CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Jeruk Mangga Asam Boi, Sekali Makan Pasti Nak Lagi

21-3-2017 10:42 AM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 13334| Komen: 17|Original author: Oleh : Hafiz BZ

Description: Melihat gambar-gambar jeruk mangga asam boi di media sosial..



Melihat gambar-gambar jeruk mangga asam boi di media sosial sudah pasti ada yang tak senang duduk dan kecur liur dibuatnya.

Semenjak akhir-akhir ini juga, jeruk mangga asam boi mendapat banyak permintaan terutamanya melalui perniagaan atas talian. Harga pasaran jeruk mangga asam boi adalah RM10 untuk satu balang kecil. Mahal ke murah?

Ok, sebenarnya untuk membuat jeruk asam boi tidaklah susah mana pun. Bahan-bahan pun tak banyak diperlukan. Jadi buat "hantu jeruk", eloklah anda mencuba sendiri resepi ini dirumah. Selain menjimatkan, kebersihan juga lebih terjamin. 



Resepi asal : www.azlitamasammanis.com


Bahan-bahan
- 4 biji mangga muda
- 20 hingga 25 biji asam boi
- 10 hingga 15 tangkai cili padi ~ di hiris halus ( boleh kurangkan jika tak suka terlalu pedas)
- 2 cawan gula
- 1 biji limau nipis di hiris ~ tambah jika guna limau kasturi lagi sedap!
- Kupas dahulu mangga muda. Buang kulitnya, buang biji dan sabut tengahnya. Kemudian hiris nipis.

Cara-cara
- Rendam dalam air kapur 20 hingga 30 minit kemudian cuci bersih dan toskan.
- Masukkan gula pasir atau gula halus kemudian kacau rata.
- Masukkan pula cili padi yang kita dah hiris halus tadi dan kacau rata
- Akhir sekali masukkan asam boi.
- Tambahkan limau nipis. Limau ni tak payah perah masukkan saja.. kalau guna limau kasturi lagi sedap!
- Tak payah tambah air ya.. sebab nanti dari buah mengga dan gula itu sendiri yang akan menghasilkan air jeruk.
- Kemudian kita masukkan dalam bekas.
- Simpan dalam peti ais selama 4 jam sebelum boleh di nikmati.



Selamat mencuba, jangan lupa Bismillah dulu sebelum makan ya. Bye - CARI



22

Bagus
25

Marah
36

Terkejut
25

Sedih
21

Lawak
16

Bosan

Friends Rank (145 people)

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote prettyuglybabe 21-3-2017 10:59 AM
oomakgadddd.... meleleh air liur..
Quote dubuk 21-3-2017 03:57 PM
hoiiiiiiiiiiiiii sedapnyaaaa
Quote cmf_Kimmy 21-3-2017 04:32 PM
Ni yg nak cuba ni...
Quote deathacker 21-3-2017 06:23 PM
kecur air lior tgk jeruk ni
Quote DeeHanania 22-3-2017 11:26 AM
Selalu buat, anak2 suka
Quote Ipo 23-3-2017 07:22 PM
semalam satu balang aku buat
esok nak makan sejuk2
Quote KuewTeuwKungFu 7-4-2017 06:40 AM
Nyum nyumm sodapnyerrr
Quote KuewTeuwKungFu 8-4-2017 01:50 PM
Tliur nk pi buat jeruk asamboi
Quote Awindlike 12-4-2017 05:08 PM
Bookmarked. Nanti nak buat. Nampak sedap je.
Quote 32kW 12-4-2017 08:25 PM
Kecur liur.. iols kalau buat tak letak asam boi pun.. x sihat hihi. Tapi memang dari dulu selalu buat jeruk untuk buah yang masam2 letak gula & garam & cili. Dulu dok negara 4 musim, aprikot pun pernah bantai buat jeruk camtu. Sedap slurrppp
Quote bazlina 16-4-2017 03:51 PM
Huh sedapnya
Quote mrizumi 18-4-2017 05:53 PM
Tu la..nk beli mahal..nnti nk try..
Quote ciksenah123 5-5-2017 05:42 PM
Sedap ya.... Nmpk senang nk buat
Quote ciksenah123 5-5-2017 05:43 PM
Sekali hadap boleh abis ni
Quote Ooosehun 5-5-2017 10:02 PM
Kecur air liur mak... Pnh buat jeruk yg letak gula jer.. yg ni blom lgi...
Quote marla69 5-5-2017 10:04 PM
Huh...terliur. ni kalau dapat ni..mmg tak sedar mengunyah terus
Quote AppleJack 7-5-2017 01:40 AM
selalu buat kalau musim mangga..kait je mangga belakang rumah

Lihat semua komen(17)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

29-2-2024 06:36 AM GMT+8 , Processed in 0.056666 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top