CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1805|Reply: 10

Takrifan ijma' - apakah Ijma' ...

[Copy link]
Post time 20-10-2016 05:17 AM | Show all posts |Read mode
Edited by mbhcsf at 20-10-2016 05:22 AM

IRSYAD USUL AL-FIQH SIRI KE-13: APAKAH ITU IJMA’ ?

Written by Muhammad Fahmi Rusli.

Mukadimah
Seringkali kita mendengar dakwaan ijma’ berlaku pada satu-satu permasalahan.

Sesiapa yang tidak bersetuju akan dianggap sebagai menyelisihi ijma’ yang merupakan salah satu dari empat sumber hukum yang disepakati. Perkara asas yang perlu kita jelas, apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan ijma’ dan perkara-perkara yang berkaitannya. Justeru, Irsyad Usul al-Fiqh siri ini akan mengupas isu ini dengan lebih lanjut.

Definisi Ijma’ Di Sisi Fuqaha
Imam al-Ghazali Rahimahullah mentakrifkan ijma’ dengan katanya: Persepakatan umat Muhammad S.A.W ke atas suatu perkara dari perkara-perkara agama. Lihat Syarah Mukhtasar Ibn Hajib, Mahmud bin Abd al-Rahman al-Asbahani (1/520).

Imam al-Thusi pula memberikan pendefinisian yang sedikit berbeza dengan katanya: (Ijma’ ialah) persepakatan para mujtahid pada suatu zaman dari kalangan umat ini di dalam perkara agama. RujukSyarah Mukhtasar al-Raudhah, Sulaiman al-Thusi (3/5).


Manakala Imam al-Zarkasyi Rahimahullah mengatakan: Ijma’ ialah kesepakatan para mujtahid umat Muhammad S.A.W setelah kewafatan baginda pada sesuatu kejadian di atas suatu perkara dari perkara-perkara di dalam satu-satu zaman. Lihat Bahrul Muhith, al-Zarkasyi (6/379-380).


Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 20-10-2016 05:18 AM | Show all posts
Takrif Terpilih

Berdasarkan kepada beberapa takrif yang telah disebutkan di atas, kami lebih cenderung mengatakan definisi ijma’ adalah: Persepakatan seluruh mujtahid dari kalangan umat Nabi Muhammad S.A.W ke atas satu permasalahan dari isu-isu agama dan berlaku pada satu zaman dari zaman-zaman tertentu. Inilah sebagaimana yang dipilih oleh Imam al-Thusi sebagaimana yang kami nyatakan di atas.

Huraian Takrif

Berdasarkan definisi yang disebutkan oleh di atas, terdapat beberapa isi penting yang boleh dikeluarkan seperti berikut:

Kesepakatan orang awam di dalam sesuatu isu tidak dianggap sebagai ijma’ kerana mereka bukan mujtahid.
Demikian juga kesepakatan sebahagian para mujtahid tidak dikira sebagai ijma’.
Kesepakatan umat sebelum Nabi Muhammad S.A.W tidak termasuk dalam ijma’ kerana ia berlaku sebelum baginda.
Ijma’ berlaku hanya di dalam hal-hal agama.
Kesepakatan para mujtahid itu berlaku di dalam satu zaman yang sama.
Yang dimaksudkan dengan zaman di situ: Sesiapa yang ada kelayakan berijtihad di dalam masa berlakunya sesuatu kejadian, maka dia merupakan ahli pada zaman tersebut.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 20-10-2016 05:18 AM | Show all posts
Apakah Syarat-Syarat Ijma' ?

Ijma' memerlukan beberapa syarat seperti berikut:

Pertama: Hendaklah ia berlaku dari kalangan para mujtahid yang terdapat di dalam zaman tersebut.

Kedua: Hendaklah mereka itu keseluruhannya muslim.

Ketiga: Hendaklah ijma' berlaku setelah kewafatan Nabi S.A.W.



Siapakah Yang Diambil Kira Ucapan Mereka Di Dalam Isu Ijma’ ?

Terdapat golongan yang diambil kira ucapan mereka dalam penentuan isu ijma’ dan juga golongan yang tidak diterima ucapan mereka. Sebagai contohnya, jika ijma’ itu berlaku di dalam permasalahan feqh maka yang diambil kira adalah ucapan atau pendapat keseluruhan fuqaha. Manakala jika isu tersebut merupakan isu usuluddin, maka ia memerlukan kesepakatan seluruh ulama usul. Jika isu yang dibincang merupakan isu nahu maka ia memerlukan kesepakatan dari keseluruhan ulama nahu untuk menjadi ijma’. Rujuk al-Bahrul Muhith, al-Zarkasyi (6/415).

