Post Last Edit by GuaAnakMelaka at 9-12-2011 17:27
Siapa Pelanggan?
Dalam dunia perniagaan,pelanggan mempunyai peranan besar iaitu memajukan perniagaan.Ramai usahawan tidak pernah kenal
nama pelanggan walaupun pelanggan tersebut hampir 10 kali mendapatkan khidmat atau membeli produk dari usahawan.
Mengikut kamus,pelanggan adalah individuyang mendapatkan khidmat dari usahawan. Penumpang teksi atau bas adalahpelanggan.Pembeli ikan adalah pelanggan.Pembeli buku adalah pelanggan.Malah menghantar kasut untuk dijahit juga adalah pelanggan.
Pelanggan adalah manusia paling ramai didunia ini berbanding dengan jumlah usahawan kerana pelanggan adalah pengguna.Setiap hari manusia akan mendapatkan makanan dan mereka akan membelikeperluan makanan dari usahawan.Setiap masa juga manusia memerlukan pakaian danubatan dan mereka mencari usahawan.Ini membuktikan
pelanggan sentiasa mencari segala produk dankhidmat yang mereka perlukan.
1.Pelanggan adalahmanusia terpenting kepada syarikat.Tanpa pelanggan syarikat akan berkubur. 2.Pelanggan tidakpernah bergantung kepada usaahwan namun usahawan yang sebenarnya bergantungkepada pelanggan. 3.Pelangganmemberi peluang kepada usahawan dan usahawan tidak pernah memberi peluangkepada pelanggan. 4.Pelangganmemerlukan sesuatu dari usahawan namun pelanggan mempunyai banyak pilihan untukmembuat keputusan membeli di mana dan dari siapa. 5.Pelanggan adalah‘boss’ kepada usahawan dan boss adalah manusia sentiasa betul.
Apakah perkhimatan yang selalu kita gunakan?
1.Elektrik. 2.Air. 3.Telefon bimbit. 4.Astro. 5.Internet. 6.KFC 7.Pizza Hut. 8.Wayang. 9.Kapal terbang. 10.Dan sebagainya....
Setiap bulan kita keluarkan wang sama ada ia keperluan atau kehendak.Namun kita sebagai pelanggan tidak pernah mendapat simpati dari tauke-tauke yang kaya raya....
Contoh terbaik adalah Air Asia,yg selalu perkenalkan tiket percuma 1000 kerusi,5000 dan banyak ribu kerusi.Itu strategi menarik pelanggan dan menghargai pelanggan.
Air Asia yang mula dengan sebiji kapal terbang kini ratusan kapal...Siapa yang majukan ?Pelanggan...........
Namun pernah tak KFC buat "makan free" setahun sekali kepada pelanggan?Pernah tak Astro dan Tmnet bagi sebulan free tanpa bil dalam setahun?TIDAK............
aku tgk company DIGI mmg pemurah..selalu bagi bonus,sms percuma,sms FB percuma dan lain-lain.Cara itu bukan sahaja menarik kesetiaan pelanggan,malah menghargai pelanggan...
aku pakai 4 henpon.1 post paid,3 prepaid.Jadi aku tgk DIGI mmg pemurah dan mesra pelanggan...
Aku guna Tmnet sejak 4,5 tahun,belum sekali Tmnet hantar hadiah kat umah aku .....apa lagi free sebulan bil....
Walaupun pelanggan sering dikatakan RAJA DAN BERKUASA,namun kita seakan hamba....
Kita terpaksa melanggan Astro yg kdgkala cerita bulan 9,ulang bulan 10,bulan 10 ulang bulan 11 dan seterusnya....
Bagi hantu bola dan dokumentari mcm aku,aku takkan buang sport dan BIO atau National Geographic hanya mahu menjimatkan wang kerna aku perlukan ilmu....
Namun Astro yg ada 4 juta pelanggan pernah tak bagi free sebulan tanpa bil ?TIDAK....
aku mmg kagum dgn Tony Fernades .Sbg usahawan yang faham dgn MARKETING AND CUSTOMER,DIA BUAT MCM2
sampai Air asia berjaya.......
1.Adakah aku perlu gali perigi kerna syarikat air x pernah bagi free sebulan dalam setahun ?
2.Adakah aku patut buang piring Astro yang digelar Asteruk?
3.Adakah aku perlu boikot KFC kerna x pernah bagi makan free?
4.Adakah aku perlu beli DVD haram nak boikot panggung wayang?
BANYAK SYARIKAT besar dalam dunia jatuh tersungkur kerna tidak memahami cita rasa dan kehendak pelanggan.......
Persoalannya adalah pelanggan itu RAJA atau HAMBA?
|