CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 4639|Reply: 25

bas ekspress di highway tiada kesedaran

[Copy link]
Post time 4-12-2010 10:56 PM | Show all posts |Read mode
baru baru ni kita banyak dikejutkan dengan peristiwa tragedi kemalangan. tp kalau kita lihat macam tiada penghujung.sedar 2-3 hari jer pastu bawak laju lg...saya selalu menggunakan highway dan nengok bas memang laju berdesup..geram jer nengok.kekadang saja high beam lampu bg dia sedar tp bagai mencurah air di daun keladi...jgn mara yer...tp x semua ler pemandu mcm tu tp dalam 10-20 bas mingkin 1 ler yg berhemah...isk isk..apa pendapat anda?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-12-2010 08:17 AM | Show all posts
Memang pun......
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2010 10:08 AM | Show all posts
1st nak kejor trip & 2nd mmg kaki speed punya drebar

tp yg aku heran, dia org yg naik dlm bas tu x perasaan ke bila bas bw laju giler, dah accident baru nak cite

lain kali pakat je ramai2, kalu driver bw laju, ramai2 penumpang  luku kepala dia

sbb dia buka bw lori ayam, tp nyawa penumpang
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 6-12-2010 10:13 AM | Show all posts
rasa penumpang kalau separuh kedepan sedar sbb dia kalau lebih had laju dia akan bunyi biip bipp tp biasa diaorg wat x tau sbb kalau tegur pun bagai mencurah air di daun keladi..
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2010 10:34 AM | Show all posts
biasanya...kalau ada penumpang yang tegur...bukannya depa reti bahasa nak slow...makin dibawak laju ada la....ego penumpangh bas ni tinggi...takleh nak ditegur...kalau ada driver yang merokok....lagi ditegur....lagi byk dihisapnya....memeritkan....kalau sebelum tegur depa bukak tingkap skit bg asap keluar...lepas ditegur...dgn sengaja je depa tutup tingkap bagi asap memenuhi ruang dalam bas...

disebabkan masalah ni lah ramai penumpang yang tak berani bersuara..penumpang plak konpem makin takut sbb stereng bas tui ditangan badigol2 ni......nak tak nak terpaksa memendam rasa...
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2010 10:38 AM | Show all posts
aku bg cdg, mana driver bas bw laju, penumpang terus je call mana2 balai polis terdekat

atau sms je rakan cop, contoh POLISSEL (POLIS SELANGOR) > ADUAN,
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 6-12-2010 10:43 AM | Show all posts
dan aku nak bagi cadangan gak.....tampal stiker besar kat depan bas " Jika saya memandu dengan cara merbahaya/Laju , sila call/SMS ke nombor ini..."

takpun lekat stiker ni kat setiap seat....sbb kalau letak kat depan Bas mebe pemandu bas leh senang2 blocking atau buang stiker tu....takpun dekat tiket yang dibeli dah bagi peringatan ..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 6-12-2010 10:44 AM | Show all posts
bukti x da..hrtu penah tedengar ketua pengarah jpj cakap kalau jumpa bas bwk laju amik gambar..tp boleh ker gambar tu membuktikan bas bwk laju pastu semua org x tahu salurannya..rasa promosi dari pihak berkuasa kene lebih mantap kot..bgtau a to z caranya....aku sib baik x da kamera kalau ada memalam kalau bedesup tu saja wat2 amik gambo kuarkan flash bnyak bg dia perasan mcm ada org amik gambar bg tersedar dari lamunan kelajuan sekejap pemandu bas tu..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 6-12-2010 10:49 AM | Show all posts
kenapa lebih mudah jadi driver bas dari jadi pilot? seharusnya 1 menda yg paling penting dalam menjadi pemandu kenderaan awam tak kiralah bas, teksi, atau kapal terbang, ialah memastikan penumpang selamat. dalam bas ada kira2 36 nyawa yang pemandu pegang. dalam teksi maksimum ada 5, dalam kapal terbang, beratus. jadi kenapa syarat kelayakan untuk menjadi pemandu bas tak dititikberatkan dalam undang2 berbanding nak jadi pilot? mereka masih lagi memandu masyarakat ke destinasi dan kita semua maklum, kapal terbang ialah sistem pengangkutan paling selamat kat dunia. bas... atas jalan raya. jadi risiko lebih tinggi.




kita pandang ringan perihal siapa yang memandu kenderaan pengangkutan awam di darat sebab ramai yang anggap semua orang yang ada lesen bas boleh bawak bas ekspres. sama macam sume yang ada lesen kereta boleh memandu. lagi satu, mungkin kos untuk gantikan bas jauh lagi rendah berbanding kapal terbang, sebab tu la kot tak tekankan sangat sape yang jadi driver bas ekspres. asal boleh jalan sudah.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2010 11:10 AM | Show all posts
bukti x da..hrtu penah tedengar ketua pengarah jpj cakap kalau jumpa bas bwk laju amik gambar..tp bo ...
hisyam5789 Post at 6-12-2010 10:44 AM



    mebe pengarah JPJ tu silap cakap kot...heheheh...buklan amik gambar tp amik Video....baru bukti jelas...
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2010 02:46 PM | Show all posts
pengalaman naik bus....pemandu sendiri cakap kalo ikot had laju yang ditetapkan,jawabnyer lambatlah nak sampai...dia cakap nak sampai awal atau lambat?apa lagi polis yang kebetulan naik bas tu ader urusan kecemasan dekat KL..terus suruh pemandu tue bawa laju-laju...
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2010 03:21 PM | Show all posts
teringat balik masa selalu ulang alik dr Penang -KL masa Study dulu....siap Drebar bas tu tanya kat penumpang ( tak ramai...ada le dalam 15-20 org ) nak sampai awal ke....atau lambat....selalunya kitaorg cakap sampai awal sgt pun bukannya ada pekdah pun...terpaksa lepak kat Puduraya sampai pagi ( selalunya plg cepat dr Penang bertolak kul 12.00 sampai KL kul 3.30 pg )

