View: 12454|Reply: 128
|
Apakah kan terjadi pada pengeluar2 keta nasional jika open market dijalankan
[Copy link]
|
|
Ayuh bincang secara berhemah dan penuh ilmiah
Apakah akan terjadi pada pengeluar pengeluar keta nasional kita jika skim lindungan ditarik balik dan open market dijalankan.
sebagai mana kita maklum.. di mesia secara dasarnya terdapat 3 pengeluar besar negara yg bertaraf nasional iaitu proton, perodua dan NAZA.. AYUH kita kaji satu persatu
Proton :
Syarikat jaguh kampung 10 thn lepas..mempunyai keupayaan membuat kereta sendiri dari sketch hingga la terbentuknya kenderaan..... dgn tiada perlindungan dan bantuan kerajaan bermakna RnD activity akan terbantut dan model baru yg akan dikeluarkan terus merudum...melihatkan pencapaian proton di open market seperti Thai dan pasaran luar negara... proton dilihat masih boleh survive dan bersaing di pasaran terbuka cuma jualannya akan jatuh merudum yg amat teruk.. dan lama2 dia akan mati secara perlahan
Perodua:
Menjadi Juara Kampung kebelakangan ini... mempunyai keupayaan mereka Bumper dan meengdowngradekan apa2 yg patut dari kereta asalnya.. mengambil masa berbulan2 utk merekabentuk Bumper .. mendapat perlindungan dari kerajaan dgn kerajaan membenarkan syarikat jepun mengambilalih syarikat tapi dlm masa mendapat keistimewaan sebagai syarikat "NASIONAL"
Jika kerajaan tak melindungi perodua dalam erti kata menarik balik taraf syarikat nasional.. pastila syarikat jepun ini yg lebih serasi dgn Toyota Thai dan Daihatsu Indonesia akan melarikan diri dan melabur di sana dgn tawaran yg lebih hebat.
Hakikatnya Daihatsu memilih mesia (p2) utk memasang keta mereka hanya semata2 keistimewaan sebagai ( national car) yg diberi oleh kerajaan... dlm masa yg sama jika open market dijalankan.. dimana harga keta import murah... bukan saja keta jepun ASEAN.. malah keta jepun asal seperti boon( myvi), mira avy(viva), luminas(alja) boleh dibeli dgn murah...
pendek kata kalau model2 ni masuk dipasaran kita yg terbuka kelak ni.. perodua nak keluarkan keta apa pulak???
NAZA:
Syarikat yg berupaya mencipta logo dan tulisan N.A.Z.A yg begitu hebat sekali... syarikat org tengah dan mendapat keutungan cara paling cepat...tak perlu buat apa2... celup, pasang, dan makan.. syarikat yg 99% keta yg di ambil dari korea dan 1% logo tulisan naza buatan anak tempatan... syarikat ni ada persamaan dgn perodua.. bezanya perodua buat bumper.. dan naza buat logo... jika open market di jalankan dan perlindungan ditarik balik... sama seperti perodua.. keta2 asal Naza iaitu KIA akan memasuki pasaran negara dgn harga yg murah.... sapa nak beli keta ciplak kalau keta ori pon dijual murah ???
melihat ketiga2 analisis yg penuh ilmiah ini.. jelas .. syarikat pertama yg akan lingkup adalah NAZA ( mati mengejut), di ikuti oleh perodua ( mati masuk ICU sebab tokeh jepun lari ke Indonesia) dan akhirnya proton yg akan mati perlahan2( sebab keta yg dijual semakin berkurangan |
Rate
-
2
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
bungkus laaa...apo laiiii.... |
|
|
|
|
|
|
|
2# jagung
bungkus ni mmg konpem bungkus.. tapi camne cara bungkus tu.. nasi lemak 50 sen ke... cam hantu bungkus ka |
|
|
|
|
|
|
|
apa akan terjadi?
senang je jawapan dia.
apa proton, produa atau naza nak jd x penting dlm hidup aku.
janji aku bleh beli kete JDM murah2 cukup.
yg ke3-3 company ni pandai la korang nak hidup.
dulu peyno kata kete proton berkualiti.
x kan kereta yg berkualiti tinggi ni x leh nak survive kot?
kereta berkualiti mesti rmi org cari.
ada pembeli = ada sales = boleh la hidup. |
|
|
|
|
|
|
|
Yang pertama-tama mati mengejut mungkin Proton. Sebabnya Proton yang paling banyak invest untuk R&D. Waja khabarnya R&D habis rm900 juta. Savvy baper lak?
