CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1637|Reply: 18

Tidak Khusyuk dalam Solat & Hukumnya

[Copy link]
Post time 22-11-2016 02:47 AM | Show all posts |Read mode
Edited by mbhcsf at 22-11-2016 02:52 AM

IRSYAD FATWA







IRSYAD AL-FATWA KE-145: HUKUM SOLAT TIDAK KHUSYUK
Ditulis oleh Muhammad Fahmi Rusli





























Diterbitkan: 21 November 2016






Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 22-11-2016 02:47 AM | Show all posts

soalan

Edited by mbhcsf at 22-11-2016 02:50 AM

Soalan:

Apakah hukum solat yang dilakukan sekiranya tidak khusyuk dan adakah ia dikira berdosa ?



Jawapan:

Sebelum menjawab persoalan ini, perkara asas yang perlu diketahui adalah berkenaan definisi khusyuk di dalam solat itu sendiri.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-11-2016 02:47 AM | Show all posts
Edited by mbhcsf at 22-11-2016 02:52 AM

Definisi Khusyuk Di Dalam Solat

Berikut merupakan beberapa pendapat para ulama dalam mendefinisikan khusyuk. Kata Imam Ibn Qayyim Al-Jauziyyah Rahimahullah: Khusyuk adalah: Berdirinya hati di hadapan Tuhan dengan penuh ketundukan dan perasaan hina diri. Ibn Al-Qayyim juga turut menyatakan pendapat tokoh ulama tasawuf iaitu Imam Junaid Al-Baghdadi Rahimahullah yang berkata: Khusyuk adalah; Perasaan rendah diri di dalam hati ke hadapan Tuhan yang Maha Mengetahui perkara ghaib. Rujuk Madarij Al-Salikin (1/521).

Imam Ibn Rajab al-Hanbali Rahimahullah turut memberikan definisi yang menarik berkenaan khusyuk. Kata beliau: Asal bagi khusyuk adalah perasaan lembut jantung hati, tenang, tunduk serta tetapnya ia. Lihat Al-Khusyuk Fi Al-Solat, Ibn Rajab Al-Hanbali (Hlm. 17).

Berkenaan ganjaran bagi golongan ini, Allah S.W.T telah menyatakan akan kejayaan yang diperoleh bagi hamba-hamba-Nya yang khusyuk di dalam solat mereka. Hal ini dinyatakan melalui firman-Nya:

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ  الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خَاشِعُونَ

Maksudnya: Sesungguhnya telah berjayalah orang-orang yang beriman. Yang mana mereka itu khusyuk di dalam solat mereka.

Surah Al-Mu’minuun (1-2)



Para mufassirun (ulama tafsir) menyatakan beberapa pengertian terhadap khusyuk di dalam solat. Imam Al-Syaukani ketika mengulas ayat ini berkata: Khusyuk adalah: Sebahagian ulama memasukkannya sebagai sebahagian daripada perbuatan hati seperti perasaan takut dan juga gerun. Manakala sebahagian yang lain mengatakan ia termasuk sebahagian dari perbuatan anggota badan seperti tenang dalam solat, tidak beralih ke sana sini, dan tidak melakukan perkara sia-sia di dalam solat. Dan dari segi bahasa khusyuk bermaksud: Tenang, tawadhu’ (rendah diri), takut, dan juga perasaan hina diri. Lihat Fath al-Qadir, Al-Syaukani (1/977).

Imam Al-Thabari Rahimahullah pula mendatangkan beberapa pendapat tokoh ulama salaf berkenaan pengertian khusyuk di dalam solat. Ianya seperti berikut:

Kata Imam Mujahid dan Imam Ibn Syihab Al-Zuhri: Khusyuk dalam solat adalah dengan cara tenang di dalamnya.

Kata Amirul Mu’minin Ali bin Abi Thalib R.Anh ketika ditanyakan berkenaan ayat ini: Khusyuk di dalam solat itu bererti: Janganlah kamu berpaling ke sana sini di dalam solat kamu.

Kata Al-Hasan: Mereka khusyuk di dalam jantung hati mereka. Maka mereka pun menundukkan pandangan serta merendahkan sayap mereka. Rujuk Tafsir Al-Thabari, Ibn Jarir al-Thabari (19/8-9).

