View: 12838|Reply: 33
|
Format Resume Terkini
[Copy link]
|
|
Assalamu'alaikum hi,
Sapa ada format resume terkini untuk apply dgn kerajaan?
Then usually kerajaan resume-nya elok in english or Malay?
TQ |
|
|
|
|
|
|
|
biasanya kerajaan mmg xkesah kalau malay tp better in eng lg selamat |
|
|
|
|
|
|
|
Biasanya Kerajaan menggunakan Bahasa Malaysia/Melayu dalam surat-menyurat dan apa jua mende bertulisnya... so, kalau nak memohon kerja dgn Kerajaan, adalah lebih baik jika menulis dalam bahasa Melayu... |
|
|
|
|
|
|
|
selalunyer kalau kerajaan, dlm bahasa melayu la. |
|
|
|
|
|
|
|
ya betul tu. apa saja yang ada kaitan dengan kerajaan, sila guna BM. |
|
|
|
|
|
|
|
Ok guys TQ |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by herbivor at 8-11-2006 04:12 PM
ya betul tu. apa saja yang ada kaitan dengan kerajaan, sila guna BM.
:setuju::setuju::setuju:
Kalau berurusan dgn kerajaan hendaklah menggunakan Bahasa Melayu.. :nyorok: |
|
|
|
|
|
|
|
soalan ni mungkin lari tajuk skit.dalam borang jawatan kosong biasanya ada ruang 'berikan 2 orang yg bukan bersaudara' untuk rujukan.aku konfius skit bab ni.sape yg perlu kita isi kat ruangan ni sbnrnya? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #9 ahpek's post
letak la...
1. bos (current)
2. lecturer...dekan ke...opismet ke...
same je mcm REFERENCE kt dlm resume...
ttg resume lak..mane2 pun ok je..diterima pakai..in english atau dlm bahasa melayu..2-2 boleh..n xde format yg terkini pun..semua format resume diterima pakai asalkn RESUME...
tp nk kasi tips sket...
1. print resume tu atas kertas kale yg lembut..cth pink lembut, biru lembut, kuning lembut @ kuning lembut. jgn yg kale garang2...
tujuannya supaya jika ada 10resume smpai serentak resume ko tu different than others...peratus utk resume ko dibaca n diteliti adalah tinggi...
2. trend skang anto resume by email...klau dh topic semua resume @ application job for sure majikan baca yg paling atas sekali. klau ko sender yg bwh skali kemungkinan resume ko utk terus didelete tnpa dibaca adalah tinggi.
so, ko tukar..ko anto by post...nak xnak mmg kna bukak surat tuhh...kcuali klau posmen x anto ke opis berkenaan...hehehe...
3. utk pecahan tajuk/perkara kt resume tu buat la lawa2 sket..buat kotak ke..isi kale ke @ gelapkn ke..tp jgn smpai fancy sgt..nnti dh lari konsep resume lak...buat simple tp sedap mata memandang..jgn plain je..biasa je..nnti peluang utk ditongsampahkan adalah tinggi.
4. gudluck beb!
[ Last edited by dewberry at 16-1-2007 06:10 PM ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #10 dewberry's post
klau nk letak bos/lecturer/dekan nk kena mintak izin diorg dulu ke mcm mana?lagi satu klau kite dl borang dari internet kan,borang tu nk kena isi ngan komputer ke tulis tangan? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #11 ahpek's post
x payah gitau dorg pun xpe ar...tp kna betul ar jgn tipu...jgn letak org yg lgsung x knal ko...
tu sebangai syarat je..jarang2 la majikan nk kol pun references tu...
borng yg di d/load dr intenet tu ko isi je lah terus n print. tapi ade borang yg leh print je xleh isi tu ko isi pkai pen ar..
xde masalah la isi borg taip @ tulis tgn...x jejas ape2 pun...tp klau pen tu biasa kan guna dakwat hitam.
ok? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #13 ahpek's post
xde hal la beb...
habih kuat pun ko blnje la aku dpt gaji nnti..muahahaha... |
|
|
|
|
|
|
|
l nk kasi tips sket...