Kenapa Proton paling banyak habis R&D? Sebabnya Proton tiru sikit-sikit jer. Alasan nak kereta yang betul-betul nasional. Dari awal sampai akhir, 90% Proton punya kerja.
Pastu... tak pasti, Naza ker Perodua... Naza punya profit margin tinggi sebenarnya. Tak payah belanja duit banyak-banyak kat R&D... tukar logo jer. Perodua sebab ada backing dari Toyota dan Daihatsu. Maknanya, kalau dah takde perlindungan, tiru jer la bulat-bulat. Tukar logo jer.. Banyak save duit R&D. |
|
|
|
|
|
|
|
Hmm... kalau open market rasanya perodua jadik salah satu brand bawah toyota motor. Kalau toyota ada Lexus untuk segmen keta mewah, tak mustahil toyota jadikan perodua segmen keta murahan.. hihihhi (pasni mestikena hentam ngan salesman perodua.. ahhahah.. aku tutup tinga je arrr) |
|
|
|
|
|
|
|
neotoxin startegi pemasaran Perodua memang untuk kereta budget dan affordable (bahasa tanpa kiasan: murahan) tapi masih berkualiti. Tengok la kereta yang diaorang jual, Kancil, Kelisa, Viva etc. Semua kete jenis kontot.
*Murahan is relative. Murah-murah pun mahal gak sebenarnya. |
|
|
|
|
|
|
|
Ayuh bincang secara berhemah dan penuh ilmiah
Apakah akan terjadi pada pengeluar pengeluar keta nasional kita jika skim lindungan ditarik balik dan open market dijalankan.
sebagai mana kita maklum ...
peYno Post at 30-12-2009 20:35 
hahah... ending yg lawak tapi banyak info gak... tq tt |
|
|
|
|
|
|
|
sbenarnya bagus kalo open market ni.... biar proton panas bonto sket.. dulu sibuk kata nk tingkatkan kuali la... ;ast sama je. panggil la TUV ke, SIRIM ke tapi kualiti sama je... aku bukan kotok proton, tp aku ckp sbb aku dah alaminya... rasa mcm serik je amik savvy.. mcm2 problem dr enjin sampai la power window.. dulu kata power window dia dah di uji 30k kali naik turun... Wak Lu keta aku dulu tahun ke 2 bila ujan je nk tutup tingkat bergegar...  |
|
|
|
|
|
|
|
Kalau ada buyer yang nak beli Savvy, memang awal-awal aku tak rekomen, terutama Savvy AMT. Feedback dari pembeli Savvy ni banyak yang tak best dari bestnya.
Yang bestnya, handling masa jalan clear. Cumanya AMT kalau jalan jam memang tersengguk-sengguk la (jerking)..
Kalau Persona, Waja, Satria... ok. Value buy. |
|
|
|
|
|
|
|
Yang pertama-tama mati mengejut mungkin Proton. Sebabnya Proton yang paling banyak invest untuk R&D. Waja khabarnya R&D habis rm900 juta. Savvy baper lak?
Kenapa Proton paling banyak habis R&D? Se ...
bro_kr Post at 30-12-2009 21:59 
tak paham ni
Hakikatnya Daihatsu memilih mesia (p2) utk memasang keta mereka hanya semata2 keistimewaan sebagai ( national car) yg diberi oleh kerajaan...
kalau tak de perlindungan.. depa lari pi Thai dan Indon la.. sana lagi attractive |
|
|
|
|
|
|
|
apa akan terjadi?
yg ke3-3 company ni pandai la korang nak hidup.
dulu peyno kata kete proton berkualiti.
x kan kereta yg berkualiti tinggi ni x leh nak survive kot?
kereta berkualiti mesti rmi org cari.
ada pembeli = ada sales = boleh la hidup
...
