View: 4828|Reply: 39
|
Awas juruwang curi data kad kredit
[Copy link]
|
|
HONG SUN (kanan) menunjukkan barang rampasan pada sidang
media di Bilik Gerakan Kompleks Kerajaan, Bukit Perdana semalam.
KUALA LUMPUR - Perbuatan empat juruwang hotel dan restoran yang bersekongkol dengan sebuah sindiket bagi mencuri data kad kredit pelanggan untuk diklon mengundang padah apabila mereka ditahan dalam beberapa siri serbuan di seluruh negara.
Serbuan yang dilakukan sejak beberapa bulan lalu itu bermula sebaik polis menjalankan siasatan selepas menerima maklumat dan laporan dari beberapa mangsa mengenai kegiatan tersebut.
Melalui serbuan itu, polis dapat menumpaskan tiga sindiket yang beroperasi di lima buah negeri iaitu Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Sarawak dan Sabah dengan menahan 11 lelaki serta lima wanita berusia antara 22 dan 44 tahun.
Sindiket yang beroperasi sejak awal tahun itu telah mengaut keuntungan ratusan ribu ringgit dengan menjual maklumat dan data kad kredit mangsa melalui e-mel dan khidmat pesanan ringkas (SMS).
Sindiket-sindiket itu pula tidak mempunyai kaitan antara satu sama lain.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersiol (JSJK) Bukit Aman, Datuk Koh Hong Sun berkata, selain itu, sindiket juga akan menempah tiket kapal terbang dan bilik hotel di luar negara melalui internet beberapa minit mendapat data mangsa. |
|
|
|
|
|
|
|
Ehhhhhh...ingatkan saper yg bukak topik ni...si tat ropenye... |
|
|
|
|
|
|
|
Skang ni mana2 tempat nak guna cc pun dha tak selamat .....so....utk pre-caution....masa juruwang tu nak swipe atau guna cc kita...perhatikan bebetul....kalau boleh ...jgn terlepas pandang.....biasanya cashier akan terus sumbat cc kita kat mesin tu tanpa melihat digit 3 angka kat belakang cc tu....kalau cashier belek lelama kat situ ...mungkin ada something fishy .... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #2 medangmru's post
why med............whyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy..........???? |
|
|
|
|
|
|
|
ako x pkai2 lg cc wlapon tetiap bulan org nk tackle aku suh pkai cc....
last2 hangin nyer psl aku ajak awek yg call aku tu sruh dia blanje makang kat hilton....terus diam dia.... |
|
|
|
|
|
|
|
sepatutnya, pihak bank kena bagi kerjasama skit, monitor transaction pastu call card owner for confirmation. ada sesetengah bank ada fisiliti ni.
kalau owner tak approve, kena reject transaction tu. |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #6 mysterio\ catat
nak buat pemantauan tu mmg satu masalah sbb kakitangan tak cukup.....bygkan kalau 2000 CC holder buat transactions dlm senggang masa 10 minit...mmg payah nak monitor....
Aku pung sebenarnya tak braper tahu braper CSO bank pada satu2 masa....100??200?? atau kurang drpd tu.....ye lah...korang pun tahu betapa nyer seksa skang ni nak dapat/tembus line Customer Service bank skang ni....kurang2 pun...5 minit kene tunggu.....
Cuma mungkin Bank boleh pantau kekerapan sesuatu transaksi tu mcm kes Malik Noor nyer cc dulu.....dalam tempoh 12 jam kalau x silap aku ...transaksi sebanyak RM32000 dilakukan ....terus Bank buat clarification kat ower CC..kalau setakat RM2000-3000...Rasanya Bank tak call owner CC....dan biasanya kes2 camni lah selalunya terjadik....
Bank sepatutnya boleh kasik pilihan kad owner Cc ni....kita boleh pilih samada nak alert Bank kalau transaksi cc tu melebihi satu2 had...contohnya...kalau LOC kita RM15000....dan jika transaksi dilakukan melebihi RM5000 sbg contoh dilakukan dlm tempoh 12-24 jam....Bank akan alert customer....buat clarification betulkan owner yg buat transaksi tu atau sebaliknya ....
Terdapat byk kes skang ni yang pencopet telah masak dan belajar teknik2 mencuri secara "berseni "...pernah dilapurkan yang pencopet hanya curi sekeping akd kredit dr wallet owner ..dan belanjakannya bagai nak rak....sbbnya....owner takkan perasan sbb hanya sekeping kad kredit sajer yg ilang ....wallet tak ilang...sedo2....duit dr CC telah digunakan riban2...
