CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 3717|Reply: 13

Putri Berkuda Putih

 Close [Copy link]
Post time 19-5-2014 12:47 PM | Show all posts |Read mode
S dan A asyik berbual di tepi laut. Beristirahat setelah seharian mencari rezeki yang halal.
"Lihat tu, tengok tu. Seperti percikan air di kejauhan laut" kata S kepada A sambil menunjuk ke arah kaki langit.

Percikan buih-buih air yang memutih semakin jelas kelihatan.

"Seekor kuda putih la bang" A menambah.


"Ini kuda putih ayahanda di gunung, hanya Putri M sahaja yang dibenarkan menunggangnya" kata S kehairanan.

Wah benar, seorang puteri berambut panjang bertudung berada di atas kuda tersebut.

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ


Putri dengan lemah lembut memberi salam.


وَعَلَيْكُمُ السَّلاَمُ


"Ya, Putri ada apa ya?" jawab S

"Bang, ini saya harap, moga-moga menjadi seperti nostalgia kisah pertemuan pertama bonda dengan ayahanda" kata Putri.

"Ayuh kita bersiar-siar di pantai" Putri seperti tidak sabar mengajak mereka berjalan di tepi pantai. S dan A terus mengiringi Putri yang masih menunggang kudanya.

Di tengah-tengah perjalanan tiba-tiba hadir di situ dua orang wanita.

"Eh, itu Nyai Rorokidul bersama Bonda nya Putri Duyung" kata S kepada A.

Sejurus kedengaran  Bonda Putri Duyung memohon bantuan A "Tolong lepaskan Putri kami, Ratna yang telah diculik oleh orangnya Nyi Blorong"

Setelah A bersetuju untuk membantu, lalu dua wanita tadi terus beredar lalu hilang dari pandangan.


***Nantikan kisah menyelamatkan Mayang Sari pada episod yang lain***



Putri M sambil membelai kudanya berkata "Bang, haruslah dibantu mereka yang dalam kesusahan dan memohon pertolongan"

S & A hanya mengiyakan sahaja.

Itulah kisah-kisah indah pertemuan pertama Putri M dengan A sambil ditemani S.

Sejak hari itu, S dan A terus berulang-alik ke gunung untuk berjumpa Ayahanda bonda dan mempelajari petua-petua dunia dan agama. Perkenalan A dan Putri M semakin hari menjadi semakin akrab.

Suatu ketika A bertanya kepada S "Bang, boleh ke kita beristerikan dengan orang ini?"

Lalu S dengan selamba menjawab "Boleh, sebab mereka pun makhluk Allah jua, tidak mustahil"

"Eh, macam mana pula cara nya?" A terus menyoal ingin tahu.

"Tunggu dan lihat. Nanti Putri akan beri sesuatu untuk abang pegang dan simpan" jawab S dengan yakin.

Tidak lama selepas itu, berlakulah seperti apa yang dikatakan oleh S.

Putri telah berjumpa dengan A lalu berpesan "Peganglah barang ini sebagai pemberian dari saya dan abang simpan baik-baik sebagai ganti diriku"

Pada suatu hari S naik ke gunung bertemu Ayahanda dan merujuk segala peristiwa yang telah berlaku kepadanya.

"Ayahanda maklum semua yang berlaku. Malahan hubungan Putri M dan A adalah direstui Ayahanda. Bahawa niat nya itu dianggap sebagai lamaran dan telah diterima kerana Putri telah memberikan tanda setuju yang dipegang oleh A. Ayahanda menjemput S dan A naik ke gunung."

S terlalu gembira dan mohon izin untuk balik dan menyampaikan berita tersebut pada adiknya A.

Belum sempat melangkah, Ayahanda bertanya "Nak, apakah nak A masih memiliki barang pemberian Putri dulu?"

S pulang dengan membawa berita gembira untuk A. Kalau ini benar berlaku bererti perjalanan ke gunung sekali lagi adalah untuk menerima adik ipar yang sesungguhnya seorang puteri yang lembut... dan cun

Bersambung...
Last edited by saudagaralam on 19-5-2014 07:53 PM

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-5-2014 03:46 PM | Show all posts

penin
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2014 04:02 PM | Show all posts
wanzackraizzo posted on 19-5-2014 03:46 PM
penin

xfaham.. penin jugak
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2014 04:44 PM | Show all posts
x paham.. apekah???
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2014 04:49 PM | Show all posts
ini kalau nak buat novel or cerpen baik post kat bod penulisan bang.
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2014 05:54 PM | Show all posts
wow they live in alphabets ...

they called themselves by alphabets...

cayalah....
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2014 07:22 PM | Show all posts
teruskan bro.. nampak gaya macam bagus.. cerita dah masuk tengah2 ni.. watak tak banyak adik beradik a dan s, puteri, ayahanda taklah pening mana pun..

Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2014 07:22 AM | Show all posts
tolong la jangan bukak thread yg sia-sia..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-5-2014 07:57 AM | Show all posts
mbhcsf posted on 19-5-2014 05:54 PM
wow they live in alphabets ...

they called themselves by alphabets...



Hi M kekekekeke Y pon x paham ni
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2014 10:22 AM | Show all posts
layan kan saja, walaupun...
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2014 11:15 AM | Show all posts
rorokidul, ratna ngan blorong ni mmg watak femes belah2 indonesia/sumatera sana ek?
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2014 12:16 PM | Show all posts
dalam bod ni, memang boleh tulis cerita ala ala novel ka...
aku ingat memasing berkongsi pengalaman seram aja
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2014 12:31 PM | Show all posts
nak tulis novel sila ke penulisan2u..
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2014 05:04 PM | Show all posts
S=saudagar
A=alam

Perkongian tubuh yg sama dgn nama yg berbeza ke mmg berbeza individu yg terzahir?
Lain mcm la....
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-11-2022 06:43 AM GMT+8 , Processed in 0.099847 second(s), 39 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list