CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 7081|Reply: 20

hati hati panggilan credit card centre

[Copy link]
Post time 23-1-2010 11:12 AM | Show all posts |Read mode
assalamualaikum..
saya nak kongsi pengalaman menerima call daripada credit card centre..

"panggilan ini dari credit card centre ambank, kami ingin membuat pengesahan, encik ada membuat pembelian rm3700..
untuk pengesahan sila tekan 1, untuk bercakap dengan wakil khidmat pelanggan kami sila tekan 7..

pastu aku pun panik lah jugak.. mana aku ada buat pembelian seperti yang di nyatakan..
kemudian aku tekan 7, cakap dengan customer service..
dia minta detail aku.. nama dan no IC.. pastu lepas aku bagi IC, aku rasa cam lain macam ja..
dia cakap nak minta pengesahan aku ada buat pembelian rm3700 di poh kong KLIA .. sedang kan pada masa tu aku ada kat sabah..
jadi aku cakap aku tak da buat pembelian tu.. pastu dia cakap dia nak check kad kredit yang lain.. dia minta no kad aku yang lain.. pastu aku tanya dia dari bank mana.. dia cakap dia dari ambank.. pastu aku muskhil.. kenapa ambank minta kad kredit bank lain.. aku tanya dia.. kemudian dia tak dapat jawab.. terus dia letak telefon..
jadi berhati hati.. jangan bagi no akaun bank kita pada org lain..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-1-2010 11:20 AM | Show all posts
ada nombor hp yg hampir2 menyami no ambank centre.
yg banyakn no 88 hujung dia..
Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2010 11:39 AM | Show all posts
adalah lagi bagus kalo ko dapat bagi no telepon pemanggil tu & bagi kat bank atau telco atau polis tuk tnmdakan lanjut..suh terminatekan no telpon tu...

aku pun ada gak kena camtu..tapi cimb la..aku email detail no tepon tu ke customer servis depa tuk tindakan..
Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2010 12:19 PM | Show all posts
penah sekali dulu.. tapi just ignore sbb tak pakai pun credit card....
Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2010 12:45 PM | Show all posts
Kalau boleh...jgn cecepat bg no ic dan kad kredit kita....dan yg plg penting...jgn SESEKALI bgtahu 3 digit selepas 16 angka no kad kredit tu.....

Kalau dapat panggilan berbentuk sebegini..bgtahu pemanggil tu yg kita nak dapatkan pengesahan dulu dr Bank....kalau dia berdoalk dalik dan bg bermacam alasan...maksudnya dia cuba menipu kita la tu...
Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2010 01:22 PM | Show all posts
midar pernah kena mcm ni..
after dpt call tu..
midar terus call cc punya hotline..
minta diaorg verify kn benda tu..
alhamdulillah.. xder transaction yg dibuat..
kater p'puan yg jwb call tu..
jgn disclose aper2 information.. then terus call bank minta diaorg verify...
kalo ader aper2 yg meragui, minta diaorg hold that transaction..

one thing.. jgn simply2 bg no ic,no card & no 3 digit kt blakang kad tu...
pastu.. kalo nk swap card, make sure kiter tgk masa salesgirl swap card tu...
jgn simply bagi.. pastu x tgk...
skrg ni mcm2 cara org guna utk penipuan cc ni...
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 23-1-2010 01:37 PM | Show all posts
aku pun kerap dpt panggilan mcm ni..
sll aku buat, aku tanya no ic pemanggil dulu, nama company, no register company, no pekerja, dan mcm2 smpai dia fed up atau terketar2 menjawab...
kalau pemanggil tu stail cool, jawab semua dengan confident, aku akan terus tanya dan tanya smpai dia takdak peluang nak bertanya...

main2kan je org mcm ni, bank kalau telefon utk pengesahan payment pun, xkan tanya detail kita..just tanya yes or no saja...

sbb sllnya aku kena payment yg aku buat je..so, jawapannya yes dan letak telefon.
ada sapa2 yg ada pengalaman dpt call dr bank yg betul2 tp payment cc tu kita tak buat??
Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2010 03:01 PM | Show all posts
sekarang ni mcm2 tektik Haram jadah camgini yg nak melingkupkan kita. Nak untyung atas angihn dgn cara menipu. So...be very2 careful . Jgn terpedaya.

