CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
Author: bryantpl2

Leceh betul nak asingkan sampah!

[Copy link]
Post time 22-9-2015 03:23 PM From the mobile phone | Show all posts
bila la tempat aku nk buat kitar semula
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-9-2015 03:37 PM | Show all posts
Bell replied at 22-9-2015 01:41 PM
Rakyat Malaysia takde civic. Itu psl la susah. Negara maju dah lama buat benda ni. Negara jadi bersi ...

Betul cakap engkau, memang itu sikap buruk sesetengah rakyat Malaysia. Harap harap mereka terbaca post ini dan membuang sikap buruk tu...
Reply

Use magic Report

Post time 22-9-2015 04:05 PM | Show all posts
podah! jalanraya bersih kejadah.. mari lah ke gebeng. kerajaan / PBT sendiri pun tak mau jalan bersih. penuh kekotoran bauksit.
Reply

Use magic Report

Post time 22-9-2015 04:06 PM | Show all posts
bryantpl2 replied at 22-9-2015 03:37 PM
Betul cakap engkau, memang itu sikap buruk sesetengah rakyat Malaysia. Harap harap mereka terbaca  ...

betul ke? bukan ke negara kita ni penuh berjuta2 pendatang? semua tu tak buang sampah ke
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-9-2015 04:23 PM | Show all posts


Jom kita lihat betapa majunya negara Jepun dalam isu kitar semula, iaitu: Susah nak jumpa tong sampah di Jepun
Namun demikian, ada logik lain yang mengatakan bahawa punca sebenar kekurangan tong sampah di Jepun adalah kerana serangan gas sarin pengganas pada 1995 berpunca daripada tong sampah: serangan gas sarin di Jepun MRT


Reply

Use magic Report

Post time 22-9-2015 04:30 PM | Show all posts
zaman dulu2 kedai kami kumpul tin2 botol2 yg dah siap diasing kemudian mat dadah curi uk jual, kepala paip dan grill pintu kedai pun diambil. konsep kumpul2 tin botol ini memudahkan pihak lain mendapat wang percuma secara mudah.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-9-2015 06:20 PM | Show all posts
PEPPERMAN replied at 21-9-2015 11:45 PM
leceh, tapi memang itulah yang sepatutnya saya buat dan memang sudah tiba masa saya melakukannya.



Bestlah pikir camtu! bagi kamu satu LIKE!

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 22-9-2015 08:17 PM | Show all posts
Acong replied at 22-9-2015 04:30 AM
RM300? awat mahal? aku beli 1 pun baru RM50

Silap....bukan RM300. Aku tengok balik resit dlm RM160+ jer utk 240 liter.
Kau beli tong sampah apa sampai RM50...? Bakul pasar...?

Kau ni kann Cong..... harap rumah sewa jer panjang melingkar-lingkar, tapi dengan sampah sarap pun nak berkira.
Reply

Use magic Report

Post time 22-9-2015 08:17 PM | Show all posts
pengalaman sy masa melancong ke jepun baru2 nie, tiada tong sampah disediakan di mana2 dan jika ada pun hanya utk sampah recycle...so sampah akan dibawa pulang ke guesthouse dan di sebelum nk buang ke dalam tong sampah perlu lah dicuci bekas tersebut contoh bekas makanan yg ade kesan kicap atau sos perlu cuci dulu barulah dibuang ke dlm tong sampah....so bila malaysia kuatkuasa arahan pengasingan sampah ni, sy sgt setuju
Reply

Use magic Report

Post time 22-9-2015 08:23 PM | Show all posts
WawaRaRa replied at 22-9-2015 11:28 AM
rumah sy kecik 3 tong tu x muat... nak letak luar umah pasti la akan dirembat... sedangkan sangkar ...

Ada banyak saiz cik kak.
Kecik, sedang, large. Boleh dirantai tong-tong tu kalau takmo kena curik.

Tapi kalo hat bawah ni kompom takde sapa berani amik.


Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-9-2015 10:49 PM | Show all posts
lee_sakura replied at 22-9-2015 08:17 PM
pengalaman sy masa melancong ke jepun baru2 nie, tiada tong sampah disediakan di mana2 dan jika ada  ...

Memang dapat culture shock masa lawat Jepun ya? kena bawa balik sampah...haha. Tapi itu shock untuk kebaikan.
Reply

Use magic Report

Post time 22-9-2015 10:55 PM | Show all posts
zaman kecik2 dulu ada iklan recycle ni kan..lagu dia sampai hari ni ingat..

"coklat untuk kaca,
biru kertas punya,
tin untuk jingga, dan plastik juga"
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-9-2015 11:13 PM | Show all posts
Edited by bryantpl2 at 22-9-2015 11:21 PM
cemolot replied at 22-9-2015 10:55 PM
zaman kecik2 dulu ada iklan recycle ni kan..lagu dia sampai hari ni ingat..

"coklat untuk kaca,
...

Yo, i dapat clip tu!


Reply

Use magic Report

Post time 22-9-2015 11:38 PM | Show all posts
camne nak buang bekas styrofoam?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-9-2015 11:50 PM | Show all posts
a'isha replied at 22-9-2015 11:38 PM
camne nak buang bekas styrofoam?

Styrofoam dikategorikan sebagai plastik, Definasi Styrofoam
Jadi kumpulkannya bersama plastik.
Reply

Use magic Report

Post time 22-9-2015 11:56 PM | Show all posts
Bukan dari dulu pun mmg kena asing2kan sampah sarap dan botol2 plastik kan
kat rumah aku..memang kami asing2kan
biasanya botol2 plastik kaca, my mum kumpulkan dlm plastik sampah itam..bila dah penuh, kasi ke pekerja angkut sampah tu..boleh la derang buat jual n dpt sikit duit saku
tak pun kitaorg kasi kat 1 nyonya ..tiap pagi dia menyelongkar tong sampah cari tin2 kosong..sian nyonya ni dia ada anak oku

kalau kulit udang..my mum tak terus buang cam gitu,,
kulit udang ..di rebus buat stok
bila dah direbus, bau busuk kulit udang tu akan berkurangan sikit dan tak mudah mendatangkan lalat
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2015 12:13 AM | Show all posts
Pelindung replied at 22-9-2015 03:06 AM
betul ke? bukan ke negara kita ni penuh berjuta2 pendatang? semua tu tak buang sampah ke

me tenguk bila pendatang kat negara luar sebagai contoh kat tempat me, semua
pepakat ikut perangai penduduk tempatan, buang sampah ikut warna tong sampah,
beratur naik bas, tak buang sampah merata..

even me dah lama hilang sifat malaysian yang ikut suka hati nak buat apa disuka...

kenapa kat malaysia tidak yek....
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2015 12:19 AM | Show all posts
bryantpl2 replied at 22-9-2015 11:50 PM
Styrofoam dikategorikan sebagai plastik, Definasi Styrofoam
Jadi kumpulkannya bersama plastik.

owh ok tq ya
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2015 12:31 AM | Show all posts
krustykrab replied at 21-9-2015 08:11 PM
Aku dh start buat pengasingan sampah ni tp x sure la betul ke idak...yg aku asingkn botol2 plastik n ...

satu lagi plastik2 cikedis semua tu pun kena asing juga lah ye? soklan sama ngan krustykrab.. sbb selalu plastik makanan ringan tu selalu buang dlm tong sampah biasa yg buang sisa makanan tu.. atau dikategorikan dlm PLASTIK... susah jugak ye asing2 sampah. tp dr dulu aku mmg kumpul brg2 recycle utk jual. kdg2 dah menimbun
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2015 02:57 AM | Show all posts
aku guna ni kat umah

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

17-5-2022 12:41 AM GMT+8 , Processed in 0.075507 second(s), 20 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list