CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Lebih 15,000 Graduan Sarawak Masih Menganggur - KM

10-9-2016 02:08 PM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 5287| Komen: 28

Description: MIRI: Kadar pengangguran di negara kita terus meningkat setiap tahun dan..

Oleh : Dean BZ

KETUA Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem. - Foto Mohd Radzi Bujang


MIRI: Kadar pengangguran di negara kita terus meningkat setiap tahun dan ia lebih teruk lagi apabila kebanyakan syarikat mengutamakan calon yang boleh menguasai bahasa Inggeris.

Di Sarawak, lebih 15,000 graduan gagal mendapat tawaran peluang pekerjaan berikutan penguasaan bahasa Inggeris yang lemah. 

Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem, berkata ramai graduan universiti dari Sarawak belum bekerja dan situasi itu amat merugikan. 

Justeru, beliau meminta Kerajaan Persekutuan memberikan autonomi dari segi pendidikan untuk membolehkan tumpuan diberi terhadap pembelajaran bahasa Inggeris. 


"Ada kemungkinan antara 15,000 hingga 20,000 graduan menjadi penganggur di negeri ini kerana penguasaan bahasa Inggeris yang lemah. 

"Kita minta Kerajaan Persekutuan tambah peruntukan untuk menyediakan infrastruktur lebih baik kepada sekolah di Sarawak," katanya pada majlis Istiadat Perbarisan dan Rapat Raksasa Sambutan Hari Jadi Ke-80, Yang Di-Pertua Negeri Sarawak, Tun Abdul Taib Mahmud, di Stadium Miri, pagi tadi. 

Untuk info, sehingga bulan Januari 2016 dicacatkan kadar pengangguran di Malaysia sudah pun mencecah 3.3 peratus. Naik 0.1 peratus daripada bulan sebelumnya. - CARI



Sumber - Berita Harian


22

Bagus
15

Marah
14

Terkejut
18

Sedih
15

Lawak
23

Bosan

Friends Rank (107 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote ultra78 10-9-2016 02:18 PM
Ooo...begitu. Bukankah di Sarawak ni ramai yg menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa pertuturan seharian?
Quote pyropuro 10-9-2016 02:28 PM
semoga ndak jadi tenaga kerja ilegal malaysia di indonesia kerja sebagai pemulung & tukang parkir ya.

Imigrasi Singkawang Amankan WN Malaysia
Kamis, 1 September 2016 17:13 WIB

"Dulu saya pernah jadi tukang parkir dan pemulung di Singkawang. Terakhir ini, saya jadi tukang service alat-alat elektronik," katanya.

    Dirinya menyatakan ingin menjadi warga Indonesia. Karena orang Indonesia baik-baik dan pengertian.

http://kalbar.antaranews.com/ber ... amankan-wn-malaysia



Quote pyropuro 10-9-2016 02:34 PM
@pyropura silahkan kasi pengertian ke graduan sarawak, kalo pengen kerja di indonesia harus lewat jalur legal ya.
Quote cmf_acura 10-9-2016 02:37 PM
lor...banyak warga asing tak pandai pun englishhhh
dah
Quote kemaruk 10-9-2016 02:43 PM
Siswazah ramai menganggur sebab najib beli jet untuk rosmah
Quote cmf_acura 10-9-2016 02:46 PM
nganggur sebab x ada kerja jawatan kosong laaa
Quote azman1 10-9-2016 03:15 PM
Haha peluang keje xde , camne nak keje lepas tu salahkan bahasa pulak ...ngok juga Satim ni
Quote oppol 10-9-2016 04:29 PM
Tak lama lagi lah nampaknya anak satim ni...
Quote bit 10-9-2016 04:34 PM
Mintak je la duit si Taib Mahmud tu buat sekolah, 7 keturunan makan x habis harta deme tu
Quote roy3 10-9-2016 04:41 PM
Ele nk merayu dptkn autonomi punye psl..die create la masalah
Quote sabbath_shalom 10-9-2016 04:43 PM
Minta kat Najib kesayangan kau tu...kalau tak dapat minta merdeka saja lah kannn..
Quote EJALTI 10-9-2016 04:51 PM
pyropuro replied at 10-9-2016 06:28 AM
semoga ndak jadi tenaga kerja ilegal malaysia di indonesia kerja sebagai pemulung & tukang parkir ya ...


Indon jongos hanat kuli batak ummah gagal total dan tolol goblok berpisah teda...
Quote EJALTI 10-9-2016 04:53 PM
pyropuro replied at 10-9-2016 06:34 AM
@pyropura silahkan kasi pengertian ke graduan sarawak, kalo pengen kerja di indonesia harus lewat ja ...

Indon jongos hanat kuli batak ummah gagal total dan tolol goblok berpisah teda...
Quote kemaruk 10-9-2016 05:03 PM
Semenanjung boleh keluar dari malaysia kalau tak puas hati dengan sarawak
Quote tobobon 10-9-2016 05:05 PM
susah nak ckp kebanyakan graduan sarawak klu boleh dorang nak keja kat sarawak. mungkin patut tambahkan peluang kerja di sarawak?
Quote Tok_Batin 10-9-2016 05:07 PM
pyropuro replied at 10-9-2016 02:28 PM
semoga ndak jadi tenaga kerja ilegal malaysia di indonesia kerja sebagai pemulung & tukang parkir ya ...

https://m.tempo.co/read/news/201 ... pai-7-02-juta-orang

Pengangguran Terbuka di Indonesia Capai 7,02 Juta Orang RABU, 04 MEI 2016 | 18:49 WIB



Quote ohnoLia 10-9-2016 05:38 PM
Ok. Petronas boleh ambil mereka yg berkelayakan....   
Quote Skuau 10-9-2016 05:56 PM
Tu...lh sapa bg 95% kt pusat...sikalang sndri pulok nk mengemis....mmmm......
Quote wana89 10-9-2016 06:00 PM
Dalam menuntut ilmu kena memahami konsep ilmu tersebut..
Apa2 juga konsep ilmu, kena paham baru boleh apply.. Utk memula, wana xbagus la mana english tapi terpaksa juga..At least xla berapa hauk.. Utk memahami konsep ilmu tersebut.. Baru boleh apply.. English xbagus mana tp boleh la cukup makan

Lihat semua komen(28)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

26-7-2024 03:01 AM GMT+8 , Processed in 0.046672 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top