CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Petua 'Repair' Makanan Terlalu Masin, Jadikan Ia Enak Semula!

11-7-2017 01:02 PM| Diterbitkan: CARI-MAMS| Dilihat: 21455| Komen: 35|Original author: Oleh: Adib Za

Description: Alahai makanan yang dimasak jadi terlalu masin. Sudah tentu rasa macam tak boleh nak telan.Tapi nak dibuang rasa membazir pula. Apa nak buat ni!Aha, jangan terburu-buru, sebenarnya ia masih boleh dipe ...
Alahai makanan yang dimasak jadi terlalu masin. Sudah tentu rasa macam tak boleh nak telan.

Tapi nak dibuang rasa membazir pula. Apa nak buat ni!


Aha, jangan terburu-buru, sebenarnya ia masih boleh diperbaiki atau 'repair'. Ya, makanan pun boleh di 'repair' jika kena dengan caranya. 

Seperti yang dipetik dari portal Rasa, berikut merupakan 3 cara memulihkan makanan yang terlalu masin:


1. Cuci dengan air

Masakan berkuah yang terlalu masin boleh diperbaiki dengan cara mencuci bahan utamanya dengan air. 

Keluarkan bahan seperti daging, ikan atau ayam dari kuah tersebut. Bila dengan air agar dapat menghilangkan rasa masih. 


Kemudian masukkan kembali ke dalam kuah, dan tambahlah air kosong ke dalam kuah itu. Dikatakan hasilnya memang menjadi. 


2. Masukkan karbohidrat

Memang frust kalau sup terlampau masin. Namun, ada petua iaitu memasukkan sumber karbohidrat ke dalam kuah.

Ini kerana karbohidrat dipercayai dapat menyerap rasa masin dan membuatkan masakan kembali menyengat. 

Caranya, masukkan hirisan kentang atau beras (diikat dalam uncang) atau pun sedikit tepung ke dalam kuah berkenaan. 

Foto: carian internet
3. Madu atau gula 

Cara ini antara yang popular iaitu memasukkan sedikit gula atau madu agar rasa masin dapat diseimbangkan.

Namun, jangan terlalu banyak kerana nanti makanan jadi kurang enak pula akibat terlalu manis. - CARI 

19

Bagus
12

Marah
17

Terkejut
16

Sedih
25

Lawak
19

Bosan

Friends Rank (108 people)

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Ayda89 11-7-2017 01:40 PM
Yaa petua letak kentang tu i pernah dengar
Quote gerbera.memopad 11-7-2017 02:44 PM
Yg campur gula tu aku pernah buat. Bukan kalau terlebih masin je, kalau terlebih pedas pun boleh.

Yang campur beras/kentang tu 1st time aku dgr.

Kalau yg cuci tu mcm leceh la pulak.
Quote CiliPadiSedap 11-7-2017 02:48 PM
petua akak letak ikan masin kalau lauk tu masin teringat ada tetamu cakap lori garam akciden depan rumah rupanya lauk masin kalau tahu mulut bangkai camtu nak je letak wasabi
Quote chinta89 11-7-2017 03:27 PM
biasa letak gula je atau kentang.
Quote BlueRoses96 11-7-2017 04:02 PM
Selalu guna cara ke 3
Quote qistiena 11-7-2017 04:05 PM
biasa letak kentang...
Quote Burong_Hantuk 12-7-2017 05:45 AM
sudah lama tau
Quote NekNgah 12-7-2017 09:18 AM
Petua no.1 baru tahu.  Petua no. 1 & 2 pernah guna.
Quote indenial 12-7-2017 03:21 PM
Selalu letak kentang je.
Quote Jorja 12-7-2017 07:21 PM
Thanks.. I suka makan yg masin2 so kadang tu terlebih garamnya..
Quote Chesire_Epilog 13-7-2017 09:51 AM
Jorja replied at 12-7-2017 07:21 PM
Thanks.. I suka makan yg masin2 so kadang tu terlebih garamnya..

Jangan sis..nanti high blood
Quote l1a 13-7-2017 12:07 PM
lia selalu tambah gula je...
tpi kadang dh jadi pelik pulak rasanya...
Quote neurelle 14-7-2017 04:31 PM
Kalo tmbh air nnt kuah dia cair pulak.. xsedap
Quote neurelle 14-7-2017 04:31 PM
Kalo tmbh air nnt kuah dia cair pulak.. xsedap
Quote bel146 17-7-2017 02:15 PM
CiliPadiSedap replied at 11-7-2017 02:48 PM
petua akak letak ikan masin kalau lauk tu masin teringat ada tetamu cakap lori garam akciden de ...

haha..lawak btul..

Quote Cekla 19-7-2017 03:54 PM
kalau masak kari, boleh letak kentang untuk kurangkan rasa masin..
Quote kerepektempe 28-7-2017 06:26 AM
Yg no1, leceh la pulak nak cuci3 ni.. Selalu guna no 3 je.. No 2 belum cuba lagi..
Quote Shinichikudo 29-7-2017 04:10 AM
Haah letak kentang tu memang menjadi,i selalu buat sbb selalu terlebih masin kalo masak
Quote neto 16-8-2017 08:10 PM
i letak kentang. sbb lec kitchen i dulu pon terletak garam 2 kali sbb dia ingat i tak letak garam lg dia letak kentang nak hilang kan masin

Lihat semua komen(35)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

25-4-2024 07:29 PM GMT+8 , Processed in 0.096626 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top