CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1785|Reply: 16

Mufti KL : on Family planning pada pasangan yang belum mantap ekonomi

[Copy link]
Post time 14-1-2017 12:21 AM | Show all posts |Read mode
Edited by mbhcsf at 14-1-2017 12:22 AM

IRSYAD FATWA



IRSYAD AL-FATWA KE-146 : HUKUM MERANCANG KELUARGA KERANA BERPENDAPATAN RENDAH
Ditulis oleh Umar Mukhtar Mohd NoorDiterbitkan: 18 November 2016


sumber asal :http://www.muftiwp.gov.my/index.php/ms-my/perkhidmatan/irsyad-fatwa/906-irsyad-al-fatwa-ke-146-hukum-merancang-keluarga-kerana-berpendapatan-rendah




Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 14-1-2017 12:21 AM | Show all posts
SOALAN:

Salam. Boleh saya tanya?
Seseorang suami yang berpendapatan rendah, adakah perlu merancang keluarga?

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-1-2017 12:23 AM | Show all posts
JAWAPAN:

Waalaikumussalam wbt,

Para ulama berbeza pandangan tentang hukum tanzim al-usrah atau perancangan keluarga atas alasan kemiskinan.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-1-2017 12:23 AM | Show all posts
Pendapat pertama:

Bagi mereka yang tidak membenarkannya, mereka berhujah:

Rezeki itu berada dalam ketentuan Allah, dan Allahlah yang menetapkan pembahagian rezeki bagi setiap anak. Allah berfirman dalam al-Quran:
وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَكُم مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ

Maksudnya: Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka.

Surah al-An’am, (6:151)

  • Penyerupaan amalan Jahiliyyah yang membunuh anak-anak mereka kerana takut miskin, sekalipun kaedah ini hanyalah menghalang lahirnya anak-anak. Namun tujuannya adalah sama, yakni takut miskin, maka hukum tujuan ialah hukum wasilah (sarana).
  • Rezeki itu adalah milik Allah, dan perancangan keluarga kerana takutkan kemiskinan ialah suatu bentuk sangka buruk kepada Allah. Maka sepatutnya seseorang itu bertawakal kepada Allah kerana Allah akan memberikan rezeki kepada siapa yang Dia ingini tanpa hisab. Wajib baginya berbaik sangka kepada Allah kerana seseorang itu tidak mengetahui hakikat kebaikan dan keperluan yang sebenar seperti yang ditentukan oleh Allah. Firman Allah Taala:
وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ  

Maksudnya: Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu, dan (ingatlah) Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu) sedang kamu tidak mengetahuinya.

Surah al-Baqarah, (2:216)
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-1-2017 12:24 AM | Show all posts
Pendapat kedua

Bagi mereka yang membenarkannya, mereka memperincikan perancangan keluarga atau tanzim al-usrah kepada tanzim al-nasal (perancangan anak) dan tahdid al-nasal (membataskan anak).

Tanzim al-Nasal merujuk kepada usaha untuk menjarakkan anak dengan menggunakan kaedah-kaedah seperti memakan ubatan pil perancang, melakukan persetubuhan pada waktu tidak subur, memakai kondom, melakukan azal (ejakulasi luar rahim), dan mengeluarkan air mani daripada kemaluan wanita selepas selesai persetubuhan dan memasang peranti intrauterine (IUD) bagi tujuan pemandulan sementara.

Kaedah ini diharuskan denga syarat-syarat:

  • Iktikad bahawa jika Allah ingin mengurniakan anak juga, tiada siapa yang boleh menghalang dan wajiblah pasangan memelihara kandungan dan menjaga maslahatnya.
  • Tidak mendatangkan kemudaratan kepada pasangan khususnya isteri.
  • Dilakukan dengan kebenaran dan persetujuan kedua-dua suami isteri.

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-1-2017 12:25 AM | Show all posts
Ini berdalilkan athar daripada Jabir RA:
كُنَّا نَعْزِلُ عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالقُرْآنُ يَنْزِلُ
Maksudnya: Kami dahulu melakukan `azal pada zaman Rasulullah SAW sedangkan al-Quran sedang turun.
Hadis riwayat Imam al-Bukhari (no. 5209) dalam al-Sahih
Ertinya, tiada larangan daripada al-Quran tentang perkara itu kerana jika ia dilarang nescaya al-Quran akan menyatakan larangan. Dalam riwayat Abu Said al-Khudri bahawa Rasulullah SAW pernah ditanya tentang `azal, maka baginda menjawab:
مَا عَلَيْكُمْ أَنْ لاَ تَفْعَلُوا، فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ كَتَبَ مَنْ هُوَ خَالِقٌ إِلَى يَوْمِ القِيَامَةِ
Maksudnya: Apa yang baik atas kamu agar kamu tidak melakukannya, kerana Allah telah menulis siapakah yang menjadi Pencipta (bagi setiap sesuatu) sehingga Hari Kiamat.
Dalam riwayat Abu Said RA menyebut:
لَيْسَتْ نَفْسٌ مَخْلُوقَةٌ إِلَّا اللَّهُ خَالِقُهَا
Maksudnya: Tiada suatu nyawa pun yang diciptakan melainkan Allahlah Penciptanya.
Hadis riwayat Imam al-Bukhari (no. 7409)

