CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Inilah Rahsia Bagaimana Orang Jepun Tidak Makan Berlebihan

28-4-2017 03:27 PM| Diterbitkan: CARI-MAMS| Dilihat: 8565| Komen: 22|Original author: Oleh: Adib Za

Description: Sering kali ramai yang tertanya-tanya bagaimana masyarakat Jepun menjaga cara makan sehingga sukar melihat di kalangan mereka dengan bentuk tubuh montel atau berisi.

Sering kali ramai yang tertanya-tanya bagaimana masyarakat Jepun menjaga cara makan sehingga sukar melihat di kalangan mereka dengan bentuk tubuh montel atau berisi. 


Sentiasa tampil segar, pantas dan berbadan langsing. Itulah pandangan pertama kita terhadap orang-orang Jepun. Tidak kiralah lelaki mahupun wanita, semuanya pandai menjaga badan daripada menjadi gemuk. 

Memetik laman Mydomaine, rupanya masyarakat Jepun sering berpegang kepada tiga kata ini iaitu hara hachi bu. Anda sendiri mungkin pernah mendengarnya.

Dikatakan, mereka sering mengucapkan perkataan tersebut ketika sedang menikmati makanan dan 80 peratus rasa kenyang. Ia ibarat sebuah doa yang sering kita ucapkan sebelum makan dan mengingatkan diri agar tidak makan berlebihan. 


Selain itu, dikatakan masyarakat Jepun sering terbiasa melambatkan proses makan selesai dengan menolak ketepi piringnya ketika mereka sudah berasa 80 peratus kenyang.

Dengan cara ini, ia membantu melambatkan komunikasi antara perut dengan otak. Akhirnya mereka akan berasa kenyang dan tidak mahu menambah lebih banyak makanan. 

Ini berbeza dengan cara kita yang gemar makan sehingga kenyang, dan pada waktu itu ternyata kita telah pun menghabiskan kuantiti yang sangat banyak atau berlebihan. 

Foto: Carian internet
Ternyata, cara masyarakat Jepun ini ada persamaan dengan ajaran dalam Islam yang menggalakkan kita agar berhenti makan, sebelum berasa kenyang. Itulah asasnya. - CARI 
12

Bagus
15

Marah
18

Terkejut
27

Sedih
18

Lawak
20

Bosan

Friends Rank (110 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote cheergirlz 28-4-2017 03:45 PM
klu jepun...mmg berdisiplin...x kah lah dr segi ape pon...nk apply kat luar y ssh...
Quote merrissa 28-4-2017 04:34 PM
sedapnya sushi
Quote capiloton 28-4-2017 05:02 PM
tengok menu jepun makan ni pun, mana ada high carbs.
banyak protein n sayur jer.
tak macam menu malaysia, menu makan mmg sedap, penuh variety.
tapi carbs n kalori tinggi gila.
air nak manis jer, satu hari ntah berapa kali.
Quote Gadis_sarawak 28-4-2017 05:24 PM
plus nasi dia melekit macam pulut memang cepatla kenyang..
Quote ultramantujuh 28-4-2017 05:31 PM
Aduhai, siapa kata pakai chopsticks adalah budaya orang Jepun, sebenarnya chopsticks dicipta dan dimulakan oleh bangsa China sejak 6000 tahun dahulu.   


From Wikipedia:
Chopsticks are shaped pairs of equal-length sticks that have been used as the traditional ancient kitchen and eating utensils in virtually all of East Asia for over 6000 years. First used by the Chinese, use of the chopsticks later spread to other countries either through cultural influence or through Chinese immigrant communities, such as Japan, Korea, Laos, Malaysia, Myanmar, Nepal, Philippines, Singapore, Taiwan, Thailand and Vietnam,[A] as well as California, New York, Hawaii of the United States,[5][6] and cities in Canada and Australia with Chinese communities. Chopsticks are smoothed and frequently tapered and are commonly made of bamboo, plastic, wood, or stainless steel. They are less commonly made from gold, silver, porcelain, jade, or ivory. Chopsticks are held in the dominant hand, between the thumb and fingers, and used to pick up pieces of food.
Quote Jorja 29-4-2017 08:06 AM
Kalau kunyah makanan tu pun eloklah lambat sikit.. jangan terus gulp!
Quote wunan88 29-4-2017 10:52 AM
Ingatkan dia sebut kimochi kalau makan sedap
Quote munchkin 29-4-2017 04:31 PM
Jepun kalau tahap sedap mmg melayang kepala tahap kesedapannya. Harganya pun tentulah sedap juga
Quote Artemesiaa 30-4-2017 02:57 PM
Semua dari didikan awal, kalau keluarga tu memang dah biasa mendidik anak2 makan dengan sopan tak pelahap macam 10 hari tak makan pasti ok je.  Tak perlu jadi orang Jepun pun.
Quote rospinki 2-5-2017 11:06 AM
dalam islam pun ada pesan makan ketika lapar behenti sebelum kenyang..kaedah dia sama je..kunyah betul2 sebelum telan..jgn minum ketika makan. bykkan makan sayur2..penting sekali utk jaga badan toksahla makan nasik tu byk sgt. dah nama pun tekak melayu nasi takleh tidak..tapi sekadar cukup syarat je.

ada sorg pacik ni rajin ke surau dulu dia keje kat turki sana..badan masih segak..dia pesan..jgn makan nasik banyak kalau nak jaga badan.
Quote iraizz 2-5-2017 04:32 PM
banyak budaya jepun yg seiring dengan peradaban islam cthnya berhenti makan sebelum kenyang
Quote mjla 3-5-2017 11:17 PM
Jgn ikut jopon makan sket.
Minum bit kuat
Quote mjla 3-5-2017 11:17 PM
Jgn ikut jopon makan sket.
Minum bit kuat
Quote Dalcott 4-5-2017 10:20 AM
berpada-pada dalam semua urusan
Quote cubajaya 5-5-2017 06:39 PM
Kulit dorang pun cantik2 kan
Quote swimswim 6-5-2017 10:46 AM
teringin nak makan makanan jepun tapi byk yg  hidang arak n takde halal cert. sushi king pulak dah tak sedap.
tak tahu dah  nak makan dekat mana
Quote sepertiitu 6-5-2017 01:43 PM
Diorang disiplin kuat. Kawan aku yang duduk sane pun kurus kering sebab dah terikut dengan budaya orang sane
Quote Pocahontas 8-5-2017 07:29 PM
Teringin plak nk makan sushi..nyum nyum
Quote lumie 8-5-2017 09:13 PM
Aku doa Ya Allah selamatkan lah aku sambil suap lg mknn dlm mulut

Lihat semua komen(22)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-5-2024 12:31 PM GMT+8 , Processed in 0.214045 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top