CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 36665|Reply: 20

Sambal Ikan Bilis Sedap...

[Copy link]
Post time 1-6-2013 11:33 AM | Show all posts |Read mode
Edited by fortiori13 at 23-10-2021 11:03 AM

Saya sangat suka makan nasi dengan sambal ikan bilis, kadang-kadang ulang setiap hari pun tak pe, kat sini saya kongsikan resipi sambal ikan bilis yang biasa saya sediakan dengan rakan-rakan semua, makan dgn nasi lemak mmg terangkat habis, huhuhu...

Bahan-bahan (3-4 orang):

2 senduk cili giling/kisar
2 biji bawang besar (dihiris)
3 biji bawang merah kecil
3 biji bawang putih
1 inci halia
1 mangkuk ikan bilis (saiz sederhana)
sedikit belacan (dibakar)
Suku cawan air asam jawa
Garam dan gula

Cara penyediaan:
1. Ikan bilis direndam dan dibasuh bersih. Asingkan kpd dua bahagian.
2. Tumbuk sebahagian ikan bilis, bawang merah kecil, bawang putih dan halia hingga lumat, ketepikan.
3. Goreng baki ikan bilis hingga separuh garing, angkat dan toskan.
4.  Tumis bahan yang tumbuk dan juga bawang besar hiris sehingga kekuningan kemudian masukkan cili geling bersama dengan belacan, kacau hingga garing.
5. Masukkan ikan bilis yg digoreng separuh tadi, air asam jawa, gula dan garam dan kacau hingga pekat dan naik minyak.
Sedia untuk dimakan, selamat mencuba!! Last edited by fortiori13 on 3-6-2013 05:40 PM

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 1-6-2013 11:43 PM | Show all posts
cili kering + bawang merah @ besar + belacan sahaja.. blend kan suma. simple tapi sedap. . tumis biar sambalnya garing2. . ikan bilis digoreng terlebih dahulu. . sedap
Reply

Use magic Report

Post time 1-6-2013 11:50 PM | Show all posts
2 senduk cili. . 1 cawan air asam?? byk ye air asam. . .

kadang2 tak berkenan dgn sambal ikan bilis di sesetengah tempat (kedai makan terutamanya) sambalnya cair mcm air.. ikan bilis punye banyak, lembik2 x digoreng lgsg. . dan cilinya mentah tak brp masak. . tak ditumis garing2
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 3-6-2013 05:39 PM | Show all posts
Alamak, saya tersilap, sbnanye cuma suku cawan air asam je, tq ye sbb alertkan...

sy pn tak gemar kan bilis yang lembik, sbb tu sy goreng separuh garing ikan bilis tu then baru masukkan dlm sambal n masak sambal lama2 atas api sampai kering..
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2013 10:47 AM | Show all posts
kalau sambal udang,boleh x pakai resepi kt atas..cuma tukarkan ikan bilis dgn udang..leh x
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2013 11:34 AM | Show all posts
carly nye sambal ikan bilis plak selalu yang kering... ala2 sambal itam pahang... resepinya...
cili padi
ikan bilis
bawang merah
bawang putih
kicap sikit
asam keping... - mana nak cari asam belimbing kan.. susah kat kl nie...
caranya :-blend cili, bawang merah, bawang putih... kemudian panaskan kuali... masukkan semua bahan... masak sampai kering.... tahan lama dan sangat sedap makan dengan nasi panas.... ni pun hubby suka....
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 4-6-2013 11:36 AM | Show all posts
carly_lah posted on 4-6-2013 11:34 AM
carly nye sambal ikan bilis plak selalu yang kering... ala2 sambal itam pahang... resepinya...
cil ...

mmg carly, nak dapat asam belimbing balik kampung baru dapat, tq for the recipe... akan dicuba dlm masa terdekat

Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2013 12:03 PM | Show all posts
fortiori13 posted on 4-6-2013 11:36 AM
mmg carly, nak dapat asam belimbing balik kampung baru dapat, tq for the recipe... akan dicuba dlm ...

kan... stok kat umah pun ada lagi tue.... cuma hubby pesan jgn buat pedas sgt... dia x tahan... kalu ikutkan mmg sambal tu pedas kan
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 4-6-2013 12:18 PM | Show all posts
Edited by fortiori13 at 23-10-2021 11:05 AM

Sy tak kuat mkn pedas, jdi sy lebihkan gula biar jadi manis...

Cili padi tu tak kesah cili padi merah atau hijau ke?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 4-6-2013 12:19 PM | Show all posts
MistrezHermanaz posted on 4-6-2013 10:47 AM
kalau sambal udang,boleh x pakai resepi kt atas..cuma tukarkan ikan bilis dgn udang..leh x

Blh mistrez cuma tak perlu tumbuk bawang dgn ikan bilis, just tumbuk bawang merah, bawang putih & halia je...

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 4-6-2013 12:20 PM | Show all posts
ayuniaa posted on 1-6-2013 11:43 PM
cili kering + bawang merah @ besar + belacan sahaja.. blend kan suma. simple tapi sedap. . tumis bia ...

Betul, kalau tak ikan bilis tak goreng nnt dia lembik jd tak sedap sambal...

Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2013 12:22 PM | Show all posts
fortiori13 posted on 4-6-2013 12:19 PM
Blh mistrez cuma tak perlu tumbuk bawang dgn ikan bilis, just tumbuk bawang merah, bawang putih &  ...

i see..bahan2 yg kt atas tu sume boleh masuk kecuali bilis je kn..belacan pon boleh ek
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 4-6-2013 12:33 PM | Show all posts
Yup, masuk semua kecuali ikan bilis, temasuk becalacn sekali. Masak sampai garing & lebihkan gula sikit kalau suka manis...
Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2013 10:23 PM | Show all posts
kalau renehkan bahan tumisan tu lama sikit pun sedap..biar sampai pecah minyak
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 4-6-2013 10:31 PM | Show all posts
Haah, sambal ni mmg lbh sedap kalau tumis smpai pecah minyak dan garing...
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2014 11:18 AM | Show all posts
alahai sedapnya sambal ikan bilis... teringat nasi lemak plak.. nak tambah sedap letak gula merah sikit dalam sambal tu.. lagi la bertambah nasi.. hihi
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-5-2014 06:19 PM From the mobile phone | Show all posts
salam. nak lagi sedap cuba guna gula kabung dan sedikit kicap manis.
Reply

Use magic Report

Post time 29-5-2014 01:00 PM From the mobile phone | Show all posts
cendana_am posted on 21-5-2014 06:19 PM
salam. nak lagi sedap cuba guna gula kabung dan sedikit kicap manis.

Sy pun letak gula kabung kalo masak sambaltumis. Lagi sedap dan sambal kurang pedas. Masak lama biar sampai pecah minyak
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2014 06:26 PM | Show all posts
tumis cili klu betul2 garing sampai pecah minyak, mmg djamin sambal bilis akan sedap..
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2014 09:00 AM | Show all posts
Wah menarik !!! Tq for the resipi~~
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: ExploRasa


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

22-4-2024 05:22 AM GMT+8 , Processed in 0.312868 second(s), 50 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list