CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 3313|Reply: 5

Future Student: Learner or a Prospect Customer???

[Copy link]
Post time 19-2-2011 11:35 AM | Show all posts |Read mode
Sekadar membuka persoalan ini kepada semua memandangkan kita sering beranggapan pelajar adalah 'pelanggan' yang perlu diberi layanan sebagai pertukaran kepada wang yang dibayar (yuran dll) selama ini.
Benarkan pelajar adalah pelanggan? Atau adakah mereka sepatutnya bersifat sebagai 'muaddab' (orang yang menerima adab) atau manusia yang diserahkan kepada guru dengan penuh kepercayaan untuk di 'didik dengan adab'?...

Implikasi pelajar sebagai pelanggan, menyebabkan guru (muaddib) hilang hak untuk 'melentur dan mencorakkan' pelajar seperti yang sepatutnya....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-2-2011 05:52 PM | Show all posts
guru plak camno

pengajar ke pendidik?

kalo pengajar..makan ngaji

kalo pendidik..makan ati
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 20-2-2011 09:49 PM | Show all posts
aji... ni kena buka topik lain ni....

mohon pandangan...
Reply

Use magic Report

Post time 8-4-2011 11:52 AM | Show all posts
Jika pelanggan pun, kepuasan pelanggan adalah piagam..penggubalan piagam perlu ada JERIS..baru terbentuk insan yang seimbang...
Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2011 11:01 AM | Show all posts
zaman sekarang ni kan, bidang pelajaran dah jadi satu cabang bisness yg menguntungkan.
Reply

Use magic Report

Post time 5-6-2011 03:36 AM | Show all posts
pada aku pelajar adalah pelajar dan bukan pelanggan.. wang yang dibayar sebagai yuran tu atau byrn yang lain2 adalah satu pengorbanan sebagai seorang pelajar untuk menimba ilmu. setiap ape yg kite buat perlukan pengorbanan..

jadi mengapa mesti kite anggap pelajar itu pelanggan? dan disebabkan gelaran pelanggan itulah yang telah mewujudkan jurang antara pengajar dan pelajar. sebab itulah sekarang ni banyak masalah pelajar yang berkelakuan tidak sopan kepada guru. mereka anggap diri mereka pelanggan, jadi kehendak mereka mesti diutamakan. perkara ini adalah satu salah paham kepada pelajar.

mmg tak dinafikan bahawa skrg nih pelajaran adalah satu perniagaan kerana dalam perniagaan, peniaga yang kuat dan sentiase berusaha akan terus berdiri berbanding dgn peniaga yang lemah dan kurang bijak merancang strategi. begitu juga dgn pelajar, mereka yang gigih berusaha akan mencapai kejayaan berbanding dgn yang malas berusaha. jadi tak byk yang berbeza antara pelajar dgn  peniaga. cuma mereka berasal dari landasan yang berbeza saje.

jd, pelajar harus sedar tanggungjawab mereka sebagai seorang penuntut ilmu. bukan hanya sekadar melepaskan batuk di tangga.
Reply

Use magic Report

Follow Us
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

12-5-2024 07:05 AM GMT+8 , Processed in 1.074723 second(s), 33 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list