Kualiti sistem MySejahtera dipersoal berikutan aduan orang ramai berhubung masalah penggunaan aplikasi berkenaan. Antara masalah dihadapi pengguna adalah kelewatan mengemas kini maklumat individu yang positif Covid-19 sehingga menyukarkan penilaian pemantauan gejala dilaksanakan dalam tempoh 10 hari.
Seorang pengguna dikenali Muhammad Hazwan memberitahu Utusan Malaysia, dia disahkan positif Covid-19 pada 16 Ogos lalu selepas menjadi kontak rapat kepada indvidu lain yang bergejala. Katanya, sebaik sahaja keputusan ujian reaksi berantai polimerase (PCR) diterima, dia mengemas kini maklumat di aplikasi berkenaan bagi melakukan penilaian pemantauan di rumah memandangkan hanya mengalami gejala ringan.
“Namun, sehingga hari kelima menjalani kuarantin di rumah, status di aplikasi Mysejahtera saya tidak berubah dan kekal sebagai ‘kontak rapat bergejala’ selain tidak dihubungi mana-mana petugas kesihatan untuk penilaian lanjut. “Status saya hanya berubah sebagai kes yang disahkan positif selepas hari keenam saya menjalani kuarantin. “Ikut pengiraan, saya sepatutnya selesai menjalani kuarantin 10 hari semalam. Namun selepas saya ke Pusat Penilaian Covid-19 (CAC) untuk pemakluman pelepasan, petugas di situ meminta saya terus kuarantin sehingga 2 September ini seperti maklumat yang terdapat di Mysejahtera,” katanya di sini hari ini. Tambah Muhammad Hazwan, kelewatan kemas kini yang dilakukan aplikasi berkenaan menyukarkan penilaian dilakukan. Katanya, lebih membimbangkan apabila dia perlu tinggal serumah bersama isteri dan anak berusia tiga tahun yang negatif. “Tiada masalah untuk menyambung kuarantin di rumah, tetapi bila lewat kemas kini maklumat seperti ini, bagaimana saya hendak tahu keadaan saya sama ada benar-benar sihat dan virus berkenaan tidak akan disebarkan kepada orang lain. “Difahamkan, masalah ini bukan terjadi pada saya seorang tapi ramai individu lain mengalami perkara sama seperti saya,” jelasnya. Pada 15 Januari lalu, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, aplikasi MySejahtera akan memberi pemakluman kepada mereka yang disahkan positif COVID-19 menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) dan ‘Push Notification’ yang terdapat dalam aplikasi berkenaan. Beliau berkata, pembaharuan dibuat dalam aplikasi itu bagi individu berkenaan juga mendapat nasihat serta pelan susulan penilaian kendiri. Katanya, aplikasi MySejahtera juga memberi peringatan kepada pengguna setiap hari untuk melakukan penilaian pemantauan gejala COVID-19 di bahagian ‘Perlu dilakukan’ dalam tempoh 10 hari berturut-turut. –CARI Sumber: Utusan Online
|
ADVERTISEMENT