CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 52409|Reply: 113

DALAM ISLAM, SOLAT ADA 5 WAKTU atau 3 WAKTU?

[Copy link]
Mat Kampong This user has been deleted
Post time 18-8-2003 09:32 AM | Show all posts |Read mode
Pemahaman golongan ini mengenai solat ialah;
"Solat pula telah diperintahkan sejak zaman Nabi Ibrahim lagi dan Nabi Muhammad dikehendaki untuk meneruskan amalan solat tersebut". Dan solat bukan diperintah semasa Israk dan Mikraj."

Berdalilkan ayat al-Quran, ayat 114 dari Surah Hud dan tafsiran golongan ini yang bermaksud;
"Dan lakukanlah solat pada dua tepi siang, dan awal malam; sesungguhnya perbuatan baik menghilangkan kejahatan. Itu adalah satu peringatan bagi orang-orang yang mahu ingat."

Berdalilkan ayat al-Quran, ayat 110 dari Surah Al-Israa', yang bermaksud;
"Katakanlah (wahai Muhammad): Serulah nama "Allah" atau nama "Ar-Rahman", yang mana sahaja kamu serukan (dari kedua-dua nama itu adalah baik belaka); kerana Allah mempunyai banyak nama-nama yang baik serta mulia dan janganlah engkau nyaringkan bacaan doa atau sembahyangmu, juga janganlah engkau perlahankannya, dan gunakanlah sahaja satu cara yang sederhana antara itu."

Bagi golongan ini, solat saperti yang diperintah dalam Al-Quran, hanya tiga waktu sahaja iaitu pertama, Solat Subuh (Fajr), dua rakaat dengan bersuara, kedua, Solat Wusto (Maghrib), dua rakaat dengan bersuara dan ketiga, Solat Isyak, dua rakaat dengan bersuara.

Bagi golongan ini juga, Solat Zohor dan 慉sar yang mempunyai 4 rakaat, raka抋t ketiga dalam Solat Magrib dan dua rakaat lagi dalam Solat Isyak merupakan suatu tambahan baru iaitu rekaan-rekaan para ulamak saja dengan mengadakan hadis: 揝olatlah kamu seperti mana kamu lihat aku (Muhammad) solat."

Adakah pemahaman golongan ini, pemahaman Islam yang sebenar atau satu penyelewengan terhadap kesucian Islam?

Bagi MK, golongan ini tidak percayakan hadis ataupun anti hadis?

Olih itu, bagi yang berfahaman AWSJ, Wahabbi, Syi抋h dan yang lain-lain dapat memberi hujjah-hujjah untuk membuktikan pemahaman golongan ini adala SALAH atau BENAR!!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-8-2003 09:59 AM | Show all posts
011.114
"Dan lakukanlah solat pada dua tepi siang, dan awal malam; sesungguhnya perbuatan baik menghilangkan kejahatan. Itu adalah satu peringatan bagi orang-orang yang mahu ingat."

dua tepi siang:  subuh, asar
awal malam: maghrib


017.078
Dirikanlah olehmu sembahyang ketika gelincir matahari hingga waktu gelap malam, dan sembahyang Subuh. Sesungguhnya sembahyang Subuh itu disaksikan.

gelincir matahari: zohor

024.58
Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah hamba-hamba kamu dan orang-orang yang belum baligh dari kalangan kamu, meminta izin kepada kamu (sebelum masuk ke tempat kamu), dalam tiga masa; (iaitu) sebelum sembahyang Subuh dan ketika kamu membuka pakaian kerana kepanasan tengah hari dan sesudah sembahyang Isyak.....
Reply

Use magic Report

Mat Kampong This user has been deleted
 Author| Post time 18-8-2003 10:46 AM | Show all posts
Originally posted by amorist at 18-808-2003 11:59:
011.114
"Dan lakukanlah solat pada dua tepi siang, dan awal malam; sesungguhnya perbuatan baik menghilangkan kejahatan. Itu adalah satu peringatan bagi orang-orang yang mahu ingat."

[ ...


Salam amorist,

Terimakasih diatas posting anda... MK akan semak lebih lanjut lagi.

