View: 9399|Reply: 57
|
New Ipoh Airport - Komer hendak ke tandak weh ??
[Copy link]
|
|
August 4th, 2007
Let the people have a say in what to do with airport
By SYLVIA LOOI
IPOH: Perak Mentri Besar Datuk Seri Mohamad Tajol Rosli Ghazali has asked for feedback from the people on what should be done to the under-utilised Sultan Azlan Shah Airport here. Speaking at the Perak FMM 39th anniversary celebration dinner on Friday, Tajol Rosli gave Perakians two choices - lengthen the runway or relocate the airport to Seri Iskandar. "If we extend the runway, it may involve demolishing a few houses," he said. Asking Perak FMM to conduct a survey on the matter, Tajol Rosli said, "The people may not agree with my decision." Noting that if the runway of the current airport was extended, the Airbus 320 might not be able to land. "But if a bigger airport is built, it can accommodate the Boeing 747," he added, pointing out that investors would take into consideration the distance of the new airport from the city.
The Star
Mustila hendak kan ? |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
aku tak paham bahasa inggeris |
|
|
|
|
|
|
|
dia tny nak buat ape ngn epot lama tu.. nk lg ke xnak? kalo nak rasenye epot lama tu x berguna sgt sbb kapal terobang yg beso2 x muat nak landing...
aku nak.... pastu buat laa khidmat air asia dr johor ke ipoh.. senang aku nk blk kg ujg minggu |
|
|
|
|
|
|
|
actually airport ipoh ni kira bahaya gak.....
coz ipoh nih tgh 2 kawasan pergunungan.. nama pun lembah kinta....
x percaya... bila drive kat ipoh pandang kiri kanan... mesti nampak gunung....
kalo apouy masa exam fly pun.... examiner nyer favourite letdown... kat ipoh....
coz kalo nak overshoot dia punye procedure susah sket......
kalo betul nak extend kan runway... better buat betul2...
jangan buat nak x nak... main nyawa woo..... |
|
|
|
|
|
|
|
aikkk....bukan dah kuar statement kata economically not viable ker....nak poll apa dah....udah kena scrap kan idea nie...... |
|
|
|
|
|
|
|
vote for new airport kat sri iskandar |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #5 mutantninja03's post
kalau utk pemangkin koridor pembangunan tu aku mmg vote seri iskandar. lagipun leh memajukan bagi daerah2 kecil tu utk lebih membangun. |
|
|
|
|
|
|
|
seri iskandar le...tp pn lapang lagi...boleh buat besar punye |
|
|
|
|
|
|
|
cuma kawasan seri iskandar tu dulu bekas tanah lombong..kena buat soil investigation betul2...takut nanti ada subsidence(tanah mendap) yang sering berlaku kepada tanah bekas lombong..tapi takpe engineer kat malaysia ni semua boleh |
|
|
|
|
|
|
|
entah le. aku musykil la idea ni kerana :-
1) tak sesuai airport dibuat di sri iskandar kerana ianya masih dalam kategori 'jauh' dari ipoh.
2) aku suka airport ipoh diperluaskan. apouy, kalau airport ipoh diperluaskan, adakah ianya masih membahayakan? aku kurang faham posting kau tadi.
3) cadangan epu untuk bina airport di sri iskandar ni bukankah atas 'kehendak' bekas menteri besar yang mahu bina 'bandar pentadbiran' di sri iskandar untuk majukan kawasan pengundinya?
3) aku juga rasakan konsep cargo hub itu tidak sesuai. ipoh/perak ada kelemahan logistik kerana terlalu hampir dengan kl dan penang.
4) tapi kalau ipoh nak majukan konsep transit/stop-centre untuk air transporters, mungkin sesuai.
kesimpulannya, mungkin duit tu sesuai digunakan untuk perkara lain yang lebih bermanfaat. |
|
|
|
|
|
|
|
Airport baru akan dibuat di Sri Iskandar seperti yang pernah dirancang oleh EPU Perak suatu masa dulu.
