CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 2254|Reply: 14

Aduan ke atas Bank

[Copy link]
Post time 17-9-2008 09:24 AM | Show all posts |Read mode
Ada la kenalan wa ni, nak but aduan ke atas pihak bank...

cerita dia cam ni,

ada la seseorang ni cth nya A , 3 tahun lepas bukak akaun kat maybank...pastu kerani yg buat buku bank dia ni, promote suruh ambik takaful, ala insuran nyawa takaful yg paling minimum Rm 50 tu....

dia memula tak nak, tapi ntah cam mana ntah, dek termakan pujuk ...dia pun ambik..( mungkin kawan2 dia pun ambik  jugak )

ok insuran ni plak dia auto deduct, kalo kita kena bayar Maybank RM 50, setiap kali masuk gaji dia akan deduct installment takaful tu....

sampai la si  A ni berenti kerja dan takde lagi duit bulanan masuk akaun dia.....jadi dia pun dah ter outstanding berbulan2 dgn maybank.....

tapi masalah nya pulak ada satu masa bila dia masuk jer duit dlm akaun Maybank dia, auto matik kena deduct...


memang mangkuk hayun betul la, ko bayang la , kalo si dia emergency nak pakai duit, masuk dlm maybank....terus jer kena potong....
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 17-9-2008 09:28 AM | Show all posts
ok , takpe, jadi dia pun pergi la ke kaunter maybank utk terminate takaful tu....


masalah nya....policy pun takde....kena plak isi satu form....submit dari bulan Mei baru2 ni.....


sampai bulan August lepas, senyap jer, satu fon kol pun takde, dia pun telefon..telefon branch - alasan org tu dah resign, kena buat baru....ok apply baru....dia suruh refer tu HQ....suruh kol, bila kol - suruh tunggu dari august sampai skrang pun senyap jer....


last 2 dia kata dia dah fedup , dia kata biar la dia lapse cam tu jer, terminate jer la, malas dia nak buat lagi...dia pun bukak kaunbank baru kat bank lain,


tapi wa tak puas hati , ialah mana buleh bank makan duit kita cam tu jer...itu baru sorang, kalo beratus2 org cam tu, tak ke untung cam tu jer.....


last2 wa cakap kat kawan wa, drpd kita buang masa tel. maybank tu, baik kita buat aduan jer kat mana2 badan yg uruskan bank ni,

skrang masalah kitaorang, kalo nak mengadu, pada sapa patut kita mengadu ar ? kat persatuan pengguna ke? bank negara ke?

kalao ada sesiapa ada cadangan tolong kitaorang....

wa nak ajar org2 maybank caw, klang ni yg kurang ajar, dan malas ni, ko bayang kan la kita orang pergi maybank dia kata person in charge cuti, wa tanya balik takda org lain ke, takde, kecuali en. pergi HQ...

tel HQ, pun sama, nanti dia kata nak kol balik, hampir 2 bulan pun tak kol....

jadi wa rasa baik wa mengadu jer la kat mana2 suruhanjaya yg kontrol bank ni,
Reply

Use magic Report

Post time 17-9-2008 09:41 AM | Show all posts
mustahil beli insuran tak dapat polisi..aku dulu penah amik gak insuran cam nih sampai la aku rasa tak berbaloi, then aku tak bayar, depa terminate... elok je...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 17-9-2008 10:01 AM | Show all posts
ni aku tak tau la, tapi punya la susah nak terminate....salah satu sebab nak terminate ialah takde polisi la, nanti kalo dia mati ke apa, lagi la susah nak claim, sedangkan dia masih hidup pun susah nak proses,

itu la wa nak terus buat aduan ke tempat lain....
Reply

Use magic Report

Post time 17-9-2008 10:55 PM | Show all posts
peliknya

ni skim takaful apa? under takaful malaysia? takaful nasional? etiqa? ataupun maybank takaful?

tak tau le kenapa, kat malaysia ni kalau part isi borang, pos surat aduan, email atau call - memang sangat teruk....memang rasa macam tak dilayan je.....kena pulak ngan orang kita yg bila dah tension sangat or dah malas, start le cakap "biar je le", "lantak le"....tak bleh la macam tu....