Wassalam
MK
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2003 04:36 PM | Show all posts
A'kum



Al Baqarah:238



Hud:114

Tok Copy + Paste jer

Perhatikan pada ayat pertama, perkataan yang digunakan adalah "solawaat" iaitu perkataan jamak kepada solat. Dalam tertib bahasa Arab, perkataan solat adalah mufradah(singular), solatan(dual) manakala solawaat pula adalah dalam bentuk (plural)jamak mu'annas. Maka tidak mungkin ayat pertama tadi(solawat) merujuk kepada 2 sembahyang, tetapi mestilah 3 atau lebih. Ada pun perkataan 'wustha' merujuk kepada sesuatu yang berada "di antara" atau "ditengah". Maka, perkataan 'solawat' yang dirujukan di sini patutlah merujuk kepada bilangan genap, iaitu 4 atau lebih, supaya 'solat wustha' boleh betul-betul berada 'di tengah-tengah/ di antara' secara saksama(unbiased). Maka memutuskan bahawa ayat ini merujuk kepada hanya TIGA kali sembahyang fardhu ternyata sekali salah, bahkan nombor minima yang mungkin ialah LIMA(4 + solat wustha). Apabila kita cantumkan faham ayat ini dengan ayat yang kedua, ternyata sekali yang dimaksudkan di sini adalah LIMA. Ini kerana perkataan pertama(tarafayin -lit: 2 tepian) secara jelas merujuk kepada dua (kebanyakan terjemahan pun telah menterjemahkan sebegini). Mengikut para pentafsir, yangdimaksudkan di sini ialah solat Subuh dan solat Dzuhur. Begitu juga perkataan zulafan adalah perkataan yang bersifat plural(jamak) terhadap perkataan 'zulfatun' yang membawa maksud 'yang mendekati' atau 'menghampiri'. Oleh kerana ia berbentuk jamak, tentulah ia berbilang tiga atau lebih. Menurut para mufassirin, waktu-waktu tersebut ialah 'Asr, Maghrib dan 'Isyak, iaitu waktu-waktu yang jelas berkaitan dengan malam.

Utk Lebih Lanjut: KESILAPAN GOLONGAN ANTI-HADITH

Anti Gah 1
Anti GAH 2
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2003 11:26 PM | Show all posts
Mmmnnn... tentanng 2 rakaat tu... pada awalnya memang semua waktu dalam dua rakaat... kemudian nabi tambahkan jadi 4 dalam solat zohor, asar dan isya', dan maghrib jadi 3, subuh kekal 2.  Dan terus diikuti amalan begini sehingga kini.  Sehingga wafat nabi, penduduk madinah terus solat 5 waktu sehari semalam, imam malik melihat perkembangan ini, seperti biasa, imam malik lebih meletakkan hukum dengan melihat amalan pendudukan madinah (zaman sahabat)... kerana mereka mengamalkan sesuatu semenajak zaman nabi, dan tiada sebarang teguran dan bantahan dari nabi... syafie adalah anak murid malik... banyak menetapkan hukum berpandukan hadith...
Reply

Use magic Report

Mat Kampong This user has been deleted
 Author| Post time 19-8-2003 08:25 AM | Show all posts
Assalamualaikum semua,

Ianya semakin informative... dan semuanya daripada mereka yang berfahaman ASWJ.. amacam dgn Syiah, Wahabbi dan yang lain2 tu... keluarkanlah supaya dapat difahami olih rakan2 yang lain..
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 22-8-2003 01:00 AM | Show all posts
Originally posted by paler kembang at 18-8-2003 23:26:
Mmmnnn... tentanng 2 rakaat tu... pada awalnya memang semua waktu dalam dua rakaat... kemudian nabi tambahkan jadi 4 dalam solat zohor, asar dan isya', dan maghrib jadi 3, subuh kekal 2.  Dan terus ...


