Assalamualaikum wr.wb
Sahabatku Rahimakumullah,
Terlampir adalah video yang merupakan potongan wawancara Metro TV dengan Keluarga Shihab pada Iedul Fitri 1430 H lalu. Dimana Ustadz Quraish menjelaskan dengan singkat tentang Jilbab dan Perbedaan Ulama
Sahabatku,
Lebih bijak menurut saya bagi kita untuk menghormati pendapat orang, sekalipun barangkali tidak sesuai dengan apa-apa yang kita fahami atau kita tidak sependapat..
Saya disini mengajak anda untuk berpikir kritis, namun santun, tanpa harus menyalahkan pendapat yang berbeda apalagi menghakimi sebagai sesat dlsb..
Ustadz Qurais hanya menjelaskan bahwa itu Fikih/Fiqih, dan sekali lagi Fikih itu Pendapat. Dan pendapat Ulama tentang Jilbab ada bermacam-macam. Batasan Jilbab itupun ada perbedaan pendapat diantara Ulama.
Menurut ust Quraish, ayat-ayat al-Qur'an yang berbicara tentang pakaian wanita (Q.S. 33:59, 24:31) mengandung aneka interpretasi. Belum lagi konteks sosio-historis masyarakat Arab yang menjadi kunci karakteristik pakaian jilbab itu sendiri. Hadits-hadits yang mengungkapkan tentang ketentuan pakaian pun tidak kalah peliknya, mengingat diferensiasi keabsahannya dari segi matan (redaksi hadits), maupun sanad-nya (riwayat hadits) untuk pembahasan tentang batas-batas aurat wanita, terdapat ketidaksepakatan tentang nilai ke-shahihannya. Dengan demikian, kesimpulan beliau, ketetapan hukum tentang batas yang ditoleransi dari aurat atau badan wanita bersifat zhanniy yakni dugaan.
Alla kulli hal, mari kita belajar menghormati Pendapat Ulama, sekalipun kita tidak setuju, dan hindari menghakimi salah atas pendapat tersebut, apalagi menghakimi Ulamanya.
Benar atau salah, sebaiknya kita kembalikan saja semua kepada Allah SWT, karena hanya DIA Hakim yang Maha Adil.
Semoga bermanfaat ya.
Wassalamualaikum wr.wb
Imam Puji Hartono (IPH)
i am sorry , tapi apa kredibiliti hamba ALLAH ni nak kata sedemikian?
i am a bit sceptical when comes to ulamak dari indonesia ni ...sebba i dunno depa ni bebetul practising islam as we did in malaysia ke like kalau mufti ke , apa apa ke kat Malaysia , we could certainly be clear on his pendidikan , study kat mana etc etc
ada eh pendapat ulama yg mengatakan jilbab tu tak wajib..? ada sape boleh qoute hadis2 tu?
btw quraish shihab ni bekas Menteri Agama Indonesia pada tahun 1998 semasa pemerintahan Soeharto.. tapi cuma sempat memangku jawatan tu selama 70 hari sahaja.. ada yg claim dia ni syiah..
Pemakaian tudung sebenarnya tiada didalam Al-Quran tetapi ada didalam Bible.
Corinthians 11.4-6 Every man who has something on his head while praying or prophesying disgraces his head. But every woman who has her head uncovered while praying or prophesying disgraces her head, for she is one and the same as the woman whose head is shaved. For if a woman does not cover her head, let her also have her hair cut off; but if it is disgraceful for a woman to have her hair cut off or her head shaved, let her cover her head."
Mengikut apa yang saya belajar, pemakaian jilbab (dan apa jua definisi bentuk pakaian yg menutup aurat) dijatuhkan hukum wajib pada zaman Rasulullah.
Pertama sekali ialah ayat alquran yang diturunkan kepada isteri rasululllah supaya menutup hingga ke bawah dada. W/pun ayat ini specific untuk isteri2 rasulullah, ianya adalah perintah yang sama bagi perempuan2 yang beriman kerana perempuan yang bercita-cita nak beriman tinggi, pastilah melihat kepada isteri2 rasulullah untuk mencapai tahap iman yang tinggi (selepas merujuk rasulullah).
Saya tak pasti hadith yang mana satu, tapi pernah dihuraikan suatu hadith mengenai seorang perempuan yang tak aware pasal perintah baru ni lintang pukang mencari kain untuk menutup aurat beliau.
Termasuk jugak hadith dimana asma ditegur mengenai apakah aurat yang perlu ditutup dan apakah bahagian yang boleh dilihat oleh lelaki ajnabi.
Disamping itu, (ni sekadar fakta2 yg saya pick up) latar belakang hadith awal islam yang "tidak" benarkan orang pompuan yang telah muslim pergi solat di masjid. Antara fakta sejarah pada ketika itu, tiada saf yang membezakan lelaki dan perempuan, malah perempuan2 yang baru syahadah ini datang solat dengan kepala togel. Pada ketika itu juga, tiada perintah kusyuk dalam solat, maka hadirin2 lelaki ni ada yang dok tenung pompuan2 free hair semasa solat.
AdamHood posted on 1-4-2013 11:26 PM
Pemakaian tudung tiada salahnya. Ianya adalah budaya orang arab dan ianya sangat sesuai dengan cuaca ...
Dalam Islam pemakaian tudung adalah wajib.
Perintah menutup aurat bukanlah sebab ianya budaya, kerana kalau ikut budaya arab jahiliah, yang pakai seksi meksi hari ni tulah budaya arab jahiliah. Pemakaian tudung dalam budaya arab jahiliah hanyalah satu persepsi yang salah.
