View: 8011|Reply: 33
|
PATUT KER BANK BUAT BEGINI PADA KAMI??
[Copy link]
|
|
NAK STORY MEMANG PANJANG. TAPI DIPENDEKKAN STORY, AKK NK GAK TAHU, HAK KAMI OR RIGHTS LAA KAN.. PENDAPAT ADIK2 YG MUNGKIN LAWYER DI SINI OR TAHU BAB UNDANG2 NI..
AKK BUAT PNJAMAN PERUMAHAN SECARA JOINT LOAN LAA DGN HB YG KAKITANGAN KJAAN.
LOAN APPROVED BEBAGAI DGN JUMLAH TERMASUK MRTA. DAH SIGNED SEGALA DOC. SAMPAI NAIK LENGUH TANGAN NGALAHKAN ARTIS SIGN AUTOGRAPH.. SO, TUNGGU NAK TUKAR NAMA JE DARI PEMBELI YG LAMA, KIRA KAMI BLI RUMAH LELONG.
KIRA DAH NAK SETTLE LAA LAGI 10% SEGALA PROSES2 DGN PIHAK BANK YG OWNER DULU, SAMPAI SURAT MENGATAKAN MRTA KAMI TERKURANG SAMPAI SEBANYAK RM1,8XX.XX.
ISI KANDUNG SURAT YG D ANTA OLEH PHAK BANK BEGINI:
"Dimaklumkan bahawa pengeluaran bayaran pembiayaan insuran sebanyak RM5,xxx.00 telah dibuat pada XX/X/06.
Bagaimanapun terdapat bayaran terkurang sebanyak RM1,8xx.xx yang perlu pihak tuan/puan jelaskan/bayar terus kepada MXXX.
Ini adalah kerana mengikut Surat Tawaran Skim Pinjaman Perumahan XXXX bertarikh XX/X/2006, pembiayaan insuran MRTA oleh Bank ialah sebanyak RM5,xxx.00 sahaja. Jumlah caruman sebenar yang dikenakan oleh pihak insuran ialah RM6,xxx.xx.
Sila jelaskan bayaran perbezaan tersebut terus kepada pihak insuran samada secara tunai, cek atau wang pos di alamat seperti di bawah dan kemukakan salinan resit kepada pihak kami apabila pembayaran telah dibuat.
Kegagalan membuat pembayaran tersebut akan menyebabkan pinjaman tuan/puan tidak dilindungi sepenuhnya atau dibatalkan oleh pihak insuran."
ADIK2 PERHATIKAN APA YG AKK BOLD TU YE. SO, AKK ADA CALL OFFICER IN-CHARGE DAN TANYA KENAPA BUAT BEGINI? KENAPA TK INFORM AWAL2 YG INSURAN MRTA TU TAK CUKUP. KENAPA DLM LOAN TU TAK CUKUPKAN SEKALI DSB.. SO, OFFICER TU SUH AKK BUAT SURAT LA KATA AKK MEMANG TAK MAMPU NK BAYAR DLM MASA TERDEKAT NI, SBB AKK KENA SETTLEKAN BANYAAK PERKARA DAN GUNA BANYAK DUIT.
OFFICER TU TERANGKAN YG AMOUNT YG APPROVED TU, CONTOHNYA, COVERED UTK 15 TAHUN LAH KATAKAN DAN YG TERKURANG BAYAR TU UTK COVERED SAMPAI 25 TAHUN PENUH.
SO, AKK TAK BUAT SURAT APA2 LAGI SBB NAK SETTLE KAN HAL INTEREST GILER YG DIKENAKAN OLEH PIHAK BANK YG LELONG RUMAH TU DI ATAS SBB PERIOD EXTENSION UTK SIAPKAN SMUA DOC UTK TRANSFER DAN UTK REIMBURSEMENT. BUKAN SALAH KAMI SMUA DELAY, SALAH KAMI ADALAH KERANA DPT LAWYER YG VERY2 SLOW. KAMI YG KENA BAYAR INTEREST KPD BANK YG MELELONG SAMPAI 2K.. JENUH MERAYU, DPT LAA KURANG 50% TU SBB AKK TAK LEH NAK BAYAR JUMLAH TERKURANG TU.
SO, MASA BERLALU, HAL DGN BANK YG MELELONG PUN BARU SETTLE, TUP2, LAST FRIDAY, HB DPT SURAT MCM SLIP GAJI JEK DARI BANK MENGATAKAN DORANG DAH BAYARKAN DULU JUMLAH YG TERKURANG DAN KAMI KENA BAYAR BALIK DALAM TEMPOH 14 HARI
BALAA LAGI 1 SUDAH SAMPAI. HB AKAK PERSOALKAN KEPADA PIHAK BANK TU, KENAPA U ALL BAYARKAN DULU TANPA TANYA PADA KAMI? KIRA MCM KENAPA MEMANDAI LAA BAYAR.. NTAH KAMI NAK SAMBUNG KER, TIDAK KER, PIHAK BANK KENA LAA MINTAK KEBENARAN. TAK ADA SAPA PUN SUH P ADVANCE KAN DULU DUIT TU DAN KAMI PUN TAK DA DPT SURAT MCM SUSULAN OR AMARAN OR WHATEVER. JADIK OFFICER IN-CHARGE SUPPOSE TO CALL US BACK ON LAST FRIDAY, TAPI SAMPAI ABIH OFFICE HR, HARAAAM!!
TIBA2 DIK, ON SUNDAY, YESTERDAY, HB AKK NK P LAA BAWAK KUAR DUIT DIA, ADA LAA RM1,8XX.XX KAT DLAM AKAUN, KIRA DUIT GAJI LAH, TENGOK2, TINGGAL 35 HENGGEEET!!!! DUIT DAH HILANG!! AMOUNT YG HILANG TU, SAMA DGN JUMLAH YG TERKURANG TUU!!
KALAU BACA SEMULA SURAT YG DORANG ANTA MULA2, KITA KENA JELASKAN TERUS KEPADA PIHAK INSURANS SAMAADA SECARA TUNAI, CEK ATAU WANG POS. KAMI YG KENA SETTLE KAN..
TETIBA DPT SURAT RINGKAS MCM SLIP GAJI, KATA BANK DAH BAYARKAN DAN KAMI KENA BAYAR BALIK DLM TEMPOH 14 HARI... MINTAK EXPLANATION, SORANG PUN TAK CALL BALIK, DOK KATA OFFICER IN CHARGE TENGAH CHECKING..
TAU2 ON SUNDAY, DUIT DAH HILANG!! TANPA KEBERANARAN DAN PENGETAHUAN HB AKK!! BELUM SAMPAI 14 HARI, DUIT DAH LESAP! POTONG HABISS!!
TERUUS LA HB AKK BUAT POLIS REPORT. SO, TODAY, MAY B DIA PEGI KE BANK TERSEBUT UTK TAU KEDUDUKAN SEBENAR..
BOLEH KER KAMI TUNTUT GANTI RUGI JIKA BEGITU? MEMANG SALAH KAN DORANG BUAT BEGITU??
