View: 28054|Reply: 60
|
Mitsubishi Triton 3.2L & Lite 2.5L: pick-up of the year!!
[Copy link]
|
|
Post Last Edit by amazed at 5-9-2009 07:27
Triton teruskan kecemerlangan
Oleh Mohd Razlan Salleh
PEMILIK Mitsubishi Triton kini boleh berbangga apabila ujian pelanggaran Eropah (Euro NCAP) terhadap pikap berkenaan baru-baru ini memperoleh anugerah empat bintang, pencapaian paling tinggi untuk sebuah trak bersaiz kecil.
Peningkatan minat orang ramai masa kini yang menjadikan kereta pikap sebagai kenderaan harian menyebabkan Euro NCAP mengambil inisiatif melakukan ujian terhadap Triton dan dua lagi pesaingnya.
Antara ujiannya ialah pelanggaran hadapan, sisi dan impak terhadap pejalan kaki dengan tiga kategori merangkumi perlindungan penumpang dewasa, kanak-kanak dan pejalan kaki.
Bintang tertinggi, lima diberikan berdasarkan kepada keputusan ujian terhadap ketiga-tiga kategori terbabit.
Hasil ujian mendapati, Mitsubishi Triton memperoleh empat bintang terhadap keselamatan pemandu, tiga bintang bagi keselamatan kanak-kanak sementara dua lagi pesaingnya hanya menerima bawah dua bintang bagi semua kategori.
Triton juga memperoleh markah maksimum bagi ujian pelanggaran sisi.
Kenderaan pikap yang dibangunkan dengan konsep aerodinamik mendapat perhatian ramai apabila bentuknya diambil daripada wajah Pajero Evolution yang sinonim dengan kejuaraan rali dunia.
Selain itu, generasi keempat pikap yang menggantikan model L200 atau Storm ini meneruskan kecemerlangan dengan menggabungkan konsep ruang dalaman menyerupai kereta dan reka bentuk inovatif.
Jentera ini menerima anugerah di Pameran Motor Antarabangsa Bangkok 2006 dalam kelas Pikap Trak Terbaik Kelas Kabin Berkembar 4WD.
Anugerah lain termasuk pengiktirafan di United Kingdom dengan memenangi Pikap Tahunan Terbaik dan Pikap Komersiol Terbaik 2006.
Konsep luaran yang menarik dapat dilihat pada bahagian bonet depan, lampu serta bahagian belakangnya.
Antara ciri menarik yang terdapat pada Triton adalah papan pemuka lebih moden, panel meter bergaya serta stereng sporty selain tempat duduk yang direka khas dengan fabrik bermutu.
Triton dijana enjin DOHC 2.5 liter 16 Injap Suntikan Terus Diesel Hyper Common Rail Turbo Intercooler yang mampu memberikan tork mencukupi pada kelajuan rendah selain sistem suntikan minyak yang cekap.
Ia mampu menghasilkan kuasa 136 ps pada 3,500 rpm dan mencapai tork 314 Nm pada 2,000 rpm.
Untuk keselamatan, Triton turut dibekalkan dengan beg udara SRS depan, panel penyerap hentakan sisi kenderaan serta Sistem Brek Anti Kunci Empat Roda (ABS) dengan Edaran Daya Brek Elektronik (EBD).
Sementara itu, Euro NCAP yang ditubuhkan pada tahun 1977 oleh Makmal Penyelidikan Pengangkutan United Kingdom adalah pusat penilaian yang ketat berkaitan tahap keselamatan kenderaan dipasarkan di Eropah.
Penubuhannya bertujuan memberi panduan kepada pengguna dan pengeluar kenderaan dengan menganugerahkan simbol bintang terhadap beberapa penilaian ujian pelanggaran yang dilakukan secara bebas.
triton ni aku tgk mmg menarik pickup dia.. cuma belakang tu memang kecik sikit... pick up truck yg aku suka ford...牋tak pun dodge... mitsubishi triton ni.. aku suka tengok牋mmg lawa body.. tapi tu la牋kecik sikit belakang dia....??pada aku holden ute?爕g kat ostolia tu牋jauh lebih besar/luas belakang dia.. (malangnya holden ute 2 seaters aje牋hu hu - tapi best牋naik ute ni.. mmg comfortable.. smooth!! )
[ Last edited by takumi86 at 18-6-2008 11:23 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Cayalah Triton...(L200)
Pick-up trucks are becoming increasingly popular as family vehicles these days. They love the utility provided by the storage bed, the frugality and hardiness of the turbodiesel engine, and the off-road capability to tackle our flood-cursed city centrals. Many small families do not mind the cramped interior that you get most of the time. While pick-ups are available with safety features like airbags and ABS, how safe are they in reality?
