CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 3124|Reply: 12

[Tempatan] Dadah semakin canggih! Sekarang boleh mengkhayal dengan bunyi2 digital!!

[Copy link]
Post time 27-8-2014 10:19 AM | Show all posts |Read mode
Boleh sekat akses ‘berdengung’

Kuala Terengganu: Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) boleh membantu membendung penularan dadah digital di negara ini dengan menyekat akses ke laman web yang menawarkan perkhidmatan itu di Internet. Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Jailani Johari berkata, gejala penggunaan dadah digital boleh mendatangkan masalah kepada negara dan ia satu isu bersama untuk ditangani kerajaan serta perlu diberi perhatian serius.


“Sehubungan itu, saya meminta mana-mana pihak mempunyai maklumat mengenai dadah digital supaya melaporkan kepada PDRM (Polis Diraja Malaysia) atau SKMM untuk tindakan lanjut,” katanya menerusi SMS kepada Harian Metro, semalam. Semalam, muka depan Harian Metro mendedahkan kewujudan dadah digital yang boleh membuatkan penggunanya khayal dengan cara mudah iaitu mendengar sejenis bunyian dipanggil rentak binaural dan tona isokronik melalui fon kepala yang disambung kepada komputer atau peranti mudah alih.


Satu syarikat berpangkalan di Amerika Syarikat dikenali I-Doser bukan saja menjual dadah digital secara dalam talian, malah mendakwa produk mereka sudah dimuat turun lebih sejuta pengguna seluruh dunia sejak 2007. Penggunaan dadah digital dikesan menular ke negara ini apabila didedahkan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) yang menjadi pengguna tegar produk terbabit.

Sementara itu, Presiden Persatuan Pengasih Malaysia (PENGASIH) Datuk Yunus Pathi berkata, tidak kira apa saja gelarannya, penggunaan dadah digital secara berterusan mampu mengakibatkan ketagihan, sekali gus dibimbangi akan mewujudkan satu kaedah penagihan baru selain dadah sedia ada.

“Orang ramai perlu hindari apa saja bentuk hiburan atau teknologi yang boleh mendatangkan kealpaan, mudarat atau mengkhayalkan. Dadah digital dikhuatiri mampu membuatkan pengguna ketagih atau lebih serius, boleh menjadi ‘pintu masuk’ untuk mencuba dadah sintetik lebih berbahaya. “Saya sendiri terkejut mendapat tahu kewujudan dadah bentuk baru ini di Harian Metro dan mengucapkan tahniah kerana membongkar perkara ini, sekali gus membolehkan kami lebih berhati-hati,” katanya sambil menambah beliau berhasrat memberi informasi kewujudan dadah digital dalam ceramah dan seminar disertainya pada masa depan.


aku google dapat ni kat you tube:





Last edited by xanderz on 27-8-2014 10:27 AM

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 27-8-2014 10:36 AM | Show all posts
mengarut..metroseks dah xde modal ke?
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2014 10:36 AM | Show all posts
uiks sakan tul..
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2014 11:02 AM | Show all posts
ni urine test lepas ni kah3
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2014 11:04 AM | Show all posts
tupaiterbang posted on 27-8-2014 10:36 AM
mengarut..metroseks dah xde modal ke?

ioll pon ingat mengarut..goggle la..kberkesanan dia tak tahu la betul ke tak..tp yg dah mcuba kata mmg betul jd..
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2014 11:07 AM | Show all posts
Macam macam barangan yang boleh di buat busines dalam talian ni tapi dadah juga yang di jualnyaa..
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 27-8-2014 11:27 AM | Show all posts
tinker_bell posted on 27-8-2014 11:04 AM
ioll pon ingat mengarut..goggle la..kberkesanan dia tak tahu la betul ke tak..tp yg dah mcuba kata ...

kalu betul2 menjadi bankrup la tokey syabu,ganja gan heroin
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2014 12:44 PM | Show all posts
saya dah download nti saya akan jual CDnya satu RM50...semoga jadi kaya mcm pengedar dadah
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 27-8-2014 12:50 PM | Show all posts
uik... bole khayal betol ke ni...
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2014 12:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Ni msti bunyi mcm disko2 berdesing telinga.
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2014 10:11 AM | Show all posts
lepas beli bleh share dgn mmber2
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2014 03:16 PM | Show all posts
Hello  dear sir or lady : My name is tian bao long from china , i'm selling LED trivision billboard  . it is anormal trivision  billboard  in the day and show three different posters , but at night , the face with LED lights  will stop rolling and  it will  become a LED colour screen  ,which  can show many different advertising videos ,   i think that we could on business  together   Skype  robinwanpersie   International  QQ 345256021  Email  shemenxibanya@163.com  


welcome to Hong Hai Group
skype  ID  robinwanpersie  international QQ  345256021   

   Allah  bless you                            God bless you  
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2014 03:47 PM | Show all posts
dah dengar tapi tak khayal pun...main WOT ke TW ke baru rasa khayal
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic
Instafamous Rempit (kak yah, kak zah & the geng) part 3
hotmakInstafamous Rempit (kak yah, kak zah & t
Views : 196754 Replies : 1714
Update: Ada  yang menjumpai anak lipas dan rambut di dalam makanan yang dibeli di kantin sebaliknya Kiosk Lebih Murah Dan Bersih’ – Pelajar Pertahankan Cikgu Jual Pelbagai Makanan Di Sekolah
YgBenarUpdate: Ada yang menjumpai anak lipas d
Views : 28051 Replies : 83
Mari Tepek Gif Picture V.7
tariMari Tepek Gif Picture V.7
Views : 84265 Replies : 3762
Update :Jenazah Nur Farah Kartini selamat dikebumikan di Pekan.Bersemadilah semoga keadilan dapat ditebus
YgBenarUpdate :Jenazah Nur Farah Kartini selama
Views : 211620 Replies : 3772
My Sweet Mobster (2024) – JTBC
heythere123My Sweet Mobster (2024) – JTBC
Views : 20336 Replies : 329
“Saya menceraikan anda, saya menceraikan anda, dan saya menceraikan anda,”  Puteri Kerajaan Dubai Tenang Umum Ceraikan Suami Melalui Instagram
YgBenar“Saya menceraikan anda, saya menceraika
Views : 32993 Replies : 32
Carta Official Muzik Muzik 39 (2024)
fadz84Carta Official Muzik Muzik 39 (2024)
Views : 38809 Replies : 312
Konsert Qalam Noraniza Idris
Lulu_717Konsert Qalam Noraniza Idris
Views : 13894 Replies : 92
Ketua COVID-19 Di AS Dr. Anthony Fauci  Mengaku Peraturan Penjarakan Sosial 6 kaki ‘Hanya Rekaan, Tanpa Bukti Saintifik’.Anda terpedaya?
YgBenarKetua COVID-19 Di AS Dr. Anthony Fauci
Views : 29682 Replies : 234
[Netflix 2023] DAILY DOSE OF SUNSHINE - Park Bo Young, Yeon Woo Jin, Jang Dong Yoon, Lee Jung Eun
Rahah[Netflix 2023] DAILY DOSE OF SUNSHINE -
Views : 4958 Replies : 63

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

20-7-2024 03:40 PM GMT+8 , Processed in 0.322739 second(s), 39 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list