CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Ini Caranya Nak Elak Cili Jadi Benyek Walaupun Simpan Berbulan-Bulan

10-7-2017 12:17 PM| Diterbitkan: CARI-MRO| Dilihat: 8484| Komen: 53|Original author: Oleh: Myra Rozi

Description: Siapa peminat masakan pedas-pedas sila angkat tangan! Paling tidak pun ada juga yang suka jadikan cili padi sebagai ulam ketika makan nasi.
Siapa peminat masakan pedas-pedas sila angkat tangan! Paling tidak pun ada juga yang suka jadikan cili padi sebagai ulam ketika makan nasi.

Kalau ya, pastinya rumah anda tidak akan putus bekalan cili bukan?

Setiap kali pergi ke pasar basah atau mana-mana pasar raya, mata pasti akan tertumpu di bahagian cili dan tak sah kalau balik tanpa membelinya.

Tapi biasalah, kalau beli banyak-banyak dan disimpan terlalu lama, cili akan mula layu dan benyek, kan dah rugi?

Ibu-ibu, kakak-kakak, suri rumah semuanya dah tak perlu risau lagi nak buat cili tahan lama sebab tips dari Izyan Diyana ini memang berkesan!

Foto: Izyan Diyana

Caranya:
1. Buang tangkai dari badan cili
2. Masukkan dalam satu bekas dan alas dengan tisu
3. Letak seulas bawang putih yang dah siap dikupas

Boleh tahan sampai sebulan dan ke atas, masih segar dan elok. Selamat mencuba! -CARI
16

Bagus
12

Marah
17

Terkejut
14

Sedih
11

Lawak
12

Bosan

Friends Rank (82 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote kautaumana 10-7-2017 12:31 PM
Good info!
Quote qistiena 10-7-2017 12:33 PM
info yg menarik...
Quote NekNgah 10-7-2017 12:44 PM
kena cuba ni... terima kasih TT
Quote whadda 10-7-2017 12:51 PM
gud info.. boleh praktikkan balik ni..
Quote CardiGans85 10-7-2017 12:56 PM
Tq utk tips..
Quote Artemesiaa 10-7-2017 01:07 PM
Info berguna
Quote exclusive_vvip 10-7-2017 02:10 PM
sayur kalu balut dengan kertas mmg tahan lama sikit kan...dulu i penah balut daunsirih dgn sokkabar pastu masuk lam bekas...sebulan 2 jugak tahannya..daun dok menghijau lagi
Quote mommymonster82 10-7-2017 02:44 PM
Gud info nnti nk try..
Quote ad_hoc79 10-7-2017 02:50 PM
ok. nak cuba jugak
Quote neurelle 10-7-2017 03:33 PM
Sollallahu ala Muhammad
Sollallahu alaihi wasallam
Sollallahu ala Muhammad
Sollallahu alaihi wasallam
Quote makton 10-7-2017 03:39 PM
mak aku ajar bungkus dgn suratkhabar, basahkan sikit.. kira renjis2 sikit air kat paper tu..
tp letak bawang putih ni kira petua baru.


thanks!
Quote Siputjelly 10-7-2017 04:07 PM
woww info menarik! thank youuu
Quote kertas_putih 10-7-2017 04:41 PM
masuk dalam bekas bertutup ke tak?
Quote jointhecurse 10-7-2017 04:45 PM
kena cuba ni... terima kasih TT
Quote mmiki 10-7-2017 05:11 PM
memang slalu buat mcm ni, memang berkesan.
Quote Zasss777 10-7-2017 05:30 PM
Definitely akan cuba!
Quote emelia1509 10-7-2017 05:38 PM
Memang berkesan..
Quote aqissa 10-7-2017 06:07 PM
Ok... kena cuba neh.... tq
Quote raradhia 10-7-2017 07:14 PM
terima kasih, selalu kisar ja cili tu letak cuka sikit. .tp, lama2 hilang dah xda rasa pedas. .harap buat mcm ni boleh laa dpt cili segar slalu

Lihat semua komen(53)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

26-2-2024 04:48 AM GMT+8 , Processed in 0.052440 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top