CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1215|Reply: 3

kepekaan dalam meneliti pemikiran, impaknya dan tindakan - NGOs your role

[Copy link]
Post time 18-3-2016 08:24 PM | Show all posts |Read mode
Edited by mbhcsf at 18-3-2016 09:00 PM

Peranan NGO Terhadap Teori Relativisme

Ditulis oleh Prof. Madya Dr. Shamrahayu Ab Aziz.


Posted in Berita Harian - Dr. Shamrahayu



Disedari atau tidak, penyebaran faham hak asasi yang bersandarkan kefahaman manusia, sudah berada di arus perdana. Penyebarannya semakin keras dan deras.

Tidak ada yang salah tentang hak asasi. Ia adalah keperluan asas setiap individu. Namun, ia menjadi salah sekiranya tiada elemen ketuhanan dan hanya mementingkan kehendak manusia.



Perlembagaan kita merangkum hak asasi di bawah tajuk kebebasan asasi. Walaupun ada beberapa perbezaan dari segi maksud dan istilah yang digunakan, iaitu "kebebasan" dan "hak"  tetapi secara dasarnya kita tidak boleh membuat kenyataan umum bahawa Perlembagaan kita tidak menjamin hak asasi.

Ini kerana implikasi kepada peruntukan berkaitan kebebasan asasi sebagaimana ada dalam perlembagaan itu menjadikan hak-hak asasi perlu dijaga, dijamin dan dilaksana kepada setiap yang berhak mengikut kesesuaian perundangan negara.



Dalam aspek perundangan, negara kita masih berpegang dengan kukuh kepada nilai-nilai agama dan budaya dalam hal berkaitan hak asasi. Oleh itu, secara akademik, dalam teori hak asasi, kita menerima pakai teori relativisme, iaitu satu teori yang menerima elemen tempatan, termasuk agama dan nilai budaya serta moral.


Perundangan kita tidak menerima teori universalime walaupun keinginan untuk segelintir warga kita yang mahukan negara menerima teori universalisme atau sejagat dalam hal hak asasi.





Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 18-3-2016 08:59 PM | Show all posts
Edited by mbhcsf at 19-3-2016 12:21 AM
Teori universalisme hak asasi ialah teori yang mempromosi idea bahawa hak asasi perlu diseragamkan di serata dunia. Di dalam teori universalisme ini tiada penerimaan kepada keadaan setempat; tidak mementingkan kepercayaan 'agama';  tidak ada istilah 'nilai' atau 'norma' dan budaya. Ia adalah teori ciptaan manusia berdasarkan fikiran dan kehendak mereka sendiri dan merupakan hasil pemikiran Barat dan membentuk penjajahan Barat ke atas dunia timur.

( remember  gagasan : humanisme secularisme - renaissance ?)

Dari segi pemakaian, kekuatan teori sejagat ini ialah mereka mampu melobi kefahaman mereka di peringkat antarabangsa. Kerana itu, teori ini dianggap sejagat.

Sebahagian besar daripada kita amat maklum bahawa prinsip dan amalan hak asasi Barat adalah bias atau tidak adil; segala isi hak asasi itu ditentukan Barat. Deklarasi Sejagat Hak Asasi Manusia dan triti-triti berkaitan hak asasi dipengaruhi secara penuh oleh puak Barat. Kuasa veto di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), sebagai badan pengawas hak asasi juga sememangnya dipelopori Barat.





Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-3-2016 09:00 PM | Show all posts
Kini, di peringkat antarabangsa, sebarang ketidakpuasan hati mana-mana pihak terhadap pelaksanaan hak asasi boleh dibentangkan dalam beberapa proses PBB. Walaupun begitu, proses tersebut tidaklah begitu terbuka dan pihak-pihak yang mahu menyampaikan pandangan tentang hak asasi perlu melalui kepayahan melobi sebelum dibenarkan membuat apa-apa pembentangan atau menyampaikan apa-apa cadangan dan pandangan kepada jawatan kuasa berkaitan hak asasi di peringkat PBB.


Dalam negara, suara kita masih lagi padu menyokong perundangan negara dan masih lagi boleh berhujah dengan teori relativisme. Kita hendaklah berusaha membawa suara ini kepada PBB.


Secara teorinya, kita sentiasa boleh berhujah bahawa kita menerima hak asasi dalam konteks relativisme yang mempunyai dua pendirian utama: Pertama, relativisme yang ketat, iaitu tidak ada hak asasi manusia sejagat atau universal. Dan, semua kepercayaan atau agama dan nilai adalah budaya relatif, berkaitan  dengan kesesuaian tempatan. Maka hak asasi hendaklah setiap masa bersandarkan kepada kepercayaan dan nilai tempatan.

Dalam teori relativisme yang kedua, ia lebih longgar daripada yang pertama. Relativisme ini menerima prinsip hak asasi sejagat, tetapi pada masa sama menerima kemungkinan adanya  persamaan dan perbezaan antara nilai tempatan dengan nilai sejagat. Dengan itu nilai tempatan diberikan tempat dalam menerima dan melaksana hak asasi, tetapi apda masa sama meraikan kesejagatan prinsip hak asasi.


Kita mungkin boleh menghujah menggunakan kedua-dua aspek dalam teori relativisme ini untuk Malaysia di peringkat PBB.

Namun begitu, kita perlu lalui proses melobi di PBB dan dari segi realitinya ia amat sukar. Oleh itu peranan Badan-Badan Bukan Kerajaan yang percaya kepada teori relativisme ini amat besar. Usaha ini hendaklah dijana dengan lebih berkesan; kita perlu ke peringkat PBB. Tidak lagi memadai untuk kita sekadar bersuara dalam negara dan kita hendaklah bersatu dan belajar mencontohi antara satu sama lain.



sumber :
http://www.ikim.gov.my/index.php ... p-teori-relativisme
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-3-2016 09:04 PM | Show all posts
Edited by mbhcsf at 19-3-2016 12:22 AM

rentetan comango etc.

kita boleh melihat artikel dan perkaitannya  dengan apa yang berlaku sebelum ini dan apa yg sedang berlaku -  sekarang.  kebanyakan isu bertemakan hak asasi dan ada kalanya juga menyentuh tentang kepetingan Islam.


dan oleh itu NGO dan badan seperti CENTHRA, dan etc  perlu juga memainkan peranan dalam mendepani cabaran ini.

Sebab hakikatnya - hak dan batil sentiasa wujud sehingga  tiupan sangkakala pertama, kan?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

31-1-2025 01:03 PM GMT+8 , Processed in 0.066935 second(s), 16 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list