:stp: OOI enko ni pegi ngaji lagi...nie dapat kat mane nie...pegi baca kitab ISRA' MIkraj ...bagi paham bebetul

....
Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2003 01:09 AM | Show all posts
Originally posted by UFWL at 2003-8-22 01:00 AM:
:stp: OOI enko ni pegi ngaji lagi...nie dapat kat mane nie...pegi baca kitab ISRA' MIkraj ...bagi paham bebetul

....




Agaknya dia cerita waktu sebelum Nabi Muhammad (s.a.w.) dilahirkan kot?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 22-8-2003 01:29 PM | Show all posts
YA!.. AKU MENGAJI JUGA.... SEBAB TU AKU TULIS MACAM TU... KALAU KORANG NAK KOMEN.. LEBIH BAIK TANYA ORANG LAIN DULU YG MENGETAHUI SEBELUM KOMEN...  

BELAJAR ATAU BACALAH LEBIH SIKIT... BARU KOMEN.   TAKKAN AKU NAK TULIS SATU PERSATU MACAM DALAM KITAB UNTUK MEMBERI KORANG FAHAM....

JANGAN CAKAP SAJA TAPI, SELIDIK, BELAJAR DAN BACA DULU.  NANTU MALU
Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2003 01:32 PM | Show all posts
Originally posted by UFWL at 22-03-2003 01:00 AM:
:stp: OOI enko ni pegi ngaji lagi...nie dapat kat mane nie...pegi baca kitab ISRA' MIkraj ...bagi paham bebetul

....


SEHINGGA KINI AKU MASIH TERUS BELAJAR..... TAPI KAU YANG MENYEBUT PERKARA DI ATAS JUGA HARUS MENGAJI DULU SEBELUM KOMEN.... CUBA TANYA ORANG YANG LEBUH MENGETAHUI PASAL NI.... TANYALAH... DAN KEMUDIAN TULIS BALIK DALAM FORUM NI...  TENTU ITU YANG LEBIH BAIK...
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2003 01:15 AM | Show all posts
Originally posted by paler kembang at 22-8-2003 13:32:
SEHINGGA KINI AKU MASIH TERUS BELAJAR..... TAPI KAU YANG MENYEBUT PERKARA DI ATAS JUGA HARUS MENGAJI DULU SEBELUM KOMEN.... CUBA TANYA ORANG YANG LEBUH MENGETAHUI PASAL NI.... TANYALAH... DAN KEMUD ...


Apa dalil yg mnyatakan nabi yg menambahka rakaat dlm semayg...

Solat yg dua rakaat yg nabi buat tu adalh solat sunat ketika ISRA dan MIkRaj...
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2003 10:44 PM | Show all posts
bila diwajibkan solalt?

hadis anass..sembahyang difardukan pada malam Isra sebanyak lima puluh kali.kemudia dikurangi sebanyak 5 kali,kemudian nabi dipanggil,Ya muhammad sesungguhnya tidak diganti ketetapan itu di sisiKu,sesungguhnya 5 kali itu sama nilanya dengan 50 kali,hadis riwayat Ahmad,Nasai dsan Tirmizi

Waktu2 solat,..

edalam satu hadis yang panjang,hadis ini diperaku oleh Imam Bhujhari sebagi hadis yang paling sah dalam bab waktu sembahyang.

dar Jabir bin abdullah,bahawa nabi s.a.w didatangi jibril allu katanya,nerdiri dan bersembahyanglah..alu nabi soalt zohor ktka gelincir matahari.......asar.ketika bayangan segala sesuatu menajdi sama;;;;;maghrib..ketika matahari terbenam..isyak..ketika safaq merah telah lenyap ...subuh ketika fajar telah menyinsing....

esoknya jibril datang dalam setiap waktu menunjukan pada nabi waktu2 sembahyang..hadis riwayatAhmad,nasai dan Tirmizi.

rakaat..

dari aisyah berkata.pertama kali difardukan sembahyang sebanya dua rakaat,kemudian nabi hijrah lalu diwajibkan 4 rakaat,dan dibiarkan solat safar dalam keadaan pertama itu.riwauat Ahmad dan al-bhukari.

