CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1290|Reply: 2

hakikat ilmu dan pewarisan ilmu dan maknanya...

[Copy link]
Post time 28-11-2016 04:54 PM | Show all posts |Read mode
Edited by mbhcsf at 28-11-2016 04:59 PM

Ilmu Bukannya Sifat Masyarakat

Ditulis oleh Dr. Mohd. Zaidi bin Ismail. Posted in Utusan Malaysia



Dalam Islam, diyakini bahawa ilmu dan perkara-perkara yang terangkum dalamnya (seperti makna yang benar serta kefahaman yang betul) sebenarnya anugerah daripada Allah S.W.T.



Turut juga diyakini bahawa anugerah sedemikian dikurniakan hanya kepada diri-diri insan perseorangan yang pada sisi Allah bukan sahaja telah menyediakan diri mereka untuk menerima pemberian-Nya tetapi juga layak untuk kurniaan sedemikian.


Ringkasnya, ilmu sesungguhnya sifat individu insan.


Dalam kitab-kitab utama yang menerangkan aqidah Ahli Sunnah wal Jamaah, seperti Syarah Imam Sa‘d al-Din al-Taftazani (wafat 793H/1390M) ke atas teks Aqa’id yang dirumuskan oleh Imam Abu Hafs Umar al-Nasafi (wafat 537H/1142M), ilmu dijelaskan sebagai suatu sifat yang menerangi yang menetap pada diri seseorang insan.


Atas asas kefahaman yang tersebut itu, sebuah masyarakat atau badan, meskipun terbentuk daripada diri-diri insan perseorangan, pada hakikatnya tidak mungkin bersifat dengan ilmu, kefahaman, dan yang seumpamanya.


Sekiranya terdapat pun gambaran perihal sesuatu masyarakat itu sebagai masyarakat berilmu, atau sesuatu pertubuhan itu sebagai organisasi berilmu, semua itu bukan penyifatan secara hakiki tetapi hanya penggunaan secara metafora atau lanjutan (derivative) disebabkan individu-individu berilmu bukan sahaja berada dalam masyarakat atau pertubuhan sedemikian tetapi juga mempengaruhinya.


Antara hujah terkuat tentang hakikat ilmu sebagai sifat individu dan bukannya sifat masyarakat adalah kelompangan dan kehampaan ilmiah yang ketara dialami oleh sesuatu masyarakat atau pertubuhan ketika wafatnya tokoh-tokoh ilmuwan atau pakar-pakar tertentu yang tiada tolok bandingnya.


Malah, ilmu juga tiada diwarisi secara automatik oleh mana-mana ahli keluarga seorang ilmuwan.


Pemergian tokoh-tokoh tersebut yang acap kali tiada terisi dan berganti, khasnya jika tiada pelapis yang betul-betul dididik sehingga layak menerima kurniaan ilmu daripada Allah, bermakna cahaya penerang kegelapan dalam masyarakat tersebut akan tiada selama-lamanya.



Hakikat sedemikianlah yang jelas dinyatakan oleh sebuah hadis Nabi S.A.W. sebagaimana yang diriwayatkan dalam Sahih Bukhari dan Muslim:  “Sesungguh Allah tiada mengambil kembali ilmu dengan cara menariknya keluar sekaligus daripada masyarakat insan tetapi Dia mengambil semula ilmu dengan cara mengambil kembali (yakni, mewafatkan) para ilmuwan sehinggakan ketika tiada lagi seorang ilmuwan yang hidup maka masyarakat insan menjadikan orang-orang jahil pula sebagai ketua yang pabila ditanya akan mengeluarkan fatwa tanpa ilmu; maka mereka (yakni: ketua-ketua sedemikian) sesat lagi menyesatkan yang lain.”









Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 28-11-2016 04:55 PM | Show all posts
Edited by mbhcsf at 28-11-2016 04:57 PM

Jelas sekali, dalam Tradisi Ilmu Islam yang disemangati oleh hadis Nabi di atas, hakikat ilmu sebagai suatu yang istimewa lagi bernilai yang dianugerahkan Allah kepada diri insan perseorangan sememangnya disedari, dipupuk dan dipertahankan.
Justeru, keyakinan terhadap hakikat ini jelas terjelma pada penamaan mazhab dan aliran pemikiran serta pegangan (sebagai institusi-institusi yang terbukti telah berlangsung sekian lama) dengan nama-nama ilmuwan hakiki perseorangan.

Lihat sahaja pada penamaan mazhab-mazhab utama aqidah Ahli Sunnah wal Jamaah, seperti Mazhab al-Asha‘irah yang bernisbah pada Imam Abul Hasan al-Ash‘ari dan Mazhab al-Maturidiyyah yang bernisbah pula pada Imam Abul Mansur al-Maturidi.

Juga penamaan mazhab-mazhab utama fiqh Ahli Sunnah wal Jamaah seperti Mazhab al-Hanafi yang dikaitkan dengan Imam Abu Hanifah, Mazhab al-Maliki yang berhubungan dengan Imam Malik, Mazhab al-Syafi‘i yang bernisbahkan Imam al-Syafi‘i, serta Mazhab Hanbali yang bersusurgalurkan Imam Ahmad bin Hanbal.

Malangnya, pendirian dan amalan sedemikian kini dipandang serong akibat cengkaman pemikiran asing, khasnya Barat Moden Sekular, ke atas akal-budi orang-orang Islam yang kini terpesona dengan tumpuan berlebihan terhadap negara, masyarakat dan organisasi sebagai pusat dan piawaian hampir segala-galanya.

Diharapkan agar keterpesonaan sebegitu tidak turut melanda institusi-institusi pendidikan, khasnya dalam keadaan kegawatan ekonomi dan kekangan kewangan, sehingga memperlaku tokoh-tokoh ilmuwan sebenar secara yang berlawanan dengan semangat yang dinyatakan oleh hadis Nabi di atas.

sumber asal :

http://www.ikim.gov.my/index.php ... ya-sifat-masyarakat
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 28-11-2016 09:04 PM | Show all posts
i like the term keterpersonaan atau kekaguman tu ...nice dalam konteks ayat tu dan medan makna.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

31-1-2025 07:09 AM GMT+8 , Processed in 0.042981 second(s), 16 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list