BOLEH SESAPA TOLONG JAWAB? TQ.. N SALAM..
[ Last edited by sheila at 2-10-2006 09:35 AM ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
sian akak eh...bnyk benor problem ngan bank yg haram itu...
rasenyer nie kot rumusan prob akak tuh..
1. isu MRTA-jumlah yg dicarum oleh bank x same dgn rege caruman mengikut pihak insuran
so akak hangin sbb jumlah MRTA yg bank quote dlm letter of offer x same ngan ape yg pihak bank kenekan..1stly, letter of offer dr bank nie die same ade inclusive (mcm package la) or exclusive MRTA fee..dr bace prob akak nie, mcm MRTA fee inclusive, maknenyer jumlah loan yg diberikan oleh bank adelah termasuk utk fee MRTA (pihak bank trus deal ngan insuran kan?), so akak x perlu deal ngan pihak insuran sndiri or kuarkan personal money utk baya fee insuran tu, betul x?...ke mmg bank kate exclusive MRTA fee so, akak kene baya plak fee tu dr personal money?...x kesah la tu, either way, skangnie sampai surat bank kate ade differences fee MRTA pihak bank sagest ngan fee yg insurans kenekan...
utk problem nie, akak kene tau mcm mane pon stil akak kene baya the differences tuh...kalu x insurans xkn kaver insuran loan umah akak beli, xke sie2 kalu jd ape2...fee berbeza antare yg dinyatakan oleh bank ngan pihak insuran tu normalla, bank salunyer bg tau secare roughly bape fee MRTA, tp yg lebih tepat insurans nyer scale jugak (diff. insurans co diff. fee)..cume yg problem nyer kat sini patutnyer bank kene bgtau akak/hb yg mrta fee diorg letak dlm letter of offer tu hanye scare roughly, dan ade possibility fee tu increase/decrease...tp point kat sini, akak stil cmne pon kene baya the differences..
2.2nd issue-bank memandei bayakan the differences mrta fee tanpa akak/hb consent
ok, yg nie mmg komfem salah..jelas dan nyata...mcm akak ckp tuh, mmg as client akak ade hak nk proceed ngan contract ke x ke etc...so, bank xleh wat suke2 ati die tanpa customer's instruction...bank owe duty of care to their customer, jelas diorg breach dlm kes akak....good ground utk summons bank...
3. last issue-bank kebas duit hb akak?!
nie lagi la terang-terangan bank dah bertindak bertentangan ngan polisi diorg sndiri...bank x leh kebas duit client...bank x leh kuarkan duit customer utk baya ape2 pon unless ade written/instruction letter dr client to do so...
akak dah wat police report, ok la tuh...KIV ngan police psl kes/complaint tuh..
this advice is given generally, any further advice please made reference to legal advisor.. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
TIBA2 DIK, ON SUNDAY, YESTERDAY, HB AKK NK P LAA BAWAK KUAR DUIT DIA, ADA LAA RM1,8XX.XX KAT DLAM AKAUN, KIRA DUIT GAJI LAH, TENGOK2, TINGGAL 35 HENGGEEET!!!! DUIT DAH HILANG!! AMOUNT YG HILANG TU, SAMA DGN JUMLAH YG TERKURANG TUU!!
akak report polis... senang2 Amik duit camtu... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by philipinoe2 at 2-10-2006 02:18 PM
sian akak eh...bnyk benor problem ngan bank yg haram itu...
rasenyer nie kot rumusan prob akak tuh..
1. isu MRTA-jumlah yg dicarum oleh bank x same dgn rege caruman mengikut pihak insuran
...
TQ LAA DIK.. FAHAM BENAR APA YG ADIK JELASKAN. AKK ADA SEMAK SEMULA AGREEMENT TU, MEMANG ADA DINYATAKAN DLM TU KENA JELASKAN JUMLAH PERBEZAAN CUMA TAK DBERITAHU SECARA LISAN, KITA NI MANALAAH BIASA TENTANG NI SMUA..BAGI TAU APA YG PATUT SEPATUTNYA SUPAYA KAMI DPT PREPARE. TIBA2 SAMPAI SURAT TU UTK JELASKAN PERBEZAAN DAN TULIS PULAK "Kegagalan membuat pembayaran tersebut akan menyebabkan pinjaman tuan/puan tidak dilindungi sepenuhnya atau dibatalkan oleh pihak insuran."
SAKITNYA HATI... MCM ADIK KATAKAN, TAKKAN NAK SIA2KAN SMUANYA PULAK KAN?
2.2nd issue-bank memandei bayakan the differences mrta fee tanpa akak/hb consent
ok, yg nie mmg komfem salah..jelas dan nyata...mcm akak ckp tuh, mmg as client akak ade hak nk proceed ngan contract ke x ke etc...so, bank xleh wat suke2 ati die tanpa customer's instruction...bank owe duty of care to their customer, jelas diorg breach dlm kes akak....good ground utk summons bank...
3. last issue-bank kebas duit hb akak?!
nie lagi la terang-terangan bank dah bertindak bertentangan ngan polisi diorg sndiri...bank x leh kebas duit client...bank x leh kuarkan duit customer utk baya ape2 pon unless ade written/instruction letter dr client to do so...
TADI HB AKK DAH P SIASAT, KONFEM BANK HQ YG POTONG TERUSS DARI AKAUN SBB KATANYA HB AKK DULUU DAH SIGN SURAT BENARKAN UTK BUAT PEMOTONGAN JADI UTK BAYARAN BULANAN. WAAAH!! YG KAMI SETUJU, UTK BUAT POTOGAN BULANAN, DAN BULAN2 KAMI BAYAR RM951, TAPI MASA 1ST PAYMENT 2 LAST MONTHS, KAMI DPT SURAT KATA KENA START BAYAR, KAMI KATA BUKANKAH KATA NK POTONG DARI GAJI, PAS TU, DI PAS KE SANA, DI PAS KAT SINI SMUAA KATA TAK PASTI, TAK SURE DLL ALASAN DAN UTK MENGGELAKKAN KENA INTEREST MEREKA SUH KAMI BAYAR SENDIRI. JADIK DAH 2 BULAN ABG P BERATUR BAYAR SENDIRI DUIT UMAH. TUP2 BEGINI LAK JADINYA.. DORANG SUKA2 HATI PULAK POTONG SKALI HARUNG DUIT TU DAN BUKAN DUIT BAYARAN BULANAN. KALAU DAH POTONG, KENAPA ANTA SURAT DAN KATA ADA TEMPOH 14 HARI UTK DJELASKAN.. MASIHKAH KAMI MEMPUNYAI KES YG KUAT UTK SAMAN JEK BANK NI??
BAYANGKAN LAH DIK, DUIT SEBULAN GAJI, ABIS TU, PERBELANJAAN HARIAN MACAMANA?