Berdasarkan pendapat beberapa tokoh ulama di atas, perkara yang dapat kita simpulkan berkenaan definisi khusyuk adalah: Khusyuk adalah perbuatan hati yang meliputi perasaan takut, rendah diri, perasaan hina di hadapan Allah yang menzahirkan perbuatan anggota badan seperti tenang di dalam solat, tidak berpaling ke sana-sini, serta menundukkan pandangan ketika solat.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-11-2016 02:48 AM | Show all posts
Edited by mbhcsf at 22-11-2016 02:53 AM

Cara-Cara Mendapat Kekhusyukan Di Dalam Solat

Berikut merupakan beberapa cara yang boleh membantu untuk mendapatkan kekhusyukan di dalam solat.

Pertama: Mengingati Mati

Mengingati kematian dapat membantu seseorang untuk mencapai kekhusyukan di dalam solat. Nabi S.A.W bersabda,

اذْكُرِ المَوتَ فِى صَلَاتِكَ فإنَّ الرَّجُلَ إِذَا ذَكَرَ المَوْتَ فِى صَلَاتِهِ فَحَرِىٌّ أْن يُحْسِنَ صَلَاتَه وَصَلِّ صَلَاةَ رَجُلٍ لَا يَظُنّ أنَّهُ يُصَلِّى صَلَاةً غيرَهَا وَإِيَّاكَ وكلَّ أمرٍ يعتذرُ مِنْهُ

Maksudnya: Ingatlah kematian dalam solatmu kerana jika seseorang mengingat mati dalam solatnya, maka ia akan mempeelokkan solatnya. Solatlah seperti solat orang yang tidak menyangka bahawa dia masih berkesempatan untuk melakukan solat yang lain. Hati-hatilah dengan perkara yang kelak kamu terpaksa meminta uzur (meralatnya) (kerana tidak mampu memenuhinya).

Riwayat Al-Baihaqi dalam Kitab Al-Zuhd
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-11-2016 02:48 AM | Show all posts
Edited by mbhcsf at 22-11-2016 02:53 AM

Kedua: Tidak Tergopoh Gapah Dalam Mengerjakan Solat

Di antara cara untuk mendapatkan kekhusyukan di dalam solat adalah dengan melakukannya dengan penuh ketenangan. Perbuatan gopoh-gapah di dalam solat dengan cara melakukannya dengan laju, tidak ada thoma’ninah (ketenangan) di dalam rukuk dan sujud adalah dilarang oleh Nabi S.A.W. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.Anh beliau berkata:

أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم دَخَلَ الْمَسْجِدَ فَدَخَلَ رَجُلٌ فَصَلَّى ثُمَّ جَاءَ فَسَلَّمَ عَلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَرَدَّ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم عَلَيْهِ السَّلاَمَ فَقَالَ " ارْجِعْ فَصَلِّ فَإِنَّكَ لَمْ تُصَلِّ

Maksudnya: Sesungguhnya Nabi S.A.W masuk ke dalam sebuah masjid lalu seorang lelaki juga turut masuk ke dalam masjid tersebut dan dia melakukan solat dua rakaat kemudian dia datang ke arah Nabi dan memberi salam kepada baginda. Maka Rasulullah S.A.W menjawab salam tersebut lalu berkata: Pergilah kamu dan solatlah kembali kerana sesungguhnya kamu masih belum solat.

Riwayat Al-Bukhari (793)
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-11-2016 02:48 AM | Show all posts
Edited by mbhcsf at 22-11-2016 02:54 AM

Ketiga: Menghayati Makna Bacaan Di Dalam Solat

Di antara cara yang dapat membantu seseorang untuk khusyuk di dalam solatnya adalah dengan meneliti dan menghayati makna-makna bacaan di dalam solatnya. Hal ini kerana, solat adalah saat berdirinya seorang hamba di hadapan Tuhannya. Justeru segala bacaan ayat di dalam solat perlulah difahami dengan baik kerana al-Quran itu sendiri merupakan kalamullah.
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 22-11-2016 02:48 AM | Show all posts
Edited by mbhcsf at 22-11-2016 02:56 AM

Hukum Khusyuk Di Dalam Solat

Para ulama berbeza pendapat dalam isu khusyuk di dalam solat. Adakah ia merupakan di antara perkara wajib di dalam solat atau ia sekadar sunat dan merupakan pelengkap kepada solat. Imam Al-Qurthubi Rahimahullah menyatakan hal ini dengan katanya: Para ulama berbeza pandangan mengenai khusyuk di dalam solat ini kepada dua pendapat:

Pertama: Ia merupakan di antara perkara fardhu (yang wajib) di dalam solat.

