View: 2043|Reply: 9
|
Macam mana deal ngan staff yang perasan pandai?
[Copy link]
|
|
Aku ni kira tarap manager lerr... Aku kerja bahagian marketing, staff aku ni orang baru. Cam 4 bulan. Tapi contribution dia sikit... Satu lagik, dia lagi tua daripada aku... Dia perasan pandai lah... Orang suruh buat something, dia asyik tannak blajo... asyik buat stail lamo dia ajerr... bila orang menegur, dia tannak dengar...
Camnerr ni? |
|
|
|
|
|
|
|
secara adilnya, bagi dia peluang buat kerja cara dia. kalau dapat capai matlamat, apa salahnya. kalau tak dapat, dah ada bukti untuk suruh dia ikut kata anda.
secara jahatnya, bagi dia kata-dua dan rujuk dengan HR untuk buat sesi counselling secara formal. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by merigigi at 9-2-2008 20:04
Aku ni kira tarap manager lerr... Aku kerja bahagian marketing, staff aku ni orang baru. Cam 4 bulan. Tapi contribution dia sikit... Satu lagik, dia lagi tua daripada aku... Dia perasan pandai la ...
...dia staff baru kan??...kat company ko takde induction training program ke??...eerrr...di mana staff baru diperkenalkan ngan visi dan misi serta core values of the company...dan...during this training period dia pelajari ciri2 yang diperlukan燿aripada爀very爀mployee爋f爐he organization...so that she knows and be more aware as to what is expected from her...
...as a manager...ko bley introducekan a new idea sharing or idea banking system...dimana ko galakkan every staff to bank in any form of ideas yang bley membawa keuntungan to the company...any form of ideas lah...like ways to save energy kat tempat kerja ke...bagaimana nak tingkatkan sales...and stuff like that...kalau idea mereka diterima oleh pihak atasan...then give them a small monetory rewards ke...
...so...kalau dia nak tunjuk pandai...ko suruh lah dia bank in her ideas...mana tau...ntah2 bley pakai jugak ideas dia nie... |
|
|
|
|
|
|
|
pastikan dia selesaikan kerjanya dalam tempoh masa yang ditetapkan . tak kiralah macam mana dia buat . . . asalkan matlamatnya tercapai |
|
|
|
|
|
|
|
masalahnya matlamat tak tercapai... aku bagik dia task - simple - buat strategic partnership untuk marketing, satu lagi, cari staff baru untuk company (dah tiga bulan dah suruh buat ni)... tak dapat result jugak.
masalahnya mamat ni, dia cam tannak dengar cakap kita... company kita ada cara buat tersendiri... usually, masa interview, first few days, kitorang dah kasik briefing (slowly lah), apa yang kita expect... tapi dia ni, takde self motivation langsung lah... dia degil sebenarnya... dan tak flexible langsung, tannak ubah perangai, tannak blajo benda baru...
camno ni? |
|
|
|
|
|
|
|
bro, kalau nak berkeras, ambil tindakan atau nak paksa dia buat apa-apa tapi takde sesi counselling secara formal dibawah perhatian HR, lupakanlahhhhhhh...
kena saman balik, ada la kot
setakat habiskan air liur nak tegur dia takde gunanya. sebab kalau nak ambil tindakan apa-apa pun, undang-undang nyatakan bahawa perlu ada bukti sudah ada sesi perbincangan dengan dia.
sesi perbincangan = sesi counselling laaaaaaa... |
|
|
|
|
|
|
|
Kadang2 staff ni raser mcm diorg ni bajet bagus daripada org atasan. Aku teringat bos aku dulu...walopon dia ni pendek(kadang2 raser mcm nak mengate lak)...cara dia mengarah very proffessional..sume org takot dan sentiasa respek dia...tak kira la tua ke muda..aku pon kadang2 takot sbb ade keje yang salah..tapi dalam pada yang samer .. dia pandai amik ati...untuk org xtrus nyampah dia..kadang2 dia blanjer makan smua..
Bro, ko kasi tjk skit saper ko...lepas tu ko boley try jgk cara2 yang diorg2 suggest kan kat atas... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #7 Gemukkkkkkk's post
biar benor. kena ade sesi kaunseling ek? kompeni aku ni kecik aje, less than 10 orang. aku manager dan orang human resource dia... hihihi... nak buat camno betul tak?
masalahnya mamat ni, aku bagik kaunseling ke, aku cakap ke, dia tannak dengar. dia ada ngaku hari tu, impian dia adalah nak jadik 'penulis'. kalau nak jadik penulis, siapo suruh dia mintak kerja business dev. ko ingat kerja buss dev ni senang ke? main main cam admin staff tepon sana, tepon sini ke?
dah lah takdek skill in business langsung, tapi ada hati gak nak mintak kerjo tu... adeh, sakit aku. aku dah 'naik pangkat' jadi manager so, aku oversee jerr task task ni. last last, sebab dia takleh buat, aku jugak kena buat. ni weekend ni, mana dia nak tolong. aku kena kerja sakit belakang pinggang aku... pergi jumpa potentials lepas office hour, buat kerja... dia? ada nak tolong?
aku nak pecat dia pung, susah... sebab dia still tolong skit skit... ringankan beban lahkan... tapi masuk office, aku sakit hati, sebabnya, mamat ni takleh nak harap 100%. camno ni?
kesian lah haku!!! |
|
|
|
|
|
|
|
inchek, cuba pi tanya orang HR, cemana nak ambik tindakan? kemungkinan, dia akan cakap perkara yang sama.
pedulik la staff tu nak ikut cakap ke tak lepas counselling session tu nanti. yang penting, inchek sudah ada bukti bertulis tentang prestasi kerja dia. lepas tu, follow-up dengan warning letter. lepas tu, terminate la.
fahamilah, sesi kaunseling tu bukan sesi untuk pillow talk.
jadi manager, kena la usahakan nak faham apa undang-undang yang applicable kalau nak terminate staff. jangan jadi lembik.
sesi kaunseling tu berperanan cukupkan 1 pra-syarat supaya bila-bila kau boleh ugut dia dengan termination letter. kalau dia tak layan, terminate je la. cari le newbie mana-mana jadi kuli. |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|