CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 949|Reply: 10

[Dunia] Tembakan di Louisville — secara langsung melalui instagram: Connor Sturgeon, 25, dinamakan sebagai penembak 4 pekerja bank

[Copy link]
Post time 11-4-2023 07:49 AM | Show all posts |Read mode
Tembakan di Louisville — secara langsung melalui instagram: Connor Sturgeon, 25, dinamakan sebagai penembak 4 pekerja

Seorang pekerja yang tidak berpuas hati selepas dipecat dikenali sebagai Connor Sturgeon, 25, membunuh empat orang dalam satu kejadian tembakan beramai-ramai di sebuah bank di Louisville, Kentucky, sebelum ditembak mati di tempat kejadian.

Kejadian tembakan berlaku kira-kira jam 8.30 pagi Isnin di Old National Bank di pusat bandar Louisville apabila pegawai menjawab laporan mengenai kemungkinan adanya berlaku tembakan.

Pegawai tiba di tempat kejadian di mana mereka terserempak dengan suspek dan berbalas tembakan.

Sturgeon dibunuh oleh polis di tempat kejadian.

Jabatan Polis Metro Louisville mengesahkan bahawa empat lagi mangsa terbunuh, manakala sembilan lagi - termasuk seorang pegawai polis - telah dibawa ke hospital kerana kecederaan mereka.










Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 11-4-2023 08:14 AM | Show all posts
Edited by plywood at 11-4-2023 08:17 AM

Terkini: Penembak Louisville, Connor Sturgeon, 25, menyiarkan pembunuhan beramai-ramai secara langsung di Instagram selepas meninggalkan nota kepada ibu bapanya memberitahu mereka dia akan menyerang bank itu selepas dia dipecat.

Lelaki bersenjata di Louisville yang menembak mati empat pekerja bank menyiarkan secara langsung pembunuhan beramai-ramai itu dan meninggalkan nota kepada ibu bapanya mengatakan dia akan melakukan serangan berikutan pemecatannya, seperti yang telah didedahkan dalam berita.

Connor Sturgeon, 25, menyerbu Old National Bank sejurus selepas 8.30 pagi Isnin - kira-kira setengah jam sebelum cawangan pusat bandar dibuka kepada orang ramai.

Mangsa termasuk rakan rapat gabenor Thomas Elliott, 63, dan tiga lagi pekerja bank, Joshua Barrick, 40, Juliana Farmer, 45, dan James Tutt, 64.

Sturgeon melakukan serangan dengan senapang serangan jenis AR-15 selepas sebelum itu membuat beberapa siri siaran Instagram yang tidak menyenangkan termasuk satu yang berkata: 'Mereka tidak akan mendengar kata-kata atau protes. Mari kita lihat jika mereka mendengar ini.' Dia 'dineutralkan' oleh polis selepas mencederakan sembilan mangsa lain.



AR-15

Semasa penembakan itu dilaporkan terdengar pada pengimbas suara polis bahawa Sturgeon 'kelihatan bertindak berani mati' dan menghantar mesej kepada rakannya bahawa dia akan 'menembak bank itu.'

Polis mengesahkan kepada CNN bahawa Sturgeon telah dimaklumkan dia akan dipecat dan dia telah meninggalkan nota kepada ibu bapanya yang menyatakan dia akan menyerang bank itu.


Connor Sturgeon, 25, has been identified as the shooter at the Old National Bank on Monday


Sturgeon is pictured here right with his father, Todd, mother, Lisa, and his younger brother Cameron
Blood was seen on the steps outside the Old National Bank in Louisville on Monday morning

Tembakan melibatkan orang ramai adalah yang ke-146 di Amerika pada 2023 - lebih banyak daripada jumlah hari tahun ini - dan berlaku hanya beberapa minggu selepas penembakan sekolah di Nashville, hanya tiga jam memandu dari Louisville.

Joe Biden kemudiannya menyalahkan Republikan kerana gagal membanteras wabak keganasan senjata api.

'Berapa ramai lagi rakyat Amerika yang mesti mati sebelum Republikan dalam Kongres akan bertindak untuk melindungi komuniti kita?' Presiden berkata. 'Sudah lama kita memerlukan penyimpanan senjata api yang selamat. Memerlukan pemeriksaan latar belakang untuk semua penjualan senjata api. Hapuskan imuniti pengeluar senjata api daripada liabiliti. Kita boleh dan mesti melakukan perkara ini sekarang.'


Sturgeon dilahirkan dalam kelas pertengahan di Floyd's Knob, Indiana, di mana pada 6ft4ins, dia adalah pemain bola keranjang bintang di Floyd Central High School.

Bapanya Todd berkhidmat sebagai jurulatih dan meletak jawatan dari sekolah itu pada 2022 dengan menyatakan dia mahu meluangkan lebih banyak masa bersama keluarganya.

Rakan-rakan hari ini berkata mereka 'tidak pernah menyangka' Sturgeon mampu melakukan serangan sedemikian.

Seorang lagi mencadangkan bahawa beberapa siri gegaran(kemalangan) yang dialaminya dalam kerjaya sukan sekolahnya mungkin menyumbang kepada pemikirannya.

Lelaki berusia 25 tahun itu menghadiri Universiti Alabama sebelum menghadiri Sekolah Siswazah Perniagaan Manderson di kolej yang sama.



Beliau telah menjadi pekerja untuk Old National Bank sebagai Syndications Associate dan Portfolio Banker sejak Julai tahun lalu, menurut profil LinkedInnya.