Di antara tokoh ulama yang berpegang dengan pendapat ini adalah Imam Abu Hamid al-Ghazali Rahimahullah. Beliau menyebutkan beberapa dalil yang menunjukkan kewajipan khusyuk di dalam solat. Di antaranya adalah firman Allah S.W.T:

وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي

Maksudnya: Dan dirikanlah solat untuk mengingati-Ku.

Kata Imam Al-Ghazali ketika mengulas berkenaan ayat ini; Zahir perintah (mendirikan solat) adalah membawa kepada hukum wajib. Kelalaian (tidak khusyuk) adalah bercanggahan dengan sifat zikir (iaitu mengingati). Maka sesiapa yang lalai dalam keseluruhan solatnya bagaimana dia itu dikira sebagai seorang yang mendirikan solat untuk mengingati Allah ? Rujuk Ihya’ Ulum al-Din, Al-Ghazali (1/159).

Pandangan ini juga merupakan pendapat yang paling sahih menurut Imam al-Qurthubi. Ini dapat dilihat dari kata-kata beliau: Pendapat yang paling sahih adalah pendapat yang pertama (yang mengatakan khusyuk adalah di antara fardhu solat). Dan tempat bagi kekhusyukan adalah jantung hati. Kata ‘Ubadah bin Al-Shomit R.Anh: Khusyuk adalah ilmu yang terawal diangkat daripada manusia. Rujuk Al-Jamik Li Ahkam Al-Quran, Al-Qurthubi (12/97).
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-11-2016 02:49 AM | Show all posts
Edited by mbhcsf at 22-11-2016 02:55 AM

Kedua:
Khusyuk adalah di antara perkara sunat di dalam solat dan merupakan pelengkap bagi solat.


Pendapat ini dipegang oleh Imam Al-Nawawi Rahimahullah dan beberapa tokoh selainnya.

Imam Al-Nawawi Rahimahullah mengatakan: Disunatkan untuk khusyuk di dalam solat serta tunduk, mentadabbur ayat-ayat bacaan serta zikir-zikir di dalamnya, dan berpaling dari memikirikan perkara-perkara yang tiada kaitan dengannya. Sekiranya seseorang itu berfikir tentang perkara selain dari solat serta banyak memikirkannya, solatnya tidak terbatal. Akan tetapi perbuatan itu hukumnya makruh sama ada seseorang itu memikirkan perkara-perkara yang mubah (harus) atau memikirkan perkara-perkara yang haram seperti meminum arak.

Kata Imam Al-Nawawi lagi: Telah dinukilkan ijmak bahawasanya perbuatan berfikir dan monolog dalaman adalah tidak membatalkan solat akan tetapi para ulama sepakat bahawa ianya makruh. Pendapat Imam al-Nawawi ini didasarkan dengan sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.Anh beliau berkata dan beliau memarfu’kannya kepada Nabi S.A.W:

إِنَّ اللَّهَ تَجَاوَزَ لأُمَّتِي عَمَّا وَسْوَسَتْ أَوْ حَدَّثَتْ بِهِ أَنْفُسَهَا، مَا لَمْ تَعْمَلْ بِهِ أَوْ تَكَلَّمْ

Maksudnya: Sesungguhnya Allah mengampunkan umatku terhadap apa-apa yang dibisikkan kepada mereka dari perasaan was-was, ataupun monolog-monolog di dalam diri mereka selama mana mereka tidak melakukannya atau berkata-kata.