Ertinya, jika Allah mengkehendaki seorang anak itu dikandungkan dan dilahirkan juga, tiada siapa yang boleh menghalang.

Maka, pasagan yang merancang itu hendaklah reda, beramanah dan berasa tanggungjawab.


Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 14-1-2017 12:26 AM | Show all posts
Manakala Tahdid al-Nasal menggunakan kaedah yang lebih melibatkan campur tangan perubatan yang kekal seperti pemandulan kekal dan melakukan pengguguran. Kaedah ini dianggap haram kerana melibatkan pengubahan ciptaan Allah, merosakkan asas kehidupan dan melakukan pembunuhan. Ini juga tindakan yang menafikan Allah sebagai Pemberi Rezeki bagi ibu bapa dan anak-anak. Apatahlagi jika ia dilakukan oleh wanita atau lelaki yang belum berkahwin. Pengecualian ialah bagi kes yang melibatkan masalah kesihatan yang mengancam nyawa seseorang wanita seperti risiko besar kematian atau menyebabkan masalah kesihatan yang kritikal bagi ibu akibat mengandung dan bersalin. Maka ketika itu, boleh dilakukan pengguguran sebelum kandungan mencapai umur 120 hari daripada tarikh persenyawaan berlaku, atau 106 hari daripada hari terakhir haid.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-1-2017 12:26 AM | Show all posts
Fatwa-fatwa ulama

Imam al-Ghazzali  berpendapat pengguguran kandungan ialah haram mutlak sekalipun pada peringkat awal seperti nutfah kerana ianya asas kehidupan manusia. Namun, beliau beliau berpendapat bahawa azal ialah harus dan menyatakan beberapa niat syarie untuk melakukan azal antaranya ialah faktor ekonomi, kesihatan isteri, dan kecantikan isteri bagi tujuan kasih sayang berpanjangan antara pasangan bagi mengelakkan talaq. Beliau juga menyatakan faktor yang fasid (rosak) yang tidak boleh diterima dan berdosa seperti takut untuk mendapat anak perempuan.

Rujuk Ihya' Ulum al-Din (2/52)
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 14-1-2017 12:27 AM | Show all posts
Edited by mbhcsf at 14-1-2017 12:28 AM

Persidangan Majma’ al-Fiqh al-Islami di bawah Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) di Kuwait pada 1-6 Jamadilakhir 1409 H bersamaan 15 Disember 1988 M telah memutuskan, antara lain:

  • Haramnya menghilangkan kemampuan reproduksi daripada lelaki atau pun wanita, seperti apa yang dikenali dengan pemandulan. Pengecualian diberikan dalam kes-kes darurat yang perlu ditimbang dengan kayu ukur yang Syarie.
  • Dibolehkan untuk mengawal secara sementara kemampuan reproduksi dengan tujuan menjarakkan antara tempoh-tempoh kehamilan, atau menghentikan bagi tempoh tertentu, jika terdapat keperluan yang diambil kira oleh Syarak, berdasarkan persetujuan dan keredaan daripada perbincangan antara kedua pasangan yang sah, dengan syarat kaedah kawalan untuk tidak mendatangkan mudarat, berdasarkan kaedah yang tepat dengan syariat, dan tidak menzalimi kandungan yang sedia ada.
  • Rujuk Majallah al-Majma’ Siri 4 (1/73).
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-1-2017 12:27 AM | Show all posts
Syeikh Atiyyah pada Mei, 1997 melalui Dar al-Ifta’ al-Misriyyah mengeluarkan fatwa atas soalan hukum melakukan pemandulan bagi tujuan perancangan keluarga bahawa dibolehkan pemandulan atas alasan kesihatan atau selainnya bagi tempoh tertentu, dengan syarat kemampuan untuk reproduksi itu kekal dan boleh digunakan kembali apabila masa berlalu. Justeru, tidak boleh pemandulan itu dilakukan jika kesannya bersifat sempurna dan kekal sehingga hilang kemampuan dan fungsinya, melainkan wujudnya kemudaratan yang serius.

