pun tak cukup duit. |
|
|
|
|
|
|
|
B40tastePosh replied at 25-11-2024 04:43 PM
Kilang nya kat Indonesia, tu gigih suruh orang Malaysia pakai Innova
Ohh camtu ye. |
|
|
|
|
|
|
|
Masuk Malaysia nak bayar loan bank![](static/image/smiley/default/biggrin.gif)
|
|
|
|
|
|
|
|
hahaha dapat pulak kerja dgn u ...untung jugak tu.
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by B40tastePosh at 25-11-2024 04:55 PM
Macam hanat kan....ada yg masuk Malaysia sebab rumah dan tanah kat Indonesia dah kena lelong dengan bank.![](static/image/smiley/default/rofl.gif)
Majikan kat Malaysia kalau boleh nak dilelong nye juga...hati2 dgn yindon
|
|
|
|
|
|
|
|
kat mana ko dapat info kat indo motor kena beli cash ni.
|
|
|
|
|
|
|
|
atau nama lain Toyota Kijang kan?
|
|
|
|
|
|
|
|
![](static/image/common/ico_lz.png)
Author |
Post time 26-11-2024 11:01 AM
From the mobile phone
|
Show all posts
BungaKencana replied at 26-11-2024 10:58 AM
atau nama lain Toyota Kijang kan?
Ya...Indon bagi nama Kijang Innova....memang kebanggaan Indon caprut Kijang Innova.
Kalau nampak Innova di Malaysia bangga betul Indon...kereta nasional Indon katenye.![](static/image/smiley/default/rofl.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
![](https://www.thevocket.com/app/uploads/2020/10/375433871-1.jpg)
TIMOR diambil dari singkatan Teknologi Industri Mobil Rakyat, kereta yang dikeluarkan sebenarnya adalah kereta dari KIA Motor yang di ‘rebadge’ kepada TIMOR untuk pasaran Indonesia. Pada kemuncaknya jualan TIMOR berjaya menguasai 26% pasaran automotif Indonesia kerana permainan harga S515 yang harga separuh lebih murah dari harga Toyota Corolla. Bukan sahaja krisis ekonomi mengakhiri TIMOR, Amerika Syarikat, Jepun dan Kesatuan Eropah menyaman TIMOR kerana melanggar program kereta nasional WTO. WTO mendakwa TIMOR tidak menepati 60% komponen dihasilkan di Indonesia sebaliknya kereta yang siap dibina diimport terus dari Korea Selatan dan diistihar sebagai kereta nasional. TIMOR telah kalah di mahkamah kepada WTO pada oktober 1996. Berikut dikongsikan sebuah gambar lama kereta keluaran TIMOR.
|
|
|
|
|
|
|
| |
|