For the first time ever, Euro NCAP has tested pick-up trucks in the light of the vehicles becoming more and more popular for family usage, and it reveals to us some shocking facts. Three trucks were crashed - the Nissan Navara (second generation Frontier - ours is the first gen), the Isuzu D-MAX and the Mitsubishi L200 (known as the Triton in Malaysia). The following are the results:
Nissan has developed new airbag software for the Nissan Navara and all new Nissan Navaras now have the updated software. All existing Nissan Navaras on the road will also receive a free airbag software update at their service centers.
The Mitsubishi L200/Triton scored 4 stars for adult occupant protection, and if you view the full crash report, you will see that the driver抯 body and leg protection ranged from weak to marginal, but at least the head received good protection.
Very shocking - please do read the full crash test reports linked above. It抯 a pity EuroNCAP did not test the Toyota Hilux. The Toyota Hilux is one of the most popular pick-up trucks used as a family car here in Malaysia, plus a full-bodied 7-seater version of it is sold as the Fortuner. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #2 t@t's post
tat... ko kalu nak pilih pick up truck.. mana ko choose?? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #3 amazed's post
erk......Ford @ Mitshubishi kot...;) |
|
|
|
|
|
|
|
Sekarang keta diesel yg pakai Commonrail injection manje betullah. sikit2 nak kene flush la nak kena sentiasa buat nossle cleaner la. test spray patternla
aku ingat lagi enjin diesel lama mana ader nak kene cuci injector, siap pakai diesel yg kat refuel stesen utk bot ok jer. |
|
|
|
|
|
|
|
wah... ada choice NGV tak...
kalau ada ok nih.... |
|
|
|
|
|
|
|
harga pon start rm58,129+-.....cbu from tom yam land..... |
|
|
|
|
|
|
|
fuhh....nampak ganas la... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 t@t's post
Abe Tat yg kaya.... |
|
|
|
|
|
|
|
spec....
Body type Double Cab
Drive system 2WD
Price class GL
DIMENSIONS AND WEIGHT Model code KA4TNJNMR
Overall length (mm) 5,215
Overall width (mm) 1,750
Overall height (mm) 1,655
Wheelbase (mm) 3,000
Track (mm) Front: 1,505 Rear: 1,500
Bed interior length (mm) 1,325
Bed interior width (mm) 1,470
Bed interior height (mm) 405
Min. ground clearance (mm) 200
Cargo floor height (mm) 715
Curb weight (kg) 1,590
Gross vehicle weight (kg) 2,550
Seating capacity 5
PERFORMANCE Max speed * (km/h) 138
Min. turning radius (m) 5.7
ENGINE Code 4D56 IDI N/A
Type SOCH 8-valve, in-line 4-cylinder diesel
Displacement (cc) 2,477
Bore & Stroke (mm) 91.1 x 95.0
Compression ratio 21.0
Max. output (ECC Net) - kW(PS) / rpm 55(75)/4,200
Max. torque (ECC Net) - N-m(kg-m) / rpm 149(15.2)/2,500
ELECTRICAL & FUEL SYSTEM Fuel supply equipment Fuel injection
Fuel tank capacity (litres) 75
TRANSMISSION Type 5-speed manual
STEERING Type Rack-and-pinion with power steering
SUSPENSION Front Independent-wishbone, coil springs
Rear Rigid, elliptic leaf springs
BRAKE Front 15" Ventilated disc
Rear 10" Leading & trailing drums
TIRES & WHEELS Front and rear 195R15C 8PR 106/104R
Wheels 15"x6.0JJ
* Measured by Mitsubishi Motors
max speed 138km....
iskhhh...... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #5 tossee's post
survey2 je toss.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #6 t@t's post
mau kene tapau ngan honda ex5 ni kalau lumba time turun bukit..... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #9 tossee's post
ada sapa2 mau try dulu.......
sila2..... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #11 t@t's post
hahaha...weh takde turbo..agak2 kuat tak nak memanjat bukit kat dlm estate nih?? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #12 tossee's post
tu lah psl toss....isk....
mereka2 yg wat bisnes psr mlm ke,pasar borong ke leh la kot pkai ni... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #14 tossee's post
ko ni cam biase buat je toss... |
|
|
|
|
|
|
| |
|