Mmg tak dinafikan yg pemanggil tu berpura gunakan suara yg lembut dan tegas dan tak hairnalah ramai yg terpedaya sbb takut apa2 terjadik.,

Kalau dah terpedaya...terlanjur dan seumpamanya...CEPAT2 CALL BANK BERKENAAN DAN MINTAK DERANG TEMPORARY DISABLE cREDIT CARD KITA. INI PENTING AGAR SI HARAM JADAH TU TAKLEH NAK WAT APA2 TRANSAKSI.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-1-2010 03:45 PM | Show all posts
aku pon kena gak ngan ambank nie...tapi aku mana ada kad kedit ambank...
terus jer letak phone sbb aku ada dpt email psal scam mcm nie...
hati2 la...jgn mudah terpedaya...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-1-2010 04:19 PM | Show all posts
tu lah fasal.. no phone yang keluar kat display hand phone tu adalah sama dengan no call centre yang ada kat belakang kredit kad ambank tu sendiri.. ini yang membuataku lagi confius ,,, tapi bila aku call ambank tanya tentang hal nie.. diaorg cakap memang 'penipu' tu boleh buat no yang sama dengan ambank call centre keluar kat hand phone kita.. jadi nasihat ambank kalau ada individu yang call kita minta detail kita,, jangan lah kasi.. no ic dan no akaun bank adalah benda yang perlu kita simpan sebagai rahsia kita..
Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2010 05:13 PM | Show all posts
adalah lagi bagus kalo ko dapat bagi no telepon pemanggil tu & bagi kat bank atau telco atau polis tuk tnmdakan lanjut..suh terminatekan no telpon tu...

aku pun ada gak kena camtu..tapi cimb la..ak ...
pdi76 Post at 23-1-2010 12:39


salam,

kena CIMB no hape?0320366555?
Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2010 06:42 PM | Show all posts
Ada jugak dpt panggilan dari kad kredit .....tapi cuma utk mengingatkan tentang bayaran RM50 yg akan dikenakan oleh kerajaan tuuu... pas tuu berry kata TQ dan  akan check mana2 kad yg tak di perlukan tuuu akan di terminate... coz some of these bank masa nak cari pelanggan dia org simply antar at least 2 cards satu VISA n MASTERCARD yg mana kita tidak perlukan... ada card tuuu memag tak pernah di gunakan langsung... bila dia org antar statement utk bayar annual fees berry akan call dia org kata berry tak nak guna kad tuuu n never did... tapi dia org kata "tak pe puan... u can keep it we will waive the charges..."" hemmmm... now really hv to potong and terminate those unwanted card before kena bayar RM50 for each card...
Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2010 12:00 AM | Show all posts
apa kata next time ada org mintk detail macam tu.. bg je no ngarut2.. bia jenuh diorng nk mencuba.. kalo mintak no 3 digit tu.. bg je apa2 no..
Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2010 04:36 PM | Show all posts
Hahaha..bagus gak idea ko tu reksasa....bg no mengarut...konpem nak caj takl boleh...br padan muka...
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2010 03:21 PM | Show all posts
kawan ayah aku baru kene.ade org call ckp card kawan ayah aku tu ade org nak pakai beli barang sekian2.so depa tanya betul ke?kawan ayah aku ckp la takde,sbb memang die tak pakai pun

so org yg call kengkonon credit card center ni mintak verification la ngan kawan ayah aku tu.mcm bese tnye name ibu,mintak pengesahan 3 digit terakhir bagai.

