CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
12Next
Return to list New
View: 921|Reply: 31

Tak Ada Jaket Keselamatan, Gadai Nyawa Berhimpit Dalam Bot Nak Ke Sekolah- Mana Pihak Berwajib?

  [Copy link]
Post time 15-1-2022 08:51 AM | Show all posts |Read mode




Selepas gambar memaparkan pelajar sekolah rendah di Sandakan meniti jambatan gantung yang kehilangan sebahagian besar papan pemijak tersebar di media sosial, kini tular pula gambar pelajar yang berhimpit dalam bot kecil tanpa jaket keselamatan sedang dalam perjalanan ke sekolah.


Menerusi Facebook, pemilik akaun A Korn Korn memuat naik beberapa keping gambar murid-murid dari Kampung Pituru dan Kampung Timbang Taun berkongsi bot untuk ke Sekolah Kebangsaan (SK) Mangkapon Pitas, Sabah.


Menerusi gambar, dapat dilihat para pelajar sudah terbiasa dengan keadaan itu.






Bagaimanapun, isu keselamatan tidak boleh dipandang remeh.


Oleh itu, A Korn Korn yang buntu mencari penyelesaian terhadap masalah berkenaan terpaksa menggunakan media sosial agar mendapat perhatian dari pihak berwajib.


"Kepada pihak berwajib, kami tidak ada pilihan lain terpaksa tularkan kes ini kerana sudah lebih setahun tetapi masih tiada tindakan. Tolonglah, mana-mana pihak kerajaan mahupun badan bukan kerajaan bantu beri bot lebih besar dan jaket keselamatan. Jangan sampai nasi sudah jadi bubur," katanya.


A Korn Korn memohon rakan Facebook untuk mengongsikan perkara berkenaan sama ada di akaun sendiri mahupun mana-mana platform lain.


Dia sangat mengharapkan simpati dari mana-mana pihak yang sudi menghulurkan bantuan bagi memastikan keselamatan pelajar.






"Surat permohonan sudah pun diberikan kepada pihak sekolah dan wakil rakyat. Tetapi, kai masih belum mendapat sebarang jawapan walaupun sudah lama berlalu. Mahu tunggu apa lagi? Malang tidak berbau," katanya.


Di daerah itu, tahap ekonomi kebanyakan penduduk di kawasan itu masih berada dalam kategori miskin tegar. Masih ramai kanak-kanak yang tidak dapat bersekolah kerana saiz bot yang kecil. Ia tidak dapat menampung kesemua pelajar yang ada di sana.












Luahan A Korn Korn yang turut dikongsikan oleh Borneo Voice mendapat perhatian warga maya.


Rata-rata, ramai yang menyalahkan wakil rakyat yang kurang peka dengan situasi sedemikian. -CARI




Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 09:41 AM From the mobile phone | Show all posts
Smg bjaya la adik2 yg gigih g sek nih. Sek anak meols dok bgilir ramai jah monteng
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 09:46 AM | Show all posts
betul mcm yg komen tu tulis, selagi tak jadi apa kat budak budak tu, maka takda yg peduli.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 09:49 AM From the mobile phone | Show all posts
Kenapa panggil ikan jaket? Adakah jaket tersebut membantu ikan untuk terapung di permukaan air?
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 09:58 AM | Show all posts
Pihak bwojib garu teloq tggu gaji lar bulan2. Lagi nk tnya. Jadi apa2 kt budak tu kutip kambus ja. Patu dok ulang lg esk2 kejadian yg sama. The cycle continues. Mulayu kn mudah lupaaa
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 09:59 AM | Show all posts
seram lak iolss tgk budak lelaki yg duduk belakang acik tu. dia ke belakang sikitttt je....
tapi macam best lak naik bot ni
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 10:19 AM | Show all posts
kejar Adun & ahli parlimen kawasan tu…
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 11:19 AM From the mobile phone | Show all posts
Lagi mahu cakap "Jangan tularkan, sila gunakan saluran aduan resmi."
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 11:49 AM From the mobile phone | Show all posts
"wa punya wang dh abes bantu palestin,syria,rohingya..brasil....bila rakyat negara sendiri...memerlukan bantuan...wa punya wang..pon...abes"-
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 01:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Hahaha ni Malaya acikkkk
Marhaen memang yang atas2 tu buat vodo jahhhh
Masing2 songlap duit rakyat bagi fam sendiri kayaaa
macammmmm tak tahuuu
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 01:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Selayaknyalah mundur. Padan muka kau, makan la hasil perbuatan korang selama ni yang membabi butoh sokong urang2 Biyen. Ha makan la, makan. Santap berjemaah.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 01:30 PM From the mobile phone | Show all posts
ni gambar bila? bebudak semua tak pakai mask..
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 01:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Kes2 begini, di Sabah, hada 2 ja sebab:

1. Takda tindakan/usaha dari pihak berwajib huntok perbaiki hapa yang patot.

2. Peruntukan dah kena songlap. Dalam laporan/audit, projek segala dah siap. Tapi hasilnya ilek. Mungkin halimunan barangkali. Orang bunian saja boleh guna.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 01:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Celaka punya jambatan gantung, masa ni jugak lah
papan pemijak tu nak menghilangkan diri, merangkaklah kau besok dekat padang Mahsyar nanti
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 02:41 PM | Show all posts
kira jauh jugak lagi bibir perahu tu dari air. aku pernah menyeberang sungai pahang dorang load the boat sampai within inches all it takes is sorang malaun gemuk hayunkan badan then we're doomed but lucky la semua kurus2

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 02:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Penjarakkan sosial tersenyum sinis
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 02:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Puak ko jgk dok vote bn selama ni khuens. So x payah mgelupur la minta dgn badan bukan kerajaan
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 04:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Skuau at 15-1-2022 04:26 PM
MissYouSayang replied at 15-1-2022 02:58 PM
Puak ko jgk dok vote bn selama ni khuens. So x payah mgelupur la minta dgn badan bukan kerajaan


bkn salah rakyat..pilih wakil rakyat...'salah  undang2'....'tidak boleh menghukum' ahli politik yg...'menipu rakyat untuk undi'.Selamanya 'perkara ini akan terus berlaku'...selagi...'menipu rakyat dlm pilihan tuk dapatkan undi'....BUKAN SATU JENAYAH(yg sepatutnya dihukum diarak keliling kawasan dial)
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 06:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Pihak berwajib tengah menyundal dengan duit rakyat.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 07:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Ini semua salah DAP
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Forum Hot Topic



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

25-1-2022 03:10 AM GMT+8 , Processed in 0.083623 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list