View: 4039|Reply: 14
|
soalan exam-jenis apa?
[Copy link]
|
|
salam Syawal sekali lagi,
saya terbaca satu tulisan seorg budak di akhbar The Star hari ini - i cannot remember much about the whole writings but it has something to do with the importance to teach the students on knowledge of the subject concerned, NOT in terms of aNSWERING TECHNIQUE!!!
well actually she is quite right since much of the effort had been focusing too much in getting the students to achieve staright A's and all that but..will these techniques later soon be useful enough to assist the student in THINKING SKILLS?
A few years back i Think ther's one Perak Prince had commented on teh level of exam question , which according to him , still at the very basic or " low" level- MCQ based or objective based are not " accurate" anough to test a person cognitive skils- and thus all the question should be thinking based type or shall i say the one that teh fact cannot be directly obatined just by hafal or purely memory - based really...
so it's more to Synthesis - teh abilit to look at things as a whole and apply to either similar or diferent context / wacana -
so apa komen?
ni universiti level yer -
apa pendapat -
dari segi kebaikan or keburukan?
[ Last edited by mbhcsf at 7-11-2005 01:00 AM ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
cuma ade dua lecturer yang tak buat ujian waktu naza blajar dulu...dr azahari and pak rasyid...both were human resource and communication lec....
lagi bagus tiada penghafalan perlu sedikit pembacaan tumpukan perhatian tu yang penting....lagi besh kalo kasi assg....keje luar ke? orait gak kan...cuma lec skang ni banyak kasi ujian bertulis,ujian lab,dan segala macam ujian sedangkan lec sendiri pon blur ngan jawapan yang dia buat.....sekali kene soal meraba2...tu lec yang muda2 yang dah berumur lebih consider dan lebih menyayangi student.... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
salam...
Originally posted by nazadiyah at 7-11-2005 04:11 PM
cuma ade dua lecturer yang tak buat ujian waktu naza blajar dulu...dr azahari and pak rasyid...both were human resource and communication lec....
lagi bagus tiada penghafalan perlu sedikit pemba ...
assignment yg membuatkan kita berfikir , merumus , sintesis bagus jugak- yg more on thought reflection. yep :cak: |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
simplelife This user has been deleted
|
bagi projek apa2 suruh student selesaikan sorang2, sbb kalau byk org ada yg curik tulang tak paham langsung apa yang telah dikerjakan kumpulannya. Dan dlm projek tu mesti ada perbanyakkan permasalahannya yang boleh diaplikasikan dengan teori yang telah diajar dan ditambah dengan kreativiti student sendiri utk menyelesaikan projeknya, mesti original tetapi mampu menjawab soalan, sama cam suasana kerja sebenar yang memerlukan praktikal bukan teori semata2. Barulah ada can nak menang hadiah nobel ke, universiti terulung dunia ke,etc |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
salam..
i like your postings - and i have troubles dengan attitude passengers ni- depa berdalih ler and part of the problem- bukan merupakan keupayaan sebenra student itu - sebab itu i tak suka assignment group- becoz the hardest part of the tesk depa lunggukkan kepada sesuatu 1-23 org shj- yg lian just do not bother attempting to even try out solving - mmg benar - |
|
|
|
|
|
|
|
bila dia buat conclusion jarang ade peniruan....idea masing2kan? markah lain2... |
|
|
|
|
|
|
|
marks on presentation.....dun forgett........ |
|
|
|
|
|
|
|
aku tak setuju sangat kalau kasi projek je...
senang2 boleh upah orang lain tolong buatkan...tambah dgn kehebatan membodek lecturer senang2 boleh dapat A... untuk aku projek ni (terutama kalau melibatkan research, penulisan) boleh cedok mana2... sama macam tak buat kerja langsung...
sekurangnya2 kalau ada ujian bertulis itu datang dari usaha kita. memang ramai student hafal je, faham tak faham tu belakang kira..ko ingat banyak, ko boleh skor. kalau otak tiba2 blank waktu exam,lantak ko lah... bagi aku projek melatih thinking skill & untuk mengaplikasikan apa yg dibelajar kepada persekitaran/ dunia sebenar, dan exam untuk menilai setakat mana yg kita boleh faham (atau hafal) dari segala tutorial, nota, research etc.
Group assignment sepatutnya tak jadi masalah kalau lecturer sediakan borang penilaian tentang ahli2. Contohnya macam si A beri ulasan ttg ahli group yang lain... tak lah senang2 ahli nak curik tulang...
idea pun lagi banyak, benda yg kita tahu lebih banyak sebab semua kena berkongsi, takde kes kedekut ilmu...
BIla tugas2 dah dibahagikan, kerja jadi makin senang...dan selalunya tugas2 dibagi ikut kepandaian ciri2 yg ada pada ahli tu...
Gaduh, back-stab..tu biasalah... tapi melatih communication skill dgn org sekeliling kita, keyakinan pun bertambah... melatih kita untuk bekerjasama dgn org lain...bila dah sampai waktu presentation, semangat untuk jayakan projek tu makin kuat, sampai pergaduhan pun boleh lupa sebab kita tau ini projek berkumpulan. Satu jatuh bermakna semua jatuh...mkaknanya tanggungjawab tu makin kuat... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by nazadiyah at 9-11-2005 07:07 PM
bila dia buat conclusion jarang ade peniruan....idea masing2kan? markah lain2...
ya ke idea masing masing...?:hmm:
internet ada... copy paste je...tiru keje orang lain...
student zaman sekarang... |
|
|
|
|
|
|
|
yes naza terlupa ttg itu..thanks...boo...but dun get boo boo wip me okay!!! ahaks.....student skang ni kene byk amek subjek human resource walopon belajar kos lain.....penting utk pembentukan diri...jadi ade kesedaran terselit.....
bagi naza presentation kene ade marks........by indidual......baru depa fokus dan tidak teragak2.. |
|
|
|
|
|
|
|
hmm..you got apoint there...
