CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 332|Reply: 0

Lotus Eletre EV dilancar di Malaysia

[Copy link]
Post time 15-4-2023 02:51 PM | Show all posts |Read mode


Pengimport dan pengedar jenama Lotus di Malaysia, Lotus Cars Malaysia, telah melancarkan Lotus Eletre, model SUV elektrik pertama keluaran jenama ini. Pernah didedahkan pada Oktober lalu, Eletre ditawarkan dengan dua pilihan enjin untuk tiga varian bagi pasaran Malaysia.

Eletre ditawarkan pada harga bermula RM578,000 untuk model asas, dari RM648,000 bagi Eletre S, dan dari RM798,000 bagi Eletre R. Kesemua versi dipadangkan dengan penjana kuasa dwi-motor, AWD, dengan varian asas dan Eletre S menghamburkan 605 hp dan tork 710 Nm, membolehkan ia dipecut dari 0-100 km/j dalam 4.5 saat dan pecutan antara 80-120 km/j dalam 2.2 saat, dengan kelajuan maksima cecah 258 km/j.

Sementara itu, model tertinggi Eletre R pula mampu menghasilkan 905 hp dan tork 985 Nm, dengan pecutan 0-100 km/j dalam 2.92 saat, 80-120 km/j di bawah 1.9 saat dan kelajuan maksima cecah 265 km/j, menjadikannya SUV elektrik penuh dwi-motor terpantas di dunia, menurut Lotus.

Kesemua varian menerima bateri 112 kWh, yang memberikan Eletre dan Eletre S jarak gerak hingga 600 km mengikut kitarab WLTP, sementara Eletre R pula dengan 490 km (WLTP). Manakala untuk asas sistem elektrik pula, Eletre diberikan seni bina elektrikal 800-volt yang membolehkan sistem pengecas pantas beroperasi serta menampilkan sistem agihan kuasa bervoltan tinggi berintegrasi. Ia boleh menyokong pengecas pantas DC 350 kW, dengan status pengecasan 10-80% dalam masa 20 minit. Manakala kadar pengecasan AC tertinggi pula cecah 22 kW.



Dari segi saiz, Eletre menampilkan dimensi 5,103 panjang, 2,135 mm lebar (termasuk kamera sisi) dan tinggi 1,630 mm tinggi dengan jarak roda 3,019 mm. Untuk memudahkan anda membayangkan saiz sebenarnya, Eletra adalah 507 mm lebih panjang dengan jarak roda 359 mm lebih jauh berbanding Honda CR-V.

Lima mod pemanduan turut diberikan secara standard – Range, Tour, Sport, Off-Road dan Individual, dengan Eletre R diberikan tambahan mod Track. Mod ini membolehkan larasan untuk beberapa fungsi termasuk stereng roda-belakang aktif, peredam adaptif dan kawalan anti-olengan aktif serta prestasi casis yang lebih baik, serta membuka sepenuhnya gril hadapan aktif bagi menghidupkan launch control untuk prestasi jentera sepenuhnya.

Eletre juga tampil dengan sistem suspensi udara bersama penyerap hentak adaptif serta gandar belakang jenis lima-sambungan secara standard. Untuk sistem yang lebih bagus, pembeli boleh memilih opsyen untuk fungsi ketinggian aktif, stereng untuk gandar belakang, sistem penstabil oleng aktif dan juga torque vectoring menerusi sistem brek.

Untuk pasaran Malaysia, Eletre turut diberikan set roda tempaan 10-jejari 22-inci yang membaluti tayar Pirelli P Zero. Manakala Eletre R pula menerima tayar P Zero Corsa berukuran 275/35 di hadapan dan 315/30 di belakang dengan roda aloi tempaan 23-inci dalam rona hitam berkilat. Terdapat lima rekaan roda turut ditawarkan.

  

Perbezaan varian bagi Eletre juga disumbangkan oleh warna brek kaliper; dengan varian asas menerima kaliper hitem, manakala S dan R pula diberikan kaliper dengan beberapa pilihan warna.

Kelengkapan luaran standard bagi Eletre ialah lampu utama LED matriks dengan lampu nyalaan siang dan lampu LED, pencahayaan welcome-home, tailgate kuasa bebas tangan dengan memori ketinggian bukaan, dan heated washer jets. Varian Eletre S dan R pula menerima ciri tambahan termasuk cermin sisi auto-kelam, kaca privasi belakang dan pintu penutupan lembut, dengan Carbon Pack standard untuk Eletre R.