Riwayat Al-Bukhari (6664
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 22-11-2016 02:49 AM | Show all posts
Edited by mbhcsf at 22-11-2016 02:54 AM

Kesimpulan

Setelah meneliti beberapa pandangan di atas, kami lebih cenderung dengan pendapat yang dikemukakan oleh Imam Al-Nawawi dan juga jumhur ulama bahawa solat yang dilakukan dengan tidak khusyuk tidak membatalkan solat. Manakala jika seseorang melakukan perkara-perkara yang boleh menghalang kekhusyukan seperti banyak bergerak, berfikir perkara-perkara yang tiada kaitan dengan solat, banyak beralih ke kiri dan kanan, maka perbuatan tersebut adalah dimakruhkan. Walaupun begitu, tidak khusyuk di dalam solat akan mengurangkan pahala solat dan menjadikan solat seseorang itu tidak sempurna.

Kami juga tidak menafikan bahawa pandangan yang mewajibkan untuk khusyuk di dalam solat mempunyai asas yang kukuh. Imam Ibn al-Qayyim pernah mengatakan:

صَلَاةُ المُنَافِقِينَ صَلَاةُ أَبْدَان، لَا صَلَاة قُلُوب

Maksudnya: Solat orang-orang munafiq adalah solat anggota badan, bukannya solat jantung hati. Lihat Madaarij Al-Saalikin, Ibn al-Qayyim (1/354).

Lakukanlah solat dengan penuh kekhusyukan serta hayatilah intipati bacaan yang dibaca di dalam solat, supaya solat kita tidaklah sekadar pergerakan anggota badan akan tetapi solat yang terzahir daripada kekhusyukan jiwa, kerendahan hati, tunduk, serta patuh menghadapkan diri di hadapan Allah. Kami berdoa supaya Allah S.W.T memberikan kepada kita semua kekhusyukan di dalam solat dan semoga Allah menerima segala amalan soleh yang kita lakukan. Ameen.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-11-2016 02:49 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2016 11:53 AM From the mobile phone | Show all posts
Terbaik...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-11-2016 01:51 AM | Show all posts
Al-KAFILI AL-FATAWI

AL-KAFI LI AL-FATAWI KE-461: APAKAH SAH SOLAT SESEORANG YANG BERGELUMANG DENGAN PERKARA HARAM ?



Ditulis oleh Muhammad Fahmi Rusli

Diterbitkan: 22 November 2016

sumber  asal :

http://www.muftiwp.gov.my/index. ... engan-perkara-haram
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-11-2016 01:52 AM | Show all posts
Soalan:

Adakah solat seseorang itu sah jika setiap hari makan benda yang haram seperti dadah ?



Jawapan:

Masalah ini disebut oleh para fuqaha sebagai infikak al-jihah (terpisahnya bahagian). Dalam isu ini, sekiranya solat yang dilakukan itu menepati rukun-rukun dan syarat-syarat sahnya ia maka solatnya dikira sah dan tidak perlu diulangi. Manakala dari sudut adakah Allah S.W.T akan menerima solat daripadanya maka perkara tersebut kembali kepada ilmu Allah S.W.T yang tidak diketahui oleh sesiapa pun. Walaupun begitu, setiap insan yang bergelar muslim perlu menghayati firman Allah S.W.T yang berikut. Kata Allah S.W.T:

إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ

Maksudnya: Sesungguhnya Allah hanya menerima daripada orang-orang yang bertakwa.

Surah Al-Maidah (27)

Kata Imam Ibn Kathir Rahimahullah ketika menafsirkan ayat ini: (Sesungguhnya Allah S.W.T hanya menerima amalan) daripada golongan yang bertaqwa kepada Allah dalam melakukan amalan tersebut. Lihat Tafsir al-Quran al-Azhim, Ibn Kathir (3/85).

Berdasarkan ayat di atas, jelas ia menunjukkan kepada kita bahawa Allah S.W.T hanya menerima amalan yang terbit dari kalangan mereka yang bertaqwa. Ketaqwaan itu meliputi perbuatan menjauhkan diri dari kesyirikan dan maksiat serta melakukan segala perintah yang disuruh oleh Allah S.W.T. Demikian juga terdapat sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.anh, Rasulullah S.A.W bersabda:

إِنَّ اللَّهَ طَيِّبٌ لاَ يَقْبَلُ إِلاَّ طَيِّبًا

Maksudnya: Sesungguhnya Allah itu Maha Baik dan Dia tidak menerima melainkan sesuatu yang baik sahaja.