[ Last edited by medangmru at 28-11-2008 10:58 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #9 medangmru's post
ko mmg memahami apa yg aku fhm med......... |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #10 t@t\ catat
Sesama Geng gagak Hitam mmg sentiasa memahami...tak giteww tat... |
|
|
|
|
|
|
|
cashier kalo dok belek lelama kt CC customer mmg somthin fishy goin on...so time nk bayo make sure kita sbgai CC musti ada masa dia swipe kad kt mesin reader CC...so blh tgk sendri dgn mata kepala...samada depa nk mengelat esp 3digit kt blkang CC tu...
kalo CC xde prob dgn bank should be transaksi sakses so retailer got nothin to worry & xperlu nk belek CC customer lelama...kalo perlu argue...argue&tanya blk retailer...kenapa perlu membelek CC customer lelama...kalo xde prob@reject@decline by bank...
so sebagai customer CC salu keep track pengunaan CC anda selepas kali terakhir kegunaan sila simpan resit as proof...kalo guna lps isi myk ptrol pn...kalo resit xkuor dri pam...mintk kt cashier kt dlm...bahaya kalo xde resit ni... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
BTW, bukan ke sometimes cashier akan belek kat belakang CC gak jap utk verify signature, takut org lain yg x authorized guna (kut dilihat sbg signature x sama)..? |
|
|
|
|
|
|
|
satu soklan....
apa kata, kalu aku kikis atau padam je nombor 3 digit blakang kad tu?
boleh tak? valid ke tak?
aku dah hapal pun nombor tu... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #14 geng_tx's post
tak boleh buat macam tu sebab nanti kredit kad ko pulak tak valid nanti |
|
|
|
|
|
|
|
[nak buat pemantauan tu mmg satu masalah sbb kakitangan tak cukup.....bygkan kalau 2000 CC holder buat transactions dlm senggang masa 10 minit...mmg payah nak monitor....
Aku pung sebenarnya tak braper tahu braper CSO bank pada satu2 masa....100??200?? atau kurang drpd tu.....ye lah...korang pun tahu betapa nyer seksa skang ni nak dapat/tembus line Customer Service bank skang ni....kurang2 pun...5 minit kene tunggu.....
sebenarnya tak sampai 10 orang pun untuk satu syif biasanya dalam 5,6 orang je, sebab tu kekadang lambat pickup call sebab banyak sangat masuk, pernah dapat sampai 50 call dalam masa sejam
Cuma mungkin Bank boleh pantau kekerapan sesuatu transaksi tu mcm kes Malik Noor nyer cc dulu.....dalam tempoh 12 jam kalau x silap aku ...transaksi sebanyak RM32000 dilakukan ....terus Bank buat clarification kat ower CC..kalau setakat RM2000-3000...Rasanya Bank tak call owner CC....dan biasanya kes2 camni lah selalunya terjadik....
Bank sepatutnya boleh kasik pilihan kad owner Cc ni....kita boleh pilih samada nak alert Bank kalau transaksi cc tu melebihi satu2 had...contohnya...kalau LOC kita RM15000....dan jika transaksi dilakukan melebihi RM5000 sbg contoh dilakukan dlm tempoh 12-24 jam....Bank akan alert customer....buat clarification betulkan owner yg buat transaksi tu atau sebaliknya ....
memang ada pilihan untuk buat daily transaction limit, lagi satu kalau buat transaction dalam amount yang besar susah nak dapat approval dari terminal biasanya merchant akan call bank untuk dapat approval code dan bank akan verify dengan pemegang kad dulu sebelum bagi.
Terdapat byk kes skang ni yang pencopet telah masak dan belajar teknik2 mencuri secara "berseni "...pernah dilapurkan yang pencopet hanya curi sekeping akd kredit dr wallet owner ..dan belanjakannya bagai nak rak....sbbnya....owner takkan perasan sbb hanya sekeping kad kredit sajer yg ilang ....wallet tak ilang...sedo2....duit dr CC telah digunakan riban2...
sebab tu customer kena report kat bank bila kad hilang sebab bank akan terus block kad tu, dan kalau ada transaction guna lepas tu customer boleh dapat refund semula |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|