View: 8011|Reply: 56
|
apa yang DIRAHSIAKAN oleh insurans tanpa pengetahuan kita
[Copy link]
|
|
Salam..
saje nak buka topik ni..
nak tahu juga... sebab mcm saya ni tak mahir insurans, tapi amik insurans... dah tu kat market banyak plak isnurans yang ada.. tanya insurans ni.. dia kata insurans dia paling baik... insurans tu pun kata dia paling baik..
last last amik je lah yang kita rasakan baik... cuma saya nak tahu juga, biasanya apa yang ejen tak kasi tahu sama kita???
mcm kes saya baru ni..suami masuk wad... ambil insurans kelompok la ni... layak utk bilik RM120, tapi sebab nak jaga suami yang buat pembedahan tu... kita tukar ke bilik RM220... so kita agak akan bayar 100 je lah (perbezaan)
bila nak discharge... rupanya kena bayar 20% DARI TOTAL COST.. maksudnya bukan saja banyar lebihan bilik, tapi bayar juga (dalam peratusan yang kecil) utk rawatan yang lain..
aku call isnurans dia kata..patut sepital yang bagitahu.. call sepital.. dia kata, sepital mmg tak tau kita amik polisi mana, dan itu peranan ejen utk kasi tau...dan dia kata, banyak kes jadi cemni..so dia minta aku call ejen utk clarify..
ended up, aku kena bayar 1500++ utk 20% yang tak dibayar, kerana aku tkar bilik lebih dari kelayakan
masa aku masuk insurans ni dluk, dia kata bleh je nak tukar bilik rate lain...
tapi aku tak dimaklumkan ttg 20% kena bayo... aku rasa mcm aku kena bayo penalti/hukuman sebab aku gatai gatai amik bilik lebih dari yang aku layak...
mmg lah, kira kalo aku amik bilik rm120 jek, aku tak yah bayar apa apa
tapis ebab aku tukar bilik, aku kena bayar 20% dari kos keseluruhan...
syukur sebab tak kena bayo semua bil, nearly 8k
tapi sedikit keciwa, aku kena bayo rm1500++.. dah la duk teman asben kat sepital.. x bawak duit tunai banyak
sib baik ada CITIBANK card...
so bila dah alami ni, aku nak tanya la kawan kawan yang bleh share pengalaman... apa agakanya mendamenda yang kita tak diberitahu...tentang polisi insurans yang di beli..
thanks |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 wardatulhamra's post
pada aku...segala kebaikan serta kelebihna konpem agen insuran tu akan bgtahu...tp kalau bab kelemahan dan keburukan tu..derang sedaya upaya simpan....diberitahu pung kalau kita tanya.....itupun masih nak berselindung... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 wardatulhamra's post
aku rs bukan ape y x dibgtau.. kalau ms nk masuk spital/wad tu ko da bgtau ejen/insurans ko awl2.. pstu jd cam y ko ckp tu.. so bmakna ejen ko tu kurang btangungjwb thadap client2 die.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by wardatulhamra at 22-6-2008 10:07 AM
Salam..
saje nak buka topik ni..
nak tahu juga... sebab mcm saya ni tak mahir insurans, tapi amik insurans... dah tu kat market banyak plak isnurans yang ada.. tanya insurans ni.. dia kata ...
Salam Wardatulhamra,
Saya rasa perlu juga awak namakan kompeni tersebut..supaya tiada rahsia di sini.. & 'pokok pisang tak berlaku 2 kali' pd kawan2 kita forummer di sini..(walaupun saya pun tau kompeni insuran yg Wardatul maksudkan tuu.. )
Klien saya (salah sorang forummer disini) pun ada experienced mcm tuu..well anak dia masuk hospital, tetapi di sbbkan anaknya di jangkiti penyakit berjangkit..maka dia perlu duduk bilik yg single..dan charge bilik tersebut RM300..walhal bilik yg dia layak duduk di cover oleh pihak insuran hanya RM100 saja..
Walaubagaimapun, beliau tidak perlu membayar 20% drp total medical bil tersebut..hanya perlu bayar perbezaan lebihan bilik itu sahaja..in PrUdential, there is NO PENALTI at all..
---------------------------------
Pada pendapat saya, dalam kes awak, tiada rahsia antara pihak insuran & pemegang polisi, kerana semuanya termaktub dalam buku polisi..
Mungkin ejen tersebut tidak highlight kandungan yg terlampir dlm buku polisi terebut... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #2 medangmru's post
ada jugak ko kat sini ye medang....
:pompom: :pompom: :pompom: |
|
|
|
|
|
|
|
admin medangmru NI MEMANG SPORTNG..
sbb dia slalu kasi aku kredit.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #6 genie2522's post
|
|
|
|
|
|
|
haira pun tak baper tau pasal insurans ni..
nak beli, tp tak beli2 lagi pun..
tgu la pas umah settle dulu... |
|
|
|
|
|
|
|
insuran xrahsia kan pe2..cuma agen yg xjelaskan btul2
kes ni tjadi lepas saya dah byr n dpt resit dr agen br dia citer rupa nyer ada co-takaful..btul ke nama nye ni..
yakni -kalo masuk wad kena byr 30% dulu pd spital.lepas tu claim lain cite.
tp duit claim pun dah cover 30% tu..btul en jenglut? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by aqyueetda at 23-6-2008 11:50 AM
insuran xrahsia kan pe2..cuma agen yg xjelaskan btul2
kes ni tjadi lepas saya dah byr n dpt resit dr agen br dia citer rupa nyer ada co-takaful..btul ke nama nye ni..
yakni -kalo masuk wad kena byr 30% dulu pd spital.lepas tu claim lain cite.
tp duit claim pun dah cover 30% tu..btul en jenglut?
