CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Rangup Berempah, Buat Sendiri Rangka Ayam Goreng Macam Pasar Malam

9-5-2017 01:09 PM| Diterbitkan: CARI-MAMS| Dilihat: 38144| Komen: 37|Original author: Oleh: Adib Za

Description: Satu lagi menu pasar malam yang sukar dilepaskan, tak lain ialah rangka ayam goreng.

Satu lagi menu pasar malam yang sukar dilepaskan, tak lain ialah rangka ayam goreng. 

Jika dahulu harganya memang terlajak murah namun kini, ia dijual mengikut peredaran zaman dengan harga lebih kurang RM5 hingga RM6. 


Namun, jika anda ingin menikmati sekeluarga, lebih elok disediakan sendiri kerana kosnya lebih murah dan boleh dimasak lebih banyak. Jom cuba, tak sukar mana pun! 

Foto: FB Hayatie
Bahan-bahan (untuk salutan):

1 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
1/2 sudu besar garam

Bahan-bahan (untuk perapan ayam):


3 sudu besar rempah kari
2 sudu besar serbuk cili 
secubit garam
sebiji telur
 
Cara-caranya:

1. Perap ayam selama 2 jam, lebih lama perap lagi sedap.

2. Kemudian, masukkan ayam yang telah diperap tadi ke dalam bahan salutan. Salut sepenuhnya.

3. Goreng dengan minyak banyak dan betul-betul panas. Selepas kuning keemasan, ayam bolehlah diangkat. - CARI


Kredit resepi: FB Hayatie Ramli

Foto: FB Resepi Makanan Ayam
42

Bagus
14

Marah
15

Terkejut
8

Sedih
24

Lawak
27

Bosan

Friends Rank (130 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote bellxx 9-5-2017 01:25 PM
terliurrrnyaaa
Quote zawara 9-5-2017 01:46 PM
CARI-MAMS replied at 9-5-2017 01:09 PM
Satu lagi menu pasar malam yang sukar dilepaskan, tak lain ialah rangka ayam goreng.


aku suka letak tepung gandum+tepung jagung+baking soda+garam.. rangupppp

ayam perap dgn serbuk cili, jintan manis, black pepper sikit, garam

tak suka letak serbuk kari
Quote chinta89 9-5-2017 02:30 PM
wahhhhhhh terliur!
Quote mirandanicky1 9-5-2017 02:52 PM
Boleh cuba ni dappppp
Quote JeepersCreepers 9-5-2017 03:05 PM
Favret masa bljr dulu..klu gi psr mlm xpenah miss
Quote siskepoh 9-5-2017 05:43 PM
sedap banget sehhhh
Quote didijojonana 9-5-2017 05:44 PM
Sedapnyaaaa
Quote muffinzz 9-5-2017 07:44 PM
Ohh.. senang je  bahan bahan nya.. boleh buat ni
Quote mbhcsf 9-5-2017 07:48 PM
kalau grill takut tepung tu pulak burnt . jadi carbon dulu

buang kulit lah camni ...
Quote Ipo 9-5-2017 08:25 PM
Sedapnya.
Dari zaman belajar sampai sekarang, kalau pergi pasar malam, rangka ayam ni dulu akan dicari.
Quote ahlisihircute 9-5-2017 08:41 PM

rangka ayam goreng selamanya............
Quote amatur 9-5-2017 08:59 PM
Quote cikkittydiva 9-5-2017 09:02 PM
ni ada kaitan thread laki curang belanja bini rangka ayam tu tak..
Quote kittypong31 9-5-2017 09:26 PM
teringat zaman belajar dulu.. kirim kat roommate makan berjemaah lepas kelas..

Oh time flies...
Quote Allthatnana 9-5-2017 10:18 PM
Sedapnyaaa tringat zaman blja dlu mknn ni..
Quote wikedsaikel 10-5-2017 08:53 AM
Memang la boleh buat sndiri tapi nk dapat rangka ayam 3 bijik tu kena kuar duit beli 3 ekor ayam.
Mati la beli ayam pastu buang isi sebab nk makan rangka jek
Quote sambaldurian 10-5-2017 10:46 AM
Dlm gambar nmpak rangup je, bila  beli lembik dan terlampau berminyak. Nk beli kt pasar kdg2 terpikir jahat, takut yg jual lama2 punya
Quote beautifulliar 10-5-2017 11:28 AM
wikedsaikel replied at 10-5-2017 08:53 AM
Memang la boleh buat sndiri tapi nk dapat rangka ayam 3 bijik tu kena kuar duit beli 3 ekor ayam.  ...

Ada je kt market jual rangka ayam je..aku penah beli..murah gile sekor rangka tu tak smpai 3inggit pun.tp tak sume market la kot
Quote Leo_Gurlz 10-5-2017 02:53 PM
Makk aiii terliurrrrr selalu beli rangka ayam kalau pergi pasar malam

Lihat semua komen(37)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

23-2-2024 09:12 AM GMT+8 , Processed in 0.048484 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top