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 20-10-2016 05:18 AM | Show all posts
Adakah Ijma’ Itu Hujahnya Qath’ie Ataupun Zhanni ?

Di dalam isu ini, para ulama berbeza pendapat kepada tiga pandangan seperti berikut:

Pertama: Ijma’ merupakan hujah yang qath’ie. Bahkan ianya didahulukan ke atas dalil-dalil yang lainnya. Inilah pendapat yang disebutkan oleh majoriti ahli ilmu seperti al-Soirafiy, al-Asfahani, Ibn Burhan, dan selainnya.

Kedua: Ijma’ merupakan hujah yang zhanni. Pendapat ini dipegang oleh tokoh ulama usul yang masyhur seperti Imam Fakhr al-Razi dan juga Saifuddin al-Amidi.

Ketiga: Masalah ini terdapat padanya perincian. Sekiranya berlaku kesepakatan di antara para ulama yang muktabar maka ia dikira sebagai hujah yang qath’ie. Manakala jika terdapat majoriti ulama berpegang dengan pendapat yang sama, akan tetapi ada sedikit pendapat yang menyelisihinya maka ia dikira sebagai hujah yang zhanni.

Kami lebih cenderung mengatakan bahawa ijma’ merupakan hujah yang qath’ie sekiranya ia menepati ciri-ciri dan syarat yang ditetapkan. Ini sebagaimana pendapat majoriti para ulama seperti yang kami nyatakan di atas.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 20-10-2016 05:19 AM | Show all posts
Edited by mbhcsf at 20-10-2016 05:22 AM

Relevan Menyatakan Berlakunya Ijma’ Pada Permasalahan Yang Terdapat Padanya Dalil Syarak

Sebahagian permasalahan agama telahpun terdapatnya nas-nas dari al-Quran dan juga al-Sunnah berkenaannya. Persoalan yang timbul, apakah faedah kita menyebutkan ijma’ berlaku pada permasalahan tersebut ?

Kami nyatakan di sini, ijma’ merupakan hujah yang qath’ie. Manakala dalil-dalil dari al-Quran dan juga al-Sunnah boleh jadi dalalahnya zhanni. Maka dengan adanya ijma’ ia mengangkat nas-nas tersebut daripada zhanni kepada qath’ie.



Jenis-Jenis Ijma’

Sebahagian ulama membahagikan ijma’ kepada dua jenis:

1- Ijma’ Soreh.

Yang dimaksudkan dengannya ialah, para mujtahid melontarkan pendapat mereka, lalu kesemua mereka bersepakat di atas satu pendapat.

2- Ijma’ Sukuti.

Ijma’ sukuti membawa maksud seperti berikut: Seorang mujtahid melontarkan pendapatnya berkenaan sesuatu isu. Pendapat ini kemudiannya dikenali dan menjadi masyhur serta sampai ke pengetahuan para mujtahidin yang lain. Akan tetapi mereka tidak mengingkari pendapat tersebut secara jelas dan tidak pula menyatakan persetujuan secara jelas. Dalam keadaan tidak terdapatnya sebarang halangan untuk mereka menyatakan persetujuan ataupun bantahan.

Berkenaan hukum bagi ijma’ sukuti ini, terdapat tiga pendapat:

Pertama: Ianya bukan ijma’. Bahkan ianya bukanlah hujah yang qath’ie. Ini kerana, terdapat sebuah kaedah yang masyhur mengatakan:

لَا يُنْسَب إِلَى سَاكِتِ قَوْل

Maksudnya: Tidak dinisbahkan sesuatu ucapan/pandangan kepada orang yang diam.

Kedua: Ianya adalah ijma’ bahkan ia merupakan hujah yang qath’ie cuma kedudukannya lebih rendah berbanding ijma’ soreh. Ini kerana, para mujtahid yang lain telahpun mengetahui dan mendengar pandangan tersebut. Bahkan telah berlalunya masa yang panjang untuk mereka meneliti dan menilai pandangan tersebut sama ada untuk menyokongnya atau membantahnya. Akan tetapi, diamnya mereka itu menunjukkan kemungkinan untuk bersetuju.