1. print resume tu atas kertas kale yg lembut..cth pink lembut, biru lembut, kuning lembut @ kuning lembut. jgn yg kale garang2...
tujuannya supaya jika ada 10resume smpai serentak resume ko tu different than others...peratus utk resume ko dibaca n diteliti adalah tinggi... ...
dewberry Post at 16-1-2007 18:08
ye ke ni...? so interesting.... betul gak kata kau tu...dalam banyak kertas putih yang sampai, ada satu yang warna pink lembut.. mesti derang bacanya.... tapi betul ke ni....sound risky je..tapi interesting!
(rasa macam nak buat je..) |
|
|
|
|
|
|
|
ye ke ni...? so interesting.... betul gak kata kau tu...dalam banyak kertas putih yang sampai, ada satu yang warna pink lembut.. mesti derang bacanya.... tapi betul ke ni....sound risky je..tapi i ...
kawankau Post at 11-8-2009 13:39
haah..ada kwn aku bgtau..dia ni keje gomen..tukang intebiu org |
|
|
|
|
|
|
|
aku punya so far xpernah lagi dalam BM...tapi its worked both..private and gomen...
tapi last resume aku, rasaya guan kertas lain sikit, kaler nak mcm sijil...tapi lebih nipis dari sijil...aku sental kat mana entah kertas tu..hahaha!! |
|
|
|
|
|
|
|
dan ada sesiapakah boleh beritahu , resume tu
baik di...
fax,
di pos,
atau die-mailkan saje...? |
|
|
|
|
|
|
|
kpd tuan/puan yg sdg mencari pekerjaan...
tuan/puan kena bezakan antara resume dgn cv... berbeza... cv... maklumat tentang diri, pendidikan ikhtisas, pengalaman kerja, sumbangan dsb. secara lebih detail... biasanya digunakan utk permohonan kenaikan pangkat... resume, turut mengandungi maklumat yg sama tetapi secara terpilih, ringkas (muat utk satu muka surat shj.) dan disesuaikan dgn permohonan jawatan yg dibuat. jangan lupa, kedua-dua mesti ditempekkan gambar foto saiz pasport yg terbaru...
contoh, utk maklumat diri, memadailah dimasukkan nama/ic/alamat/hp, dan emel shj... maklumat pendidikan, tulis tahap pendidikan yg tertinggi... kalau ijazah, tulis ijazah dlm bidang apa, kelas, universiti, tahun graduan... kemudian senaraikan subjek yg diikuti, yg bersesuaian dgn post yg dimohon, ... kemudian tulis sijil2 kemahiran yg ada... lepas tu, tulis pengalaman kerja... tulislah pengalaman kerja yg berkaitan dgn post yg dimohon, lepas tu, tulis aktiviti ko-kurikulum yg disertai... tulis yg paling tinggi pencapaiannya... mulai dgn sukan, kegiatan beruniform, berpersatuan... last sekali, tulis nama reference... biasanya 2 org... reference ni jangan main taram saja... reference sebenarnya salah satu kriteria pemilihan, dan penentu s/ada seseorang itu akan dipanggil interview/ditawarkan pekerjaan... seelok2nya reference tu tulis kalangan eksekutif tinggi di company berkenaan, atau rakan2 kita yg sdh bekerja di company berkenaan yg jawatannya setaraf dgn jawatan yg kita mohon, atau, kalau pensyarah, pilihlah pensyarah yg ada nama dlm bidangnya di kalangan profesional... jangan main tenyeh sebarangan nama pensyarah...
resume ni elok dihantar secara bersurat... lagi baik kalau boleh dihantar 'by hand' bersama borang permohonan... jangan lupa, semasa hadir interview, bawa juga resume, sekurang2nya 3 salinan utk diberikan kpd panel interview...
semoga maklumat yg saya berikan membantu & berguna kpd tuan/puan... |
|
|
|
|
|
|
|
kpd tuan/puan yg sdg mencari pekerjaan...
tuan/puan kena bezakan antara resume dgn cv... berbeza... cv... maklumat tentang diri, pendidikan ikhtisas, pengalaman kerja, sumbangan dsb. secara lebih det ...
tokwan_jantan Post at 16-1-2010 09:35
Good info . "biasanya digunakan utk permohonan kenaikan pangkat... resume, turut mengandungi maklumat yg sama tetapi secara terpilih, ringkas (muat utk satu muka surat shj.) " Muat ge nak tulis dalam 1 muke surat? resume aku, aku tulis sampai 6 muke surat, sebab aku asingkan mengikut sections, senang nak bace. |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|