HB DAPAT TAU OFFICER MANA YG BUAT POTONGAN TU, DIA TRY TO CALL FROM HP (KEJE LUAR) 2-3x, TAPI ASIIK MESEN JAWAB, HB MINTAK AKK TOLONG CALL OFFICER TU DAN CALL HB AKK, MCM2 ALASAN DIA BAGI, Y NAK CALL, SYSTEM DOWN DSB. HB INSIST JUGAK UTK DIA CALL SEMULA, AKK KOL BERKALI2 ENGAGED LAGI, DAN AKK DPT TINGGALKAN MESEJ SUH CALL BALIK, URGENT, SAMPAI SAAT INI, DAH DKT 4.30, HARRAAM DIA CALL. FROM FRIDAY, UNTIL TODAY, SMUAA LEPAS TANGAN!! :geram:
akak dah wat police report, ok la tuh...KIV ngan police psl kes/complaint tuh..
ABG KATA NAK HIRE A LAWYER..TAK TAU PULAK NAK CARIK YG TANG MANA LAA PULAK.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by lonely_surina at 2-10-2006 02:51 PM
akak report polis... senang2 Amik duit camtu...
YE LAAH..BANK2 NI KAN, TAK TAUU LAA NAK CAKAP APA. BILA KITA LEWAT, NAK KERAT LEHER SMUAANYA, TAPI BILA DORANG BUAT SILAAP, SENYAAP JEK. MCM MASA AKK DLM PROSES BELI RUMAH NI, SUPPOSE BANK YG LELONG TU SETTLEKAN APA2 YG TERTUNGGAK MCM QUIT RENT, DSB, TAPI KAN, KAMI PULAK TOLONG BAYARKAN DULU PULAK.. LEWAT PROSES DOC, KENA INTEREST SAMPAI 2K KAUU!! HAA!
SAKIT JIWAA BETUI!! |
|
|
|
|
|
|
|
1. mmg akak/hb ade sign agreement utk potong gaji bulan2,tp tu utk loan yg akak amek, bkn utk mane2 advance bank suke2 ati mak bapak dier dahulukan pastu nk korek duit kiter...so tu komfem dah salah principle tuh, kirenyer bank nk mislead customer ngan gune agreement tuh...stil akak/hb ade good ground...bace bebetul agreement tuh, ade ke bank ckp diorg akan advance ape2 yg patut in any event, pastu diorg leh bedal duit customer suke2 ati?..kalu ade, thehehe (mane la tau diorg ade selit mane2 kan..) payah la sket...tp normally mmg xde...nnmpk sgt bank yg memandei advance fee mrta kat insurans, pastu die tau die wat mende x betul dier bedal duit akak/hb plak...OR, TAH2 MMG KOMFEM XDE PON DIFF. FEE MRTA DR INSURAN, TP BANK SAJE NK BEDAL DUIT CUSTOMER GUNE ALASAN KONON2 FEE MRTA X SAME NGAN INSURAN...(BULEH JD PE...SO NIE KENE CHECK NGAN INSURAN CO)
2. mane nk carik loyer...loyer ade belambak kat kl nieh...saman bank nie femes gak, bank pon paling x suke di saman...nk tgk list legal firm, g www.malaysianbar.org.my....ingat! legal firm nie ade pelbagai jenis, legal fees x same, expertise pon x same...etc...saye advice akak kalu ade mase g ke LAC clinic under klbar, tingkat 8 wisma kraftangan, jln tun perak...kat situ leh dpt free legal advice...kalu qualified, maybe akak buleh dpt free lawyer (tp ade la test dier, dier tgk household income etc...rasenyer akak x pass...kire mmg utk org yg bebetul susah la..)..anyway, jumpe loyer2 yg in charge kat situ, ckp nk dapatkan legal advice....kang jumpe loyer tanye pendapat die...loyer yg ade kalu dier tau, dier akan bg legal advice, kalu bkn w/i diernyer expertise, dier akan call loyer yg mmg expert...
3. pesal plak akak kene baya caj2/outstanding fee utk umah lelong akak beli tuh?...nmpknyer akak dah kene tipu...spatutnya bank yg akan tanggung sume tuh ie mentenen ke, quit rent etc la...cube selak balik condition of sale dulu....or check balik ngan auctioneer tuh...sape auctioneer dier?..patrick wong? (PROPERTY AUCTION HOUSE..?)..maybe salah legal firm yg prepare condition of sale tuh...kalu betul bank silap, mende nie akak bleh claim balik dr bank...
[ Last edited by philipinoe2 at 2-10-2006 05:12 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by philipinoe2 at 2-10-2006 05:10 PM
1. mmg akak/hb ade sign agreement utk potong gaji bulan2,tp tu utk loan yg akak amek, bkn utk mane2 advance bank suke2 ati mak bapak dier dahulukan pastu nk korek duit kiter...so tu komfem dah sala ...
AKK TADI ADA LA CALL LOYER YG HANDLE KES COUSIN AKK DULU, WAAH!! TAK SIMPATI BETUL DIA.. DIA TANYA AKAK..SO, U NAK APA? U NAK DUIT U YG 1,800 TU KER? MCM2 DIA KATA KAT AKK. AKK EXPLAIN KAT DIA 1 PERSATU DARI MULA2 SURAT YG BANK KASI ADA DIFF TU SAMPAI LAA OFFICER BANK TU SMUA SONYAAAP JEK, DIA MCM DEPEND BANK TU. :geram: MASA AKK TENGAH EXPLAIN, DIA NYAMPUK, AKK CITER, DIA SOAL AKK MCM LOYER..AAARGGHH!!
PASTU HB SMBUNG DAN STORY BALIK, GITU LAH JUGAK!! PEERGGH! HANGIN AKK, MULA LAA AKU SIANG KULIT KENTANG TADI SAMPAI TERBANG2 SANA SINI...
AKK IKUT LAA NASIHAT ADIK, ESOK AKK P LAA KE LAC CLINIC.
PASAL YG BANK PELELONG TU, KAN, OUTSTANDING, KAMI DULU KAN DUIT DULU, NAK CLAIM BALIK, MCM2 LAAK CITER BAB PROCEDURE... HANGIIN BETUL!! TANG KITA SMUA MAIN PROCEDURE, KENA KAT DORANG SMUAANYA OK JEK!! CEH!!
AKK DAH CLAIM BALIK DAH DIK..THANKS YE BAGI JALAN PADA KAMI. LEGAA SKIT HATI,, |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Dilto at 2-10-2006 04:56 PM
sheila duduk area mana
SAYA KAT SG.BESI KL |
|
|
|
|
|
|
|
nampaknya mcm kes sheila ni half way settle....
so kita tgk dulu apa legal advice dr lac lawyer....
Insyaallah settle la tu |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by sheila at 2-10-2006 09:37 AM
OFFICER TU TERANGKAN YG AMOUNT YG APPROVED TU, CONTOHNYA, COVERED UTK 15 TAHUN LAH KATAKAN DAN YG TERKURANG BAYAR TU UTK COVERED SAMPAI 25 TAHUN PENUH.
a few points saya nak share ngan akak regards to the MRTA premium.
