CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 320|Reply: 1

BYD Atto 3 Standard Range

[Copy link]
Post time 13-4-2023 03:49 PM | Show all posts |Read mode

BYD Atto 3 dilancarkan untuk pasaran tempatan pada Disember tahun lalu. Namun, daripada dua varian yang ditawarkan, kita hanya selalu ditunjukkan varian paling tinggi, BYD Atto 3 Extended Range (ER) yang dijual pada harga RM167,800k. Maka kali ini, kami bawakan pula anda mendekati varian kedua yang lebih rendah, Atto 3 Standard Range (SR) yang dijual pada harga RM149,800 — tidak termasuk insuran.

Versi SR datang dengan bateri 49.92 kWh dengan jarak 410 km (NEDC, 345 km WLTP), manakala versi ER dengan bateri 60.48 kWh, dengan jarak perjalanan 480 km (NEDC, 420 km WLTP). Kedua-dua bateri ini disambungkan kepada motor elektrik di depan yang menjana 204 PS/310 Nm. Pecutan 0-100 km/j adalah dalam masa 7.3 saat bagi kedua-duanya. Hanya jarak perjalanan yang membezakan antara dua versi tersebut.



Atto 3 dibangun menggunakan binaan 400V dan boleh dicas menggunakan pengecasan AC (Type 2) sehingga 7 kW dan juga pengecasan pantas DC (CCS2), dengan kadar maksimum antara 70 kW (SR) atau 80 kW (ER), mengikut kapasiti baterinya. Dengan input lebih tinggi itu, kadar pengecasan 0-80% boleh dicapai dalam masa hanya 45 minit. Turut tersedia ialah fungsi V2L kereta ini untuk membolehkannya membekalkan kuasa kepada peranti lain.

Atto 3 menggunakan bateri Blade Lithium Iron Phosphate (LFP), yang dihasilkan oleh BYD sendiri, dan membezakannya daripada EV lain dalam pasaran. Kelebihannya, jarak penggunaan maksimum boleh dicapai seperti yang tertera di atas.



Walaupun menjadi varian lebih rendah, SR lengkap dengan pelbagai ciri. Antaranya, bumbung panoramik, cermin sisi dengan pemanas, panel instrumen digital 5.0-inci, kerusi balutan kulit tiruan, kerusi pemandu larasan enam-hala (empat-hala untuk penumpang), kamera 360-darjah, peninjau tekanan tayar, brek parkir elektronik dengan auto hoold, lampu utama dan lampu belakang LED serta lampu depan adaptif.

Turut ada ialah pendingin automatik dan kad kunci NFC. Sambungan Apple CarPlay dan Android Auto pula tanpa wayar (AA tanpa wayar akan tiba pada suku kedua 2023). Tersedia juga dash-cam binaan dalam dan enam pembesar suara. Skrin tengah boleh pusing dengan saiz 12.8-inci pula adalah standard untuk semua.



Apa bezanya dengan ER yang harganya lebih RM18k? Senarainya termasuklah pintu ruang belakang elektronik, lampu suasana pelbagai warna di pemegang pintu dan lapan pembesar suara dengan audio “Dirac HD”, penapis udara PM 2.5, pengecas telefon tanpa wayar dan rim 18-inci dengan tayar 215/55. SR menggunakan rim 17-inci dengan rekaan konvesional — itu saja beza luaran antara SR dan ER.

Untuk aspek keselamatan, kedua-duanya datang dengan kelengkapan yang sama: kereta dengan penarafan Euro NCAP lima-bintang ini lengkap dengan tujuh beg udara, sistem ADAS lengkap dengan ciri Stop/Go untuk ACC dan amaran bukaan pintu adalah standard. Isofix pula ada tiga.

Anda rasa berbaloi untuk beli SR dengan penjimatan kos RM18k dan kurang 70 km jarak berbanding ER? Ikuti juga pengalaman pandu uji kami dengan versi ER di sini.

https://paultan.org/2023/04/11/b ... ge-ev-bawah-rm150k/

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-4-2023 12:03 PM | Show all posts
cantik.. pernah nmpk atas jalan.. warna merahh
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

28-4-2024 07:56 AM GMT+8 , Processed in 0.059198 second(s), 31 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list