otai_g Post at 30-12-2009 21:50 
baca betul2 peyno tulis.. proton still boleh survive...tapi dgn sales yg berkurangan ...( ni peyno lihat pada prestasi proton 100% di luar negara ..Thai contohnya).. kalau utk sales domestic.. pasti lebih baik dari luar tapi jumlahnya tak sebyk sekarang disebabkan pasaran yg lebih berdaya saing |
|
|
|
|
|
|
|
baca betul2 peyno tulis.. proton still boleh survive...tapi dgn sales yg berkurangan ...( ni peyno lihat pada prestasi proton 100% di luar negara ..Thai contohnya).. kalau utk sales domestic.. pas ...
peYno Post at 31-12-2009 00:44 
At the moment, tanpa perlindungan Kerajaan, IMO Proton tak boleh survive kalau modus operandinya masih macam sekarang. In real, mungkin Proton akan buat strategi lain. Atau kalau susah-susah, jual company pada syarikat lain. Volkswagen ker contohnya.
R&D bukan pakai duit Kerajaan, tapi pakai duit Proton sendiri* (modal equity syarikat). Sebab syarikat ni syarikat GLC, secara teorinya memang la duit sebahagian Kerajaan (Khazanah), tapi terhad kepada jumlah ekuiti yang dimiliki. Kecuali dalam kes-kes bail-out. Itu memang Kerajaan kena suntik duit. Tapi bila bail-out, rakyat mesti bising. Takkan asyik semua nak bail-out jer kan..
Sebenarnya perlindungan utama Kerajaan dalam bentuk cukai. Bukan subsidi R&D.
Sebagai contoh (tanpa perlindungan cukai):
Proton Waja harga rm60,000, Honda Civic rm60,000 (rm52,000 based on US price).
Proton Perdana rm100,000, Mazda6 rm90,000 (rm73,500 based on US price).
Dengan harga yang kat atas tu, agaknya boleh tak Waja nak survive lawan Civic, Altis, Mitsubishi GT? Atau Perdana nak survive lawan Mazda6, Camry, Accord?
Ini bukan sales berkurangan ni, mau takde sales langsung... |
|
|
|
|
|
|
|
13# bro_kr
kita tgk open market di Thai.. persona di jual hampir sama harga dgn VIOS.. ada je pembelinya |
|
|
|
|
|
|
|
....ader ker kerajaan bran???:kant: |
|
|
|
|
|
|
|
tak payah buat spekulasi....sekarang pong ramai yg beli kerana terpaksa...reger yg murah banding kereta import....peyNO ko pilah langkawi dan labuan...tak payah thai-indo bagai....  |
|
|
|
|
|
|
|
yg bungkus awal sah protong..... |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by peYno at 31-12-2009 07:53
yg bungkus awal sah protong.....
mycos79 Post at 31-12-2009 07:23 
apa hujahnya???
bincang la cara hemah
kalau bagi hujah cam ni.. nenek ko pon boleh
bukan perodua ka?? sebab tokeh jepun nak lari ke Indonesia |
|
|
|
|
|
|
|
bagi mereka yg tak boleh baca panjang2.. ni peyno ringkas kan
Proton:
1. kekurangan dana dan profit menyebabkan model baru tak dikeluarkan
2. Maka proton hanya akan megeluarkan model yg sedia ada (saga, persona, exora) sahaja
3. Prestasi proton diPasaran Thai ketika ini adalah simulation terbaik nasib proton jika ini sume berlaku
Perodua
1.Kerana tiada lagi keisitemwaan yg diberi kerajaaan lagi,Daihatsu akan centralise perlaburan mereka di ASEAN iaitu Indonesia atau Thai yg mempunyai enviroment automotive seperti labour cost yg lebih menarik. (profit adalah segala2nya)
2. Bila Tuan besar dah lari... dan ketidak upayaan mencipta kereta sendiri... mereka akan hilang punca dan tiada model baru dikeluarkan
3. Tiada sapa yg nak beli model perodua lagi sebab ketika tu.. sebab product asal dari Daihatsu seperti boon, luminas telah memasuki pasaran mesia dan dijual murah atas dasar open market dan less/fee tax.
NAZA
1.Cuba mengharapkan bela ikhsan KIA utk selamatkan company...tapi sama seperti perodua.. kalau depa dah boleh jual/export keta mereka sendiri ke mesia dgn harga murah... buat apa nak suruh syarikat mesia assemble kita mereka pulak |
|
|
|
|
|
|
| |
|