so cadangan aku, pegi TERJAH!!!! check dulu skim/syarikat takaful mana....then terjah je.....check kat buku bank tu, sure ada nama akak kaunter yg buatkan buku bank/akaun tu....then report je kat maybank berhad pasal akak tu, sbb maybe dia  tak terangkan bebetul atau siapkan dokumen/polisi segala yg sepatutnya ada.....

tu cadangan awal aku le.....pastu masa terjah tu, jangan pegi sorang....bawak le kawan sorang dua....utk ambik semangat orang kata, kalau pegi sorang takut nanti terketar terkedu ke apa.....tapi jangan pi ngan samseng kampung dusun lak!

good luck le....aku harap prob ni dapat disettlekan..... :victory:
Reply

Use magic Report

Post time 19-9-2008 12:05 AM | Show all posts
ko buat je lapuran ke bank negara......ko tepon bank negara mintak no faxs bahagian berkenaan aduan terhadap bank......tapi bank negara ni pun ade gak songel dia......kadang dia kata bank negara sedang siasat tetapi hampeh. Yg bagusnya ko hantar black n white surat...pastu 3 bulan lagi ko hantar surat susulan dan tanya status tindakan.....kena followup selalu bagi dia orang buat keje
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 19-9-2008 05:32 AM | Show all posts
lepas hantar tak follow up ke dgn Takaful tu..
ntah sampai ntah tidak borang kawan tu..
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2008 02:03 AM | Show all posts
huhu..rasanya susah kot cos dah sign agreement.
sbb klu nak terminate awal,blm cukup tempoh, bank rugi.
(pemahaman comei berdasarkan staff maybank tuh ckp dulu ar)

comei ada mslh ngan CIMB.
nak wat full settlement tp byk songeh lak.
nak slip gaji la etc.
cam haremmm!!!:@
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-9-2008 05:40 AM | Show all posts
nasib baik aku tak ambik insurans maybank aritu..

ad aorg maybank duk pujuk-pujuk aku ambik insurans ni dlm tepon.. RM20 sebulan khas utk perlindungan kemalangan.. puas dia pujuk tp aku tak makan.. kebetulan aku takde keje masa tu.. so aku layan la dia cakap.. haha.. last-last perbualan aku cakap aku tak berminat..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-9-2008 08:16 AM | Show all posts

Balas #6 tom5190\ catat

kawan wa memang follow up, alasan macam2 maybank ni bagi..dari kena refer HQ la, person in charge cuti la, person in charge resign la, dah mati la, bila org baru handle cakap dia baru handle, nanti dia kena tanya HQ, pusing2 cam tu jer....

tgk la nanti lepas raya....wa suruh kawan wa follow up balik, skrang ni kalo suruh buat tadok mood, pasal mood nak raya....he..he...

ok kawan2 thanks for the info....
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2008 08:54 PM | Show all posts
maybank, kiri kanan cari untung, aku rasa SI tu pun dia charge kot, mkin RM1 per txn...
walaupun RM1 nampak sikit, korang kiralah brp ramai customer maybank...
Reply

Use magic Report

Post time 24-9-2008 11:59 AM | Show all posts
jap nak tanya.
skang nih klu nak update buku acc maybank mmg kena charge RM0.50 ke?
Reply

Use magic Report

Post time 24-9-2008 05:51 PM | Show all posts
http://www.fmb.org.my

The Financial Mediation Bureau (FMB) is an independent body set up to help settle disputes between you and your financial services providers who are its members..

The FMB provides you with free, fast, convenient and efficient avenue to refer your disputes for resolution as an alternative to the courts. These disputes may be Banking/Financial related as well as Insurance and Takaful related .
Reply

Use magic Report

Post time 25-9-2008 11:22 AM | Show all posts
alamak suami aku pun ada amik insuran takaful maybank ni..yg bulan2 potong rm50. tapi suami aku kata kalau nak  terminate kena tunggu lepas 5 thn. tu pun dpt sikit je..hmm....ntah apa2 le suami aku ni..membazir pada tempat tak sepatutnya..mmg takaful ni takde black n white...suami aku pun pernah tanya nak terminate awal..satu sen pun tak dpt katanya..hampeh betul............sengal
Reply

Use magic Report

Post time 25-9-2008 11:03 PM | Show all posts
kalu aku senang aje
tutup aje akaun tu..

habis cite..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

12-1-2025 08:54 PM GMT+8 , Processed in 0.095391 second(s), 27 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list