Premium MRTA tu kurang around RM18xx mungkin sebab:
1) jumlah premium melebihi jumlah yg boleh diloankan utk premium tuh...typically it's 90% + 5%
2) masa buat quotation MRTA dengan masa MRTA tu disubmit from the bank to the insurance company lebih dari setahun...pernah jadik kat my former branch dulu sebab ex-credit officer i buat silap.
3) masa pengiraan MRTA the insured interest direndahkan...mungkin kepada 7%. Praktis nih saya perasan ada diamalkan oleh sesetengah bank. Jumlah yg sepatutnya is 9%. So, mungkin the approving officer re-adjust interest coverage akak to 9%, and therefore premium pon naik.
yg saya quotekan tu, kalau betul bank officer tuh cakap macam tu, it's nonsense. whatever it is, memang akak kena jelaskan tunggakan tuh...cuma cara the conduct of the bank may not be right and ethical.
Pasal bank debit akaun hubby akak, well...it could be system autodebit or whatever...i'm quite sure it's not manual debit sebab ni dah kira satu offence yg besar, disamping audit shortcoming yg tak boleh dimaafkan. Anyway, byk yg samar samar...it's best that akak jumpa the branch manager utk penjelasan tentang duit yg didebit dari akaun tuh.
Walaupon akak marah...saya cadangkan akak bersabar. Mungkin officer tuh budak baru etc...kita tak tau. Apa apa tindakan drastik mungkin buleh menyebabkan dia dibuang kerja.. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
TQ PADA ADIK2 SMUAA...
OK, TADI AKK P LAA KE LAC CLINIC TU KAN KL BAR TU. SO, JUMPA DGN LAWYER KER TAK KER, AKK TAK TAU LAA. BUT MEREKA KAT SANA MCM VERY HUMBLE LAA, YG DOK BAWAH ROBE HITAM SANA SINI PUN, MASIH SENYUM PADA KITA..
SKANG MR TU ADVICE KAMI UTK P KE HQ BANK YG BUAT POTONGAN TU, SUH DIA BUKTIKAN HITAM PUTIH SURAT KEBENARAN UTK BUAT POTONGAN BUKAN HANYA UTK BAYARAN ANSURAN BULANAN. KEMUDIAN, KALAU TAK PUAS HATI DENGAN PENERANGAN YG DIBERI, KITA BUAT SURAT KOMPLEN DAN LEPAS TU P KE BANK NEGARA UTK BUAT REPORT. MR TU SUH KAMI KUMPUL KAN BUKTI2 APA YG PATUT UTK JADIKAN INI SEBAGAI 1 KES YG KUKUH. JADIKNYA, KAMI TERIMA CADANGAN TERSEBUT. YG MENJADIKAN ABG AKK RASA SUNGGUH2 TERKILAN, YG BUAT KAMI RASA SUNGGUH TERHINA, BILA GAJI ABG CUMA RM1,800++ BERSIH, DIPOTONG SKALI SMUAA SEKALI GUS SBELUM BERTANYA, SEBLUM HABIS TEMPOH UTK PEMBAYARAN SEMULA. KALAULAH GAJI ABG AKK RM18 KER, RM8 KER, TAK PA LAAH.
NI NAK RAYA.. MANA KAMI NK CEKAU DUIT? BUKAN TAKAT NAK RAYA TAUU, NAK BAYAR SEGALA BIL, DUIT INSTALMENT KETA. AKK ADA LAA BISNES KECIL2AN, NASIB BAIK KAN? KALAU ORG YG ISTERI TAK BEKERJA, TAK DA INCOME, MCMANA?? KAMI DAH PATUT KENA BAYAR DAH ANSURAN RUMAH UTK BULAN KE 3 NI, SBB DAH 1HB. MANA NK TAMPUNG NI SMUA.. OFFICER TU, MCM TAK ADA AKAL TAUU.. SMUAA ORG BOLEH KATA, BANK ADA HAK NAK BUAT POTONGAN KALAU KITA ADA HUTANG. TAPI KAMI BUKAN BERHUTANG DGN BANK. KAMI PUN KIRANYA TAK BERHUTANG PUN DGN PIHAK INSURANS, CUMA KEKURANGAN UTK CUKUPKAN 25 TAHUN. AKK RASALAH KAN, KIRA CAKAP DARI ORG BIASA LAA NI YE, KALAU KITA AMBIK INSURANS, DAH NAK TAMAT DAH MASA KITA DAN NK KENA RENEW, PASTI SLALUNYA ADA SAMPAI REMINDER, OFFICERNYA CALL KITA DLL.
KALAU YA PUN BANK ADA HAK NK BUAT POTONGAN, PATUT KER DIA POTONG SEBEGITU SEKALI GUS. TENGOK DLM AKAUN CUKUP UTK DIA POTONG, DIA POTONG TERUUS DAN TINGGALKAN 30HENGGET ++ UTK KAMI. ANAK SEKOLAH 3 ORG NI PUN TAK CUKUP RM30 NI.. :cry:
ADA BEBERAPA SOALAN YG AKK NAK TANYA DI SINI, HARAP2 YG ARIF BOLEH TOLONG JAWABKAN YE..
1. SELAIN DIGALAKKAN KITA MESTI ADA PERLINDUNGAN INSURAN UTK RUMAH KITA, KIRA KALAU JADIK APA2 PADA KITA, INSURANS COVER KAN, SO, WAJIB KE KITA KENA AMBIL?
2. KALAU KITA NAK SAMBUNG DGN SYARIKAT LAIN TAK LEH KER? SBB KITA AMBIL INSURANS UTK RUMAH KITA, KITA PUNYA, KITA TAK ADA PILIHAN KER? MESTI KENA DGN PANEL KER?
3. ADAKAH 'ARAHAN TETAP PEMOTONGAN GAJI' YG KITA BERSETUJU UTK DIPOTONG UTK BAYARAN ANSURAN BULANAN RUMAH, JUGA BOLEH DIBAYAR UTK INSURANS TANPA PERSETUJUAN OR KEBENARAN OR AT LEAST PEMBERITAHUAN YG POTONGAN AKAN DIBUAT?
4. PERLUKAN BANK BERSIKAP KEJAM BEGITU TANPA MEMIKIRKAN CUKUP KER KITA NAK SURVIVE DGN 30 HENGGET TU?
SEHINGGA KE HARI INI, TAK SEORANG OFFICER PUN YG CALL KAMI SEMULA UTK PENJELASAN OR WHATSOVER..
SAMPAI ABG AKK KATA, KALAU BOLEH, NAK JE ABG AMBIK M16 TU, P ROMPAK BANK TU. KALAU HAKIM TANYA KENAPA AWAK MEROMPAK? SAYA TAK ADA DUIT!! SAYA DAN ANAK BINI SAYA NAK MAKAN APA DGN 30 RINGGIT? BILA AKK ON D WAY BALIK DARI LAC TADI, DLM KETA, AKK BETUL2 TERMENUNG BILA HB ASIK KATA, DAH NAK RAYAAA...APA KITA BOLEH BLI UTK ANAK2 DGN 30 RINGGIT?? BUKAN SBB NAK RAYA JE, DLM SEHARI-2 NI, APA KITA NAK MAKAN?
