CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 9523|Reply: 32

Pontianak Bersyukur

[Copy link]
Post time 16-5-2014 12:12 PM | Show all posts |Read mode
Rentetan kisah http://saudagaralamlain.blogspot.com/2014/04/berdialog-dengan-jin.html

Dua beradik Salim dan Arif mengembara ke daerah Riau. Mereka singgah menikmati keindahan sawah padi yang menghadap ke gunung. Setelah seharian berpuasa mereka berbuka dengan apa adanya lalu duduklah di celah-celah hening malam.

Tiba-tiba Salim mendengar adanya suara memberi salam.

السلام عليكم

“Eh siapa tu bang?” ujar Salim pada Arif.

“Orang gunung agaknya” tambah Arif.

Mereka saling berpandangan mencari kepastian. Tiba-tiba sepasang makhluk berjubah hitam muncul di hadapan mereka. Salim melihat tajam ke wajah mereka. Rupa-rupanya merekalah yang telah memeluk Islam setahun yang lalu dan kini sedang mendalami pengajian agama di Universiti Al Mukaramah tanah suci Mekah.

“Bagaimana di sana?” tanya Salim.

“Bersyukur bang, kami diterima di sana untuk mendalami Islam” kata salah satu makhluk itu.

Salim memerhatikan jelingan mata makhluk itu masih tajam seperti pandangan mata mereka sebelum mereka memeluk Islam. Uuuh NGERI juga.

Walaupun abang tak kenal kami, kami tetap ingat dan kenal abang” ujar makhluk tersebut pada Salim.

“Oh Salamah dan Salamiah” jawab Salim selamba.

“Islam itu indah dan benar bang. Syukurlah di sanalah kami mendalami Islam yang sebenar-benarnya” tambah Salamiah.

“Apakah kamu mahu balik seperti dahulu?” Salim mencelah

“Tidak bang, tidak sama sekali bang” jawab mereka tegas pada Salim.

Arif senyum mendengar jawapan itu.

“Bang, kami dibenarkan keluar kampus selama setengah jam sahaja, dan dalam kesempatan inilah kami hendak berjumpa dengan abang” kata Salamiah dengan lembut

“Syukurlah kita dapat berjumpa” kata Salim pula sambil memandang Arif.

“Bang, kami mohon ampun dan maaf kalau ada tersalah silap tingkah dan bahasa kami, dan kami mohon doa restu dari abang-abang berdua, kini dah sampai masa kami untuk kembali ke kampus” Salamah menyatakan dengan penuh hormat sambil menjeling Salamiah

“Baiklah kami berdua doakan kalian” jawab Salim dan Arif pula mengangguk kepala tanda setuju.

Lalu Salamah memegang tangan Salamiah dan bergerak tiga langkah, lalu mereka terus hilang dari pandangan mata Salim dan Arif.

Yang tinggal hanya bau wangi dan harum seolah-olah mereka tinggalkan untuk Salim dan Arif.

Salim dan Arif bersyukur dan terus memuji Allah kerana dapat merasai kebesaran Maha Esa pada kejadian ini

Bersambung... Bergegar Alam Pontianak
Last edited by saudagaralam on 4-6-2014 12:26 PM

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 16-5-2014 12:24 PM From the mobile phone | Show all posts
wow... mcm best je.. cm novel seram...
Reply

Use magic Report

Post time 16-5-2014 01:06 PM | Show all posts
citer apa nih??
Reply

Use magic Report

Post time 16-5-2014 01:10 PM From the mobile phone | Show all posts
waaaaaaauuuuuuuuuuuuu
Reply

Use magic Report

Post time 16-5-2014 01:31 PM | Show all posts
sambungannya?
Reply

Use magic Report

Post time 16-5-2014 02:32 PM | Show all posts
Akak standard( @popotalks ), juga makhluk Allah. Kisah makhluk ini dari sudut pandang yang lebih positif. Sebagai peringatan kepada kita, untik tidak terlalu takot pada mereka. Terima kasih tuan thread dgn tazkirah yg diberi.  
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 16-5-2014 03:13 PM | Show all posts
@clarizsa , @Shahreen74 , @theflash chronicles of real encounters with other beings which I like to share

@unoryah akan di update dari masa ke semasa

@magpie5672 manusia adalah lebih mulia dari mereka jika kita bertakwa

semua reply/ comment amatlah dihargai
Reply

Use magic Report

Post time 16-5-2014 04:37 PM From the mobile phone | Show all posts
thanx for sharing tt... i would love to read them..

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 16-5-2014 08:53 PM | Show all posts
Menarik.. sambung lagi ye nnt.
Reply

Use magic Report

Post time 17-5-2014 09:01 AM | Show all posts
magpie5672 posted on 16-5-2014 02:32 PM
Akak standard( @popotalks ), juga makhluk Allah. Kisah makhluk ini dari sudut pandang yang lebih pos ...

a very good sharing indeed. thank you for the good stories. lega sikit baca.

btw magpie, tq tag titewww.
Reply

Use magic Report

Post time 17-5-2014 12:03 PM | Show all posts
popotalks posted on 17-5-2014 09:01 AM
a very good sharing indeed. thank you for the good stories. lega sikit baca.

btw magpie, tq  ...

Sama2... kita quote awak sbb awak dah bagi jargon baru untuk cik ponti... akak standard lebih sempoi n x seram dengaq... rasanya nnti gelaran akak standard akan jadi trend kat MPS
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2014 03:54 PM | Show all posts
Peh cik Pon masuk Universiti wooo
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-5-2014 12:45 AM | Show all posts
Bila masuk Islam, banyak nak kena belajar
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2014 09:42 AM | Show all posts
Menarik...tentu banyak cerita dan sejarah yg boleh dikongsi..teruskan tuan.
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2014 09:54 AM | Show all posts
kalau ianya hanya rekaan sekalipun iols tetap enjoy membacanya.....

terasa macam baca novel mistik je...
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2014 02:28 PM | Show all posts
saudagaralam posted on 16-5-2014 03:13 PM
@clarizsa , @Shahreen74 , @theflash chronicles of real encounters with other beings which I like to  ...

ok... I am follow.....
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 28-5-2014 10:48 AM | Show all posts
Adventure Salim & Arif telah pindah sini

Sekian, harap maklum.

Last edited by saudagaralam on 4-6-2014 12:03 PM

Reply

Use magic Report

Post time 28-5-2014 05:02 PM | Show all posts
mohon tambah lg kisahnya
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 28-5-2014 05:17 PM | Show all posts
@sranua @donut_1752

atas nasihat dan teguran positif pihak moderator, kisah ini telah saya pindahkan ke board penulisan "Berdialog Dengan Jin"

Last edited by saudagaralam on 28-5-2014 05:49 PM

Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2014 06:44 PM | Show all posts
saudagaralam posted on 28-5-2014 10:48 AM
Adventure S & A telah pindah sini

Sekian, harap maklum.

I'll follow
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

28-11-2022 01:36 PM GMT+8 , Processed in 0.492961 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list