Originally posted by ~boolean at 16-11-2005 02:51 AM
aku tak setuju sangat kalau kasi projek je...
senang2 boleh upah orang lain tolong buatkan...tambah dgn kehebatan membodek lecturer senang2 boleh dapat A... untuk aku projek ni (terutama kalau mel ...
salam...
group assignment ni mmglah melatih kita mencari maklumat tapi bila telah " Ditentukan " sapa ahlinya dan dalam kumpulan itu ada pulak yg student " mature" - yg berkelaurga- ni sapa ada pengalaman- ??- banyak pula songehnya- maksudnya banyak pulak alasan yg diberi untuk tidak melakukan tugasnya - walaupun mmg kita sedia maklum tugas yg diberikan tu sama ringan dan sama berat dengan ahli yg lain- ditambah pula yg tak faham langsung tajuk topik tu may be it's too complicated for them mungkin - macam ni tibul masalah - dari segi pencarian maklumat dan sebagainya- ini pula ditambah dengan kemahiran menguasai BI - yg mana latest jurnals ada- kemahiran menggunakan data base yg dilanggan oleh Universiti pun lagi satu kelemahan - takbanyak tahu nak type the appropriate keywords - oleh itu lama - kelamaan mereka dengan senangnya stashing away their " part" and just said i dunno- bila ditanya kenapa tidak rujuk nota untuk pemahamana awal - mereka kurang memahami ? !!!- ini realitinya- so that's why i hate group work -
dalam pengurusan masa - delegasi tugas- adalah penting tapi bila dfilemparkan kita dengan ahli ahli yg kurang cekap - banyak masa ditumpukan untuk mengajar mencari maklumat . konsep dsbgi- ini kita tak boleh elak - kena hadapai sebab group[ work-
tapi lecturer tahu sapa y buat kerja dan sapa tidak - |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
dan lagi satu.
adakah tugasan ini juga dpengaruhi oleh jenis kursus? |
|
|
|
|
|
|
|
ya selalunya mmg dipengaruhi......ahli group pon mempengaruhi markah......bergantung pada pensyarah juga.....tajuk pon kadang cari sendiri kadang undi kadang dah ditentukan |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by mbhcsf at 17-11-2005 10:13 PM
group assignment ni mmglah melatih kita mencari maklumat tapi bila telah " Ditentukan " sapa ahlinya dan dalam kumpulan itu ada pulak yg student " mature" - yg berkelaurga- ni sapa ada pengalaman- ??- banyak pula songehnya- maksudnya banyak pulak alasan yg diberi untuk tidak melakukan tugasnya - walaupun mmg kita sedia maklum tugas yg diberikan tu sama ringan dan sama berat dengan ahli yg lain- ...
Ni memang betul. Tapi respek jugak "segelintir" orang yang dah berkeluarga tapi masih buat kerja betul-betul.
Paling mudah kita analisa 2 jenis soalan exam yang setiap dari kita pernah ambil sepanjang kita belajar.
Soalan objektif - lebih luas,dapat ukur macam-macam, skema pemarkahan yang sangat tepat.
Soalan esei - lebih sempit, boleh goreng (keatif), skema pemarkahan lebih fleksibel dan mudah dipengaruhi oleh keadaan sekitar seperti emosi pemeriksa (walaupun skema pemarkahan telah disediakan).
Proses analisis, sintesis boleh ada dalam kedua-dua bentuk soalan. Inventif mungkin cuma dalam esei.
Secara peribadi aku suka soalan objektif sebab kalau kena caranya kita boleh belajar dari soalan tu sendiri. Tapi kena berfikiran licik lah. Kalau tak tahu jawapan pun boleh meneka secara bijak (sekaligus melatih kebolehan logik).
Esei pun menarik jugak. Bila menggoreng rasa seronok sangat. Asyik tambah kertas je.. Kalau benda tu fakta yang memang kita langsung tak tahu jawapannya memang menyusahkan. Nak goreng pun tak masak.
Projek tu ok jugak tapi macam yang forumner lain dah cerita, ada kekurangannya.
Pendek kata, ujian bertulis (esei, objektif), lisan, projek dan sebagainya semuanya ada kelemahan dan kelebihan tersendiri. Penggunaanya hendaklah sesuai dengan matlamat penguji dan ujian itu sendiri.
Penilaian tidak akan benar-benar tepat. Tugas kita adalah cuba untuk menambah ketepatan sesebuah penilaian itu sendiri.
Memang naif kalau menganggap sistem perperiksaan sekarang tidak ada kelemahan. Tapi untuk menganggap bentuk-bentuk penilaian yang ada sekarang, contohnya ujian bertulis perlu disingkirkan adalah lebih naif lagi. Sistem ini dibentuk sedemikian rupa untuk sebab-sebab tertentu. Ketepatan, kejituan, pembezaan, daya cipta, pemikiran kritis dan sebagainya. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|