Kat situ ko nak letak berapa banyak "no frill airline" pun boleh ler nanti...selain jadi Cargo Hub.
Just 15-30 minutes from Ipoh, Lumut, Kampar, Teluk Intan, Kuala Kangsar, Taiping....sebab Sri Iskandar duduk di tengah tengah.
Lagipun korridor pembangunan Ipoh-Lumut yang sedang berkembang sekarang perlu sangat kepada projek pemangkin macam ini supaya lebih cepat membangun.
Kesian...tempat cantik dah (terutama kawasan sepanjang sungai Perak tu) tapi boleh tertinggal
Sekarang nampaknya baru pembangunan di kawasan situ rancak sedikit.
Baru ni aku lalu situ, nampak sudah ada banyak perubahan terutama dekat kawasan MDPT, UiTM dan ITP.
attee, wehh!!!
i say man.... ajee ngan pande bbnor lee kome nak nganjor kan epot tu kat sini. teman idok lee brp setuju sbb di sini byk IPT, mcm lee yg mike kate tu. tapi bila ada epot nnt jenuh leee kume dgn pencemaran bunyi nnt, mcm yg berlaku di UiTM Shah Alam sms epot subang dlm operasi dulu. bila ada kapeterobang lalu, mengaum bunyinya sampae tgh2 kuliah tk dengor apa yg pensyarah cakap. bingit telinga dema.
walaupun teman tk pronoh belajaor situ tapi selalu mesyuarat di fakulti 1990-1998 sblum ops epot pindah ke sepang... mmg tak dengor sepatah ahram pun dlm 5-10 saat... |
|
|
|
|
|
|
|
pada aku pindahkan la ke tempat lain yang sesuai.
kawasan ipoh ni tak berapa sesuai la....aku sayangkan nanti gunung batu kapur kat ipoh ni habis kena tarah....pada aku apa yang menarik tentang ipoh ni ialah gunung batu kapurnya....pada aku cantik dan hijau jer.
apa yang penting tingkatkan perkhidmatan jalan darat yang ada...
airport tu buat je la tempat lain.... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Gemukkkkkkk at 17-8-2007 09:03 AM
entah le. aku musykil la idea ni kerana :-
1) tak sesuai airport dibuat di sri iskandar kerana ianya masih dalam kategori 'jauh' dari ipoh.
2) aku suka airport ipoh diperluaskan. apouy, kal ...
<<1) tak sesuai airport dibuat di sri iskandar kerana ianya masih dalam kategori 'jauh' dari ipoh.>>
Takde jauh mananya kalau dah ada highway atau jalanraya yang luas (4 lorong).
<<2) aku suka airport ipoh diperluaskan. apouy, kalau airport ipoh diperluaskan, adakah ianya masih membahayakan? aku kurang faham posting kau tadi.>>
Maunya tak bahaya. Semakin padat perumahan di kawasan airport tu. Taman Botani, Pinji Mewah dan macam macam lagi kat hujung landasan tu. "Land acquisition" situ tentu mahal. Kerja expansion nya ciput, pampasan nya yang lebih. Buat membazir resource je tu. Lagipun, bisnes hartanah Ipoh takleh nak berkembang disebabkan adanya bylaws yang melarang pembinaan bangunan tinggi dek kerana takut dilanggar kapalterbang.
<<3) cadangan epu untuk bina airport di sri iskandar ni bukankah atas 'kehendak' bekas menteri besar yang mahu bina 'bandar pentadbiran' di sri iskandar untuk majukan kawasan pengundinya?>>
Tak ada salahnya tujuan dia untuk memajukan daerah sendiri. Rakyat jugak yang akan untung. Proposal dia tak lepas haritu pun atas sebab mainan politik persekutuan rasa aku.....bosan la nak sembang pasal politik tak sudah nie.
