Berkenaan sebelum ini ada pihak mengatakan sistem pengangkutan awam negara kita tidak sempurna, Datuk Seri Najib Razak menyalahkan sebahagian besarnya adalah disebabkan Proton, termasuk juga beliau menyatakan secara sinis bahawa bekas Perdana Menteri yang mengabaikan sistem pengangkutan awam. Menurut laporan Oriental Daily News, ketika dalam majlis pelancaran Simposium Pengangkutan Awam Darat 2016, Perdana Menteri mengatakan negara kita sebelum ini tidak memberi tumpuan dalam pembangunan sistem pengangkutan awam, sebahagian besar adalah disebabkan pemimpin terdahulu yang mengetuai kerajaan selama 22 tahun hanya lebih mementingkan pembangunan industri automobil kita iaitu Proton. Sekaligus mengabaikan kehendak rakyat terhadap kemudahan pengangkutan awam sehinggalah berlaku sistem pengangkutan awam berada dalam keadaan yang tidak berapa sempurna dan setiap hari kena mengalami kesesakan jalan raya.
Namun jelas beliau, sebenarnya tidak salah pun memperkenalkan polisi automobil, tetapi perlu juga ada sistem pengangkutan awam yang efisyen dan yang menyakinkan. Tambah beliau, terdapat tiga sebab kenapa Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) ditubuhkan, salah satu sebab adalah kerana pemimpin ketika itu yang telah memerintah selama 22 tahun tidak membangunkan sistem pengangkutan awam dengan sewajarnya. Manakala, dua lagi sebab adalah ketiga-tiga jenis sistem pengangkutan itu tiada kesinambungan dan dikendalikan oleh syarikat pengurusan yang berbeza serta tidak dikawal selia oleh unit yang dilantik khas. - CARI |
8
Bagus |
13
Marah |
7
Terkejut |
10
Sedih |
5
Lawak |
20
Bosan |
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Malaysia's efforts to revolutionise commuting began in 1984 when the then Minister of Federal Territory Shahrir Abdul Samad released details of a Light Rail Transit (LRT) implementation study for Kuala Lumpur. Many were sceptical over its implementation, especially when financing was a major question. The study, undertaken by a Belgian consortium in association with Spie Batignolles of France in cooperation with Master Carriage Malaysia Sdn Bhd, was for an urban or suburban LRT system - powered by overhead electric lines or catenaries. The system - covering 18 stations between Petaling Jaya and Sentul - was targeted for implementation in 1984 and completion in 1988. Unfortunately, the project did not take off.But the idea for electric commuting did not die there. It probably gave birth to two systems of electric rail commuting - the metropolitan commuter LRT train service by Sistem Transit Aliran Ringan Sdn Bhd (STAR) and the double-tracking commuter train system called KTM Komuter. The KTM Komuter, which began commercial operations in August 1995, is probably the closest system to the one proposed by the Belgian consortium as it uses overhead catenaries.https://en.wikipedia.org/wiki/Rapid_Rail#cite_note-6
ADVERTISEMENT