Di dalamnya, kesemua varian Eletre menerima bentangan lima-tempat duduk, dengam kapasiti penyimpanan barangan cecah 688 liter dengan semua kedudukan tempat duduk dalam keadaan normal, dan boleh ditambah sehingga 1,532 liter jika tempat duduk belakang dibaringkan. Pek Executive Seat juga diberikan secara pilihan, di mana ia memberikan bentangan empat-tempat duduk.

Eletre turut tampil dengan sentuhan minimalis bersama papan pemuka yang direka elemen melintang dan berlapis yang kelihatan bersambung dengan panel pintu, dan juga konsol tengah “terapung”. Sebuah skrin sesentuh OLED 15.1-inci diletakkan di tengah-tengah papan pemuka, yang direka dengan antara muka diinspirasikan dari permainan video dan turut menampilkan model 3D kereta berkenaan.



Lotus menggunakan bahan gentian mikro pada titik-titik sentuh utama dalam kabin Eletre ini, bersama uphosteri gabungan bulu yang dikatakan 50% lebih ringan berbanding kulit. Trim karbon yang digunakan pula dihasilkan dari bahagian hujung kemasan dari produksi gentian karbon, dimampatkan dalam resin bagi memberikan hasil akhir seperti marmar.

Menurut Lotus, 95% fungsi pada skrin tersebut dapat diakses hanya dengan tiga tap. Sistem infotainmennya menggunakan Lotus Hyper OS yang memberikan kuasa pemprosesas dari unit Qualcomm 8155 system-on-chip. Manakala di hadapan pemandu dan penumpang hadapan masing-masing turut diberikan skrin nipis. Skrin untuk pemandu berfungsi sebagai paparan instrumen yang turut disokong dengan paparan head-up dengan teknologi AR.

Selain itu, ia juga diberikan kemaskini perisian OTA dengan sokongan 5G, yang membolehkan pengguna mengunci dan membuka kunci kenderaan dengan menggunakan telefon pintar menerusi aplikasi yang disertakan.

Untuk keselamatan, Eletre dilengkapi pek ADAS yang boleh dikemaskini menerusi perisian OTA. Kesemua varian turut menerima kawalan kelajuan adaptif pintar (ACC), sistem pemantauan pemandu, amaran pelanggaran belakang, kepekaan trafik lintasan belakang (RCTA), kepekaan trafik lintasan hadapan (FCTA), Bantuan Kekal Lorong dengan amaran ketibaan lorong dan pengelak (LKA+), pengesan titik buta, informasi isyarat trafik (TSI), bantuan parkir belakang dan hadapan dan juga bantuan parkir visual.

    

Eletre ini juga menggunakan jumlah penderia lidar yang agak banyak. Ia diletakkan pada bahagian atas cermin hadapan dan belakang serta di atas kedua-dua ruang roda hadapan – menampilkan rekaan yang boleh disorokkan, menjadikan ia model produksi pertama menggunakan rekaan sedemikian.

Pembeli boleh memilih beberapa pek pilihan termasuk Lotus Dynamic Handling Pack, Ceramic Brake Pack, Executive Seat Pack, Comfort Seat Pack, Carbon Fibre Pack, Extended Carbon Fibre Pack dan Interior Carbon Fibre Pack, serta Parking Pack dan Highway Assist Pack untuk set ADAS.

Sejumlah enam warna luaran pilihan ditawarkan untuk Electre iaitu Natron Red, Galloway Green, Stellar Black, Kaimu Grey, Blossom Grey dan Solar Yellow. Ia turut diberikan waranti pengilang lima-tahun, 150,000 km dan waranti bateri selama lapan-tahun, 200,000 km.

Eletre menerima sambutan yang menggalakkan di Malaysia dan setakat ini sebanyak 140 unit tempahan telah diterima, dari 200 unit peruntukan untuk negara ini bagi tahun 2023. Sekali lagi dimaklumkan, Eletre ditawarkan pada harga bermula RM578,000 untuk model asas, dari RM648,000 bagi Eletre S, dan dari RM798,000 bagi Eletre R.

https://paultan.org/2023/04/13/l ... 0-km-rm578k-rm798k/

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

28-4-2024 12:46 PM GMT+8 , Processed in 0.422880 second(s), 27 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list