Ketiga: Ianya bukanlah ijma’ akan tetapi ia merupakan hujah yang zhanni. Ini kerana, ijma’ yang soreh merupakan kesepakatan seluruh ulama. Manakala jika diamnya sebahagian mereka maka tidak dapat ditahqiqkan persetujuan mereka dalam hal tersebut.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 20-10-2016 05:19 AM | Show all posts
Kitab-Kitab Berkenaan Permasalahan Yang Berlaku Ijma’ Padanya

Setelah diteliti, tidak banyak kitab yang ditulis berkenaan hal ini. Hanya terdapat beberapa buah sahaja dan di antara yang masyhur adalah:

Kitab Al-Ijma’ karya Imam Ibn al-Munzir.
Maratib al-Ijma’ karya Imam Ibn Hazm al-Zahiri (w. 456 h.)
Kitab Tasynif al-Asma’ Bi Masail al-Ijma’ karya Imam al-Suyuthi (w. 911 h.)
Para ulama di antaranya Dr. Fuad Abdul Mun’im telah membuat muqaranah (perbandingan) di antara kitab Ijma’ yang ditulis oleh Ibn al-Munzir dengan Maratib al-Ijma’ karya Ibn Hazm dengan kesimpulannya seperti berikut:

Permasalahan yang disebutkan oleh Ibn al-Munzir sebagai ijma’ tidak terkesan sekiranya terdapat satu ataupun dua pendapat yang menyelisihinya. Ini kerana, yang difahami sebagai ijma’ di sisi beliau adalah kesepakatan majoritiahli ilmu. Manakala Ibn Hazm meletakkan permasalahan-permasalahan yang beliau yakin tidak ada sebarang khilaf padanya di sisi para ulama.
Imam Ibn al-Munzir hanya meletakkan permasalahan yang berlaku ijmak di dalam bab ibadah dan mu’amalat. Manakala Ibn Hazm memasukkan ijma’ bukan sekadar dalam bab ibadah dan muamalat bahkan turut dimasukkan ijma’ dalam bab aqidah.
Kitab al-Ijma’ karya Ibn al-Munzir dianggap sebagai kitab paling terpercaya yang ditulis di dalam bidang tersebut. Manakala kitab Maratib al-Ijma’ menjadi medan kritikan para ulama yang datang terkemudian. Lihat Al-Ijma’, Ibn al-Munzir. Tahqiq Fuad Abdul Mun’im Ahmad (Hlm 20).
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 20-10-2016 05:19 AM | Show all posts
Penutup

Akhir kalam, kami berdoa kepada Allah supaya masyarakat awam dapat memahami isu ijma’ dengan sebaik mungkin. Ini bagi mengelakkan sikap bermudah-mudah dalam menyatakan dakwaan ijma’ sudah berlaku bagi sesuatu isu yang mana hakikat sebenarnya berbeza dengan apa yang didakwa. Perkara ini akan menatijahkan kesan yang negatif seperti tuduhan menolak ijma’ dan seumpamanya sedangkan realiti sebenar adalah sebaliknya. Kami juga menyarankan supaya masyarakat awam merujuk kepada para alim ulama yang berautoriti dalam memahami isu ini dengan lebih lanjut. Semoga Allah S.W.T memberikan kepada kita semua kefahaman yang jitu di dalam agama. Ameen.

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 20-10-2016 05:21 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-10-2016 10:20 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Abangcute at 20-10-2016 10:23 AM

Alhamdulillah, bermanfaat.

Akan tetapi, bukan semua perkara boleh diijtihadkan merangkumi hak2 yg Allah berikan kpd setiap insan. Dan barangsiapa yg mengambil bahagian dalam mengijtihadkan perkara2 asas demi memenuhi kehendak hawa nafsu, hakikatnya tiada memperolehi kebaikkan di dunia mahupun di akhirat.

Saya boieh terangkan jika benar2 mahu tahu.
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2016 06:21 PM | Show all posts
mbhcsf replied at 20-10-2016 05:19 AM
Relevan Menyatakan Berlakunya Ijma’ Pada Permasalahan Yang Terdapat Padanya Dalil Syarak

Sebahag ...


salam

good ..

2- Ijma’ Sukuti.
hampir pada jumhur ..


جُمْهُور jumhur ..
kebanyakan/majoriti ulamak mengeluarkan pendapat sebagai hukum

إجماع ijma' ..
kesemua/all bersepakat ulamak mengeluarkan pendapat sebagai hukum



errmm ..
contoh ..
10 ulamak yang faqih lagi tsiqah ..

sekiranya 9 ulamak agreed .. satu tidak ..
maka yang agreed itu d'kata .. jumhur .. جُمْهُور  

jika kesemua 10 ulamak agree sepakat ..
maka yang sepakat itu d'kata .. ijma'.. إجماع  


oleh itu ..
ijma' ulamak tidak boleh d'pertikaikan ..
jumhur ulamak maseh boleh d'bahaskan ..


wassalam

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 26-10-2016 08:22 PM | Show all posts

i see....thank u for clarifying  , hmm oh gitu eh...thanks blessyou.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

31-1-2025 07:22 AM GMT+8 , Processed in 0.048299 second(s), 21 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list