CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
1234Next
Return to list New
View: 3101|Reply: 62

Aikk bukan ke KWSP akan berganda2 dari tahun ke tahun?

  [Copy link]
Post time 23-11-2021 09:37 PM | Show all posts |Read mode

Gambar hiasan

Ramai pencarum KWSP bakal miskin ketika tua

PETALING JAYA – Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menyatakan kebimbangan mengenai risiko majoriti pencarum berkemungkinan menjalani hari tua dalam kemiskinan akibat pengeluaran akibat Covid-19.

Pengerusinya, Tan Sri Ahmad Badri Mohd. Zahir berkata, hal ini bukan sahaja akan membantutkan kehidupan seseorang itu malah memberi kesan kepada landskap ekonomi negara.

“Pada masa ini, 48 peratus ahli KWSP di bawah 55 tahun mempunyai simpanan pada tahap kritikal menunjukkan peningkatan sebanyak 28 peratus berbanding sebelum pandemik.

“Dijangkakan ahli KWSP akan mengeluarkan simpanan persaraan mereka pada usia 55 tahun di mana mereka perlu memiliki simpanan yang cukup untuk sekurang-kurangnya 20 tahun lagi.

“Dalam pada itu, jika purata simpanan kesemua ahli KWSP di bawah 55 tahun mempunyai RM13,000, hanya RM54 sebulan akan diterima bagi tempoh persaraan mereka,” katanya ketika Persidangan Kesejahteraan Sosial Antarabangsa (ISWC) 2021 yang berlangsung secara maya dan fizikal hari ini..

Ahmad Badri berkata, ahli KWSP yang mempunyai purata simpanan sebanyak RM38,000 di bawah umur 54 tahun pula perlu bekerja sehingga umur 60 tahun jika ingin mendapatkan semula jumlah yang telah dikeluarkan berkaitan Covid-19.

“Sehingga 31 Oktober, sejumlah RM101.1 bilion telah dikeluarkan di bawah i-Lestari, i-Sinar dan i-Citra di bawah program rangsangan kerajaan berjumlah RM530 bilion secara keseluruhan bagi membantu rakyat Malaysia”, ujarnya. -K! ONLINE.

Sumber:https://www.kosmo.com.my/2021/11 ... -miskin-ketika-tua/

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2021 10:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Kerajaan kena bantu kwsp dapatkan projek yg boleh menjana keuntungan yg tinggi, agar dpt memberi dividen yg tinggi kpd pencarum bagi mendapatkan semula nilai pengeluaran dibuat semasa pandemik.
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2021 10:06 PM | Show all posts
nk nak nak duittttt
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2021 10:12 PM | Show all posts
apa maksud TT kwsp berganda-ganda setiap tahun?

teringat sorang samdol yang suggest supaya epf labur saham apple microsoft etc

dia ingat dia dah pandai sangat ler tu.. orang lain tak mampu fikir macam dia
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 08:49 AM | Show all posts

Ramai Pencarum KWSP Dijangka Bakal Miskin Ketika Tua

Petaling Jaya – Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menyatakan kebimbangan mengenai risiko majoriti pencarum berkemungkinan menjalani hari tua dalam kemiskinan akibat pengeluaran akibat Covid-19.


Pengerusinya, Tan Sri Ahmad Badri Mohd. Zahir berkata, hal ini bukan sahaja akan membantutkan kehidupan seseorang itu malah memberi kesan kepada landskap ekonomi negara.




Gambar Hiasan, Kosmo




“Pada masa ini, 48 peratus ahli KWSP di bawah 55 tahun mempunyai simpanan pada tahap kritikal menunjukkan peningkatan sebanyak 28 peratus berbanding sebelum pandemik.


“Dijangkakan ahli KWSP akan mengeluarkan simpanan persaraan mereka pada usia 55 tahun di mana mereka perlu memiliki simpanan yang cukup untuk sekurang-kurangnya 20 tahun lagi.


“Dalam pada itu, jika purata simpanan kesemua ahli KWSP di bawah 55 tahun mempunyai RM13,000, hanya RM54 sebulan akan diterima bagi tempoh persaraan mereka,” katanya ketika Persidangan Kesejahteraan Sosial Antarabangsa (ISWC) 2021 yang berlangsung secara maya dan fizikal hari ini..


Ahmad Badri berkata, ahli KWSP yang mempunyai purata simpanan sebanyak RM38,000 di bawah umur 54 tahun pula perlu bekerja sehingga umur 60 tahun jika ingin mendapatkan semula jumlah yang telah dikeluarkan berkaitan Covid-19.