SAVING AKK PUN DAH HABIS, SBB BAYAR INTEREST BANK 'B' KERANA TIME EXTENSION TU, BAYAR DUIT RUMAH..DSB. BETULLAH APA ABG CAKAP, SMUA ORG KATA BANK ADA HAK NK BUAT POTONGAN, SENANG DORANG CAKAP, CUBA KALAU DUIT GAJI DORANG DIPOTONG BEGITU JE SKALI HARUNG, TANPA PENGETAHUAN, TAU2 TINGGAL 10 RINGGIT JE KER, HAA!! JAWAB SENDIRI LAA.. ITU DIA KATA KEKURANGAN RM1,800 KALAU DIA KATA KURANG 2-3RIBU, MCMANA?? POTONG GAJI ABG SAMPAI 2-3 BULAN?? SEDEEH AKK ADIK2 OOI..
MASA ABG DOK MINTAK PENJELASAN DARI PERSON IN CHARGE FRIDAY TU, PEHTU KATA NOT AROUND TU, AT D SAME TIME AKK GUNA HP CALLOFFICER YG URUSKAN PINJAMAN AKK DULU TU. AKK KATA KENAPA BANK BUAT GINI, BAYARKAN TNPA PEMBERITAHUAN, TETIBA SUH JE BAYAR DLM MASA 14 HARI. DIA KATA TAK ADA SAPA PUN INFORM DIA, KEMUDIAN DIA ADA KATA, BOS DIA NAK JADIKAN 1,800 SEBAGAI PEMBAYARAN INSTALMENT. CTH KALAU AKK BAYAR SEBULAN RM951, MUNGKIN LAA AKAN DINAIKKAN JADIK BAYAR RM1000 KER, GITU LAH. OOOOO...GITU, SEJUUK LAA SKIT AKK DENGAR. TAPI YG SINI CAKAP GITU, YG SANA BUAT KEJE MCM LAIN, YG SINUN LANGSUNG TAK MO LAYAN..ADUUUUH!!! HINA SUNGGUH KAMI NI...
DORANG ISSUE SURAT KATA KENA BAYAR BALIK PADA 26HB, KAMI TERIMA 29HB, 30HB DAH KENA KEBAS!! MANA TEMPOH 14 HARI NYA???
ESOK, ABG AKAN KE HQ BANK TU UTK DPTKAN SEGALA APA YG PATUT DAN DIA KATA NAK BAWAK AIR SIAP2. AKK INGAT SBB DIA NK SIRAM OFFICER TU KER, RUPANYA DIA NAK STANDBY UTK BUKAK POSA!! :lol SBB DIA KATA, NNTI DIA DAH MARAH2 TAHAP MAX, SO, TAK GUNA DIA POSA, DIA STANDBY LA AIR.. CEH!! AKK KATA, DORANG TETAP BERPOSA, ABG LAAK KENA GANTI.. HAIII...MAU AJEEE AKK MASUK SUAT KABA.. KASIK BANK TU KECUT PERUT. MAU AJEE AKK SEBUT NAMA BANK TERSEBUT. TAPI AKK RASA LAAH, BANK YG PAAAAALING TAK EFISIEN, ADIK2 PUN TAUUU. KAMI TEEEEEERRRRRRPAKSA BUAT PINJAMAN PADA BANK TERSEBUT SBB KAMI DAH RUNNING OUT OF TIME UTK CARIK LOAN..
OFFICER YG SIAPKAN SEGALA AGREEMENT NI, D BAHAGIAN MORTGAGE TU, BAGUS ORGNYA DIA DAN BOS DIA, TAPI YG MCM..MACAAAM...TAK TAU NAK KATA APA LAH..AKK TAK FAHAM MCMANA DORANG BEKERJA LAAH. KEKADANG KITA BUAT PERTANYAAN MENGENAI PINJAMAN KITA, NAK TANYA KHUSUS, YG SORANG KATA, DIA NI YG IN-CHARGE, BILA CAKAP DGN IN-CHARGE KATA, SAYA TK PASTILAH, DLM SISTEM TAK DE LAH.. CUBA CIK TANYA KAT DIA NI PULAK, CUBA KAT SANA, SINI..MCM BOLAA TAUU!! :geram: |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by sheila at 4-10-2006 04:06 AM
1. SELAIN DIGALAKKAN KITA MESTI ADA PERLINDUNGAN INSURAN UTK RUMAH KITA, KIRA KALAU JADIK APA2 PADA KITA, INSURANS COVER KAN, SO, WAJIB KE KITA KENA AMBIL?
2. KALAU KITA NAK SAMBUNG DGN SYARIKAT LAIN TAK LEH KER? SBB KITA AMBIL INSURANS UTK RUMAH KITA, KITA PUNYA, KITA TAK ADA PILIHAN KER? MESTI KENA DGN PANEL KER?
3. ADAKAH 'ARAHAN TETAP PEMOTONGAN GAJI' YG KITA BERSETUJU UTK DIPOTONG UTK BAYARAN ANSURAN BULANAN RUMAH, JUGA BOLEH DIBAYAR UTK INSURANS TANPA PERSETUJUAN OR KEBENARAN OR AT LEAST PEMBERITAHUAN YG POTONGAN AKAN DIBUAT?
4. PERLUKAN BANK BERSIKAP KEJAM BEGITU TANPA MEMIKIRKAN CUKUP KER KITA NAK SURVIVE DGN 30 HENGGET TU?
1. Macam ni lah....standard MRTA only covers death. Ada jugak yg include TPD, tapi yg saya tau the premium is almost double from the standard. Pasal death coverage ni a few things kena faham. Katakan A & B ambik joint loan for RM100k...kena nengok coverage amount. Typically both A & B cover for RM100k, so in the event that either one dies, then the coverage is PROBABLY sufficient to cover the outstanding principal. Tapi kalau both parties ambik 50% coverage, so in the event that one party dies then the coverage pon 50% of the outstanding amount.
Perlu di ingat yg coverage amount MRTA is reducing every month...layman explaination is kalau MRTA coverage is 100k for loan tenure of 20 years, kalau mati pada first instalment the coverage is RM100k, tapi kalau mati pada the 20th instalment the coverage is not 100k... Saya emphasise kat sini is if yr MRTA's interest is capped at 9% and the h/l average interest is higher than 9%, then the coverage is not sufficient.
2. Nak sambung ngan company lain? Typically boleh, as long as company yg lagi satu is also the the bank's panel. Tapi premium yg dibayar pada company yg asal not refundable laa....and protection sudah ada. So technically boleh, walaupon tak perlu.
MRTA is wajib to protect the borrowers and especially the bank from potential NPL.
3. Rujuk pada loan agreement.
4. Manalah officer ada masa nak berendam air mata nak pikir soal individu....beribu customer depa. The bank is very objective...as a customer you'll have to pay whatever is payable. That's why sometimes bank loan ni susah sikit nak approve, coz bank nak make sure kemampuan membayar...pendek kata bank pon nak good customers as much as customers want a good bank. |
|
|
|
|
|
|
|
1.psl isu premium MRTA bank quote ngan insuran quote x same tuh rasenyer dah clear kan, yg cmne pon akak kene baya...
