CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: Friska

[Tempatan] Nasi Ambeng diisytihar Makanan Warisan Selangor

  [Copy link]
Post time 28-11-2022 05:37 PM From the mobile phone | Show all posts
rosevelvet replied at 28-11-2022 04:16 PM
Pnh mkn nasik ambeng kt tnjg karang. Tp mmg xleh celen nasi ambeng food court bandar baru uda jb.  ...

Iols tak penah mkn hat tanjung karang tu biasanya beli kat pasar ramadan kat bangi tu ja

Nnt iols nak try la yg johor punya dah lama tak jjcm johor insyaAllah tahun depan moga ada rejeki g sana plak.
Ntah2 bulan depan sampai hahahaha
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-11-2022 05:38 PM From the mobile phone | Show all posts
orang jawa takda makanan asli yah
ciplak.makanan cina
bakso..tempe..kicap
nasi ambeng pulak cuma nasi campur2
makanan asli indonesia aku tgok bnyak di sumatera
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 05:41 PM From the mobile phone | Show all posts
rospinki replied at 28-11-2022 02:46 PM
Yg byk2 komen kt twider tu org jawa eh..wah spiking kemaien jowo2 ni. Pernah kolih jowo ckp melayu s ...

Biasa la ummah twitterjaya pastuh suka rojakkan bahasa sampai pening nak paham.
Btw kemain memasing claim nasi ambeng jowo johor punye tp dah mcm kecelaruan identiti sesama malaysian duk speaking tp mkn nasi ambeng

Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 05:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Iols x bole terima nasi ambeng
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 06:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Suchi replied at 28-11-2022 05:41 PM
Biasa la ummah twitterjaya pastuh suka rojakkan bahasa sampai pening nak paham.
Btw kemain memasi ...

Itulah..komen psal nasik ambenk tekak leluhur jowo ponorogo tapi i was like err..u know spiking. kecelaruan bbnu skrg.
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 07:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Baik ko ambik wak jahit friska..mudah2an dapat memajukan negara asal usul dia.
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 07:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Ni pun nak masuk forum ke? Adehhh. 1st selangor hanya isytihar sbg makanan warisan. Isytihar bukan claim. Bukan claim kata nasi ambeng tu selangor punya ya. Nasi ambeng makanan org jawa. Dlm ucapan mb mmg telah dinyatakan yg nasi ambeng berasal dr pulau jawa. Berkembang ke tanah melayu bila org jawa berhijrah ke sini awal abad ke 19. Selain dr selangor nasi ambeng pun ada kat johor. Kat perak, melaka pun ada. Kalau dorang nak isytihar pun boleh. Sebagai org nusantara ni kita berkongsi budaya yg hampir sama.
Macam indonesia ada baju kebaya kan? Malaysia pun ada. Sama ke baju kebaya indonesia dan baju kebaya malaysia? Enggak bukan. Bila nasi ambeng dah berkembang ke tanah melayu, berasimilasi dgn budaya tempatan. Jadinya nasi ambeng kat setiap tempat tu x sama. Ada yg guna ayam masak kicap, ada yg guna ayam masak ungkep, ada yg guna ayam goreng. Selangor wartakan style nasi ambeng selangor.
Isytihar sbg makanan warisan bukannya bermaksud kita kata makanan tu berasal di sini. Isytihar tu sebab nak tunjukkan makanan tu dah berada di sini dah lama dan berkembang dr generasi ke generasi. Faham enggakk?
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 07:30 PM | Show all posts
tapenah makan nasi ambeng le

ni yg nasik + mee tu kan? mana port nasi ambeng terangkat?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-11-2022 08:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Nasi pun nak bergaduh
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 08:30 PM | Show all posts
Suka dengan nasi ambeng from Johor
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 09:04 PM From the mobile phone | Show all posts
The best nasi ambeng is from Johor! (done tuuuut! Hihihi)
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 09:19 PM | Show all posts
Edited by nusaraya at 28-11-2022 09:24 PM

Woow.. masih ada orang jawa rupanya di tanah semenanjung... bukankah mereka sudah dikonversi semua menjadi melayu...

Jika demikian mungkin boleh dilnjutkan lagi sebagai berikut:

Makanan  padang .. wrisan negeri sembilan
Gudeg .. warisan johor
Soto rawon ... warisan selangor

dan masih bnyak list yang boleh diklaim malaysia seagai warisan mereka kerana malaysia pemilik hak milik warisan alam melayu nusantara .. bukan Indonesia ...Itulah yang diajarkan dan dipahami di Malaysia...
Ingat .. semua hak warisan Indon adalah juga hak milik warisan malaysia .. sebaliknya hak milik warisan malaysia buanlah hak milik warisan Indonesia ...



Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 09:49 PM From the mobile phone | Show all posts
sedap nye nasi ambeng..
lama tak makan..
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 09:53 PM From the mobile phone | Show all posts
plywood replied at 28-11-2022 01:25 PM
bukan saja orang indon marah dan ada masalah dengan pengisytiharan ini tetapi orang johor pun marah. ...

Dah leluhur johor tu dr yindon, tinggal malu nak ngaku jer
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 10:18 PM From the mobile phone | Show all posts
farhani87 replied at 28-11-2022 07:28 PM
Ni pun nak masuk forum ke? Adehhh. 1st selangor hanya isytihar sbg makanan warisan. Isytihar bukan c ...

Tshniah dik. Anda berforum dengan bijak.
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 11:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Friska replied at 28-11-2022 11:42 AM

Gigih mbak friska
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-11-2022 11:13 PM | Show all posts
ha elok sangat. negeri memasing yang pekat leluhur pakat2 claim
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 01:07 AM From the mobile phone | Show all posts
CardiGans85 replied at 28-11-2022 03:31 PM
Aku orang Kuala Selangor..nasi ambeng, soto, pecal ,sambal goreng & sambal tawun memang top kat sini ...

Macam pelik pula bila ada segelintir yg duduk selangor pun tak tahu ada nasi ambeng kat sana. Saya pun belajar makan dari belah2 kuala selangor tu dulu. Merata2 ada jual kat pasar malam belah2 sana Tapi yang johor tak pernah rasa lagi.
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 01:26 AM | Show all posts
Edited by nusaraya at 29-11-2022 01:29 AM
kam3n replied at 29-11-2022 01:07 AM
Macam pelik pula bila ada segelintir yg duduk selangor pun tak tahu ada nasi ambeng kat sana. Saya ...

Ini wong jowo tetapi lebih melayu daripda orang melayu sendiri...





Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 08:12 AM From the mobile phone | Show all posts
I suka sangat nasi ambeng. First kenal nasi ambeng di Johor, tapi selalu makan nasi ambeng di Selangor. Memang sedap nasi ambeng Selangor.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

6-2-2023 05:08 PM GMT+8 , Processed in 0.101437 second(s), 39 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list