hadis ini dalam riwayat lain oleh Imam Ahmad dari jalan kaisan..2 rakaat setiapsembahyang kecuali maghrib,jelasnya mahgrib sedari asal adalah tiga rakaat

hadis ada bahasanya..alkhatabi mengaatkan hadis ini adalh semata perkataan aisyah tidak marfuk pada nabi,kerana aisyah sendiri tidak menyaksikan waktu difardukan solat(pendapat khatabi dan lainya) ada yang mengatakan hadis ini mursal sahabi.sah riwayatnya ada yang mengatakan bertentangan dgn hadis riwayat Ibnu Abbas yang mengatakan nabi bersembahyang 4 rakaat ketika hadir dan dua ketika safar..NAMUn AS-SAUKANI dalam nailul autar menyataka tiada pertentangan antara hadis tersebut..menurutnya solat yang difarduka ketika isra adalah dua rakaat kecuali maghrib dan selepas huijrah ditambah 4 kecuali soalt subuh,sebagaimana riwayat Ibnu Khuzaimah.ibnu Hibban dan al;baihaqi yang meriwayatkan dari aisyah yang menyatakan difardukan soalt hadir dan safar dia rakaat dua rakaat,kemudian baru difardukan 4 rakaat kecuali subuh dan maghrib di madinah.

ruj..nailul autor li as-saukani..jilid 1,bab solat ms 286.
Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2003 09:25 AM | Show all posts
Saya suka baca posting anwar66 tetapi kalau tulisan diedit sblm post lagi cantik. :bg:
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2003 02:51 PM | Show all posts
Tq sdr Nahzaluz atas saranan yang amat baik,InsyaAllah saya akan cuba melaksanakanya.
Reply

Use magic Report

Post time 8-11-2003 02:38 PM | Show all posts
Salam Amorist,


Amorist 011.114
**"Dan lakukanlah solat pada dua tepi siang, dan awal malam; sesungguhnya perbuatan baik menghilangkan kejahatan. Itu adalah satu peringatan bagi orang-orang yang mahu ingat."

dua tepi siang:  subuh, asar
awal malam: maghrib**


>> Tetapi... dua tepi siang boleh juga membawa maksud Subuh dengan Maghrib kan ?? Dan awal malam ialah Isyak, semestinya. :2cool:


Amorist 017.078
**Dirikanlah olehmu sembahyang ketika gelincir matahari hingga waktu gelap malam, dan sembahyang Subuh. Sesungguhnya sembahyang Subuh itu disaksikan.

gelincir matahari: zohor**

>>Mungkin elok diselidik balik terjemahan. Adakah gelincir yang dimaksudkan ialah gelincirnya dari zenith atau gelincirnya ke dalam ufuk ? :re:


Amorist 024.58
**Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah hamba-hamba kamu dan orang-orang yang belum baligh dari kalangan kamu, meminta izin kepada kamu (sebelum masuk ke tempat kamu), dalam tiga masa; (iaitu) sebelum sembahyang Subuh dan ketika kamu membuka pakaian kerana kepanasan tengah hari dan sesudah sembahyang Isyak.....**

>> Membuka pakaian ketika kepanasan, adakah bererti sedang bersedia untuk/baru selesai solat ??  :stp:


p.s. Pada saya Allah YANG MAHA BIJAKSANA telah memperuntukkan siang hari untuk hambanya mencari rezeki yang halal (sambil berdoa menyebut namaNya selalu) sementara malam pula telah diperuntukkan masa yang khusus untuk ibadat solat, sebelum tidur dan menggauli isteri/suami.
Sebab saya tengok orang orang yang bekerja sebagai buruh kasar misalnya...sangatlah susah bagi mereka untuk tiba tiba berhenti kerja dan dalam keadaan kepanasan, keringat peluh dan pakaian yang comot pergi mangambil wudhuk dan menunaikan solat ! Bahkan pada saya solat yang dilakukan dalam keadaan badan panas seperti itu tak mungkin akan ada khusyuknya pun. Itupun kalau majikannya seorang Muslim yang membenarkan dia berbuat demikian !