2. skangnie lebih kpd isu tindakan bank advance duit diorg utk baya premium tuh, pastu debit trus duit hb akak, lebih kurang RM1.8K, rite?...nie SBB ke?...:hmm:..anyway, kalu xde clause dlm mane2 agreement yg hb/akak sign kate bank leh auto debit duit client utk ape2 fee/caj yg diorg advance kan, maknenyer bank mmg dah salah la kat situ...
3. ade "arahan pemotongan gaji" utk baya loan installment kan?...maknenyer tu hanye khas utk baya loan, bkn utk tujuan laen..maknenyer bank tetiap bulan hanye leh deduct RM951 somthing tu je....kalu dier deduct utk fe/caj mane2 yg laen bank komfem dah salah...
4. soalan: yg akak ckp psl bank deduct trus RM1.8 tu dr account hb akak, skali je kan, utk duit bank advance utk premium MRTA kan?...lps tuh stil cam biase kene baya RM951 bebulan ikut agreement rite?
5. psl buleh ke amek insurance co laen utk premium MRTA tuh, mmg buleh...mcm i ckp sblm nie, time kiter apply housing loan tuh, bile bank offer, ade 2, i) package loan & MRTA fee...maknenyer bank akan settle psl insurance umah kiter nk beli tu ngan co insurans panel bank tu sndiri...ii) loan shj, akak kene deal sndiri ngan co insurance akak pilih utk MRTA...skangni umah akak dah diinsured ke insurance co skangni, x gune la nk tuka...premium MRTA even x same antare co insurance, tp bezenyer xla jauh mane..
6. psl MRTA wajib tu i kurang pasti, tp mmg la digalakkan...habes kalu jd paper pade kiter yg wat housing loan, xde insuran kaver, sape la nk bayakan belen2 utang kiter kan?...
7. bank terikat ngan letter yg diorg kuarkan..maknenyer kalu bank kate sila baya dlm tempoh 14 hari contohnyer, bank kene follow period specified tuh...mane leh soh baya dlm masa 14 hari esok luse dah dier debit duit client...
so, akak just follow advice loyer LAC tuh...kalu dah wat, xde hasil pegi balik LAC clinic... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by hasribus at 4-10-2006 10:35 AM
4. Manalah officer ada masa nak berendam air mata nak pikir soal individu....beribu customer depa. The bank is very objective...as a customer you'll have to pay whatever is payable. That's why sometimes bank loan ni susah sikit nak approve, coz bank nak make sure kemampuan membayar...pendek kata bank pon nak good customers as much as customers want a good bank. ...
psl statement yg last tuh aku kurang bersetuju...:nerd: bnyk case aku jumpe, bank lebih fikirkan business/profit dr bebetul examine qualification applicant loan ke, banking facility cam OD ke, or even CC....mmg bank mintak relevant document utk support applicant's application, tp guidelines diorg x strict mane...salunyer diorg check kat ctos utk background credit applicant...nmpk je blacklisted salunyer trus disapprove application hape2 tuh, padehal diorg lupe ctos leading info SAHAJE, maknenyer maybe org yg kene blacklisted tu dah setle ape2 utang dier cume name die je blum di release dr CTOS data...or even maybe terdapat kesilapan saman oleh mane2 creditor against name yg kene blacklisted tuh...other than that, standard guidelines bank jer utk approve mane2 application...bank lagi suke approve loan/CC sbb tu bermakne profit kpd diorg..watpe diorg nk letak strict rules utk apply loan/cc etc, sbb diorg tau public akan carik bank yg paling lenient rules dier utk approve mane2 application, or interest paling lowest...
ade bnyk kes aku jumpe, bank dgn JAHATNYE, dengan SENGAJANYA mislead customer diorg...mcm2 care, memule ckp cmtuh, pastu ckp cmni, kesian kat org ramai layman yg x tau sgt psl banking nie dah kene tipu...bank jugak notorious cekik customer dr interest yg dikenakan...salunyer dlm banking facility ade dinyatakan bahawa interest yg dikenakan boleh berubah2 without 1st inform to client...or dlm kes bank saman custmer yg x baya instalement loan/CC, diorg sengaja melambat2kan file suit supaya diorg leh mkn interest kaw2...
bank paling suke customer yg dlm kesusahan...sbb lagi susah, lagi merana customer diorg, lagi mcm2 care diorg leh cekik duit customer tuh..antare kes nye, A wat banking facility ngan bank B...patut kene baya dlm masa 6 bulan...x ade clause psl extension baya loan tuh...hanye ade clause interest late payment..tup2 A ckp dier xleh baya dlm mase 6 bulan tu....tau ape bank buat?..bank B ckp, ok, kiter bg extension setaun, u leh start baya lps staun tuh, tp dlm mase staun tuh u kene baya kitorg RMshit something la...anggap je mcm faedah... layman pon baya jela, dah x tau paper psl banking nie...padehal die x tau, lps staun tuh, die still kene baya balik jumlah banking facility dier amek plus late intrest....
tu blum lagi kes2 reposess vehicle under hire purchase yg salu masuk paper/tv tuh...:geram: |
|
|
|
|
|
|
|
1. SELAIN DIGALAKKAN KITA MESTI ADA PERLINDUNGAN INSURAN UTK RUMAH KITA, KIRA KALAU JADIK APA2 PADA KITA, INSURANS COVER KAN, SO, WAJIB KE KITA KENA AMBIL?
su tolong jawab yg ni yea kak... kak, kalo nak amik insurans untuk rumah bio satu nama jer.. cth nama hubby akak... kalo apa2 jadi kat hubby akak, akak da tak payah nak pk apa nak bayar umah semua sebab insurans yg bayar...kalo dua nama, payah laa.. nati half akak kena bayar... akak pun ade anak2 kan... baik akak amik tp yg penting samada hubby or akak yg jadi penama... jgn dua dua taw..
kesian su ngan akak... nak tolong lebih2 su pun mcm akak jugak.. ade mak ayah n adik2 yg masih sekolah... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by philipinoe2 at 4-10-2006 11:25 AM
:setuju: :setuju: :setuju:
psl statement yg last tuh aku kurang bersetuju...:nerd: bnyk case aku jumpe, bank lebih fikirkan business/profit dr bebetul examine qualification applicant loan ke, banking facility cam OD ke ...