Tutup litup nampak mata adalah gaya hidup yang diperkenalkan Islam. Perintah wajib menutup aurat diturunkan semasa Rasulullah.
Kalau nak bagi alasan "cuaca sesuai pakai tudung". Percayalah, waktu winter adalah waktu yang paling logic memakai tudung litup, so warm and comforting. Kenapa tak ramai pakai tudung masa winter especially non-muslim?
Wahai Bani Adam, Kami telah menurunkan kepada kamu suatu pakaian untuk menutupi bahagian-bahagian aib kamu, dan (pakaian) perhiasan, dan pakaian takwa - itu lebih baik; itulah satu daripada ayat-ayat Allah, supaya mereka mengingati
Katakanlah kepada orang-orang mukmin supaya mereka menundukkan pandangan mereka, dan menjaga kemaluan mereka; itu lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah menyedari apa yang mereka mengerjakan.
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, supaya mereka menundukkan pandangan mereka, dan menjaga kemaluan mereka, dan tidak menampakkan perhiasan mereka kecuali apa yang nampak daripadanya; dan hendaklah mereka membalutkan penutup pada dada mereka, dan tidak menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa suami mereka, atau anak lelaki mereka, atau anak lelaki suami mereka, atau saudara lelaki mereka, atau anak lelaki saudara lelaki mereka, atau anak lelaki saudara perempuan mereka, atau perempuan mereka, atau apa yang tangan kanan mereka memiliki, atau lelaki yang melayan mereka yang tanpa mempunyai keinginan seks, atau kanak-kanak kecil yang belum mengerti aurat (bahagian-bahagian sulit) perempuan; dan janganlah juga mereka menghentakkan kaki mereka supaya perhiasan mereka yang tersembunyi diketahui. Dan bertaubatlah semua bersama kepada Allah, wahai orang-orang mukmin, agar kamu beruntung.
Bagi perempuan-perempuan yang melewati umur mengandung, dan tiada harapan untuk berkahwin, tidak ada kesalahan ke atas mereka untuk menanggalkan pakaian mereka, tanpa menunjuk-nunjukkan perhiasan; tetapi jika mereka menahan, adalah lebih baik bagi mereka; dan Allah Mendengar, Mengetahui.
Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isteri kamu, dan anak-anak perempuan kamu, dan perempuan-perempuan mukmin, supaya mereka merapatkan jilbab mereka pada mereka; demikian itu lebih mudah bagi mereka untuk dikenali, dan tidak diganggu. Allah adalah Pengampun, Pengasih
AdamHood posted on 3-4-2013 02:03 AM
AL A'RAAF (7:26)يَا بَنِي آدَ  ...
yes!!..ini adalah terbaik..tetaplah perintah n larangan-Nya...semua ada dlm AlQuran....
ni sesuai untuk sapa2 nk sll ty apa bukti menutup aurat/bertudung dsb...
terima kasih..
Cuaca dinegara Arab sesuai untuk memakai tudung kerana itu ia dijadikan budaya mereka. Negara Arab adalah kawasan gurun padang pasir. Dengan suhu mencecah 50-54 darjah Celsius pada musim panas dan 8-20 darjah Celsius pada musim sejuk. Pada musim panas menutup tubuh badan adalah idea yang baik untuk melindungi badan dari terdedah dengan panas yang melampau. Hujan disana sangat sedikit dan sekali sekala berlaku ribut pasir. Jika kita berjalan dikawasan padang pasir tanpa menutup rambut. Pasir halus yang ditiub angin akan melekat dirambut kita dan menyebabkan rambut kita menjadi keras kerana rambut telah diliputi pasir, kerana itulah pemakaian tudung menjadi budaya masyarakat Arab disana.
AdamHood posted on 3-4-2013 02:03 AM
AL AHZAB (33:59)
أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isteri kamu, dan anak-anak perempuan kamu, dan perempuan-perempuan mukmin, supaya mereka merapatkan jilbab mereka pada mereka; demikian itu lebih mudah bagi mereka untuk dikenali, dan tidak diganggu. Allah adalah Pengampun, Pengasih
Tafsir Ibn Kathir berkaitan ayat di atas (In English)
Here Allah tells His Messenger to command the believing women -- especially his wives and daughters, because of their position of honor -- to draw their Jilbabs over their bodies, so that they will be distinct in their appearance from the women of the Jahiliyyah and from slave women. The Jilbab is a Rida', worn over the Khimar. This was the view of Ibn Mas`ud, `Ubaydah, Qatadah, Al-Hasan Al-Basri, Sa`id bin Jubayr, Ibrahim An-Nakha`i, `Ata' Al-Khurasani and others. It is like the Izar used today. Al-Jawhari said: "The Jilbab is the outer wrapper. `Ali bin Abi Talhah reported that Ibn `Abbas said that Allah commanded the believing women, when they went out of their houses for some need, to cover their faces from above their heads with the Jilbab, leaving only one eye showing. Muhammad bin Sirin said, "I asked `Ubaydah As-Salmani about the Ayah:
AdamHood posted on 17-10-2013 05:56 PM
Jilbab pada pandangan orang Arab
Bagi pendapat saya, memandangkan kita dalam forum agama dan merujuk ayat quran tertentu, yang terbaik adalah merujuk pada ugamawana/ahli tafsir mengenai JILBAB yang dibayangkan/being defined dalam ayat2 quran.
JILBAB yang bergambar ni setakat apa orang arab/orang benua afrika biasa faham, bukan dalam konteks agama islam.
Kena bezakan budaya arab dan budaya islam yang diapproved/diberi contoh Rasulullah. Tak semua budaya arab diendorse, tak semua budaya non-arab direject oleh Rasulullah.