..
In PruBSN, setiap bil perubatan di kenakan co-takaful 10% (which is min. RM300 dan max RM1,000) , iaitu tanggungan kos bersama antara pihak insuran dan pemegang polisi..bukan 30% spt aqyueetda ckp tuuu..
Contoh:
Let say your bil is RM30,000..so 10% is RM3,000 kan..tp Pemegang kad PruBSN hanya perlu menanggung RM1,000 sahaja, while the rest RM29,000 PruBSN akan byr pd hospital..However, in PruBSN, kita provide Elaun Hospital sehingga RM400 sehari..so bole la cover balik RM1,000 tuu
Co-insuran ni bukan syarikat insuran yg tetapkan..it's under Bank Negara Requirement..sbb dulu pemegang polisi dah abused benefit..
===========================
** dalam kes kawan kita wardatulhamra kene tu..ialah co-payment..nasib baik hanya perlu byr RM1,500 drp membayar RM7,500 total bil..
=========================== |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by aqyueetda at 23-6-2008 11:50 AM
insuran xrahsia kan pe2..cuma agen yg xjelaskan btul2
kes ni tjadi lepas saya dah byr n dpt resit dr agen br dia citer rupa nyer ada co-takaful..btul ke nama nye ni..
yakni -kalo masuk wad kena ...
Ko - Takaful hanya 10% ( Min RM 300 hingga Maximum RM 1000) itu kalau dgn Takaful PruBSN ... tapi akan dicover balik dengan ELaun Harian sehingga RM 400 sehari ... Majoriti client aku upgrade bilik mereka bila meraka tahu elaun harian dia orang tinggi .... |
|
|
|
|
|
|
|
btul2 silap..10% jer
camner leh salah ingat ni..huhu |
|
|
|
|
|
|
|
tips utk pembeli skim/polisi mane2 insurens (anfocunetli ahkak sndri tidak folow tips inni.. )
1. mase korang nk beli mane2 polisi tu, or ketika korang dihampiri oleh mane2 ejen same ade di alam maya ataupun fana ataupun alam saiber mcm porum cari ne... ...korang bace pamplet/brocer whatever yg die refer...
2. tanyer dr A sampai Z, dari alip sampai ro, dr sidji sampai papat... ape jenes polisi la ko citer ne bai, eh nape die kaver mcm ne, eh nape tempoh matang die mcm ne, eh ape jd aaa kalu aku nk withdraw pade sblm tempoh matang etc blalalalalalalala....kalu korang rase mcm ape yg korang tanye tu x menyeluruh, bley refer yg kawan2 laen yg pnah beli insuren, yg pnah claim insuren, yg tawu yg mane yg ok yg mane mcm haram/problemo... jgn tanye kt ejen tu plak ok ke tak polisi insuren kompeni die, sah2 la die kate ok, sbb die makan komisen maaaaaa....
3. ingat, korang bley amek seberape lame masa yg diperlukan utk fikir, utk riki, utk siasat psl polisi mane korang nk amek...kalu ade ejen desak korang, cepat la sign up, kiter bg promosi smpi end this manth je, korang bley kate dairek, go to h*ll!! promosi ko abes, bnyk lagi kompeni laen offer promosi lagi bagos...
4. mase korang di brif psl polisi, psl benefit insuren oleh mane2 ejen, catit sumer yg di ckp, same ade tekandong dlm pamplet/brocer yg die refer or yg tidak ade di situ...maklomla korang tanye mcm2, xkn sume korang tanye tu ade dlm pamplet/brocer die bawak tu kan... so lps korang puas ati ngan benefit insuren tu, korang pon sign up la...en den, biasenyer polisi insuren bley di terminate oleh holder dlm mase _____ hari, depend kpd kompeni tu, slalunyer la...so, lps korang dpt certificate insuren/confirmation/agreement/T&C/ape2 la dr kompeni insuren tu lps korang sign up, korang bace balik setiap klos/T&C agreement tuh..dabel cek ngan ape yg korang dah di brif oleh ejen die sblm tu...cek same tak mcm ape yg korang catit sblm tu...kalu ade yg korang x paham, kol ejen tu soh die explen!:@ nyah, psal aritu ko ckp polisi ne kaver 100 critikel ilnes, ne dlm agrement kate kaver 36 jek!! ko jgn nk kencin aku!!:@ contohnye la...kalu ejen tu pon ala2 je time explen, korang bley g ripot ngan kompeni die.. ejen ko name _______, no ejen____ (korang bley cek kt bisnes kad die.. ) wat pangai, explen mcm haram, sila ambel tindakan, kalu tidak!!&*^*&%&^%*%*&...korang nak mencarot pon xpe maaaa, kastemer olweys rait!! ...kalu kompeni insuren tu pon layan korang mcm shial, jgn berlengah lagi, tros terminate polisi tuh!! salunye ade money back guarantee...
1. lupe plak, ahkak adbais korang amek ngan agen insuren yg fulltime...jgn amek ngan partime agen...partime agen maknenye die ade keje laen (main job)...kalu korang mati/masok spital sbb gonorea pukul 9am ari isnin time die (ejen korang) ade miting kat obersi, sape korang nk refer utk claim insuren yg spatutnyer?....mmg korang bley refer ngan kompeni insuren, tp leceh la...ejen spatutnyer dekat di hati kiter, die patot jage hal ehwal holder2 di bawah die...so, kalu fulltime ejen, da mmg keje die jual insuren, korang kol bile2 pon die evelebel maaaaa....
0. lapo la plak...
to be continued...nak g makan sup tulang jap... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|