View: 14130|Reply: 20
|
2nd Hand Honda City IDSI Mugen Ke Toyota Vios?
[Copy link]
|
|
Salam semua,
Nak mintak pandangan dan pendapat korangla kan..since aku dah ade 1st car yang agak kecik iaitu viva yang memang betol2 jimat minyak dan maintnce. Sekarang ni aku planing nak membeli kereta kedua yang besar sikit la untuk memudahkan aku bila keluarga aku dari sarawak datang sini nak bawa dorang jalan2. Since aku sekarang pun dah dinaikkan gaji dan berkemampuan. So..Aku planning nak cari kereta 2nd je..tapi masih teragak2 samada nak beli honda city IDSI Mugen ke nak beli Toyota vios 2nd? Tapi hati aku cam jatuh hati kat honda..tapi ramai cakap honda city idsi mugen ni banyak problem dan dorang suggest aku beli toyota vios...tapi vios cam aku tak berkenan..so ade tak sape2 kat sini yang ade pengalaman guna keta honda city idsi mugen ni? mintak tolong kot ade sape2 yang berilmu dalam automotif ni tau ke sudi2 la berkongsi pandangan ye...sharing is caring...
|
|
|
|
|
|
|
|
honda city tahun berapa tu?
selalunye la kan..org yg beli vios dng honda city akan kata vios membosankan..
dan diorg selalu akan kembali ke honda city..lama2 jual terus vios tu
tu org kata la..sendiri kata, tak tau la..sbb tak pnh beli lg hahaha |
|
|
|
|
|
|
|
honda city between 2006-2008 camtu kot. Masih compare lagi ni nak amik honda city ke toyota vios. Tapi tula vios cam tak cantik je...tapi cantik pun kalau enjin prob susah jugak..tu yang tengah pikir mana yang ok?
|
|
|
|
|
|
|
|
kedua dua kereta diatas kalau dinilai dari segi performance, maintenance, keluasan lebih kurang sama je...
cuma rupa dan handling agak berbeza...handling honda memang dari dulu terbaik, dari segi absober, graviti body rendah...koner sedap, absober keras(sporty)..
vios pula dari segi rupa agak kureng sket(mcm org tua2 punya kete), tapi enjin dan body agak lasak sket banding honda....handling pun kurang sedap, sebab absober lembut dan body agak tinggi...
|
|
|
|
|
|
|
|
ha'ah keluasan memang lebih kurang sama..cuma ade la akak kat ofis ni pakai honda city idsi mugen ni cakap dia punya gearbox selalu problematic..tu yang terpikir ke toyota vios tu..tapi macam zulka cakap la..macam orang tua sikit..
|
|
|
|
|
|
|
|
kereta ni ibarat mcm buah durian...bukan semua elok, ada juga sebiji dua yg busuk..
paling penting masa nk pilih tu, bawa org yg arif tentang kete...kalau bawa pomen lagi bagus..
kalau awak duk area kl/selangor bleh la sy tolong...tapi kalau kat serawak...sy tolong dlm mimpi je la.. hehehehe
|
|
|
|
|
|
|
|
zulka pomen ke? klu area selangor semua area ke boleh?
|
|
|
|
|
|
|
|
mber gune toyota vios.. katenyer jimat minyak..
|
|
|
|
|
|
|
|
Yep kawan2 pun cakap vios jimat minyak..
|
|
|
|
|
|
|
|
Insyallah..kalau berminat baru pm. Terima kasih ye..
|
|
|
|
|
|
|
|
go for honda city...resale value pun tinggi |
|
|
|
|
|
|
|
ambik honda yg baru sket la...model thn 2009 - 2013.. Design pun cantik, ada vtec...harga dlm 40k - 50k |
|
|
|
|
|
|
|
ape beza idsi dgn enjin vtec ye?
|
|
|
|
|
|
|
|
ha'ah btol jugakkan.. |
|
|
|
|
|
|
|
vtec aku rasa enjin to lagi power rasanya...ntah la...
VTEC vs i-DSI
Both systems employ ingenious ways to basically squeeze the performance out of relatively small engines all across the RPM range. While VTEC is associated more with high-performance vehicles, i-DSI is more linked to compact cars that still need to have some power under the hood. Both technologies serve their own ends, and thus it is difficult to declare one technology as better than the next. However, in terms of impact and design influence, VTEC casts a larger shadow, with plenty of other manufacturers having their own version of Honda’s innovation, albeit under different names.
Read more : http://www.ehow.com/about_6382151_honda-vtec-vs-i_dsi.html
|
|
|
|
|
|
|
|
Dah buat research dah..beza enjin honda
IDSI - Jimat minyak
VTECH - Untuk power tapi ni pun dah cukup jimat minyak jugak..
I-VTECH (Gabungan IDSI+VTECH)- Jimat minyak plus power
Thanks ye sudi kongsi pandangan...
|
|
|
|
|
|
|
|
bagus...
pandai search sendiri...tak sempat aku nk terangkan..
senang ckp camnila - Vtec utk performance, iVtec/idsi utk penjimatan, performance pun ok,tapi tak setanding VTEC..
so tanya selera anda...kalau jenis yg suka power amik vtec, kalau jenis yg bawa santai2....amik ivtec/idsi...
aku pencinta VTEC....masuk hiway..king
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by loklik2 at 18-11-2015 03:49 PM
adik aku pakai honda city idsi tahun 2008,
minyak sangat jimat,
honda klaim model ini dapat pergi 20km+ /liter
dengan cara adik aku drive, kami kira sekitar 16km/liter,17km/liter atau 18km/liter , kalau banyak dalam town - 16km/liter. jimat sangat dah tu
isi full tank seminggu tak habis lagi kalau tak drive jauh2
daripada tahun 2008-2015 , tak ada satu pun kerosakan yang dialaimi kecuali 2 benda sahaja - bateri kong & tayar (mana2 kereta pun akan alami masalah ini bila sampai waktunya)
adik aku yang seorang lagi pakai vios tahun 2007 , pernah alami masalah enjin yang besar sehingga berasap sehingga dia terpaksa berhenti ditepi jalan , nasib baik time tu warranty tak habis lagi , beberapa bulan lagi sebelum warranty habis, toyota tanggung semua , kalau tak kena habis dalam RM9k / RM10k jugak . selain itu tak banyak kerosakan yg dialami kecuali sekali iaitu pada tahun lepas
bila banding antara keduanya, aku suka drive honda city lagi , vios tu seat dia agak 'pendek' berbanding city , kaki cepat letih bila drive.
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Tq semua yang sudi share pandangan dan pengalaman..sekarang ni dah on the way tunggu kereta honda keluar je lagi.Alhamdulilah bersyukur..Amin. Aku beli honda model 2010..E spec..Atau lebih dikenali dengan honda transfomer..enjin i-vtec..condition memang tip top..sebab masa nak beli aku siap ajak pomen kete tolong checkan..pomen tu cakap free accidnt..sebab dah servay jugak tempat2 lain..banyak yang dah accident..kimpalan tak ori bukan kimpalan dari kilang. Paling aku suka kereta ni aku tak payah tambah ape2 dah..siap bodykit spoiler sport rim bagai..plus semi auto..nak jadikan manual pun boleh..puas hatila..torbaikkk...harga pun berpatutan...
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
| |
|