Kalau kitairg dah cakap sampai lewat pun takper....tu dia....nak dekat2 kul 6.30 baru sampai....mmg bawak slow tahap cipan...
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2010 11:09 PM | Show all posts
bg pendapat midar..
mentaliti & education level sbnrnyer memainkn peranan yg penting..
x kira la apa pekerjaan sekalipon..
drebar bus, lory, taxi, train or kapalterbang...
kalo mentaliti dioarg rendah..
buat la mcm mn pon...
kadar kemalangan tetap akan tinggi jugak...

tgk mcm mn syarat yg dikenakn utk jd pilot?
how dioarg overcome bl aircraft dioarg ader problem??
tu la yg membezakan drebar2 ni semua..
midar bkn pandang rendah pada drebar2 ni semua..
semua org ader t/jwb masing2..
diaorg jugak penting utk pembangunan negara..

kerajaan kena cr jln mcm mn nk overcome problem ni..
reduce speed, letak pegawai dlm bus, kotak itam..
for me.. tu bkn penyelesaian yg terbaik selagi
mentaliti tak diubah...
selagi otak diaorg x dioverhaul..
selagi tu lah kadar kemalangan akan bertambah..
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2010 11:10 PM | Show all posts
Reply 12# medangmru

pernah naik bus konsortium express..
dr taiping ke kl 2 jam 30 min...
Reply

Use magic Report

Post time 7-12-2010 01:37 AM | Show all posts
dulu bukan ader ura2 ke nk pasang alat yg boleh hadkan kelajuan bas tu?
Reply

Use magic Report

Post time 7-12-2010 09:42 PM | Show all posts
aku bg cdg, mana driver bas bw laju, penumpang terus je call mana2 balai polis terdekat

atau sms  ...
TUKANGKEBUN Post at 6-12-2010 10:38



   kekadang pnumpg pun sme gak...nk balek kpg cpt2...depa x kesah la yg bwak cpt nih....lagi2 bus 2 tingkt..perhhh...da bape kali da kne ccuk..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 20-12-2010 08:11 PM | Show all posts
baru jer bincang hari ni berlaku lg pasal bas kali ni 20 lebih mangsa...aduii
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2010 05:37 PM | Show all posts
dalam malaysia, selagi mana xde VIP yang terlibat, memang xkan amik port
statement ni memang agak provokatif, tapi ni la hakikatnya

kalau ada anak tan sri terlibat, mungkin akan ada tindakan drastik akan diambil
tindakan tu plak, selalunya hangat2 tahi ayam je

teringat dulu
bas dipasang kotak hitam
bas akan kuar bunyi buzzer klu over speed
sekarang? dah xde

klu kat highway, kadang2 dah bawa 130km/j
tapi bas bagi high beam, duk cucuk kat belakang
so, bape laju bas? 150km/j? 160km/j?

dengar cite plak, staf yang keje kat puspakom asyik bertukar je
sebabnya, terlibat dgn rasuah waktu periksa kenderaan perdagangan
termasuk la bas dan lori
kes ni dah mcm never ending story
yg kena tanggung, dah tentu rakyat...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-12-2010 11:23 AM | Show all posts
benci kalau drive dkt dgn bas
suka cucuk2..
pastu bila org nak potong dia pun nak potong gak.hampeh~mentang2lah aku bw kancil je
Reply

Use magic Report

Post time 22-12-2010 11:32 AM | Show all posts
Kata setiap bas kene ada wajib 2 pemandu, tapi apasal kes terbaru kat Simpang Pulai tu ada 1 pemandu jek? ke den tersilap info.. btw kan kat Simpang Pulai tu memang ada manusia2 celaka yang saja membuat onar, senang kata diorang lah yang sebenarnya yang merancang kemalangan tu..

Tahun ni 4 kali den gi CH tu, 3 kali melalui Simpang Pulai (SP) dan sekali melalui Tapah tu pun 1st time pegi, kat SP tu banyak tow truck lepak kat tepi2 jalan saja tunggu musibah je dah ala2 malaikat nak mencabut nyawa.. sepanjang jalan yang sempit tu macam ada 1 lori bertindak sebagai dummy konon2 bawak barang berat, lori tu bergerak gila perlahan masa menaiki bukit tapi masa jalan lurus dia laju x nak orang potong.. nak di buat citer ada 1 kereta saga tension kot asyik membontot dia je memecut memotong lori tu, hampir2 je kereta saga tu masuk gaung dan melanggar kereta bertentangan, memang itu tujuan utama diorang nak bagi orang hilang sabar memotong dan kemudian berlakulah kemalangan.. ni den x cukup kosong ok, dah kat depan mata den sendiri, masa jalan biasa bukan mainlori tu memecut 90km/j x nak orang potong tapi bila menaiki bukit sikit atau jalan sempit dia perlahan kan kelajuan jadi 20-30km/j sapa yang x panas hati..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

16-11-2024 03:28 AM GMT+8 , Processed in 0.060079 second(s), 40 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list