INI MEMANG BETUUUL, AKK SETUJUU SANGAT2 SBB DAH TERKENA..
ade bnyk kes aku jumpe, bank dgn JAHATNYE, dengan SENGAJANYA mislead customer diorg...mcm2 care, memule ckp cmtuh, pastu ckp cmni, kesian kat org ramai layman yg x tau sgt psl banking nie dah kene tipu...bank jugak notorious cekik customer dr interest yg dikenakan...salunyer dlm banking facility ade dinyatakan bahawa interest yg dikenakan boleh berubah2 without 1st inform to client...or dlm kes bank saman custmer yg x baya instalement loan/CC, diorg sengaja melambat2kan file suit supaya diorg leh mkn interest kaw2...
bank paling suke customer yg dlm kesusahan...sbb lagi susah, lagi merana customer diorg, lagi mcm2 care diorg leh cekik duit customer tuh..antare kes nye, A wat banking facility ngan bank B...patut kene baya dlm masa 6 bulan...x ade clause psl extension baya loan tuh...hanye ade clause interest late payment..tup2 A ckp dier xleh baya dlm mase 6 bulan tu....tau ape bank buat?..bank B ckp, ok, kiter bg extension setaun, u leh start baya lps staun tuh, tp dlm mase staun tuh u kene baya kitorg RMshit something la...anggap je mcm faedah... layman pon baya jela, dah x tau paper psl banking nie...padehal die x tau, lps staun tuh, die still kene baya balik jumlah banking facility dier amek plus late intrest....
MCM YG KAT KENYATAAN ADIK KAT ATAS NI, BEGITULAH YG AKK KENA DGN BANK YG MELELONG RUMAH TU..MEMANG DORANG SUKA LAA LAMBAT2 DAN SAMBUNG2 TIME EXTENSION. BERAAAASAP AKK BILA DORANG NK LAMBATKAN SMUAA DOCUMENTATION PADAHAL APA YG DORANG MINTAK, SEGALA DUIT INTEREST SMUAA AKK DAH BAYAR SETELAH BUAT SURAT RAYUAN BERJELA2. OFFICER TU 'MALAS' NAK TOLONG AKK, BUAT RAYUAN SBB DIA KATA, DAH DORANG MEMANG BAHAGIAN MENGOLLECT DUIT JE, SO, MEMANG KENA COLLECT LAA AMOUNT YG SEPATUTNYA. DIA KATA UTK SPECIAL CASE JE UTK BUAT RAYUAN NI, SIAP BAGI CONTOH LAA..KENA LA PULAK CONTOH TU PADA AKK, SBB DORANG CHARGED INTEREST 2K, DAH TENTU AKK TAK MAMPU, SBB DLM BULAN YG SAMA, AKK DAH KENA BAYAR DUIT ANSURAN RUMAH TUU.. AKK KATA, KES AKK NI BUKAN SPECIAL CASE KER?? PASTU DIA LEH TANYA AKK, AKAK NAK TERUSKAN RAYUAN KER?? AKK KATA MESTILAH..INGAT SENANG KER AKK NAK CARIK DUIT RM2K?? JUST BAYAR INTEREST JE 2K!! SBB TIME EXTENSION YG TAK DI INFORM OLEH LAWYER DAN LEBIH TINGGI DARI BAYARAN BULANAN RUMAH AKK. AKK KATA SELAGI AKK ADA HAK UTK BUAT RAYUAN, AKK MESTI NAK PROCEED. DIA KATA APA? SAYA RASA TAK BOLEH LAA AKK, MESTI TAK DAPAT PUNYA..SAYA RASA TAKKAN DAPAT, SEDANG KAN MASA AKK KE OFFICE DIA UTK SERAHKAN SURAT RAYUAN, ADA SORANG OFFICER LAIN KATA, BOLEH DPT AKK DISKAUN OR PENGURANGAN SBB AKK BUKAN SENGAJA LENGAH2KAN BENDA2 NI SMUAA. YG DIA PULAK DIA KATA BOS DIA NI CEREWET LAA, MESTI TAK DAPAT PUNYALAH. LAS2 BOS DIA SUH DIA SUMMARIZE SURAT AKK UTK PROCEED. DIA TANYA AKK LAGI, BOS DIA SUH DIA YG BUAT SURAT TU, AKK NAK PROCEED JUGAK KEE?? :geram: YA ALLAAAH!!! TAK TAU NAK CAKAP MCMANA.. DIA BOLEH KATA KAT AKK, KAT YG 2K TU, KALAU SAYA TOLAK DGN QUIT RENT YG AKK BAYAR TU, TAK LAA SAMPAI 2K! KEPALA HOTAK DIA!! QUIT RENT TU DAH MEMANG DIA ORG KENA BAYAR!! AKK DAH 'ADVANCE' KAN, NAK CLAIM BALIK, BOLEH PULAK DIA NK BAGI DISKAUN ATAS BENDA YG DIA KENA BAYAR! :devil: AKK KATA, TAK DA MKNANYA AWAK BAGI DISKAUN BEGITU? SBB ITU DAH MEMANG DUIT AKK, U ALL KENA BAYAR BALIK!! WADUUH, TUNGGU DIA NAK SIAPKAN SURAT DIA, DKT 2 MINGGU KAUUU!! BALIK2, KITAAA YG KENA CALL. DIA BOLEH KATA, TAK PA KAK.. SAYA BAGI AKK TEMPOH SAMPAI CUKUP BULAN NI..
ADUUUH!!! SAKIT JIWA BETULL!! KALAULAH DIA DEPAN AKK MASA TU.. MAU AJE AKU FLYING KICK DUA BLAH KAKI!! KENA TANG KITA, SMUAA MAIN PROCEDURE, BY RIGHT ITU INI, ITU TAK LEH INI TAK BOLEH. ADA LAA PERBEZAAN RM50 TAK CUKUP DARI H/L TU.. MKSUD AKK, YG BANK KEBAS DUIT HB AKK TU BUAT LOAN N BAYAR PADA BANK LELONG, ADA LAGI TAK CUKUP RM50, SO MEMANG KAMI KENA BAYARKAN JE LAH RM50 TU, TAK KESAH LAH. LAST2 DARI 2K, AKK DPT LAA 1K. SO, AKK BAGI TAU OFFICER BANK YG MELELONG NI, AKK NAK CAMPURKAN JE LAA SMUA SUM RM900++ LEPAS TOLAK QUIT RENT TU DGN RM50 TU, BUAT BANK DRAF N BAYAR PADA DIA, DIA BOLEH KATA APA?? KAK, BY RIGHT KAN, SAYA TAK LEH TERIMA DUIT YG INTEREST TU SBB SAYA BELUM TERIMA DUIT RM50 TU DARI AKK. ITU YG MESTI DJELASKAN DULU, BARU SAYA BOLEH TERIMA AMAUN YG INTEREST TUU!! nf: DAH PROCEDURE NYA BEGITU KAK!! KALAU LAH DIA DEPAN AKK, AKU CEKIK22222 BATANG LEHER DIA!! AKK KATA, TAK PALAH, AKK TRANSFER ONLINE JE RM50 SEKARANG N AKK AKAN BAGI REFERENCE NO. NNTI. AKK MINTAK NO ACC, DIA PUN BAGILAH NO ACC OWNER YG LAMA DULU..SO, AKK PUN BUAT LAH ON THURSDAY, CALL DIA DAN BAGI REFERENCE NO. DAN TIME SKALI. MONDAY DIA CALL AKK KATA DUIT TAK MASUK LAGI DAN SUURUUH JUGAK2 AKK CALL MAYBANK UTK PASTIKAN DAH DIPOTONG BELUM DUIT DARI AKAUN AKK. YA ALLAAAH!!! KALAULAH DIA DEPAN AKU...KORANG JAWAB SENDIRI LAH APA NAK BUAT.. :lol MCM BODOOO JEK SOKLAN DIA. KALAU KITA TRANSFER ONLINE, TEKAN JE BUTANG OK, TERUUUS LAA DUIT PUN HILAANG!! DOOOK SURUH AKK TIPUN MAYBANK. MALEEES AKK NK LAYAN!!
