Bangsa cina selalu dikagumi kerana kemahiran dan kehebatan mereka dalam dunia perniagaan. Bukan saja di Malaysia, malah di seluruh dunia, bangsa cina dikaitkan dengan kejayaan perniagaan mereka. Pasti ada rahsia di sebalik kejayaan mereka dalam perniagaan kan? Jom, kita bongkar strategi rahsia perniagaan mereka untuk kita sama-sama contohi. Manalah tahu, kita pun boleh jadi sehebat mereka dalam perniagaan. Strategi pertama, ialah PANTAS. Menurut Sun Tzu, pemerintah yang baik dan jeneral yang berkebolehan biasanya mampu mengalahkan musuh mereka dan mencapai kejayaan cemerlang kerana mereka ada maklumat awal situasi yang berlaku. Dalam perniagaan, pantas boleh ditafsirkan dalam 3 cara, iaitu pantas menghidu peluang perniagaan, pantas dalam memberikan perkhidmatan, dan pantas memproses informasi perniagaan yang diperoleh.
Kepantasan menghidu peluang perniagaan memberikan lebih banyak peluang untuk berjaya. Contohnya, di zaman Cina purba, seorang pedagang bernama Liu Bao menubuhkan biro maklumat di setiap bandar di China untuk mendapatkan maklumat peluang perniagaan. Suatu hari, bandar Luoyang dilanda banjir dan permintaan terhadap alatan bertani meningkat apabila banjir surut. Kepantasan maklumat yang diterima oleh Liu Bao membolehkannya segera bertindak membeli alatan bertani termurah di Zhaozhou dan menjualnya di Luoyang. Hasilnya, beliau berjaya memperoleh untung lumayan. Dari kisah ini, jelas maklumat adalah perkara terpenting dalam perniagaan. Lebih tepat dan cepat maklumat yang kita perolehi dalam perniagaan, lebih mudah untuk kita mendapatkan keuntungan.
Strategi kedua, ialah KEJUTAN. Sun Tzu dalam Art Of War mengungkapkan, di medan perang, tentera biasanya berperang secara berhadapan. Sesiapa yang mampu membuat kejutan akan menang. Pakar Taktikal perang perlu mampu membuat sesuatu yang ketara untuk menang. Maksudnya, perniagaan kita mestilah ada sesuatu yang berbeza dan mengejutkan berbanding perniagaan orang lain. Seorang perantis di kedai ubat di zaman Dinasti Qing, Xu Jian, telah membuka sebuah kedai ubat baru. Untuk meraih perhatian dan mendapatkan reputasi terhadap kedainya, beliau telah menggunakan nama Dewan Perubatan Tong Jun. Tong Jun ialah seorang pakar perubatan China yang pertama. Kedai beliau mendapat sambutan hebat kerana kepercayaan orang terhadap nama Tong Jun. Beliau bagaimanapun membalas kepercayaan itu dengan memberikan perkhidmatan setanding dengan reputasi Tong Jun itu sendiri. Benar, kedai dengan nama tokoh hebat saja tidak cukup, sebaliknya, produk atau perkhidmatan yang kita tawarkan perlu sama hebat dengan jenama yang kita iklankan. Strategi ketiga, ialah inovasi. Inovasi dalam perniagaan boleh ditafsirkan sebagai membuat produk baru atau memperbaiki kelemahan atau menambah baik sesuatu produk. Menurut Lun Yu, tandingi kekuatan orang lain dan gunakan kelemahan mereka bagi memperbaiki diri. Jin Yinzhi ialah seorang saudagar gula-gula semasa Dinasti Qing. Setelah beberapa lama berniaga gula-gula, beliau mendapati kanak kanak tidak lagi tertarik dengan gula-gula berbentuk petak yang dijual. Oleh itu, beliau mencipta gula-gula dalam pelbagai bentuk. Hasilnya, kanak-kanak tertarik dengan gula-gula yang dijual beliau. Gula-gula beliau semakin terkenal sehingga mendapat pengiktirafan diraja. Pengajaran dari kisah ini, dalam perniagaan, produk atau perniagaan yang kita jalankan mesti sentiasa berubah mengikut kehendak pasaran dan pelanggan. Lihat saja perubahan dalam bentuk produk jenama terkenal seluruh dunia saban tahun, seperti Coca Cola, Mc D dan sebagainya yang sentiasa menghasilkan produk baru untuk sentiasa berkembang mengikut kehendak pasaran. Eh, takkan ada tiga saja strategi perniagaan orang Cina? nantikan sambungan strategi seterusnya minggu berikutnya. - CARI |
26
Bagus |
12
Marah |
15
Terkejut |
5
Sedih |
14
Lawak |
17
Bosan |
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Sham143 replied at 30-10-2018 03:13 PM
Mcmana hebat pun bangsa cina dlm perniagaan, tk ada sorang pun richest man in the world antara 1 hin ...
armin: Mostly kaki kencing sbb tu berjaya. Banyak kali dah terkena
armin replied at 30-10-2018 10:32 PM
Mostly kaki kencing sbb tu berjaya. Banyak kali dah terkena
armin replied at 30-10-2018 02:32 PM
Mostly kaki kencing sbb tu berjaya. Banyak kali dah terkena
Sham143 replied at 30-10-2018 07:13 AM
Mcmana hebat pun bangsa cina dlm perniagaan, tk ada sorang pun richest man in the world antara 1 hin ...
pokaibanktokyo replied at 6-1-2019 07:27 AM
@friedfishsoup
Tahun lepas sebaik saja jadi moderator engkau main padam saja komen aku mengatakan ...
friedfishsoup replied at 6-1-2019 12:56 AM
Bila masa entah saya delete thread pasal ni? Salah mod ke apa?
pokaibanktokyo replied at 6-1-2019 10:42 AM
PU-ndan replied at 5-1-2019 08:32 AM
cina sorang jadi kaya, selalunya adik beradik semua jadi kaya.
kalau yg celebrate raya pulak, se ...
ADVERTISEMENT