Riwayat Muslim (1015)

Imam Ibn Rajab al-Hanbali Rahimahullah ketika mensyarahkan hadis ini berkata: Yang dimaksudkan dengan hadis ini adalah: Sesungguhnya Allah S.W.T suci lagi bersih daripada sebarang unsur kekurangan dan segala kecacatan. Beliau turut mengatakan bahawa yang dimaksudkan dengan hadis ini adalah lebih umum iaitu: Sesungguhnya Allah S.W.T tidak menerima sesuatu amalan melainkan ia bersih lagi suci dari segala kerosakan seperti perasaan riya’ dan juga ‘ujub. Allah juga tidak akan menerima sesuatu harta melainkan ianya bersih lagi halal. Rujuk al-Jami’ Al-‘Ulum wa Al-Hikam, Ibn Rajab al-Hanbali (1/258).

Kesimpulan

Secara umumnya, kami menyatakan bahawa solat yang dilakukan dengan menepati rukun dan syaratnya adalah sah dan melepaskan zimmah (tanggungjawab) seseorang itu. Walaupun begitu, sekiranya seseorang yang bersolat itu masih melakukan perkara-perkara yang haram seperti menghisap dadah dan seumpamanya, itu bererti solatnya tidak mendatangkan kesan kebaikan kepada dirinya. Firman Allah S.W.T:

إنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ

Maksudnya: Sesungguhnya solat itu mencegah seseorang daripada perbuatan keji lagi mungkar.

Surah Al-Ankabuut (45)

Demikian juga sebuah athar daripada Abdullah bin Mas’ud R.A beliau berkata:

مَنْ لَمْ تَنْهَهُ صَلَاتُهُ عَنِ الفَحْشَاءِ وَالمُنْكَرِ لَمْ يَزْدَدْ مِنَ اللهِ إِلَّا بُعْدًا

Maksudnya: Sesiapa yang solatnya tidak dapat mencegah dirinya dari perkara keji dan munkar, tidak bertambah sedikitpun kedudukan dirinya dengan Allah melainkan bertambah jauh.

Kami berdoa semoga Allah S.W.T menerima segala amal soleh yang kita lakukan serta mengurniakan kepada kita solat yang dapat menghalang kita dari melakukan perkara keji lagi munkar. Ameen
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-11-2016 05:47 AM | Show all posts

IRSYAD FATWA


IRSYAD AL-FATWA KE-149: TIDUR SELEPAS SUBUH. APAKAH HUKUMNYA?


Ditulis oleh Syed Husaini Syed Hassan         Diterbitkan: 22 November 2016   




Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-11-2016 05:48 AM | Show all posts
Soalan:

Hukum tidur selepas subuh serta dalil-dalil dan bagaimana kesannya kepada pekerja yang bekerja di awal waktu malam hingga lewat subuh?

Jawapan:                                                   

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.

Tiada nas yang jelas menghalang seseorang untuk tidur selepas subuh. Oleh itu, hukum tidur selepas subuh kekal harus kerana tiada dalil yang menghalangnya.

Meskipun tiada nas yang menghalang untuk tidur selepas subuh namun terdapat banyak galakan untuk menghidupkan amalan selepas subuh. Dalam sebuah hadis, Nabi SAW telah bersabda:
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-11-2016 05:48 AM | Show all posts
مِنْ أَوَّلِ النَّهَارِ فَأَثْرَى وَكَثُرَ مَالُهُ. ‏‏  

Maksudnya: Wahai Tuhan kami, berkatilah untuk umatku pada awal waktu pagi. Adalah Nabi SAW, jika Baginda menghantar briged tentera, Baginda akan menghantarnya di awal siang. Adalah Sakhr itu seorang peniaga dan beliau memulakan perniagaannya di awal siang maka telah bertambah hartanya (mendapat keuntungan).

Riwayat Abu Daud (2606). Syeikh Al-Albaani menilainya Sahih.



Dalam sebuah hadis yang lain, diriwayatkan bahawa Nabi SAW telah menghidupkan pagi selepas subuh dengan duduk berzikir sehingga terbitnya matahari. Daripada Jabirah bin Samurah RA:

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا صَلَّى الفَجْرَ قَعَدَ فِي مُصَلَّاهُ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ

Maksudnya: Adalah Nabi SAW apabila selesai solat Fajar, Baginda duduk di tempat solatnya sehingga matahari terbit.

