CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Runsing Mencari Penawar Selesema, Rupa-Rupanya Guna Hirisan Bawang Je

17-2-2017 05:38 PM| Diterbitkan: CARI-MRO| Dilihat: 4321| Komen: 11|Original author: Oleh: Myra Rozi

Description: Sudah pasti semua ibu bapa risau dan gelisah sekiranya anak jatuh sakit tetapi sangat payah untuk menelan ubat kan?
Sudah pasti semua ibu bapa risau dan gelisah sekiranya anak jatuh sakit tetapi sangat payah untuk menelan ubat kan?

Lagi-lagi sekiranya mereka dijangkiti selsema, mesti sepanjang hari asyik merengek dan menangis.


Perkongsian tips dari Ina Haslina Muhammad Yunus ini boleh dilakukan bagi mengatasi masalah tersebut.

Caranya sangat senang dan mudah, hanya menggunakan bawang sahaja.

Ikuti langkah di bawah:
1. Hiriskan beberapa biji bawang besar
2. Letakkan di tempat terbuka dan di dalam bilik seperti gambar ini.

Foto: FB Ina Haslina Muhammad Yunus

Menurut doktor, badan manusia mempunyai mekanisma yang akan mengeluarkan benda kotor melalui mukus iaitu lendir hingus. Namun, sekiranya udara yang dihidu adalah kotor, maka hingus tidak akan berhenti.

Justeru, bawang yang dihiris tadi bertindak seperti vakum yang akan membersihkan udara secara semula jadi. Biasanya selepas melakukan kaedah ini, maka orang yang dijangkiti selsema tersebut akan pulih dalam tempoh 48 jam.

Bukan sahaja menjimatkan masa, malah ia hanya memerlukan kos yang rendah. Semoga bermanfaat dan selamat mencuba! -CARI
22

Bagus
27

Marah
23

Terkejut
20

Sedih
29

Lawak
20

Bosan

Friends Rank (141 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote salmon-suki 17-2-2017 05:46 PM
nice tips..sis penah dgr rendam bunga cengkih+bunga lawang dlm bekas@gelas n letak ler kat mana2..maybe pasni ley gne tips ne plak..
Quote siskepoh 17-2-2017 06:07 PM
senang je. ok nkshare tips ni kat kgkwan yg suka sgt la slsema
Quote DeeHanania 17-2-2017 06:27 PM
Slalu gak buat,sbiji bawang dbelah 2,letak jek kat tepi katil, tp xde laa guna banyak bawang cam dlm gambau tu...
Quote alieyrina 17-2-2017 07:08 PM
Aaku memg org jenis sng nak sesema..nak demam ja payah..

Anak2 memg sensitip..basuh rmbut sikit dah behingus
Quote me1eis 19-2-2017 01:56 AM

Quote dmarinaris 19-2-2017 02:18 AM
CARI-MRO replied at 17-2-2017 05:38 PM
Sudah pasti semua ibu bapa risau dan gelisah sekiranya anak jatuh sakit tetapi sangat payah untuk me ...

Terima kasih. Cara ini amat mudah terutamanya bila yang kena tu ialah kanak-kanak yang susah nak makan ubat.
Quote merrissa 19-2-2017 08:46 AM
jangan badan bau bawang udah
Quote boyagombak 19-2-2017 11:03 AM
merrissa replied at 19-2-2017 08:46 AM
jangan badan bau bawang udah

Kalau kawin dgn abangla lgla jimat tak pyh susah2 nk kupas bawang sbb bawang bergerak mudah nak cium sepuas hati. Pttlah ramai anak darew minat abngla walupun bau bawang krn boleh jd penawar selsema. Tp tahanla bau tu for the rest of your life. Selamat mencobak
Quote esbatu 20-2-2017 03:22 PM
rasa petua ni menjadi dekat aku sebab da dekat sebulan batuk tak ilang2. ubat batuk da berbotol habis. kebetulan jumpa petua ni. masuk kan bawang hiris dalam plastik dan sangkut kat kepala katil.

2x gak buat baru ilang batok.


alhamdulillah la kan
Quote fish 20-2-2017 04:09 PM
mmg biasa buat mcmni utk anak2, mmg bkesan...
tp guna bawang merah/kecil, bkn bwg besar
Quote blythes 21-2-2017 08:48 AM
Good one!     

Lihat semua komen(11)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

16-4-2024 01:05 AM GMT+8 , Processed in 0.066009 second(s), 40 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top