Bekas rakan dan rakan sepasukan Sturgeon dari sekolah menengah menyifatkan lelaki bersenjata itu sebagai pintar, popular dan seorang atlet bintang dalam trek sekolah menengah, bola sepak dan bola keranjang.

Dia adalah pemenang NTSPY 2016 untuk Atlet Terbaik Trek Lelaki dan memenangi mahkota Wilayah Evansville dalam acara 400 meter semasa musim trek 2015 - 16, seterusnya menduduki tempat ke-20 dalam pertemuan negeri.

Sturgeon juga dinobatkan sebagai Cendekiawan Merit Kebangsaan pada 2015.

'Saya tahu semua orang selalu mengatakan sesuatu tentang penembak, tetapi saya benar-benar tidak akan pernah menjangka penembak adalah dia,' rakan sekelas yang tidak disebutkan namanya memberitahu Daily Beast.

Dia menyatakan bahawa Sturgeon sentiasa memakai topi keledar semasa permainan bola keranjang kerana dia telah mengalami banyak gegaran otak. Akaun Instagram yang nampaknya disukai oleh Sturgeon adalah di bawah nama pengguna 'Mr. Gegaran.'


Thomas Elliott, 63, one of Governor Andy Beshear's 'closest' friends, died Monday morning in the mass shooting at Old National Bank in Louisville, Kentucky


The shooting took place at Old National Bank in downtown Louisville shortly after 8.30am Monday

'Perkara besar yang saya terus ingat ialah pada tahun pertama sekolah menengah, kami bermain bola sepak bersama di darjah lapan, dia tidak bermain hampir sepanjang tahun kerana dia mengalami banyak gegaran otak. Kemudian dia mengalami beberapa kemalangan gegaran otak lagi di sekolah menengah, 'kata rakan itu.

'Saya tidak mengatakan itu puncanya, tetapi saya sentiasa memikirkannya... Ada kalanya saya tertanya-tanya, adakah ini akan memberi kesan kepadanya? Tetapi tidak pernah menjangka dengan cara ini. Dia orang terakhir yang saya jangka akan melakukan ini.'

Seorang lagi bekas rakan penembak itu juga memberitahu CNN dia tidak pernah melihat sebarang bendera merah(red flag).

'Ini adalah satu kejutan. Dia seorang kanak-kanak yang sangat baik yang berasal dari keluarga yang sangat baik,' kata rakan itu. 'Saya tidak boleh mengatakan betapa ini tidak masuk akal, saya tidak boleh percaya.'

Sturgeon is pictured with an unidentified woman at an event for the bank where he worked

Sturgeon menyenaraikan kata ganti nama 'dia/dia' pada profil LinkedInnya dan baru-baru ini memuji program kepimpinan bank itu, menulis dia 'tidak boleh mengesyorkan program ini cukup.'

'Peluang untuk bekerja dengan orang hebat di beberapa kawasan untuk melihat di mana saya sesuai adalah sangat bermanfaat,' katanya.

Dia sebelum ini bekerja di bank 'selama tiga musim panas berturut-turut' semasa dia di kolej di Alabama.

Pada tahun 2022, Sturgeon juga menyiarkan tentang mengambil bahagian dalam program Focus Louisville, dengan mengatakan bahawa ia adalah 'pengalaman membuka mata tentang banyak isu di sekitar Louisville dan orang yang sedang berusaha untuk menyelesaikannya.



Reply

Use magic Report

Post time 11-4-2023 09:37 AM | Show all posts
mat salleh pun stress kos sara hidup tinggi di USA
Reply

Use magic Report

Post time 11-4-2023 09:42 AM | Show all posts
nasib baik senjata api di sini tidak semudah dimiliki spt di USA.
Reply

Use magic Report

Post time 11-4-2023 09:58 AM | Show all posts
kita harap pentadbiran us sana meningkatkan kemahiran menggunakan senjatapi kepada semua rakyat nya supaya mampu mempertahankan diri apabila diserang. kalau boleh bagi senjata percuma mcm kerajaan kita bagi brim hari tu
Reply

Use magic Report

Post time 11-4-2023 10:42 AM | Show all posts
1st world class country....tapi no.1 paling tak selamat nak duduk....nak gi sekolah belajar pon dah tak selamat dah...kesian....bala sungguh
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 11-4-2023 11:07 AM | Show all posts
ifanonline replied at 11-4-2023 09:37 AM
mat salleh pun stress kos sara hidup tinggi di USA

mungkin sana tiada menu rahmah..tu lah sbb nya
Reply

Use magic Report

Post time 11-4-2023 11:30 AM | Show all posts
Simunggu replied at 11-4-2023 11:07 AM
mungkin sana tiada menu rahmah..tu lah sbb nya

tiada rahmah dan tiada rahmat...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 11-4-2023 04:26 PM | Show all posts
sayangnya lahai, muka hensem, keje bagus bijak pulak tu, rasanya dia dianaiya kot sampai rasa x puas hati. mesti sedih parent dia anak dah lah x ramai dua orang jek sorang pulak kena tembak sbb mengamuk kat bank, kesian sungguh
Reply

Use magic Report

Post time 11-4-2023 06:39 PM | Show all posts
Gitu ja ek. Last2 hg mati jugak. Kira puas hati habis la tu ?
Reply

Use magic Report

Post time 11-4-2023 07:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Mohon Msian ajar omputeh....camna orng Msia 'REDHA & PASRAH'...jer..dgn segala bagai cobaan.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

19-6-2024 08:40 AM GMT+8 , Processed in 0.076207 second(s), 37 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list