Klang: Pengurusan sebuah kawasan kediaman di Pandamaran di sini dikesan mengaut keuntungan mudah apabila mengenakan caj perkhidmatan air yang dicuri daripada pili bomba kepada 142 pemilik rumah pangsa di satu daripada empat blok di situ. Tindakan tidak bertanggungjawab itu bukan saja menyebabkan kerugian kepada pihak berkuasa malah mengundang bahaya sekiranya berlaku kebakaran kerana pili bomba tidak dapat digunakan akibat diubah menjadi saluran penyambungan air. Penduduk, Amel Shahrom Harun, 37, berkata, walaupun rumahnya tidak terjejas dengan catuan air, dia berasa bertanggungjawab melaporkan kejadian itu kerana kecewa dengan pengurusan perumahan mengambil jalan mudah menggunakan air dari pili bomba untuk disalurkan kepada penduduk. “Bukan itu saja, mereka mengenakan bayaran walhal air itu sebenarnya digunakan untuk kegunaan kecemasan pihak bomba. “Bayangkan jika berlaku kebakaran, pasti pihak berkuasa mengalami kesukaran kerana pili bomba sudah diubah suai,” katanya. Amel berkata, kegiatan pengurusan terbabit disedari penduduk sejak beberapa bulan lalu apabila mendapati terdapat paip yang disambung dari pili bomba terus ke dalam tangki. “Ketika kawasan perumahan lain mengalami gangguan bekalan air yang tidak menentu, kami di sini tidak terjejas,” katanya. Sementara itu, Penolong Pengarah Bahagian Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor Mohd Sani Harul ketika dihubungi berkata, siasatan mengenai kejadian terbabit akan dilakukan. “Kami menjalankan siasatan di kawasan berkenaan dan jika benar perkara itu berlaku, ia satu kesalahan dan kes disiasat mengikut Seksyen 26 Akta Perkhidmatan Bomba 1988,” katanya. PILI bomba yang diubah suai bagi mengelakkan penduduk mengalami catuan.
|
mehmet posted on 26-4-2014 06:21 AM
fuh,,penduduk PPRT melaporkan pasal kecurian air pili bomba tu....gila tinggi kesedaran....mau mer ...
mehmet posted on 26-4-2014 06:21 AM
fuh,,penduduk PPRT melaporkan pasal kecurian air pili bomba tu....gila tinggi kesedaran....mau mer ...
ADVERTISEMENT