CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 7989|Reply: 27

Ikan Keli Jingga Keemasan Terperangkap Dalam Bubu

[Copy link]
Post time 22-4-2016 03:05 PM | Show all posts |Read mode
Oleh : TS LOO






Seekor keli berwarna oren keemas-emasan jauh berbeza berbanding keli biasa terperangkap dalam bubu Kasum Ringkai atau lebih dikenali dengan nama Apai Rickey.


Katanya, sepanjang usianya mencecah 50-an dia tidak pernah melihat keli berwarna jingga keemas-emasan malah penemuan keli unik itu turut menarik perhatian penghuni Rumah Buchai, Kecoh, 30 kilometer dari pekan Saratok.


“Semua penghuni warga emas di rumah panjang kami mengaku tidak pernah melihat keli sedemikian rupa. Ia terperangkap dalam bubu yang saya letak di paya belakang rumah panjang kami,” katanya.








Pada mulanya, kata Apai Rickey, ada rasa takut dan ragu-ragu mengeluarkan ikan pelik itu kerana warnanya agak berbeza berbanding keli biasa.


Didorong perasaan ingin tahu, dia memberanikan diri menangkap dan membawa ikan itu balik ke rumah panjang untuk dikongsi bersama penghuni rumah panjang mereka.


“Rata-rata warga emas di sini sependapat, inilah kali pertama dalam hidup mereka melihat ikan keli seakan-akan ikan emas."


Mereka menyarankan saya memeliharanya kerana mungkin ada hikmah tersembunyi di sebalik penemuan ini,” katanya.










Menurut Apai Rickey, ikan keli itu bersaiz lengan seorang kanak-kanak berusia 10 tahun, panjangnya pula sekitar 30 sentimeter.


Tambahnya, setelah dinasihat bapanya, dia memelihara keli emas itu dengan meletakkannya di dalam tong air di bilik mandi mereka.


“Saya memberi makanan biasa seperti biji kelapa sawit, cacing serta serangga. Dan, ikan keli ini menjadi tumpuan sebab ramai yang datang melihat,” jelasnya.


Berikutan tersebarnya berita tentang penemuan ikan keli yang pelik tersebut, beberapa penduduk Cina dari Sarikei datang dan menawar harga tertentu, namun tawaran itu terpaksa ditolak.


“Kami sekeluarga tidak pasti sama ada akan terus memelihara, melepaskan atau sebaliknya,” kata Apai Rickey dalam nada yang kebingungan. – CARI Infonet






sumber info: http://www.theborneopost.com/
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 22-4-2016 03:08 PM | Show all posts
cer g pajak gadai, berapa leh g.. hehehe
Reply

Use magic Report

Post time 22-4-2016 03:14 PM | Show all posts
cantik....
Reply

Use magic Report

Post time 22-4-2016 03:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Wah hebatnya ciptaanNya
Reply

Use magic Report

Post time 22-4-2016 03:28 PM | Show all posts
Jual je la pak cik kat cina2 tu....
Reply

Use magic Report

Post time 22-4-2016 03:29 PM | Show all posts
Cantiknye kaler dia.
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 22-4-2016 03:34 PM From the mobile phone | Show all posts
TT ni duduk dlm gua ke apa.tred pasal keli ni pernah ada dlm porem ci ni..
Reply

Use magic Report

Post time 22-4-2016 03:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Awat nk kecoh bagai...
Melayu ni mmglaaa spesis bangang..
Da kaler camtu apa mo kecoh...
Org nk beli juallaah...
Bodoh
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 22-4-2016 04:28 PM | Show all posts
jelmaan kot...
Reply

Use magic Report

Post time 22-4-2016 04:53 PM | Show all posts
keli albino
Reply

Use magic Report

Post time 22-4-2016 05:38 PM From the mobile phone | Show all posts
try kacuk ngan keli hitam..warna ape yg kluar...bleh buat bisnes
Reply

Use magic Report

Post time 22-4-2016 07:31 PM | Show all posts
Nokiaman replied at 22-4-2016 03:41 PM
Awat nk kecoh bagai...
Melayu ni mmglaaa spesis bangang..
Da kaler camtu apa mo kecoh...

eh engkau yang bodoh kan.. tu kaum dayak le wei.. bukan melayu...
Reply

Use magic Report

Post time 22-4-2016 08:42 PM From the mobile phone | Show all posts
cantiknya..mungkin dia membesar dan berenang2 bersama longgokan emas kt bwh sungai tu..siapa tahu
Reply

Use magic Report

Post time 22-4-2016 11:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Dah mcm keli kena lumur dgn kunyit. Tunggu nak goreng jer.
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2016 04:32 PM | Show all posts
keli limbat?
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2016 04:34 PM | Show all posts
cantiknya.. boleh makan tak keli warna nie?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-4-2016 04:44 PM | Show all posts
UmbrellaCorps replied at 22-4-2016 07:31 PM
eh engkau yang bodoh kan.. tu kaum dayak le wei.. bukan melayu...

mmg spesis bodo kot dia tu....tak reti baca kot. Memanglah pelik kan keli warna macam tu.
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2016 02:26 PM | Show all posts
biasa jek nih..
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2016 04:31 PM | Show all posts
"Tambahnya, setelah dinasihat bapanya, ...." bagusnya dh tua bangka pun dgr nasihat bapa..mesti anak manja ni..

apapun tgk ikan ni buat aku teringat citer awang keniot jer ep. ikan patin
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2016 10:25 PM | Show all posts
cantiknya ikan ni
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

21-7-2024 09:22 PM GMT+8 , Processed in 0.277291 second(s), 45 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list