Rujuk Fatawa Dar al-Ifta’ al-Misriyyah (47/10)
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-1-2017 12:27 AM | Show all posts
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-28 yang bersidang pada 29 Februari 1991 telah membincangkan Sistem Susuk Norplant Dalam Program Perancang Keluarga Kebangsaan. Muzakarah telah memutuskan bahawa Sistem Susuk Norplant ini adalah harus digunakan. Penggunaan sistem ini hendaklah tertakluk kepada keputusan Muzakarah Kali Ke-12 pada 20 Januari 1977 yang memutuskan hukum mengenai Perancang Keluarga adalah seperti berikut:

  • Memandul lelaki dan perempuan hukumnya adalah haram.
  • Mencegah beranak atau menghadkan bilangan anak hukumnya adalah haram melainkan dengan sebab yang diharuskan oleh syarak bagi orang perseorangan.
  • Menyusun keluarga dari kesihatan, pelajaran dan kebahagiaan keluarga dengan cara yang selain daripada (1) dan (2) di atas adalah harus.
  • Rujuk Kompilasi Pandangan Hukum Muzakarah Jawatankuasa  Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam (ms. 138)

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 14-1-2017 12:27 AM | Show all posts
Kesimpulan

Berdasarkan soalan yang dikemukakan, dibolehkan bagi kedua pasangan untuk menggunakan kaedah tanzim al-nasal yang diharuskan oleh Syarak bagi tujuan merancang keluarga dengan cara menjarakkan anak, bagi tujuan pengurusan ekonomi kerana berpendapatan rendah. Ini perlu disertakan dengan niat bahawa jika Allah berkehendakkan pasangan itu anak, maka tiada siapa yang boleh menghalang dan hendaklah pasangan itu reda kepada taqdir Allah dan bersikap bertanggungjawab.

Wallahua'lam.



Akhukum fillah,

S.S Datuk Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri

Mufti Wilayah Persekutuan

21 November 2016 bersamaan 21 Safar 1438H
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2017 07:50 PM From the mobile phone | Show all posts
zaman sekarang ni kalau suami gaji rm3000 isteri tak kerja jadi surirumah nak ada anak pikir la 100 kali.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2017 09:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by MohdNizamCY at 15-1-2017 09:17 PM

Nota kaki yg saya faham. Rasullullah bangga umatnya RAMAI dan Allah menerangkan tiap anak itu, Allah pasti bagi rezekiNya. Apa yg nak risau sangat?

Saya pernah tgk seorg pakcik yg dulunya daif, tak pernah TERIMA zakat akan tetapi anak2nya kini ada yg jadi doktor, engineer dsb (semua berjaya belaka).

Hakikatnya, fatwa tak perlu pun (itu bagi saya). Dan sewajarnya tiap ahli masyarakat kalau nak berjaya di dunia dan akhirat wajib baca AlQuran dan amalkan jika mengaku beriman. Masaalahnya kita dizaman ini, kita lupa semua ilham kpd manusia itu dariNya. Dan pastilah, tiap yg buruk ada kebaikkannya, dan tiap yg baik ada keburukkannya (spt yg saya faham hasil dari apa yg Allah tetapkan menerusi AlQuran). Itulah jawapan saya. Mana boleh jadikan ilham kefasikkan sebagai asbab utk bertaqwa, jawapannya sama aje, mana bertaqwa pun.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2017 09:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Mcm mana kita nak bertaqwa jika perkara asas Taqwa kita tak faham? (Sumber yg kita perolehi/miliki)
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2017 09:29 PM From the mobile phone | Show all posts
2 perkara yg menjamin seseorg itu berjaya di dunia dan akhirat adalah AlQuran dan Sunnah. Dan pada 2 perkara itulah kita kenal Taqwa.

Bila luar dari dua sumber itu, yg kita kaji, selidik dsb, semua itu dalam ruang-lingkup ujianNya. Maka berbahagialah sesiapa yg menjadikan AlQuran dan Sunnsh sebagai pedoman dalam kehidupan celah lagi kpd yg menyintai Rasullullah saw.

Moga kita ahli syurga hendakNya.
Not
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 15-1-2017 09:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Nak berjaya? Byk memberi dari menerima. Bila byk menerima, hati mudah rosak.

Kerana itulah, mulut Allah ciptakan 1 aje, telinga pula 2. Akan tetapi jari jemari 10 diciptakanNya bukan sia-sia, malah ibu jari yg menekan hp ini, berbicara sekadar seadanya agar ingat "Ibu kpd segala penyakit itu" bermula dari apa yg diniatkan samaada ianya hasil ilham kefasikkan atau ketaqwaan".
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

31-1-2025 07:19 AM GMT+8 , Processed in 0.094328 second(s), 28 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list