CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 10300|Reply: 105

[Tempatan] Basuh berak jangan sampai terbatal puasa, pesan ustazah

  [Copy link]
Post time 19-3-2024 09:33 AM | Show all posts |Read mode
Edited by maklukpenggoda at 19-3-2024 10:00 AM

Sepanjang tempoh berpuasa pada waktu siang hari, terdapat beberapa ‘larangan’ atau perkara yang tidak boleh dilakukan yang dikhuatiri akan membatalkan puasa anda. Mungkin perkara tersebut sudah jelas pemahamannya namun ramai yang tidak sedar bahawa ada satu perkara yang dikira kecil seperti mencuci lubang dubur secara berlebihan akan membatalkan puasa!

Sudah semestinya anda mahu kawasan dubur menjadi bersih selepas buang najis besar atau kecil namun jangan terlebih cuci kerana tindakan anda akan menyebabkan puasa terbatal. Berikut merupakan penjelasan dari Ustazah Thaniah di laman Tiktoknya dan ternyata ramai yang baru cakna tentang perkara ini.

Menurut perkongsian dari Ustazah Thaniah di laman Tiktoknya ketika memberi penjelasan kepada orang ramai, perkara ini mungkin nampak ringan dan leceh namun boleh membatalkan puasa anda. Antara perbuatan yang sering dilakukan apabila membasuh dubur selepas buang air besar atau berak adalah memasukkan jari ke dalam lubang dubur kerana dikatakan akan lebih bersih cucian sedangkan perkara itu tidak wajib.

Untuk pengetahuan anda, BATAL puasa jika masuk sesuatu ke dalam rongga terbuka contohnya, lubang dubur anda. Bukan sahaja ketika buang air besar malah ketika buang air kecil juga buat kaum wanita. Bahkan, ramai yang tidak tahu bahawa najis yang sudah keluar tetapi tidak lancar dan masuk semula ke dalam lubang dubur juga dikhuatiri dapat membatalkan puasa. Baru tahu!

Jadi, apa yang anda perlu lakukan apabila berlaku situasi ini semasa membuang air besar dan mengalami sembelit adalah tekan atau urut bahagian ari-ari di bawah perut secara perlahan. Selalunya, najis akan keluar dengan lebih lancar apabila anda lakukan pergerakan ini.



This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-3-2024 10:00 AM | Show all posts
ultra78 replied at 19-3-2024 07:22 PM
First time aku dengar basuh berak sampai jolok ke dalam dubur. Ada ye orang buat mcm tu? Atau dia so ...

kt opis aku ada brader ni berak tandas cangkung, siap bawak sabun botol cuci tangan kt sinki tu bawak masuk jamban...
mmg dia basuh pakai air yg banyak siap berbunyik pap..pap..pap...

member2 kt opis pn bercerita , abg ni kalo basuh berak bunyi pap pap pap...

tu la aku rasa tak perlu basuh smpai korek...


Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2024 09:35 AM | Show all posts
Saya nasihatkan silakan guna batu sahaja!
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2024 09:37 AM From the mobile phone | Show all posts
Ustazah Dubur

Ustazah Jolok Dubur
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2024 09:39 AM From the mobile phone | Show all posts

N

Ustazah Kentut Faraj Part 3

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2024 09:46 AM | Show all posts
Terima kasih TT ke atas info yang dikongsikan
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 19-3-2024 09:59 AM From the mobile phone | Show all posts
Dh berlawan ngn setajah lg sorg bkesah tentang lobang depan & belakang
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2024 10:03 AM | Show all posts
boikot berak...!
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-3-2024 10:03 AM | Show all posts
boikot basuh berak
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2024 10:12 AM From the mobile phone | Show all posts
Mudahkan lah jangan disusahkan... Mende apa nak jolok beria². Yakin bersih memadai.
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2024 10:14 AM | Show all posts
jolok menjolok ni mungkin sesetengah org buat sebab pe'el..yakni habit...
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2024 10:19 AM | Show all posts
tak sakit ke jolok masuk dalam lubang tu?
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2024 10:53 AM | Show all posts
ada ke dah berak separuh jalan taik masuk balik??

kena adakan kelas meneran
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2024 11:38 AM From the mobile phone | Show all posts
Geng planta:
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2024 12:25 PM | Show all posts
Dah sudah, lepas ni ramai pulak was2 taik masuk balik ke tak, taik keluar habis ke tak.
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2024 12:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada ke orang berak tahi keluar sedut masuk balik. Rasanya time sembelit pun tak pernah mcm ni.  Bukan nak ckp makin hari makin org melayu islam ni mcm yahudi dlm quran tu. Semua nak tanya lepas tu bila dah susah nak buat terus tak buat.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-3-2024 01:24 PM | Show all posts
habisss...lekat nama setazah jolok jari
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2024 01:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada ke org jolok jubor bila berak ? ….
Yg pelik pelik aje laaa …
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2024 01:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Kak-Rohana replied at 19-3-2024 01:24 PM
habisss...lekat nama setazah jolok jari

Nama pun Ustazah Tahinah

Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2024 01:30 PM From the mobile phone | Show all posts
adelea replied at 19-3-2024 01:28 PM
Ada ke org jolok jubor bila berak ? ….
Yg pelik pelik aje laaa …

Tanya @Kurex dan @eragon
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2024 01:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Kak-Rohana replied at 19-3-2024 01:24 PM
habisss...lekat nama setazah jolok jari

Ustazah pakar berak.

Belajar teknik meneran yang betul menurut syarak.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

24-6-2024 09:14 PM GMT+8 , Processed in 0.088782 second(s), 56 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list