Hadis riwayat Al-Tirmizi (585) dalam Sunannya. Menurut beliau, hadis ini hasan sahih.



Begitu juga dengan sebuah hadis daripada Anas Bin Malik RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ صَلَّى الغَدَاةَ فِي جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ، ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ

Maksudnya: Siapa yang solat al-Ghadah (yakni solat Subuh) secara berjemaah kemudian duduk berzikir sehingga terbit matahari, lalu bersolat dua rakaat adalah baginya pahala haji dan umrah.

Hadis riwayat al-Tirmizi (586) dalam Sunannya. Menurut beliau, hadis ini hasan gharib.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 24-11-2016 05:49 AM | Show all posts
Jelas melalui hadis-hadis di atas, Nabi SAW amat menitikberatkan mengenai pengurusan masa lebih-lebih lagi di awal pagi bagi seseorang muslim. Ini dilihat dengan amalan yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW dari segi berzikir mahupun keluar kerja untuk mencari rezeki dan disebabkan oleh itu juga para ulama’ amat menjaga waktu selepas subuh mereka agar dipenuhi dengan perkara yang berfaedah lagi berpahala.

Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani Rahimahullah menyebutkan di dalam kitabnya Fath al-Bari yang mana telah disebutkan bahawa rezeki itu dibahagi-bahagikan selepas solat subuh dan amalan-amalan diangkat dipenghujung waktu siang. Bagi siapa yang pada waktu tersebut dalam ketaatan, maka akan diberkati  rezeki dan amalannya.[1]

Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah Rahimahullah di dalam kitabnya Zaad al-Ma’ad pula menyebutkan bahawa tidur waktu subuh menghalang rezeki kerana pada waktu itu adalah waktu meminta padanya makhluk hidup akan rezeki dan ianya adalah waktu di mana dibahagi-bahagikan rezeki dan tidur pada waktu tersebut adalah dilarang kecuali berlaku sesuatu yang tidak dapat dielakkan ataupun darurat.[2] Kami juga dikhabarkan bahawa Buya Hamka juga tidur selepas subuh.

Setakat pengamatan kami juga, hadis-hadis yang menceritakan tentang larangan serta cemuhan bagi mereka yang tidur selepas subuh tidak terlepas dari kritikan sama ada terlalu lemah statusnya ataupun bertaraf palsu.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-11-2016 05:49 AM | Show all posts
Kesimpulan

Kami mendapati bahawa tiada larangan melalui nas yang jelas mengenai pengharaman tidur selepas subuh. Oleh itu, tiada halangan bagi mereka yang ingin tidur selepas subuh namun yang terbaiknya adalah dengan meninggalkannya berdasarkan hadis-hadis yang menunjukkan kelebihan menghidupkan waktu selepas subuh.

Pernah ditanyakan kepada al-Imam Malik Rahimahullah mengenai tidur selepas solat subuh maka jawab al-Imam Malik:


“Aku tidak mengetahui akan pengharamannya. Disebutkan bahawa bumi mengeluarkan bunyi yang kuat dari tidurnya ulama’ pada waktu dhuha kerana takut mereka lalai pada waktu tersebut”.[3]

Makanya, tidak menjadi satu kesalahan bagi mereka yang bekerja malam dan terpaksa tidur pada siangnya selepas subuh kerana telah menjadi sebahagian dari tugasnya untuk bekerja pada waktu malam lalu berehat pada waktu paginya demi menjalankan tugas pada keesokan malamnya pula.

Wallahu a’lam.



Akhukum fillah,

S.S Datuk Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri

Mufti Wilayah Persekutuan

23 November 2016 bersamaan 23 Safar 1438 H



[1] Lihat Fath al-Bari Syarh Sahih al-Bukhari. Dar al-Ma’rifah, (2/37).

[2] Lihat Zaad al-Ma’ad. Muassasah al-Risalah, (4/222).

[3] Lihat Al-Fawakihu al-Dawani ‘ala Risalah Ibn Abi Zaid al-Qairawani, (1/198).
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-11-2016 05:49 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

31-1-2025 07:15 AM GMT+8 , Processed in 0.049170 second(s), 29 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list