kengkonon depa akan block sape yang pakai kad tu.kirenye depa akan sekat la penggunaan org yang ade niat nak mencurik tu.skali tgk2 lesap 5 ribu hengget
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2010 08:35 PM | Show all posts
15# damiqula

xpa, boleh dpt blk duit tu..dgn syarat benda ni betul2 fraud..call bank dan bincang blk..
tp kalau mmg salah pemegang kad, tu mgkn prob skit la. apa2hal pun, call ja dulu..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 25-1-2010 08:59 PM | Show all posts
Biasanya Bank takkan refund utk kes2 sebegini....yg ni dah dikira sebagai negligence..cuai....melainkan kalau kad kita di curi ...ada report polis dan report ke Customer Service bank berkenaan dalam satu tempoh masa...
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2010 09:03 PM | Show all posts
17# medangmru

mcm tu ka medang..taktau lak aku..
sbb aku ada kes yg duit refund..tp mmg bukan salah aku lgsg la...
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2010 09:07 PM | Show all posts
sbbnya adalah mudah....kita cuai dan tak periksa ( kes tak tau ) dan dalam conversation kita dgn scammer tu kita seolah2 bersetuju dgn segala apa yg kita maklumkan pada pemanggil telefon tersebut......kalau kita peratikan dlm terms and conditions ( card credit tu) aku pastikan ada term yg mengatkan bahawa Bank tidak akan bertanggungjawab jika perkara2 sebegini berlaku....

Bak kata....duit kita di "kebas" dgn kerelaan hati sendiri....mcm kes paksa rela...

NAMUN...MASIH ADA JALAN DGN CARA BERBINCANG DGN PIHAK BANK....
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2010 04:22 PM | Show all posts
aku pernah kene mcm ni.

di satu petang yg mendebarkan, aku terima call dari "private number". katanye call dr customer sevice maybank credit card. nk confirmkan pembelian barang bernila 3k++ kt berjaya times square. aku katala aku takde buat sebarang pembelian.. n lagi pon aku tak pernah ada credit card dr maybank.

so dia konar.. dia kata maybe ada org telah gunakan aku nye details utk apply credit cards. so aku dah cuak jugak sbb aku mmg pernah lost kad pengenalan dulu2. so dia kata dia akan assist aku utk wat laporan... kene wat laporan ke BNM. n dengan mudahnye.. dia transfer call ke BNM directly. aku dah pelik. senangnye nk transfer2 call ke pegawai penyiasat BNM. ala2 sebelah meja gitu. dah tu... yg call td tu.. chinese lady, n her english mmg tak fluent, pastu yg so called pegawai BNM ni pon chinese jugak... cara cakap pon mmg tak layan duduk kt helpdesk la.  

tp dlm keadaan cuak2 tu... dia kata dia akan terminate card yg tipu tu. tp dia perlukan number2 card aku yg lain inclusive ATM card.  reason dia bg supaya dia terminate card yg betul. n dia kata aku takleh guna all my cards dlm 2 working days. so aku bg je la no2 tu.. mula2 aku takut jugak.. tp aku pk2 konon sbb tak bagi pin number.. so okla kot. takat number card aje.  then selesai.

after aku letak fon je.. aku rasa mcm bnyk mende yg timbulkan keraguan.. mcm masa transfer call tu.. then jarang frontdesk BNM akan hire chinese lady... nak2 pulak yg tak fluent BM camtu kan.

so sib baik la aku dekat ofis.. internet depan mata je. aku google jap pasal credit card fraud. n jumpala pasal similar cases. so cecepat aku call bank utk terminate smua card atm n card credit aku. masa aku tgh on phone tu... that "pegawai penyiasat BNM" tu call. call ofis number sbb aku engaged. then my colleague yg answer. tanye nama apa smua.. taknak bgtau. pelik. sah2 penipu. n syukurlah aku sempat terminate card tu smua. klau tak.. adoila...  pengajaran n pengalaman berharga utk aku. kene gakla caj ntah baper inggit utk ganti kad baru. huhu..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

20-9-2024 10:49 PM GMT+8 , Processed in 0.091169 second(s), 40 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list