Bukan maksud post ini untuk menidakkan sembahyang lima waktu... sembahyang sebenarnya lagi banyak lagi baik.... tapi pada saya ianya mesti mengikut kemampuan (dan Quran sudah mengambil kira kemampuan manusia mengenainya). Kalau ada keupayaan (kayaraya) dan kesanggupan...duduk kat tikar sembahyang tu jangan bangkit bangkit pun tak apa, tiada siapa yang patut melarang. Di zaman nabi...memang ada banyak lebihan waktu untuk sembahyang selain dari yang wajib.

Wallahu'alam  :2cool:

Lagi satu... boleh tak sesiapa yang lebih arif kat sini beritahu rasional nya disebalik sembahyang zohor di masjid yang di matikan suara imamnya ?? Musykil betul lah aku pasal benda nie.  :stp:

[ Last edited by mutantninja03 on 8-11-2003 at 02:43 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 8-11-2003 10:38 PM | Show all posts
Mutantninja,

Berikut ialah tafsir dari Mushaf Al Madinah An Nabawiyah:

Surah Hud 114: "And establish prayers at the two ends of the day and at the approaches of the night..."

Tafsir:

The two ends of the day: Morning and afternoon. The morning prayer is the Fajr, after the light is up but before sunrise. The early afternoon prayer, Zuhr, is immediately after noon. There is no disagreement among scholars regarding which prayer is meant by one of these two ends of the day. They agree that it is Fajr prayer. There is ambiguity, however, regarding the prayer which ought to be performed at the other end of the day. It is said variously that the reference is to Asr or Maghrib prayers.

Approaches of the night: As Zulafan, plural of Zulfatun is used here, and not the dual, it is reasonable to argue that at least three "approaches of the night" are meant. The late afternoon prayer, Asr can be one of these three, and the evening prayer, Maghrib, can be the second. The night prayer, Isha', would be the third.

Surah Al Isra' 78: "Establish regular prayers at the Sun's decline till the darkness of the night, and the recital of the Quran in morning prayer, for the recital of dawn is witnessed".

Tafsir:

The commentators understand here the command for the five daily canonical prayers, viz. the four from the declination of the sun from the zenith to the fullest darkness of the night, and the early morning prayer, Fajr, which is usually accompanied by the recital of the Holy Quran.

The four afternoon prayers are the Zuhr, immediately after the sun begins to decline in the afternoon; Asr in the late afternoon; Maghrib immediately after sunset and Isha' after the glow of sunset has disappeared and the full darkness of the night has set in. There is a difference of opinion as to the meaning of particular words and phrases, but none as to the general effect of the passage.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-11-2003 01:35 PM | Show all posts
Originally posted by amorist at 8-11-2003 10:38 PM:
Mutantninja,

Berikut ialah tafsir dari Mushaf Al Madinah An Nabawiyah:

Surah Hud 114: "And establish prayers at the two ends of the day and at the approaches of the night..." ...


My counter argument is simple.

In "two ends of the day".... one end should very well be the opposite of the other !

So if subuh is one definite end, the other should be Maghrib.

In terms of timing..., Asar (around 4 pm)  is still not considered the end of the day. It's  not even considered "evening" by the western standard clock, if I'm not mistaken. :re:

But the time of Maghrib (around 7 pm) is definitely evening !

btw... watch the sky the next time the maghrib azan is called. Is it total darkness yet ?? I think not.

In other words "Subuh lawannya senja (waktu maghrib)....bukannya petang atau pun malam" :2cool:
Reply

Use magic Report

Post time 17-11-2003 11:53 AM | Show all posts
Here is another point. Maybe irrelevant to most people, but I'm going to put it here anyway...

Untuk sembahyang lima waktu, campurkan semua bilangan rokaat bermula dari Subuh sampai Isyak...anda akan dapat :-

2+4+4+3+4 = 17   => 1 + 7 = 8

Untuk sembahyang tiga waktu anda akan dapat :-

2+3+4 = 9

Kita semua tahu bahawa Allah S.W.T memang menyukai angka ganjil.

9 ialah angka terakhir dalam turutan 0 sampai 9, membawa erti akhirat....iaitu tujuan sembahyang dibuat adalah untuk akhirat !

Sementara 8 adalah angka bertuah bagi kaum cina. Angka dunia yang materialistik !