“Sehingga 31 Oktober, sejumlah RM101.1 bilion telah dikeluarkan di bawah i-Lestari, i-Sinar dan i-Citra di bawah program rangsangan kerajaan berjumlah RM530 bilion secara keseluruhan bagi membantu rakyat Malaysia”, ujarnya. -CARI


Sumber: Kosmo
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 09:20 AM | Show all posts
Kalau rasa EPF tak berapa untung try la labur ke CPF (Macam EPF tapi Singapore).

Serendah-rendah dividen EPF tak boleh lawan purata dividen CPF


Keuntungan CPF.


Keuntungan EPF
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 09:23 AM | Show all posts
zafarol..kasi tekan 10k satu kali
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 09:24 AM | Show all posts
xyah risau Universal basic income akan dtg within their lifetime
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 09:29 AM From the mobile phone | Show all posts
Mana ada misekin, kan PH dah jatoh, semua bakal makmur bawah gomen molayoo isele
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 09:33 AM | Show all posts
tak habis-habis dengan dakyah pencarum tak cukup duit..
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 09:42 AM | Show all posts
kerajaan tak payah nak risau  pasal pencarum ni sebab kalau dorang sndri buat planning hari tua dorang, tak der la dorang beria2 nak keluarkan sebanyak yg boleh dari akaun dorang tu sekarang... setengah tu umur belum 40 dah beria2 beratur nak keluarkan masa pkp... kawas opis aku ni... walhal kami ni pkp tak pkp kami memang kerja & bermakna gaji bulanan tak jejas... tapi dia pun sama sibuk keluarkan semaksima yg boleh... beli kereta baru... orang2 mcm ni aku tak der rasa kesian pun kalau duit dalam kwsp dah kosong..... yg betul2 affected dgn pkp tu mmg tak boleh nak elakkan itu jer simpanan yg nak diharapkan
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 09:50 AM | Show all posts
gaji aku takde effect masa pkp tapi aku join keluarkan duit epf aku. masa tu loan rumah aku lulus. so duit epf tu aku guna utk beli barang rumah baru aku...grill, peti ais, perabot dan utk deposit rumah. bijak tak aku?
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 09:54 AM From the mobile phone | Show all posts
Tiap2 tahun sibuk KWSP ni dgn dgn duit pencarum
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 10:06 AM From the mobile phone | Show all posts
twins replied at 24-11-2021 09:42 AM
kerajaan tak payah nak risau  pasal pencarum ni sebab kalau dorang sndri buat planning hari tua dora ...

Mayne dia ada instrumen kewangan lain sbg backup,  saham or crypto ke sbb tu dia x kisah KWSP kosong...

Aku pun x terjejas langsung dgn PKP sbb kerja mcm biasa tp I-sinar, I-citra, I-cirit dan I-abahprihatinberpenjana semua aku tibai semaksima mungkin dan pindah masuk instrumen kewangan aku yg lain
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 10:06 AM | Show all posts
duit pakai untuk kegunaan, bila lagi nak emrasa duit sendri. Ntah panjang umur ke idok pencen tu huhu
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 10:09 AM | Show all posts
Nanti adalah so-called pakar akan beritahu RM54 sebulan tu cukup kalau pandai berjimat.

Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 10:10 AM From the mobile phone | Show all posts
Sampai tunku alizakri tu kena pecat dari ceo epf pun still kedengaran ratiban pencarum x cukup duit nanti.jadi betul la apa yg ex ceo tu ckp kn.cian dia kena kecam teruk
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 10:16 AM | Show all posts
aku penah baca dulu, warga emas tak smpi 10 thn keluar kwsp ramai terus jatuh miskin sbb pengurusan kewangan yg tak bagus. dpt duit sejelepuk macam tu terus buat kenduri kawen anak grand-grand, renovate rumah, kawen lagi, kene scam. eh macam2 la.  kite kene terima hakikat mmg org malaysia ni pengurusan kewangan yg teruk. ko simpanlah brape juta sekalipun ujung2 habeh mcm tu je
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-11-2021 10:19 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2021 10:31 AM | Show all posts
Raline replied at 24-11-2021 10:19 AM
dah ada

Aikk bukan ke KWSP akan berganda2 dari tahun ke tahun?

tag mod CI or smod dear..
i jaga PP je
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

24-5-2022 08:51 PM GMT+8 , Processed in 3.897279 second(s), 23 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list