TAPI DAH MASUK HARI RABU, AKK CALL BALIK DIA DAN TANYA DUIT DAH DPT BELUM SBB AKK NAK LANGSAIKAN YG INTEREST DKT 1K TU, DIA KATA, SAMPAI SKANG DIA TAK TERIMA. NAK TAK NAK, KENAA LA AKK CALL MAYBANK. RUPANYA DUIT TU DICREDITKAN BALIK MASUK KE AKAUN AKK PADA HARI ISNIN, SEBAB...SEBAB BANK BODOO TU LAA. MESSAGE NYA.. CANNOT LOCATE ACCOUNT. HAA!! ACCOUNT TU DAH TAK AKTIF GAMAKNYA. :geram: BETUL2 MENYUSAHKAN LAA ADIK2 OOI..DPT OFFICER BEGINI..MEMANG RASA MCM CEKIK DARAH HAKU, MCM NK CABUT NYAWA AKUU JEK. PASTU AKK TANYA DIA, SO, MCMANA? AKK DAH ONLINE TAK BOLEH, IKUT PROCEDURE DIA, NAK KENA BAYAR DULU YG 50 TU, PASTU AKK KATA TAK BOLEH KER AKK BUAT 2 BANK DRAF?? DIA KATA APA?? TAK BOLEH KAK, BY RIGHT, SAYA KENA TERIMA DUIT RM50 TU DULU, LEPAS TU, BARU SAYA BOLEH ISSUE LETTER YG BERKENAAN, SURAT DAH READY, SO,BARU BOLEH TERIMA DUIT INTEREST TUU!! YA ALLAAAAAAAAHH!!! MASA BERJALAN TAU! NAK KENAKAN INTEREST LAGI LAA TU!! AKK KATA, TAKKAAAN TAK BOLEH GUNA BUDIBICARA HAA? AKK BUAT 2 BANK DRAF, U SIAPKAN JE LAA APE2 SURAT YG PERLU, TAKKAN NAK SUH AKK DATANG 2-3X PULAAK!!!! ADOOOIII!!!! MAU SAWAN AKU!! DIA KATA YE LAA KAN, TAKKAN AKK NK DATANG 2-3X PULAK!! ADOOIII... RESIGN JE LAA DIK OOI!! PASTU DIA KATA DIA NK KONFEM DGN BOS DULU. LEPAS TU, DIA PUN CALL, KATA BOLEH LAA PULAK AKK + KAN SMUA AMAUN TUU!! HAA! BOLEH LAA PULAK!! TAK YAH NAK IKUT PROCEDUREEE???
ISHH, BANYAK BETUL PENGALAMAN PAHIT, KELAT, MAUNG AKK DGN BANK YE..
tu blum lagi kes2 reposess vehicle under hire purchase yg salu masuk paper/tv tuh...
BETUL22..BAB KETA NI, LAGI PARAH!! INTEREST MAKIN NAIK, NILAI KITA MAKIN SUSUT.. :geram:
[ Last edited by sheila at 4-10-2006 01:49 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by lonely_surina at 4-10-2006 11:42 AM
su tolong jawab yg ni yea kak... kak, kalo nak amik insurans untuk rumah bio satu nama jer.. cth nama hubby akak... kalo apa2 jadi kat hubby akak, akak da tak payah nak pk apa nak bayar umah semu ...
NAK BUAT CAMNER LONELY, DAAH SIGN BEBAGAI SMUAA..JOINT LOAN. THANKS SBB BAGI TIPS, HARAP ORG LAIN BOLEH JADIKAN PANDUAN.
1 LAGI, NASIB BAIK AKK NI ADA PENDAPATAN SAMPINGAN KAN, BISNES SKIT2, AKK TAK LEH NAK BAYANGKAN BAGI MREKA YG HARAPKAN GAJI HB JE.. KALAU KITA KATA ORG BERPENDAPATAN RM400 SEBULAN TU SIKIIT, DAN MEMANG SIKIT PUN NAK HIDUP DLM KL NI, BAYANGKANLAH KALAU YG BERPENDAPATAN UTK BULAN TU CUMA ADA RM30++??
OFFICER YG MEMOTONG TU KAN, TAK PK EK PATUT KER TAK PATUT, KALAU DIA KENA POTONG SKALI RAAAP MCM TU, APA DIA RASA?? MEMANG BETUL MCM ADIK PHILIP KATA, POTONGAN UTK RM951, BUKAN UTK RM1.8 SBULAN SBB SUDAH PASTI DILUAR KEMAMPUAN KITA!! :siok: DAAAH KURENG PAHALA POSA AKK.. :bgrin: |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by philipinoe2 at 4-10-2006 11:25 AM
psl statement yg last tuh aku kurang bersetuju...:nerd: bnyk case aku jumpe, bank lebih fikirkan business/profit dr bebetul examine qualification applicant loan ke, banking facility cam OD ke ...
aku bukan nak citer setul or salah, setuju or tidak...but this is a point of view dari haku yg pernah kerja ngan bank. so, i think i'm qualified to make a sensible statement.
banks will really examine the credit ratings of an applicant, via ctos for any past and present legal issues, and via ccris to see the conduct of existing credit facilities granted.
the approval side would have to ensure that the applicants meet the guidelines before approving, or else the officer risk kena audit shortcoming that will effect his KPI that could potentially effect his increement/bonus.
biasanya misrepresentation will come from the sales person/officer that solicit the sales...either they are not competent or doing it just on purpose to ensure the applicants apply for the facility thru him. unethical practice happen at times, as they are also burdened by huge sales targets.
we cannot see the bank as a whole...as if the bank is out purposely to cekik darah customers although there are charges yg cekik darah macam charges for OTC cash withdrawal. but in a whole, everything is in black and white...it's up to the officer to explain; and even better the customer to understand. do not undermine the role of bank negara here.
as i mentioned, the bank want good customers as much as a customer want a good bank. pls bear in mind for any loan default, it's an expensive process to get the money back as it might involve lawyers etc. and taking for a layman's situation...katakan haku pinjamkan ko RM1k, ko tak bayar haku balik...just imagine what else can i do with that RM1k if aku tak kasik duit tu kat ko...opportunity cost.
i'm posting this not to back the bank or whatsoever, takde faedah. but i hope i dapat give an alternative point of view as we need to see things objectively, after all nama dia pon bank; it's a business entity with shareholders' interest to protect and it's not there for charity purposes. |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|