Sekian, wassalam.  :2cool:
Reply

Use magic Report

Post time 17-11-2003 12:40 PM | Show all posts
Originally posted by mutantninja03 at 2003-11-9 01:35 PM:
My counter argument is simple.
In "two ends of the day".... one end should very well be the opposite of the other !
So if subuh is one definite end, the other should be Maghrib.  ...

You have not addressed the following:
amorist wrote:
Approaches of the night: As Zulafan, plural of Zulfatun is used here, and not the dual, it is reasonable to argue that at least three "approaches of the night" are meant. The late afternoon prayer, Asr can be one of these three, and the evening prayer, Maghrib, can be the second. The night prayer, Isha', would be the third.


If there are at least 3 prayers in the evening and subuh in the morning, then there cannot be less than 4 prayers in a day!

What do you say to that?
Reply

Use magic Report

Post time 7-12-2003 01:56 PM | Show all posts
Originally posted by amorist at 17-11-2003 12:40 PM:
You have not addressed the following:


If there are at least 3 prayers in the evening and subuh in the morning, then there cannot be less than 4 prayers in a day![/colo ...


Well... lemme just move away from that argument for a change.... because personally, I prefer not to dispute over some other people's interpretation of the Holy Quran since it will obviously lead to nowhere. It's his idea against mine so to speak.  

But.... I was browsing through the Quran the other day and came across these verses, which I'm sure can provide us some help in strengthening our resolve on the issue :

************************************************************
Mengikut tafsiran Prof. Dr. H. Mahmud Yunus

23.    Sesungguhnya Kami menurunkan Quran kepada engkau dengan beransur ansur.

24.    Maka sabarlah engkau menerima hukum Tuhan engkau dan janganlah engkau ikut orang berdosa dan orang kafir diantara mereka.

25.    Sebutlah nama Tuhan mu pada pagi pagi dan petang petang (sembahyang Subuh, Zohor dan Asar).

26.    Pada malam hari hendaklah engkau sujud kepadaNya (sembahyang Maghrib dan Isyak) dan tasbihlah (sembahyang tahajud) pada malam yang panjang.

Surah Ad-Dhar  76 : 23-26

*********************************************************

Yang menariknya kalau dibuang kan terjemahan yang dalam kurungan (pandangan peribadi si penterjemah) anda akan dapati bahawa memang sembahyang yang dituntut memang hanya tiga waktu, no ifs no buts !
Kenapa ? Sebab Quran itu mudah dan lengkap !
Seperti berikut ini :-


***********************************************************
23.    Sesungguhnya Kami menurunkan Quran kepada engkau dengan beransur ansur.

24.    Maka sabarlah engkau menerima hukum Tuhan engkau dan janganlah engkau ikut orang berdosa dan orang kafir diantara mereka.

25.    Sebutlah nama Tuhan mu pada pagi pagi dan petang petang.

26.    Pada malam hari hendaklah engkau sujud kepadaNya dan tasbihlah  pada malam yang panjang.

Surah Ad-Dhar  76 : 23-26

***********************************************************

.

Mengikut ayat di atas dan banyak ayat ayat Quran yang lain, ada tiga cara manusia dianjurkan bersembahyang kepada Allah S.W.T. dengan tiga cara :-

1) Solat
2) Zikir
3) Tasbih

a) Solat (sujud) hanya di malam hari [(Maghrib(dusk), Isyak & Subuh(dawn)].

b) Zikir yakni menyebut nama Tuhan boleh dilakukan di pagi pagi dan petang petang.

c) Tasbih boleh dilakukan selepas tahajud.


Straightforward and complete isn't it ?!


Wallahualam.


p.s. Tiada siapa tahu kenapa imam yang mengimamkan sembahyang Zohor dan Asar di masjid masjid mengimamkan bacaan mereka secara senyap senyap ???
Sunnah Nabi ke tu atau  .....  ???
Hmm... wonder why I smell a rat on this issue ??  :stp:
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

26-12-2024 11:33 PM GMT+8 , Processed in 0.572656 second(s), 34 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list