<<3) aku juga rasakan konsep cargo hub itu tidak sesuai. ipoh/perak ada kelemahan logistik kerana terlalu hampir dengan kl dan penang.>>
Fikirkan Taman Teknologi Sri Iskandar yang tak berapa menjadi tu. Agak agaknya apa punca utamanya yer ?? Dulu semasa KLIA belum ada mungkin tak berapa sesuai bina airport di Sri Iskandar, tapi sekarang bila Subang dah tak berapa penting, memang sesuai kalau nak buat. Tambah pulak dengan konsep "global village" yang sudah diterimapakai kebanyakan syarikat multinasional dunia dikala ini.
<<4) tapi kalau ipoh nak majukan konsep transit/stop-centre untuk air transporters, mungkin sesuai.>>
Adakan saja airport baru tu. Nanti banyaklah aktiviti industri yang akan menyusul kemudian disepanjang laluan antara Ipoh Lumut tu. Ipoh selama nie tanpa ada sokongan dan promosi dari Persekutuan pun industri berat dia tetap boleh survive, inikan pulak kalau ada bantuan. Contohnya baru baru nie masa pergi pameran Dewan Perniagaan Cina Perak kat Stadium Indera Mulia, baru aku tersedar betapa banyaknya kilang kilang besar yang menyumbang kepada pembangunan negara ada di sekitar Ipoh nie. Terkesima haku sekejap !
ps: Bila lah gamaknya kilang Tasik Simen tu nak pindah ?? Debu dari corong kilang dia semakin menyusahkan orang ramai. Dah tak sesuai dah lokasi kilang simen tu dalam kawasan perbandaran.
[ Last edited by mutantninja03 at 21-8-2007 01:43 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by valkries at 17-8-2007 08:57 AM
cuma kawasan seri iskandar tu dulu bekas tanah lombong..kena buat soil investigation betul2...takut nanti ada subsidence(tanah mendap) yang sering berlaku kepada tanah bekas lombong..tapi takpe e ...
Attee... bukan semuanya kawasan lombong pun.
Luehh tanah negeri kita nie sebenornya. |
|
|
|
|
|
|
|
Friday, August 17th 2007
MB: Don't let new airport become a white elephant
IPOH: A new airport is welcomed in Perak but the state government fears it may become a white elephant. Mentri Besar Datuk Seri Mohamd Tajol Rosli Ghazali expressed concern that if there were no discussions between the federal and state governments, the proposed airport would be under-utilised like the Sultan Azlan Shah Airport. 揑f we are going to spend the money, we must make sure the airport is fully utilised and does not turn out like the present one, |
|
|
|
|
|
|
|
bila kita hari-hari deal dengan transporters, investors dan sebagainya, kita akan faham realiti ekonomi. inilah yang dimaksudkan inherent weakness.
realiti pertama, faktor geografi.
dan, kapal pun tak mahu berhenti di perak jika pelabuhan disediakan. tak praktikal kerana lebih sesuai ke penang atau kl.
realiti kedua, cuba cari, mana ada kegiatan industri yang beroperasi melalui pengangkutan udara wehhh.
ingat murah ke?
realiti ketiga, kegiatan perindustrian sukar dilaksanakan kerana faktor logistik. tanyalah syarikat-syarikat perak yang gah di bursa malaysia. semuanya pernah mencuba tapi dapati ianya tidak feasible.
realiti keempat,
pengangkutan udara/air hanya sesuai untuk exporters dan importers. sedangkan kegiatan industri di malaysia kebanyakkannya untuk local consumption --> pengangkutan darat.
perak sudah pun mengorak langkah mempromote diri sebagai berpotensi menjadi pusat institusi pendidikan. di masa hadapan, bukankah ianya boleh jadi pusat r&d?
kenapa? industri sebegini tidak perlukan kekuatan logistik sebagai syarat paling utama.
kilang itu tidak akan berjaya ditutup. faktor utama ialah RM200-RM300 juta setahun berpusing dalam ekonomi negeri perak. kerajaan sendiri yang datang merayu bila kilang itu hendak menukar fokus operasinya dahulu. |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Negeri & Negara
|